Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 964
Hei,

Jeg har alltid stått for at en hund som har bitt noen kommer til å bite igjen en eller annen gang. Hvis du først kjøper deg en hund skal du være i stand til å ta vanskelige avgjørelser for hundens beste.

Nær familie av meg har en border collie som er verdens herligste. Han har aldri gjort noen noe vondt. Blitt brukt på sau tidligere av både meg og eiere. Har hatt masse med hunden å gjøre helt fra han ble henta som valp. Han er nå 4 år. Jeg passa han i helga og hadde besøk av ei venninne. Han har hilst på henne før og har alltid vært snill med både kjente og ukjente.

Vi hadde vært en rask tur på butikken og var borte i max 15 min. Når vi kom tilbake låste jeg meg inn og han oppførte seg helt normalt. Jeg hilste først og han var glad som vanlige. Viste ingen varseltegn. Jeg går inn i stua og venninna blir igjen i gangen for å hilse hun også siden han kom bort for å få kos. Plutselig hører jeg knurring og at han biter. Hvis du noen gang har hørt en hund som biter skjønner du akkurat hva jeg prater om. Jeg skjønte med engang hva som hadde skjedd.

Han hadde bitt venninnen min i ansiktet. (Det går helt fint med henne, men hun fikk et stygt rift i leppa) Jeg frøys fullstendig, var i sjokk. Rakk ikke si noe til hunden engang. Han bare så opp på meg med halen mellom beina når jeg løp ut i gangen. Han gjemte seg bak meg og lå helt stille. Det var ett bitt og ikke flere "angrep".

Jeg spurte venninnen min om hun hadde gjort noe spesielt, men hun forteller : "Han kom bort til meg akkurat som han har gjort før. Jeg satte meg ned på kne akkurat som jeg har pleid å gjøre. Så begynte han å knurre, i det jeg trakk meg unna beit han meg. "

Jeg ble helt i sjokk og full av tårer for jeg visste hva som kom hans vei. Den siste tiden veit jeg at han ikke har fått hverken nok mental eller fysisk trening, men som sagt er det ikke min hund.

Jeg er desperat og vil ikke at hunden skal måtte avlives, men sånn ting er nå blir han ikke brukt nok og han det ikke bra. Det er sånn border collier er. Venninnen min vil ikke anmelde eller kreve avlivning.

Det er en veldig alvorlig hendelse og jeg lurer på om noen har har vært borti det samme og eventuelt hva du/dere gjorde? Jeg er helt knust...
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Synes det er litt drastisk å avlive bikkja de pga dette. Du fremstiller jo ikke bikkja som aggresiv? Det er jo ikke unormalt at en bikkje kan skvette eller føle det ubehagelig om en random person tar sitt ansikt mot hunden sin ansikt. Er jo litt sånn hunder kommuniserer.

Så jeg mener iallefall at noe å fokusere på er å ikke drive å klemme på hunden ansikt til ansikt, det er jo 0 grunn til at man skal gi en bikkje en klem liksom. Den har jo ikke gått å angrepet noen, men har reagert når noen den kanskje ikke kjenner super godt har kanskje tilogmed kommet litt brått opp i ansiktet på den, kan jo være at bikkja bare skvatt å trodde at den skulle bli bitt selv..
At det er en Border Collie gjør det spesielt vanskelig. Den kan ha hatt en negativ opplevelse i en lignende situasjon før og glemmer det aldri. Ville gitt den en sjanse til og heller sørget for at den ikke fikk være alene med andre.

Har vært med på å trene og bruke 4 Border Colliere. Verdens snilleste hunder men kan fort få rare ideer om de ikke får utfordringer.
Enig med foregående poster. Denne hunderasen trenger virkelig å få utfordringer og kan mistrives i rollen som bare kjælehund.
abgrud
Trådstarter
22 7
Sitat av Absurd Vis innlegg
Synes det er litt drastisk å avlive bikkja de pga dette. Du fremstiller jo ikke bikkja som aggresiv? Det er jo ikke unormalt at en bikkje kan skvette eller føle det ubehagelig om en random person tar sitt ansikt mot hunden sin ansikt. Er jo litt sånn hunder kommuniserer.

Så jeg mener iallefall at noe å fokusere på er å ikke drive å klemme på hunden ansikt til ansikt, det er jo 0 grunn til at man skal gi en bikkje en klem liksom. Den har jo ikke gått å angrepet noen, men har reagert når noen den kanskje ikke kjenner super godt har kanskje tilogmed kommet litt brått opp i ansiktet på den, kan jo være at bikkja bare skvatt å trodde at den skulle bli bitt selv..
Vis hele sitatet...
Hun klemte ikke hunden. Hun satte seg ned for å klappe han og lot han snuse på henne først. Jeg har bare opplevd han som snill og grei, noesom gjør dette vanskelig. Men har fått informasjon nå i seinere tid om at han har knurra på mennesker før. Spesielt barn. Noe som IKKE er bra.

Jeg håper kanskje det er en mulighet at han hunden er kjøpt av kanskje kan ta han tilbake og bruke han på sau. Han hadde fått et mye bedre liv.
Trist situasjon. Synd å si det, men hadde dette vært min hund så tror jeg at jeg ville avlivet. Dette var en person han kjente, hun oppførte seg korrekt, og på en måte han har vant til. Han var ikke trengt opp i et hjørne og ble ikke overrasket. Han biter når hun trekker seg unna for knurringen hans. Det er spesielt. Det er en situasjon han lett kunne trukket seg vekk, men velger å angripe. Jeg hadde ikke turt å ha en slik hund.

Må bare presisere at jeg synes snill/slem er meningsløse kategorier å bruke på dyr, så dette handler ikke om hva hunden "fortjener" for oppførselen sin. Det handler om at når man har et potensielt farlig rovdyr i eie så har man et stort ansvar som man skal ta alvorlig.
Sist endret av *pi; 1 uke siden kl. 10:01.
Hadde aldri avlivet en hund pga. noe sånt. For hundens del er det vel verdt å prøve å omplassere. Har hatt hunder som har bitt før de kom til meg og har nå en som bet tidligere pga. sykdom og i begge tilfeller har det vært hunder som har fungert fint i ettertid.

http://solplassenhund.org/
abgrud
Trådstarter
22 7
Sitat av *pi Vis innlegg
Trist situasjon. Synd å si det, men hadde dette vært min hund så tror jeg at jeg ville avlivet. Dette var en person han kjente, hun oppførte seg korrekt, og på en måte han har vant til. Han var ikke trengt opp i et hjørne og ble ikke overrasket. Han biter når hun trekker seg unna for knurringen hans. Det er spesielt. Det er en situasjon han lett kunne trukket seg vekk, men velger å angripe. Jeg hadde ikke turt å ha en slik hund.

Må bare presisere at jeg synes snill/slem er meningsløse kategorier å bruke på dyr, så dette handler ikke om hva hunden "fortjener" for oppførselen sin. Det handler om at når man har et potensielt farlig rovdyr i eie så har man et stort ansvar som man skal ta alvorlig.
Vis hele sitatet...
Det er helt sant. Det jeg mente med hva hunden "fortjener" er at han helt sikkert ikke har det bra og vi kommer til å snakke med oppdretter, dyrlege og eventuelt se om det er noe vi kan gjøre eller om det er en grunn til at han gjorde det han gjorde.
Å avlive en frisk hund for at den beit én gang er helt feil. Finn heller et nytt hjem med erfarne hunde folk som kan jobbe med det og få denne u tingen vekk
Om hun så rett på hunden, altså at blikket møte og at de så på hverandre en stund kan hunden finne det truende. Blei nesten bitt selv engang fordi jeg holdt blikket til hunden og det var en hund som aldri beit
Er du sikker på at venninnen din har fortalt hele sannheten? Border Collier (og kanskje andre hunder) misliker når man blåser i fjeset deres. De misliker det så mye at de til og med biter for å få slutt på det. Har opplevd det mange ganger, man må passe på å ikke treffe snuten/øyne deres når man puster/blåser. Hvis man ikke er klar over det og kommer nært fjeset til hunden, så kan det skje. Hunden blir bare akutt forbannet og biter fra seg.
Sitat av abgrud Vis innlegg
Det er helt sant. Det jeg mente med hva hunden "fortjener" er at han helt sikkert ikke har det bra og vi kommer til å snakke med oppdretter, dyrlege og eventuelt se om det er noe vi kan gjøre eller om det er en grunn til at han gjorde det han gjorde.
Vis hele sitatet...
Det skjønte jeg, og jeg mener absolutt at alle dyr "fortjener" å ha det bra, i betydningen grunnleggende rettighet. Jeg nevnte det for å poengtere at jeg aldri ville ha avlivet et dyr fordi det fortjener det (hevn, altså) eller fordi det er et "slemt" dyr. Dyr kan selvsagt ikke holdes moralsk ansvarlig for sin oppførsel. Det handler kun om hva som er trygt.

Sitat av Puppydemons Vis innlegg
Om hun så rett på hunden, altså at blikket møte og at de så på hverandre en stund kan hunden finne det truende. Blei nesten bitt selv engang fordi jeg holdt blikket til hunden og det var en hund som aldri beit
Vis hele sitatet...
Mener du det er innafor at en hund hopper på og angriper i ansiktet fordi noen ser for lenge på den? Altså hvis den ikke er bundet fast eller noen nærmer seg den så den ikke kan stikke unna? Altså, folk må gjerne ha slike hunder, men da er man selv 100% ansvarlig for at den situasjonen aldri kan oppstå. Det er i alle fall ikke et hundehold jeg hadde funnet glede i.
Sist endret av *pi; 1 uke siden kl. 11:01.
abgrud
Trådstarter
22 7
Venninnen min har hatt flere hunder i familien selv og er godt vandt til hunder. Hun har fortalt hva som skjedde og har veldig dårlig samvittighet selvom ingen av oss skjønner hva som egentlig har skjedd.

Det har blitt bestemt at hunden ikke skal avlives, dette er fordi det ikke var et "angrep" med flere bitt. Vi tar kontakt med dyrlege, oppdretter og undersøker om det er noen tester vi kan ta for å se hva som utløste dette. Men en ting er sikkert her. Hunden må brukes til noe og en border collie som er avlet frem til å gjete er ikke noen familiehund. De er verdens snilleste hunder, men er nødt til å få mental stimuli på lik linje som fysisk. Vi brukte han på sau i starten og han er en utrolig dyktig gjeterhund, men så slutta vi med sau og da får han ikke den treningen han trenger. Vi håper vi finner den beste løsningen vi kan på dette.

Bare for å presisere utsagnet mitt om at hvis en hund biter skal den avlives, vil det si at den er sint på "alt og alle". Har en aggresiv oppførsel helt uten grunn.
Er du helt sikker på at veninnen som sto i gangen forklarer hva hun gjorde riktig? Jeg tror nok hun har vært brå. Hvorfor skulle hunden bite henne helt ukritisk? Var det lek da kanskje?
Sist endret av Sondre; 1 uke siden kl. 11:23.
Dette burde ikke vært en diskusjon engang; selvfølgelig skal den avlives! Hvor går grensen ellers? Kan dere i tråden som åpenbart har deres hund som deres (eneste?) bestevenn forklare hvorfor den ikke skal det?

Den beit vennen din, som hunden din kjente fra før, i ansiktet. Potensielt dødelig og store sjanser for arr og/eller varige mèn. Er det greit fordi han (heldigvis) hadde flaks og bare fikk rift i leppa? Hva om det var et barn? Du skal takke kompisen din for at han har kjappe reflekser.

Hunden er ditt ansvar. Det er lite som irriterer meg mer enn hundeeiere som prioriterer egne følelser framfor sikkerheten til andre.
Sitat av mr_rager Vis innlegg
Dette burde ikke vært en diskusjon engang; selvfølgelig skal den avlives! Hvor går grensen ellers? Kan dere i tråden som åpenbart har deres hund som deres (eneste?) bestevenn forklare hvorfor den ikke skal det?

Den beit vennen din, som hunden din kjente fra før, i ansiktet. Potensielt dødelig og store sjanser for arr og/eller varige mèn. Er det greit fordi han (heldigvis) hadde flaks og bare fikk rift i leppa? Hva om det var et barn? Du skal takke kompisen din for at han har kjappe reflekser.

Hunden er ditt ansvar. Det er lite som irriterer meg mer enn hundeeiere som prioriterer egne følelser framfor sikkerheten til andre.
Vis hele sitatet...
Nå har du kokt i hop en fantasihistorie som ikke har noe med saken å gjøre. Det er ikke en pitbull vi prater om.

Har selv blitt bitt av hund. Forklarte hunden alvoret i det den hadde gjort før jeg leverte den tilbake til eieren. Hunden levde mer en ti år til uten at den noen gang viste tegn til agresjon. Den fikk heller aldri mer lov til å gå uten band da eieren ikke tok noen sjanser.

Støtter heller ideen om at den får en sjanse til å arbeide med sau da den neppe er egnet som familiehund.
BAN: Du forklarer fortsatt ikke hvorfor hunden ikke skal avlives etter å ha gått til angrep i ansiktet. Jeg har ikke "kokt opp en fantasihistorie" - jeg tar utgangspunkt i hva TS forteller; "Han kom bort til meg akkurat som han har gjort før. Jeg satte meg ned på kne akkurat som jeg har pleid å gjøre. Så begynte han å knurre, i det jeg trakk meg unna beit han meg." + "Har fått informasjon nå i seinere tid om at han har knurra på mennesker før. Spesielt barn. Noe som IKKE er bra."

At du selv har blitt bitt av en hund og at det ikke var snakk om en pitbull er fullstendig irrelevant. Hadde hunden vært valp ville saken vært annerledes.
Sist endret av mr_rager; 1 uke siden kl. 12:09.
I utgangspunktet så burde hund som uprovosert går til angrep på et menneske bli avlivet.
T.O: Blir man bitt til blods av en hund kan man kreve at den blir avlivet.
Sist endret av OhHai!; 1 uke siden kl. 12:10.
Sitat av mr_rager Vis innlegg
BAN: Du forklarer fortsatt ikke hvorfor hunden ikke skal avlives etter å ha gått til angrep i ansiktet. Jeg har ikke "kokt opp en fantasihistorie" - jeg tar utgangspunkt i hva TS forteller; "Han kom bort til meg akkurat som han har gjort før. Jeg satte meg ned på kne akkurat som jeg har pleid å gjøre. Så begynte han å knurre, i det jeg trakk meg unna beit han meg."

At du selv har blitt bitt av en hund og at det ikke var snakk om en pitbull er fullstendig irrelevant. Hadde hunden vært valp ville saken vært annerledes.
Vis hele sitatet...
Det at det er en Border Collie er forskjellen. Den gikk ikke til angrep i normal forstand. Den snappet en gang. En Border Collie har fått avlet bort det vanlige jaktinstinktet og angriper ikke slik andre hunder gjør.

Denne snappingen er noe de bruker når de har problemer. Særlig med værlam om høsten som er dobbelt så store som de er. Eller når de arbeider med kyr som stanger dem. Jeg har sett denne snappingen hundrevis av ganger men aldri mot folk.

Jeg snakker ut i fra mer en 20 års erfaring med disse raringene. Det er hunder som kan formes og trenes til å gjøre hva som helst og som forguder eierne sine. Det er stort sett bare når de skal være familiehunder at det går galt. De trenger utfordringer og mosjon i massevis. Det holder ikke å gå tur. De må bli slitne.

Derfor er muligheten for at hunden kan gå tilbake til å bli gjeterhund noe som bør vurderes.

Ville ikke latt denne hunden noen gang være alene med barn. Den må være under kontroll hele tiden. Det som utløste agresjonen må også sjekkes.

Det er selvsagt ikke garantert at hunden blir trygg å ha med å gjøre men det er noe tidligere eier kan vurdere mye bedre en en haug nettroll.
Å avlive hunder som er problematiske har vært den tradisjonelle måten å håndtere adferdsproblemer som ikke kan håndteres. I dag oppfatter mange hunder som individer ikke eiendom og kombinert med at man nå for tiden kan så mye mer om hunder og kan hjelpe dem gjør at det ikke alltid er nødvendig og man finner andre løsninger. Det er alltid en grense og den går der det blir for krevende for de som har ansvaret for hundeholdet og ut i fra hvor farlige situasjoner som kan oppstå. Folk som er gode på å teste hunder vil kunne si veldig sikkert hva som utløser hvilken adferd. Hunder fungerer objektivt i forhold til påvirkninger og dette gjør at profesjonelle slipper å synse. Den aggresive adferden vil komme frem ut i fra standardisere påvirkninger og ut fra dette vil man få innsikt i årsak.

I dette tilfellet er hunden en Border på 4 år som har bitt en gang. En type hund som gjør lite skade når det går galt. Hadde ikke hunden truffet bløt hud hadde venninnen mest sannsynlig fått et blåmerke og en rød prikk. Å snakke om sikkerhet blir litt meningsløst. Det hender jeg treffer hunder som burde reist til hundehimmelen men det blir for overilt her før hunden blir vurdert.

Mange har hunder som har anlegg ut i fra hva de har blitt brukt som gjør at de ikke alltid passer inn i en plug and play tilværelse og det kan ofte være et stort ansvar. Dette er selvfølgelig hundeierens ansvar. Sauehunder biter lettere en andre hunder og det har vi levd med i hundrevis av år.
Jeg er åpen for at hunden kan leve videre også, men eier må ta fullt ansvar for at farlige situasjoner kan oppstå. Jeg steiler når jeg får sånne bortforklaringer som at "det var fordi hun stirret på den", "den oppfattet den tingen som sitt bytte, derfor reagerte den", "det har fordi han var for brå i bevegensene".

Det er alltid en grunn til at en hund biter, og det er aldri hunden sin "skyld" i moralsk forstand. Eier har ansvar for at disse situasjonene ikke skal kunne oppstå, og du kan ikke forvente at alle andre, heller ikke voksne, kan lese hundespråk og oppføre seg korrekt.

Den situasjonen som er beskrevet her er såpass ekkel at den må få noen konsekvenser for hvordan man holder akkurat den hunden. Så er det opp til eier om det er et hundehold h*n ønsker, for meg hadde det ikke vært det. Jeg ville ikke hatt en hund jeg ikke kunne ha løs blant andre mennesker i det hele tatt.
Sist endret av *pi; 1 uke siden kl. 13:10.
Hvis noen lurer på hvorfor hunden her har knurret og etterpå bitt når venninnen flytter seg så er det alltids en mulighet at det er reaksjonen på knurringen fra venninnen som gjør at hunden får nok press på seg til at den biter. Jeg tenker at venninnen kan ha blitt overasket og blitt ustø, kanskje lent seg forover når hun gjorde retrett. Det er ikke lett å trekke seg raskt og diskret tilbake når man lener seg på kneet.

Hva som utløser situasjonen i utgangspunktet er ikke mulig for meg å spekulere over.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Jeg tenker at venninnen kan ha blitt overasket og blitt ustø, kanskje lent seg forover når hun gjorde retrett. Det er ikke lett å trekke seg raskt og diskret tilbake når man lener seg på kneet.
Vis hele sitatet...
Dette er akkurat en sånn forklaring som sikkert kan være helt riktig, men som jeg mener ikke er relevant for spørsmålet. Hun reagerte spontant slik folk gjør når de blir knurret til, det må du bare anta at folk kan gjøre. Hun kunne sikkert reagert enda mer også, med lyd og større bevegelser. Hvis hunden ikke takler det, kan den ikke få hilse på folk.
Sist endret av *pi; 6 dager siden kl. 13:17.
Sitat av *pi Vis innlegg
jeg mener ikke er relevant for spørsmålet
Vis hele sitatet...
Jeg vil prøve og forklare hva som kan ha utløst bittet selv om veninnen flyttet seg. Hva som bør skje videre tar jeg ikke stilling til. Det er ikke mulig uten mer informasjon.
Jeg vil prøve og forklare hva som kan ha utløst bittet selv om veninnen flyttet seg. Hva som bør skje videre tar jeg ikke stilling til. Det er ikke mulig uten mer informasjon.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Du tok stilling lengre oppe, så jeg satte det i sammenheng med det.

Jeg har selv stått med dyr (engang et barn, men ikke mitt) som er skadet/jaget av hund, og fått en grundig redegjørelse for hundepsykologien bak det som skjedde. Har ikke klart å reagere med noe annet en et wtf-fjes. Er mer interessert i hundeeierpsykologien i sånne situasjoner.
Sist endret av *pi; 6 dager siden kl. 13:47.
Sitat av *pi Vis innlegg
Skjønner. Du tok stilling lengre oppe, så jeg satte det i sammenheng med det.
Vis hele sitatet...
Tar stilling til at hunden bør undersøkes og at det ikke alltid er nødvendig med avlivning. Hundeiere som begrunner belastningen de påfører andre med hundeholdet sitt ut i fra at deres hund har en eller annen "naturlig adferd" må gjerne avlives.
(egentlig ikke)
Relevant's Avatar
Tar stilling til at hunden bør undersøkes og at det ikke alltid er nødvendig med avlivning. Hundeiere som begrunner belastningen de påfører andre med hundeholdet sitt ut i fra at deres hund har en eller annen "naturlig adferd" må gjerne avlives.
Vis hele sitatet...
Det var da litt voldsomt.

Jeg er enig med flere andre her at et slikt bitt må sees på som alvorlig. Jeg støtter valget om å la den drive med sauepass.

Avliving er absolutt ikke et dumt valg her, men det at dette aldri har vært et problem før gir litt håp. Problemet slik jeg ser det er om noen senere skulle blitt alvorlig skadet, og du som eier tidligere har sett varseltegn. Skal den leve videre så synes jeg at det må foretas en skikkelig miljøendring for hunden, og jeg tror at det vil være forebyggende mot en ny episode å la hunden få den mentale og fysiske stimulien som den behøver, og arbeid med sau virker som en veldig god måte å gjøre det på så om du har muligheter til det så er jo det i så fall veldig flott.
Sist endret av Relevant; 6 dager siden kl. 14:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hundeiere som begrunner belastningen de påfører andre med hundeholdet sitt ut i fra at deres hund har en eller annen "naturlig adferd" må gjerne avlives.
Vis hele sitatet...
Det er mer vanlig enn uvanlig, etter min erfaring. Men klart, det er ikke et representativt utvalg av hundeeiere som havner i den situasjonen.