Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 994
som alle vet så er jo lsd ganske lite skadelig for kroppen men ruser er jo ganske kraftig, hvilken andre rusmidler kan sammenlignes med lsd over hvor intens og kraftig rusen er?
Intensitet er mer et spørsmål om dosering enn om type rusmiddel. De fleste rusmidler kan gi høy intensitet ved høye nok doser. Av rusmidler som kan sammenlignes med LSD sine effekter, så er psilocybinsopp det mest åpenbare alternativet. Både LSD og psilocybin er tryptaminer. De tilhører altså samme stoffgruppe, og produserer effekter som ligner mye på hverandre. I tillegg finnes det utallige andre tryptaminer med noenlunde tilsvarende effekter. Så har vi i tillegg fenetylaminer, en lignende stoffgruppe som i tillegg til å ofte være psykedelisk, også produserer mer av de sentralstimulerende effektene man gjerne forbinder med amfetaminer.
Sist endret av mentalmelt; 10. juli 2018 kl. 12:44.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Lsd er hverken tryptamin eller fenetylamin, men jeg opplever lsd som veldig stimulerende til tider. Denne muskelspenningen kan være plagsom til tider, magnesium kan værr til hjelp. Veldig individuelt hvordan lsd påvirker kropp og sinn, noen merker ikke så mye til denne stimulien lsd kan føre med seg, andre merken den særdeles godt, sånne som meg
kmsc; Hei, hvorfor påstår du at LSD ikke er et tryptamin? Ett kjapt wiki-søk påstår noe annet:
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mysterio16 Vis innlegg
som alle vet så er jo lsd ganske lite skadelig for kroppen men ruser er jo ganske kraftig, hvilken andre rusmidler kan sammenlignes med lsd over hvor intens og kraftig rusen er?
Vis hele sitatet...
Her kommer dette med at språket vårt er litt begrenset når det kommer til å beskrive slike opplevelser, men jeg skal prøve.
LSD er ikke en intens og kraftig rus, i mine øyne, ja det er utrolige ting man kan oppleve under påvirkningen men det er mer som om du har blitt transportert til en annen dimensjon enn at du er påvirket av noe.
Personlig synes jeg ting som MDMA eller Amfetamin kan føles mer intenst ut enn LSD, LSD er liksom en del av deg, den tar deg med på en reise. Og ja periodevis får man frysninger, rare følelser i kropp og sinn, men det er noe naturlig over det selv om til sammenligning til sopp så føles LSD mer statisk og målrettet.

Men for å svare på spørsmålet ditt: Nei, det er bare LSD som er LSD. Klart man kan dra paraleller med andre psykedelika som Meskalin og Psilocybin-sopp, når en tripp starter, så kjenner man seg definitivt igjen, men de har sine forskjeller.


Sitat av kmsc Vis innlegg
Lsd er hverken tryptamin eller fenetylamin, men jeg opplever lsd som veldig stimulerende til tider. Denne muskelspenningen kan være plagsom til tider, magnesium kan værr til hjelp. Veldig individuelt hvordan lsd påvirker kropp og sinn, noen merker ikke så mye til denne stimulien lsd kan føre med seg, andre merken den særdeles godt, sånne som meg
Vis hele sitatet...
Som påpekt over, alle psykedeliske stoffer er enten et tryptamin eller et fenetylamin, det eneste unntaket jeg vet av så langt er Salvinorin A som ikke har noe nitrogenmolekyl i seg og blir heller omtalt som en terpenoid (omtrent 60% av alle naturlige produkter er terpenoider).

Tryptaminer har struktur lik L-Tryptofan som navnet stammer fra, de er en del av "substituerte tryptaminer" da de deler samme funksjonelle gruppe kjemisk sett, denne gruppen inneholder biologisk aktive stoffer, neurotransmittere og psykedeliske stoffer.
Sist endret av Dodecha; 10. juli 2018 kl. 16:51.
Dodecha: Det kommer litt an på hvordan man definerer psykedelisk, men vi har jo en lang rekke cannabinoider, tropanalkaloider, dissosiativer og enkelte andre stoffer som mange vil karakterisere som veldig psykedeliske.


kmsc: Når det kommer til LSD, så er det et komplisert molekyl som mange kategoriserer forskjellig. Egentlig har det både strukturen til tryptamin og fenetylamin i seg, men det omtales helst som et tryptamin siden det har flest fellestrekk med dem.
Sist endret av mentalmelt; 10. juli 2018 kl. 16:55.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dodecha: Det kommer litt an på hvordan man definerer psykedelisk, men vi har jo en lang rekke cannabinoider, tropanalkaloider, dissosiativer og enkelte andre stoffer som mange vil karakterisere som veldig psykedeliske.
Vis hele sitatet...
Ah, klart. Jeg er litt tradisjonell av meg og tenker på de gode gamle: DMT, Meskalin, LSD og Psilocybin.
Er helt med på at endel andre stoffer har psykedeliske kvaliteter ved seg.