Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2989
Er dette overhodet mulig? Har en venn som hardnakket påstår at det går ann på grunnlag av noe han har lest i denne artikkelen.

Artikkel
Dette er bare et scenario, og flyet som ble omtalt landet seines i forgårs.

Noen som har noen konkrete bevis eller dokumentasjon på hvorfor det ikke går ann/går ann?

Jeg for min del tror at fly nå tildags er altfor store og avanserte til å bli skutt ned av ett slikt våpen, selvom det trenger gjennom panser. Jeg skal inrømme at blir ett fly skutt i motoren så den ødelegges ved et lucky shot, må det nødlande. Men dette er ikke det samme som å bli ødelagt og satt fyr på.
Har ingen håndfaste beviser, men i et program om .50-våpen på Discovery mener jeg å huske at en representant for den amerikanske hæren sa at de hadde tatt ned både fly og helikopter.
Jeg ser heller ingen store problemer med å ta helikoptrene, men fly derimot har jeg større problemer med å forstå.
Om et 50' skudd treffer et fly i en av motorene, eller drivstoff rørene, går den rett i bakken. De kulene trenger ikke å treffe deg en gang, du dør alikevel av luftfriksjonen fra kulen.
For å ødelegge et fly må man treffe en vital del, og i de aller fleste fly (av en viss størrelse, feks 737) finnes de fleste deler mange ganger. Det er ikke bare ETT datasystem, det er gjerne 3-4 forholdsvis like systemer. Det er ikke bare ett hydraulisk system heller, det er flere. Og det er gjerne 2 eller flere motorer, som gjerne tåler at en tømmerstokk går gjennom de. Dog, det er ikke mange piloter om bord, og skyter man og skader eller dreper de, eller forstyrrer de under takeoff eller landing stiller saken seg på en helt annen måte. En cal .50 vi i de fleste tilfeller bare gå rett igjennom flyet og ut på andre siden (kommer selvfølgelig ann på typen ammunisjon)

edit:
Pyro_Killer: ja, om et 15,24 meter bredt skudd treffer et fly vil jeg også tro at det går i bakken. (Tegnet ' angir "feet" (30,48 cm), tegnet " er tommer (2, 54cm)). cal .50 er 50 hundredeler av en tomme ("), altså 12,7 mm.

Nammo lager mange flotte typer med 12,7 mm ammunisjon (de er norske ja):
http://www.nammo.com/templates/Product.aspx?id=204
Sist endret av meitemark; 15. mars 2008 kl. 02:24.
Sitat av Pyro_Killer
Om et 50' skudd treffer et fly i en av motorene, eller drivstoff rørene, går den rett i bakken. De kulene trenger ikke å treffe deg en gang, du dør alikevel av luftfriksjonen fra kulen.
Vis hele sitatet...
.50 caliber er det samme som 12/7. I forsvaret har de noe som kalles en vierling som er 4 12/7 mitraljøser i stativ som er beregnet på å skyte ned fly, skal vissnok være veldig effektivt på fly i lav høyde.
Det finnes både eksplosiv og brannstiftende ammunisjon til dem, forøvrig produsert og oppfunnet av Raufoss ammunisjonsfabrikk.
Denne ammunisjonen har gitt .50 kaliberet en kraftig oppsving.

Akkurat den der med å dø av lufttrykket tar jeg imidlertid med en klype salt.
Ja, i prinsippet er det mulig å skyte ned et fly med en .50 cal. om du klarer å ta ut begge (alle) motorer.

Om du skal prøve å skyte ned et fly som cruicer i 650 km/t med en singleshot (eller tilogmed en semi) rifle er dette rimelig umulig. De som har vært på jakt vet at man ikke skyter på en lett joggende elg selv på 50-70 meter.

Jeg ville heller brukt en RPG når flyet skal ta av/lette, men det vil være utrolig vanskelig å komme innenfor skuddhold ved vanlige flyplasser.

Mitt råd om du vil kapre et fly i den vestlige verden; kjøp en magnum champagneflaske i taxfreen, knus den og ta flyvertinnen som gissel.

Edit: Automatrifle med 6 piper og elektronisk siktesystem vil nok funke fjell, men da kan du heller kjøpe surface-to-air missilen som de har to stands lenger oppe på black arms bazaaren.
Sist endret av ProtoZ; 15. mars 2008 kl. 02:41.
Sitat av meitemark
For å ødelegge et fly må man treffe en vital del, og i de aller fleste fly (av en viss størrelse, feks 737) finnes de fleste deler mange ganger. Det er ikke bare ETT datasystem, det er gjerne 3-4 forholdsvis like systemer. Det er ikke bare ett hydraulisk system heller, det er flere. Og det er gjerne 2 eller flere motorer, som gjerne tåler at en tømmerstokk går gjennom de. Dog, det er ikke mange piloter om bord, og skyter man og skader eller dreper de, eller forstyrrer de under takeoff eller landing stiller saken seg på en helt annen måte. En cal .50 vi i de fleste tilfeller bare gå rett igjennom flyet og ut på andre siden (kommer selvfølgelig ann på typen ammunisjon)
Vis hele sitatet...
Nå er en B737 mulig å fly på full manuell reversjon, dvs helt uten elekterisitet og hydraulikk.

Litt verre med A320 serien som faktisk kontrolleres av computere.

On topic: ja det er mulig å ta ned selv et stort fly i lav høyde med en 50 cal. rifle.
Det finnes flere kritiske systemer på store passasjermaskiner der skadepotensialet er så betydelig at kanskje et par velrettede skudd fra et finere kaliber kunne ha gjordt nytten i en kritisk fase av flighten.
Dette er ikke noe å diskutere, som tidligere befal og yrkesmilitær så kan jeg bekrefte en gang for alle at 12,7 lett kan skyte ned fly. 12,7mm miter kommer med antiluft sikte som standard. Har også selv skutt med denne mot drone.
Sitat av Baxter
Dette er ikke noe å diskutere, som tidligere befal og yrkesmilitær så kan jeg bekrefte en gang for alle at 12,7 lett kan skyte ned fly. 12,7mm miter kommer med antiluft sikte som standard. Har også selv skutt med denne mot drone.
Vis hele sitatet...
Som tidligere alkoholiker og industrislask kan jeg bekrefte at det er .50 cal sniper det er snakk om.
Du skjønner, forskjellen på sniper og en norsk 12.7 er at sniperen skyter et skudd så må du ta nytt lade grep. PANG - lad.
12.7 maskingæver skyter flerskudd pang pang pang pang - uten at du trenger å lade.

Om det er flerskudd det er snakk om så kan man vell ta ned et fly med 22 kaliber salongammo. Finnes jo 22 i minigun.
Sitat av UngarEffect
Som tidligere alkoholiker og industrislask kan jeg bekrefte at det er .50 cal sniper det er snakk om.
Du skjønner, forskjellen på sniper og en norsk 12.7 er at sniperen skyter et skudd så må du ta nytt lade grep. PANG - lad.
12.7 maskingæver skyter flerskudd pang pang pang pang - uten at du trenger å lade.

Om det er flerskudd det er snakk om så kan man vell ta ned et fly med 22 kaliber salongammo. Finnes jo 22 i minigun.
Vis hele sitatet...
Regnet med at det ville dukke opp, så: SLEEK SNIPER: AS50 Semi-Automatic Rifle .

Vet ikke om det er mulig, men med automatikk og sniper, er det større sjanse for å lykkes.

atlef.
Nå skal man huske på at den første utgaven av 12.7mm mitr kom rundt 1918. På den tiden var fly littegranne anderledes enn i dag, og da var det lett/overkommelig å skyte ned fly.

12.7mm mitr er beregnet til lettpansrede kjøretøy og skal også duge til diverse helikopter, men jeg ville neppe fyrt av en salve mot ett apache helikopter, for å si det sånn. Jeg vil påstå at om man klarer å skyte ned ett nymoderne fly, så er det mer flaks/dårlig pilot enn dyktighet. Bombefly flyr for høyt til at man har pressisjon nok til å treffe, jagerfly flyr for fort til at man klarer å treffe. Dette er dog min påstand, om noen faktisk har skutt ned ett jagerfly her, så er de velkommen til å protestere.

Edit:
Oh, 12.7 MØR ja. Da er kanskje pressisjonen i orden, men lykke til å skyte ETT skudd mot ett fly, forvente å treffe, OG forvente å ta det ned av dette skuddet. Jeg kan ikke si jeg er overbevist. Kanskje noen ubetydelige treff på et bombefly. Jeg vil fremdeles påstå at ett jagerfly er out of bounds.
Sist endret av Dinithion; 15. mars 2008 kl. 11:21.
Uten å vite for mye om nedskytning av fly, vil jeg gjette på at det mulig å gjøre dette, men hvilke flytyper og under hvilke omstendigheter dette i så fall må skje under, vet jeg litt for lite til å uttale meg om.

Discovery Channel har en serie om moderne våpen, vet du hvor, finner du sikkert hele serien, som omhandler nevnte våpen.

Her er en Youtube video.

Gikk litt nutts på youtube.

1.

2.

atlef.
Sist endret av Louie; 15. mars 2008 kl. 11:16.
Klart en kule på rett sted til rett tid kan knerte et fly.

Med rett type kule svekker du garantert f.ex. understellet nok til at det knekker sammen når flyet lander, og legger du deg på rett sted er det ikke vanskelig å treffe heller. Landing/takeoff er utrolig sårbart. Med rett type kule i drivstofftankene kan det nok også bli ganske stygt...

Motorene på passasjerfly skal vel stort sett tåle birdstrikes, men det blir garantert landing asap. Den tømmerstokken din tror jeg kunne blitt interessant, meitemark...
Om du skal ha flyet til å bli skytt ned skal det ikke mere en en traceround til som treffer en drivstoffslange eller selve tanken... Da kan resultatet bli veldig stygt. Jeg vet ikke hvor brennbar flybensin er men jeg tipper det ville tatt fyr rimelig kjapt.
Og brann er noe du absolutt ikke vil ha ombord i et fly. Eksplosjonsfare deluxe
Dagens leksjon: Sikt på drivstoffslangen! :P
Du har ikke spesifisert om det er ei rifle ELLER en helauto maskingevær du snakker om.
Kort svar:
Om du tenker rifle: Nei, da skal du være veldig heldig, husk at fly idag flyr VELDIG fort. I tillegg kommer høyde og vinkel.
Om du tenker på Maskingevær med fks Incindiary kuler: Ja, om du får inn nok treff.
.50 er et kaliber, ikke et våpen.
Jeg gadd bare å lese "Introen" av artikkelen, og for meg virker det mer som at en pilot er blitt truffet og mistet kontrollen, eller at et hjul er sprengt i høy fart og får flyet ut av kurs. Vindusglasset: Veldig liten sjanse for det, husk at det hender at fugler treffer frontruta til fly i høy hastighet, så det er ikke sukkerglass vi snakker om her.
Flytype er også viktig. Tenker vi på et upansret lite Cessna, JSF eller en Boing 767?
En .50 går vel enkelt gjennom flyskroget. Får nok litt problemer med kabintrykk etterhvert med et svært høl i skroget
Under 2. verdenskrig i Norge ble det visstnok skutt ned et kampfly med en Krag-Jørgensenrifle. ja, det er lenge siden, men også der er det snakk om å treffe vitale deler. I teorien går det meste an, men i praksis er det en helt annen sak. Om det er Berrett 50. skarpskytterriflen det er snakk om, tviler. Men om en 12.7-kanon skyter, er det nok mulig i praksis.
blah.
Forskjellige typer 12.7 ammo


Både i teori og praksis. Så skal det ikke være noe problem å skyte ned et fly med en 12.7 mitraljøse. Tenker da på i take-off og landing posisjon.
Sitat av Beron
.50 caliber er det samme som 12/7. I forsvaret har de noe som kalles en vierling som er 4 12/7 mitraljøser i stativ som er beregnet på å skyte ned fly, skal vissnok være veldig effektivt på fly i lav høyde.
Det finnes både eksplosiv og brannstiftende ammunisjon til dem, forøvrig produsert og oppfunnet av Raufoss ammunisjonsfabrikk.
Denne ammunisjonen har gitt .50 kaliberet en kraftig oppsving.

Akkurat den der med å dø av lufttrykket tar jeg imidlertid med en klype salt.
Vis hele sitatet...
Håh, jeg bor på Raufoss

Men over til Topic:
Har hørt at dette er mulig, pappa som har jobbet med ammunisjon osv , sa det var fullt mulig bare man traff riktig .
Scenarioet i artikkelen som er utgangspuntket for denne topicen er jo satt til take-off. At man da med litt flaks og endel trening kan skyte en vital del, f.eks understell eller pilot og dermed gjøre at flyet krasjer tviler jeg ikke på.

At man derimot skal skyte ned et fly som allerede er i luften med et enkelt skudd, eller en semi-automatisk rifle for den saks skyld, tror jeg fint lite på. Selvfølgelig er det MULIG, men så hadde det vel også vært MULIG å ta ned et fly med å kaste en stein som resulterer i en kjedereaksjon i motoren f.eks, spørsmålet er vel hva som kan ansees som en realistisk trussel. Og slik jeg ser det er 0.50 kaliber snikskyterrifler noe av det siste du trenger å uroe deg for mens du flyr over oslofjorden.
Om motoren kutter ut på dagens fly har du fortsatt minst en backup motor! Så om du ødelegger en motor har du ikke gjort all verdens skade!

Og den som nevner kabin trykket. Hvor faens høyt opp skal du skyte dette flyet da? Marsj høyden er 35,000 fot! Skal du treffe det der må du jo faen meg opp i et fly selv også! Ser ikke helt For meg åssen du skal få skutt fra ditt fly på dette flyet uten at du må knusa ruta hos deg selv og ødelegge ditt eget kabin trykk.

Dessuten er det ikke snakk om ekplosiv dekompresjon. Okysygen maskene ville falt ned og pilotene ville foretatt et såkalt nød dykk for å få opp igjen trykket i kabinen.