Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5203
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Aner ikke om denne burde vært i "Rus på legemidler" eller ikke på Rusforumet i det hele tatt, men ante ikke hvor jeg i så fall skulle satt den.

Tittelfeltet ble litt kort, men juridisk, hva er forskjellen på ett A-preparat og ett B-preparat oppført på narkotikalisten? Blir du tatt med ett A-preparat uten resept er du i besittelse av narkotika, det vet vi, og B-preparater er generelt ikke narkotika, men hva skjer når du blir tatt med ett Ritalin (A) og kompisen din med Valium (B, men diazepam på listen). Hvem får strengest straff? Er det egentlig noen forskjell rent juridisk?
Ingen kilder, men da jeg ble tatt for å forfalske resepter på div B-preparater, ble jeg ikke tatt for et stoff jeg ikke husker hva heter, fordi det ikke var på narkolisten. Ble dømt for å ha brukt et falskt dokument for å erverve meg narkotiske tabletter.

Og selvfølgelig sier det seg selv, A-preps burde straffes strengere enn B-preps..
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Det er klart, men A-preparater er narkotika, og B-preparater er ikke, men i ett tilfelle som Valium, som er ett B-preparat, men virkestoffet står på narkotikalisten er vel begge i praksis narkotika? Hvordan blir straffen da? Og hvis det er det samme, hvorfor er ikke bare alle B-prep-men-på-listen A-preparater?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Mange B-preperater står oppført som narkotika. Eksempler er diazepam, kodein og zolpidem.

A/B/C/F klassifiseringer er laget for apoteker og leger. Om man blir tatt med legemidler som står på narkotikalisten, så er det likegyldig om det er A eller B preperat.
Sist endret av Mexxy; 12. juni 2014 kl. 21:56.
Ikke bare diazepam, men alt av benzodiazepiner står jo på narkotikalisten.
En kompis av meg ble tatt for besittelse av narkotika da han ble tatt med masse Ritalin, og han ikke har ADHD eller ADD.
Både metylfenidat og diazepam står på narkotikalisten. Straffen kommer an på mengden. Metylfenidat er virkemiddelet i Ritalin.

Forskjellen er mellom å bli straffet på brudd av legemiddelloven (ikke så alvorlig) eller narkotikaloven (eller hva den heter) som er betraktelig mer alvorlig.
Sist endret av xae8koo; 13. juni 2014 kl. 01:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Muradi Vis innlegg
Mange B-preperater står oppført som narkotika. Eksempler er diazepam, kodein og zolpidem.

A/B/C/F klassifiseringer er laget for apoteker og leger. Om man blir tatt med legemidler som står på narkotikalisten, så er det likegyldig om det er A eller B preperat.
Vis hele sitatet...
Okei, takk. Ser ut som jeg kan ta alle spørsmål verken google eller mine nærmeste kan svare på hit fra nå av (går som regel å tenker på ting i en uke før det skjer da).

Sitat av xae8koo Vis innlegg
Både metylfenidat og diazepam står på narkotikalisten. Straffen kommer an på mengden. Metylfenidat er virkemiddelet i Ritalin.

Forskjellen er mellom å bli straffet på brudd av legemiddelloven (ikke så alvorlig) eller narkotikaloven (eller hva den heter) som er betraktelig mer alvorlig.
Vis hele sitatet...
Nå er begge greiene som sagt på narkotikalisten, så er nok samme straff uansett.
Det finnes B-preparater som ikke er på narkotikalisten. Trodde du spurte generelt, ikke bare om de to eksemplene.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Det finnes B-preparater som ikke er på narkotikalisten. Trodde du spurte generelt, ikke bare om de to eksemplene.
Vis hele sitatet...
Jo, men jeg mente generelt stoffer som er B-preparater, men på narkotikalisten.