Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4451
Hei

Med rushistorie (alkohol) - hva må til for å komme inn EDRU på akutt på psykratrisk klinikk?

MÅ man nødvendigvis kutte seg et sted eller stå midt på en bro? Føles slik....
Noen plasser nekter rusede personer tilgang andre ikke. Er litt som på avrusning det. Noen aksepterer at folk kommer ruset inn, andre ber deg snu i døra. Om du er suicidal så skal har du krav på hjelp. Da kan du bli skjermet.

Tror det enkleste er å kontakte fastlege, kommunens psykiatriske akutt-team eller møte opp på legevakten/akutten.
Er det akutt skal du få innleggelse uansett. Men man blir vanligvis ikke lagt inn kun fordi livet er litt kjipt den dagen. Du må uansett til legevakten eller fastlegen hvor det blir tatt en evaluering før du blir henvist videre. Jeg har ingen erfaring med kommunale kriseteam så mulig det er en annen prosedyre der. Jeg trur det er mange som legges inn akutt som ikke er suicidale, men som kommer med trusler eller "forsøk på selvmord" for å få øyeblikkelig hjelp. Litt synd at det skal være sånn, men det er ikke flust av plasser på akuttmottaket.

Jeg kan bli lagt inn til skjerming selv om jeg ikke er suicidal, men som en preventiv greie, men jeg har en diagnose og historie som gjør det litt enklere.
Styr unna selvskading og trusler om selvmord. Man gjør ting verre for seg selv og det blir en tung belastning for venner og familie.

Virker jo ikke som du har noen intensjon om å gjøre noe galt, så ta kontakt med fastlegen og be om en akuttime og ta det derfra med vedkommende.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Noen plasser nekter rusede personer tilgang andre ikke. Er litt som på avrusning det. Noen aksepterer at folk kommer ruset inn, andre ber deg snu i døra. Om du er suicidal så skal har du krav på hjelp. Da kan du bli skjermet.

Tror det enkleste er å kontakte fastlege, kommunens psykiatriske akutt-team eller møte opp på legevakten/akutten.
Vis hele sitatet...
Står jo veldig klart og tydelig at han skal spør hva som skal til for en EDRU person å få hjelp.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Står jo veldig klart og tydelig at han skal spør hva som skal til for en EDRU person å få hjelp.
Vis hele sitatet...

Du har helt rett, beklager det.
Vel, jeg arbeider tilfeldigvis innen psykiatrien og har gjort dette i fem år nå. Jeg kjenner systemet ut og inn - alle veier.

Hvis du ikke har en historikk innen psykiatrien der du står på ulike paragrafer innen psykisk helsevern (typisk etter tidligere innleggelser), må du som alle andre gjennom legevakten hvis det er akutt, eller fastlegen der det er mindre akutt.

Ofte har vi noe som heter ROP, det er dobbeltdiagnostikk rus og psykiatri - typisk eksempel er psykose som følge av rus. Da SKAL du inn på akuttpost til rusen går ut, før du deretter får en vurdering for videre innleggelse eller om du havner ut fra psyk igjen når rusen og psykosen er ute.

Fulle gærne folk, som bare skriker og gnåler skal IKKE inn på akuttpost psyk - men på avrusning i en god gammeldags glattcelle før du får den psykiatriske vurderingen når rusen er ute. Men i alle tilfeller skal du få en vurdering på legevakt før du havner på glattcella. I verste tilfelle, kan du havne på psyk selv om du er full. Men da blir du ofte lagt i belteseng.

Å nei, du trenger ikke kutte deg (wtf?), eller stå på en bru. Det er ikke noe kjekt å være innlagt, og det koster staten dyrt, dessuten opptar du viktige plasser for dem som virkelig trenger det. Det er vanlig med litt motgang her og der. Men hvis du vil ha svar på den enkleste måten å bli lagt inn, så kommer den her: "Jeg tenker mye på å ta livet mitt, jeg har planer om å gjøre det. Jeg er redd jeg kommer til å gjøre det. Hjelp meg. Jeg trenger hjelp." Så vil legen stille deg noen spørsmål utifra en egen graf, og scorer du så og så mange poeng på denne testen - åker du inn uansett. De spørsmålene du får mest poeng på - er "har du tanker om å ta livet ditt", og "har du planlagt å ta livet ditt".
Det er også fullt mulig å bli lagt inn uten egen vilje. Opplevde dette selv da jeg ble plukket opp av politi, så sendt på legevakten ettersom de ikke hadde noe bedre sted å sende meg. Her konkluderte legen med at jeg var urolig og ble sendt på akutt psykiatrisk. Når jeg først kom inn var jeg helt ærlig med dem og de mente jeg hadde problemer. Dette førte til en laaang prosess før utskrivelse. Jeg hadde følesen av å bli satt i fengsel fordi jeg hadde gjort noe gærent, men at det var psyken som var syndern.