Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2808
Har begynt som lærling som elektriker, og jeg opplever svake / milde ryggsmerter i løpet av dagen når jeg står oppreist en del. Er det noen treningsmetoder jeg kan utføre uten å kjøpe treningsutstyr slik at jeg kan gjøre ryggmusklene sterkere eller noe?

Har kjent det i flere år, men smertene forsvinner etter en liten stund med avslapping, og det gjør de fortsatt. Jeg vil bare være i stand til å klare meg gjennom dagene uten å påføre meg permanente ryggskader.
Hadde nok bytta jobb da. Er vanlig å få slitasjer i sånne yrker utover årene, men om du har ryggskade fra før gjør det neppe bedre
https://m.youtube.com/watch?v=QDFFKOtuHh0 kjør denne annenhver dag så går det bort!
Hvilke styrkeøvelser som anbefales får noen andre si noe om, men jeg anbefaler at du investerer i gode sko!
Hadde litt ryggsmerter selv før jeg begynte å trene ordentlig. Hadde Også dårlig posture. Begge ble fiksa etter ca 3-4 mnd med push pull legs trening rutine. På pulldagen gjør jeg deadlifts og barbell rows som har gjort ryggen mye sterkere og fiksa posture så å si 100% etter mange år foran pcen. Må sies at hvis du ikke gjør de to øvelsene med korrekt form kan det gjøre det mye verre, er ca en million vidoer på youtue som demonstrerer hvordan man gjør det med korrekt form. Anbefaler athleanx.
Kan jo være greit å besøke fastlegen din også, hvis du ikke alt har gjort det.
"planken" er kjempegod trening for rygg og også mage.. Hadde selv mye problemer med ryggen og dette hjalp.
Du har sikkert fått utlevert noen skikkelig kipe værnesko, gå å si at du får vondt i ryggen å mistenker at det er skoene så drar du ut dit de kjøper sko å finner noen som kjennes bra ut for deg, dette gjorde stor forskjell for meg da jeg slet med vonde føtter å vond rygg
Har ikke noen øvelser å komme med men som andre nevner så vil det sannsynligvis hjelpe.

Et tips jeg derimot kan komme med er gode sko om du ikke har det allerede. Ta en tur til legen/fysioterapeut og få dem til å sjekke hvordan forstillingen din. Mulig noen gode såler også hjelper.
Går litt ann på hvorfor du får vondt i ryggen, har du fks dårlig posture? Smertene kan komme av ubalanse i musklene vil tro at forskjellige muskel grupper i ryggen din blir trent/brukt mer når du jobber. Du burde sjekke med fastlegen men tror en tur på treningstudio kunne hjulpet deg med fokus på rygg musklene og bein, så lenge du ikke har noen faktiske skader i ryggen. Du burde nok generelt trene hele ryggen men tror fokus på den nedre ryggen muligens kan hjelpe mer, ettersom de fleste av oss sitter mye foran tv, pc, skole osv som lett gir en svak nedre rygg.

Det beste er å trene på helsestudio tror det er mer effektivt enn kun kroppsvekt trening, til å trene hjemme kunne du kjøpt deg trenings bands de er billige og er en del øvelser du kan gjøre. En foam roller er også en god ide å skaffe seg hjelper mye med rygg smerte, løser opp muskel spenninger og forlenger korte muskler.

For øvelser du kan gjøre er google din venn bare å søke "Bodyweight back exercises"
eks https://www.runtastic.com/blog/en/6-...a-strong-back/
Er elektriker selv, og hatt ryggsmerter som kommer og går iblant.
Først og fremst, kjøp nye vernesko med geleinnlegg, pass på at de ikke er helt flate under!
Skaff deg verktøyvest, denne er gull verdt! Går du med alt verktøyet i arbeidsbuksa, så får du vondt i ryggen. Tøm vesten ofte og ha bare med det mest nødvendige i vesten, resten har du i verktøy-kassa/drillkassa. Bruk bukseseler(type brede).
Eg fikk mye vondt pga av stod mye i gardintrapp, og arbeide mye stående, men ofte med litt krum rtgg. Kjøpte meg ryggskinne som bruker iblant, denne hjelper også!
Alle rådene her utenom å få deg gode sko, er egentlig veldig dårlig, da ingen her vet hva som feiler ryggen din og dermed kan mange av tipsene gjøre vondt verre. F.eks. planken er ikke bra dersom du har svak rygg og gjør den feil. Min anbefaling er å gå til fysioterapi, dette kan du nå gjøre uten henvisning fra lege, men usikker på om du da må betale fullpris? Du kan, eller burde i hvert fall kunne, snakke med sjefen din om det også så kanskje han har noen råd. Personlig har jeg hatt APT - Anterior Pelvic Tilt som er en veldig vanlig feil i muskulaturen som kommer av at vi sitter for mye. Hoftebøyerne blir for stramme, og setemuskelen for svak. Du kan enkelt sjekke dette ved å google litt og sjekke om du har positur som trenger korreksjon.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Alle rådene her utenom å få deg gode sko, er egentlig veldig dårlig, da ingen her vet hva som feiler ryggen din og dermed kan mange av tipsene gjøre vondt verre. F.eks. planken er ikke bra dersom du har svak rygg og gjør den feil. Min anbefaling er å gå til fysioterapi, dette kan du nå gjøre uten henvisning fra lege, men usikker på om du da må betale fullpris? Du kan, eller burde i hvert fall kunne, snakke med sjefen din om det også så kanskje han har noen råd. Personlig har jeg hatt APT - Anterior Pelvic Tilt som er en veldig vanlig feil i muskulaturen som kommer av at vi sitter for mye. Hoftebøyerne blir for stramme, og setemuskelen for svak. Du kan enkelt sjekke dette ved å google litt og sjekke om du har positur som trenger korreksjon.
Vis hele sitatet...
Skal ikke si meg direkte uenig, men kjenner godt yrkesgrupien, og ryggen får mye belastning når man står i gardintrapp/lift/stillas dagen lang og ofte arbeider over hodehøyde. Da hjelper det mye med de rådene eg kom med. Ser også ofte lærlinge/nye i yrket fyller bukselommene med tungt verktøy, og da får du dårlig arbeidsstilling og krum rygg! Ryggskinnen eg anbefalte er nettopp for å rette opp ryggen og er anbefalt å bruke. Går du til lege får man ofte råd om å skifte arbeidsstilling, prøve å jobbe forskjellig, men dette kar seg ofte ikke gjøre!
Trening på ellipsemaskin, litt styrketrening, og lett svømming.

Ta ryggproblemene seriøst. Det kan gjøre slutt på hele karrieren din og gjøre livet ditt veldig surt. Å plutselig få så vondt at det tar 30 minutter å reise seg opp fra sofaen er skikkelig kjipt.

Gå til fastlege og ha en løpende dialog over mange år.
Trådstarter
2 0
jeg har vondt i øvre rygg, litt på venstre side. Omtrent her: https://gyazo.com/6642225eccfa2a795e58fcd17afbffe2
(fant bilde på google og har markert sånn omtrent).

Jeg er 99,9% sikker på at smertene kommer fra år foran PC / TV uten særlig mye fysisk aktivitet.
Dra til kiropraktor/naprapat og forklar plagene du har.
Det er mye bedre enn midlertidige løsninger som bare utsetter problemet istedenfor å fikse det.
Fastlege kan også hjelpe.

Sliter selv med vond rygg, dro først til lege og fant ut at jeg har skjev rygg, bestilte time hos kiropraktor og ryggen føltes bedre etter bare første time. Har nå gått til kiropraktor i nesten ett halvt år, mest ved behov men det hjelper.
Sitat av Doschy Vis innlegg
jeg har vondt i øvre rygg, litt på venstre side. Omtrent her: https://gyazo.com/6642225eccfa2a795e58fcd17afbffe2
(fant bilde på google og har markert sånn omtrent).

Jeg er 99,9% sikker på at smertene kommer fra år foran PC / TV uten særlig mye fysisk aktivitet.
Vis hele sitatet...
Her har jeg også hatt mye vondt, av samme årsak. Det var vel anvendte penger å dra til fysioterapi, for jeg hadde masse knuter, og endel sånne øvelser er veldig viktig at man gjør korrekt. Enten så fungerer de ikke i det hele tatt om de gjøres feil, eller så kan de gjøre vondt verre. Det er også viktig at du ikke overdriver i begynnelsen med øvelsene, da risikerer du også å gjøre vondt verre.

Jeg ble så stiv av komboen inaktivitet + mye stress, at jeg tilslutt fysisk ikke kunne slappe av i skuldrene. Det er tiltak å bestille time og få gjort, men det får man masse igjen for. Uten henvisning har jeg betalt 160 kr for en halvtimes behandling. De kan også sette opp treningsprogram for deg Aner ikke om disse er nevnt men: Stående sidehev, Rygghev og Utover-rotasjon skulder er øvelser jeg ble anbefalt. Roing med strikk eller manualer hjelper også.
Finnes en del gode yoga øvelser for ryggen på YouTube. Jeg var ikke noe fan av yoga før jeg prøvde dem og kjente fremgangen det ga meg.