Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 989
Heisann freaks!

Har begynt å spille litt LoL men finner det litt vanskelig å vinne, derfor lurer jeg på om dere har noen tips til meg. For eksempel hvilken char som er enklest for en noob, og hvordan jeg burde agere i matchen.

Håper på gode svar,

Blizz
Noe jeg fant ut som hjalp meg ganske mye, var å se på en av "de flinke gutta" streame når de spiller (LINK!. Annet enn det er det vel som det meste, øvelse gjør mester!
Kjøp wards. Du trenger selvfølgelig ikke warde hele mappet om du er hardcarry, men sørg for å ha wards steder folk går når skal ganke deg. Finn rollen du liker å spille. Greit å prøve forskjellige ting i starten, men når du finner en rolle du liker er det lettere å lære seg å like spillet. Med rolle mener jeg tank, ganker, hardcarry, etc. Lasthit, om du ikke spiller support, er en av de viktigste tinga i spillet. Spill gjerne alene mens du øver på dette.
Som Huztle sier, se mye på streams. Det er mange av de som streamer som er flinke til å informere om hvorfor de gjør de forskjellige valgene osv. Du finner streams på www.twitch.tv og www.own3d.tv (de mest brukte og kjente). Foruten dette så kan du ha et par regler i bakhodet.

1. Ikke dø, og gjør hva du enn kan for å ikke dø. Dør du mye, så gir det store mengder gull til motstander-laget. Dette fører til at du kommer til å få en hard lane, og resten av laget ditt kommer til å slite.
2. Minions/creeps er hovedinntekten din. Her gjelder det ta å få inn siste slag, slik at du får gullet for å drepe den. 10 creeps gir ca samme mengde gull som du får for å drepe en motstander. (Med mindre det er "First Blood" eller du dreper noen med killingspree) 100 creeps på 15 min er et fint mål å ha.
3. Hold øye med kartet. Med mindre du er midt i en teamfight, eller det skjer noe spesielt så ha øynene på kartet slik at du får med deg om motstandere forlater lanen sin og kanskje kommer for å "ganke" deg e.l.

Foruten dette så kan det være greit å fokusere på en enkelt rolle og bruke champions som er egnet til den rollen du bestemmer deg for. En vanlig setup er:

Bruiser (Toplane) - Dette er en champion som både tåler å ta litt skade, og gjør en del skade. Som oftest melee champions.
Ap-Carry (Midlane) - Dette er en champions som bruker AP (AbilityPower) for å få mer skade, og disse bruker som oftest spells for å gjøre skade.
Jungler (Jungle) - Dette kan være en del forskjellige champions, men hovedoppgaven er å kontrollere jungelen og "ganke" de forskjellige lanes.
Ad-Carry (Botlane) - Dette er champions som hovedsaklig bruker auto-attacks for å gjøre skade, og trenger da AD (AttackDamage) items.
Support (Botlane) - Dette er champions som har i hovedjobb å passe på Ad-Carry'en, samt å sette ut wards for å gi sikt på kartet. Supporten skal ikke drepe creeps/minions, da den har "assists" og "gold per 5/sec" items som sin hovedinntektskilde.

Håper dette hjelper deg på vei, spiller du på EU/WEST kan du legge til Kosekatt også kan vi ta noen runder :-)
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Har mye erfaring med DotA og liknende spill (har spilt en del LoL), og vet at slike spill har en veldig bratt læringskurve. Ikke bare må man lære seg hva alle de forskjellige karakterene kan gjøre, men også alt man har av valgmuligheter av items, og hva man burde kjøpe når. I tillegg må man lære seg veldig mye om posisjonering og hva slags rolle man må utfylle, og utvikle en god sans for å intuitivt vite hvor motstanderkarakterene befinner seg til enhver tid.

Man må selvfølgelig ikke bli en ekspert på alt dette før man kan spille greit, men min anbefaling er å bare spille veldig mye selv, og observere hvordan bedre spillere spiller, enten som noen over nevnte gjennom streams, eller å se på bedre spillere på ditt eget lag og mostanderlaget.
Sist endret av AXiMe; 9. november 2012 kl. 15:44.
Lær deg å last hitte. Ellers kan du adde "Hey Im Lee" på EUNE eller "Smurfing np" på West, så kan jeg lære deg litt, er selv 1600
Vær tolmodig og farm , se på streams les litt guides
Har spillt LOL siden beta og er nå på 2045 rating. (altså et decent-nivå)

Et par tips jeg vil gi deg helt fra starten av er å lære deg nye champions via Solomid.net's featured guides, du finner ikke bedre guides på nettet. Et annet tips vil være å kunne innse dine egne feil og ha en ydmyk holdning når du spiller, hvis ikke så lærer du aldri nye ting (og tro meg, det er ganske mye og lære).

Se på streams av top level spillere (gjerne en som spiller samme rolle som deg selv) og les featured guides fra Solomid.net, gjør du dette samtidig som du spiller deg opp til lvl 30 så vil du klare å nå et helt OK nivå når du får tilgang til ranked games. Bare velg deg 1 hovedrolle (mid, top, ad, support eller jungler) og grind den rollen helt til du kan den inn og ut.
Sist endret av Juicekongen; 9. november 2012 kl. 16:26.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Har spillt LOL siden beta og er nå på 2045 rating. (altså et decent-nivå)

Et par tips jeg vil gi deg helt fra starten av er å lære deg nye champions via Solomid.net's featured guides, du finner ikke bedre guides på nettet. Et annet tips vil være å kunne innse dine egne feil og ha en ydmyk holdning når du spiller, hvis ikke så lærer du aldri nye ting (og tro meg, det er ganske mye og lære).

Se på streams av top level spillere (gjerne en som spiller samme rolle som deg selv) og les featured guides fra Solomid.net, gjør du dette samtidig som du spiller deg opp til lvl 30 så vil du klare å nå et helt OK nivå når du får tilgang til ranked games. Bare velg deg 1 hovedrolle (mid, top, ad, support eller jungler) og grind den rollen helt til du kan den inn og ut.
Vis hele sitatet...

Er veldig enig her bortsett fra en ting. Når det gjelder det å innse sine egne feil. Ofte kan disse bli nevnt av andre spillere på laget ditt som mener de er mye bedre en deg. Tenker da serlig level 10-20. Ville ikke hengt med så alt for mye opp i hva folk sier da.
Finn en champion du liker å spille godt, så:

- www.mobafire.com - guides, her kan du lese alt fra items til spells og mastery's.
- www.youtube.com - finn en pro som spiller den championen, lær av han.
- www.twitch.tv / own3d.tv - for live stream

Basic stuff er vel å få creep score, mer du har jo rikere blir du og kjøp noen wards. Gjør du dette, har du kommet en brøkdel videre mot å bli god.
Jeg anbefalerer www.solomid.net framfor www.mobafire.com.
Sist endret av SileX; 9. november 2012 kl. 17:00.
Hold dere LANGT unna mobafire. Det er helt latterlig hvor lav standard de har på guides, som SileX nevner så er Solomid.net er mye mye bedre med tanke på kvalitet.
Ser at veldig mange som ikke har spilt så mye har en tendens til å "zone" helt inn i kampen mot motstanderen i lanen sin. De ser ikke at feks en jungler eller en annen kommer for å ganke, samme med fiendens jungler. De ser ikke på mini-map men warder alikevel.
Map awareness er veldig viktig. Det handler ikke bare om å warde steder hvor fienden kan ganke deg fra men også hvor fienden kan være til en hver tid. Om du ser at fienden på top er borte så spør lagkameraten din om de har sett hvilken vei han/hun har gått. Om noen skriver "ss" eller "mia" så vær litt på vakt. Da er det fiender som er borte og som kan være på vei for å ganke en annen lane.
Stonewall008 - Platinum/diamond spiller. Mest jungle. God informasjon og han peker som oftest ut feil fienden eller lagkamerater dør.
Tiensinoakuma - 2400-2600 spiller. Veldig mye variert men mest mid champions. Han har også en serie som heter "tips and tricks".
Se streams! Du finner mange på twitch.tv eller solomid.net