Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4072
Har fått ett litt merkelig problem iløpet av de siste dagene.
Jeg lar som oftest pcen stå på hele tiden, laster ofte ned filmer o.l. på natten mens jeg da sover.
Jeg har satt innstillingene på strøm på "høy ytelse", da går ikke maskinen i dvale modus, men skjermene slår seg av etter 3 timer.

Tidligere da har det vært slik at når jeg da kommer på pcen dagen etter er det bare å bevege litt på musen så kommer skjermene på igjen. Men de siste dagene nå har ikke noen av skjermene kommet på igjen, maskinen står å går som vanlig (alle lys og vifter går som normalt).

Uansett hva jeg trykker på av mus eller tastatur så kommer ikke skjermene på.
Begge skjermene står i dvalemodus, og er ikke antydning til at de får noe signal fra pc.

Så da ender det med at jeg må trykke på restart knappen på pcen får å få den "på" igjen, og da fungerer alt som normalt igjen.

Senest idag, så kom begge skjermene på, men det eneste som kom opp var svart bakgrunn, hvor den hvite musepekeren sto midt på hovedskjermen men den kunne ikke beveges. Så da måtte jeg bruke samme metoden igjen og restarte.

Noen som vet hva dette kan skyldes?
Jeg har hatt en vondt følelse (mistanke) om at jeg kan kanskje ha fått virus eller noe på pcen etter jeg trykket på en delt link på facebook. (seff fra min mor *argh*) men det er ingen andre ting "enda" som ikke fungerer som det skal eller forsvinner. Finnes det noen gratis programmer som kan finne ut om man har virus på pcen?
Og er det evt noen gode gratis anti virus programmer man kan laste ned? Eller er det best å kjøpe? evt hvilket?

(kjenner eg blir helt paranoid nå angående virus) :P
Har sett flere brukere på nFF som anbefaler å ikke bruke dvalemodus ettersom Windows rett og slett er fucka.
Dette var ofte et problem på Vista maskiner husker jeg, nå er jeg usikker på om det har komt en oppdatering som løser problemet. Midlertidig kan du dog slå av dvalemodus ved å skrive "powercfg.exe /hibernate off" i cmd. (Start - kjør - cmd)
Jeg glemte å nevne at jeg har windows 7. Innpå Strøminnstillinger står dvale modus på aldri. men at skjermene går av etter 3 timer, bør jeg slå av dette og?
Det er ikke noe problem at skjermene slår seg av, hvilemodus pleier heller ikke være et problem. Det er meg bekjent kun dvalemodus som har tendenser til å knote maskinen til når du skal vekke den igjen.
Hvor er innstillingene for hvilemodus?
Du kan vel skru det av men om du passer på å skrue av skjermene?
Det er mange som har lignende problemer med Win 7 og drivere. Selv har jeg hatt et problem med RealTek lyddrivere.
Muligheten er der for at det kan være virus, men jeg tror snarere det er noe annet.

Det er mulig du får opp i eventviewer hva som er årsaken til at det henger seg (lese logger).
Eventuelt kan du laste ned AppCrashView, som leser loggene og forteller deg hvilke programmer som feilet når.
Alt dette gitt at du ikke har skrudd av errorlogging.

La du inn noen nye drivere like før feilene startet?
Er ikke lenge siden jeg holdt på å styre en del med skjermkort driverene, men det gikk en noen dager før problemet oppsto. Så jeg vet ikke om det er det- Jeg har ikke rørt noe angående errorlogging. Hvor finner jeg disse innstillingene?
Samme skjedde nesten med meg, dagen etter når jeg skulle skru den på igjen virket absolutt ingenting, så jeg tok ut bios-batteriet å satt det inn igjen, så funket det plutselig igjen perfekt i noen dager, så noen dager etter når pcen var av, skulle jeg prøve igjen, men da dukket det samme problemet opp igjen bare det sto "signal lost" på skjermen, testet en fungerende skjerm på pcen men den var bare i dvale, men alt gikk fint av vifter og led lys, men ingen reaksjon på skjermen. Så...svart atter en gang.

Tror det er hk'en min som har tatt kvelden, fortsatt usikker på om det er skjermkortet, men det får jeg vel bare teste på en annen maskin for å sjekke ut, men tviler:/.

edit: xp pro
Sist endret av Sluzzz; 29. februar 2012 kl. 00:34.
Håper ikke det er noe gale med HK'et mitt, det er rimelig nytt. er vel ikke 2 mnd engang, og jeg har ikke hatt noe problemer med det sånn ellers.
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Jeg har ikke rørt noe angående errorlogging. Hvor finner jeg disse innstillingene?
Vis hele sitatet...
Har du ikke rørt noe, så blir alt slik logget..
Skriv eventviewer i søkefeltet i menyen nederst til venstre (windowsknappen).
Du kan også skrive view reliability history for å få opp en tidslinje med alle feil, slik at du kan se når det oppsto, og hva du gjorde i forkant.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Har du ikke rørt noe, så blir alt slik logget..
Skriv eventviewer i søkefeltet i menyen nederst til venstre (windowsknappen).
Du kan også skrive view reliability history for å få opp en tidslinje med alle feil, slik at du kan se når det oppsto, og hva du gjorde i forkant.
Vis hele sitatet...
Det kommer opp "ingen elementer gir treff i søket" på begge de to.
Ah, det er sikkert forskjell på norsk og engelsk windows.
Hold inne windowsknappen (mellom CTRL og ALT) og trykk R. Skriv så inn eventvwr.exe og trykk enter.
Nå ser du sannsynligvis eventviewer (med norsk navn).


Angående reliability history, så har jeg ikke fremgangsmåten på norsk, men du finner nok fram uten at jeg oversetter fritt:
Control Panel –> System and Security –> Action Center.
Klikk på Maintenance (pila nedover) for å se hele lista.
Velg Check for solutions to problem reports, klikk på View reliability history.

Det er mulig du kan søke som nevnt i sist post, bare at du prøver med å skrive pålitelighet og se om noe relevant popper opp.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Hadde samme problemet selv, løste det ved å sørge for att windows ikke slår av hardisken.

Power options - change plan settings - change advanced power settings - turn off hard drive after - ??

jeg har hvertfall satt min i 0, det løste alle disse problemene hos meg Hender man må gjøre det to ganger, siden windows ikke alltid får det med seg....
Da har jeg gått inn og forandret på avanserte strøm innstillinger og forandret slå av harddisk fra 20 min til 0 min.
Har det noe å si her om man har OS på SSD?
Får se om dette hjelper.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Vanlig problem med de aller fleste Sandy Bridge HK'ene.
Tror ikke det er noen fixes enda.
Håper det fungerer for meg slik som for ChillZoNE....
Er ikke veldig stort problem, men er irriterende.

Off-topic : Maskinen har også begynt å virke litt tregere. Der er to steder jeg ligger merke til dette, ingen andre steder.
Og det er når jeg høyreklikker volum ikonet på startlinjen nede til høyre for så å på avspillingsenheter (skifter ofte her mellom headset og høytalere) før kom listen opp med engang jeg klikket på dette, men nå tar det ufattelig lang tid. kan ta 30 sek noen ganger.
Og det andre er når jeg slår av maskinen, når jeg da kommer til siste bildet hvor det er windows blå bakgrunn og det står Avslutter.... men den runde sirkelen (som er istede for timeglasset) så står den slik en god stund før den slår seg av, før gikk dette veldig fort.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Håper det fungerer for meg slik som for ChillZoNE....
Er ikke veldig stort problem, men er irriterende.
Vis hele sitatet...

SJekk evt andre ting også. er mye morsomme ting der, som kan spare strøm f.eks
Håper det fungerer for deg, det er et MEGET irriterende problem om man venter på noe som skal ned, og forventer att det er ferdig når man våkner/kommer hjem fra jobb

Forøvrig opplevd problemet med andre enn Sandy Bridge HK'ene