Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2577
For først gang i historien annerkjenner en føderal institusjon i USA Cannabis som medisin. NCI (National Cancer Institute), som er en del av 'U.S National Institutes of Health', oppdaterte i stillhet sine faktasider om Cannabis den 17. mars 2011.

The potential benefits of medicinal Cannabis for people living with cancer include antiemetic effects, appetite stimulation, pain relief, and improved sleep. In the practice of integrative oncology, the health care provider may recommend medicinal Cannabis not only for symptom management but also for its possible direct antitumor effect.
Vis hele sitatet...
Det har i de siste tiårene pågått en konflikt mellom stater som har legalisert Cannabis til medisinsk bruk, og de føderale myndighetene. Det føderale (nasjonale) lovene sier at Cannabis er ulovlig å besitte, bruke eller selge - uten unntak. Lovene som har blitt vedtatt i statene bedstrider dette ved å lovliggjøre bruken hvis man har fått en anbefaling av en sertifisert lege. Salg er også lovliggjort så lenge man selger til pasienter med resept, og man kan også dyrke sine egne planter i et begrensett antall.

På grunn av disonansen mellom statenes og nasjonens lover, er den medisinske bruken en gråsone. Det lokalet politiet har ingen rett til å arrestere brukere med lisens, mens DEA (det nasjonale narkotikapolitiet) fortsetter å utføre mange arrestasjoner og store aksjoner i statene hvor flertallet av befolkningen har sakt ja til medisinsk bruk.

Cannabis er fortsatt klassifisert som et narkotisk stoff under 'nivå 1', som definerer de absolutt farligste stoffene på markedet. Disse stoffene regnes for å ha (1) ekstremt potensiale for misbruk og avhengighet, (2) ingen medisinsk nytte eller (3) mulighet til å forske på stoffet i medisinsk øyemed.

Nå som en føderal institusjon offentlig annerkjenner og anbefaler Cannabis som medisin kan det øke presset for å harmonisere lovverket med virkeligheten. USA var også en pådriver for å ulovliggjøre Cannabis verden over, blant annet via FN på 60- og 70-tallet.

Spørsmålet er hvilke konsekvenser dette vil få for USA og andre land som har fulgt deres rådgivning når det gjelder narkotikapolitikk.

Kilde: National Cancer Institute
Sist endret av messo; 25. mars 2011 kl. 20:40.
Dette går i riktig retning!
Genialt. Dette burde faen meg noen journalister lese, så de kan få det til helvete videre.
Sist endret av Hater_mordin; 25. mars 2011 kl. 21:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg har stilt eit veldig enkelt spørsmål mange ganger, men aldri fått svar: kvifor er det gitt at medisinsk bruk av cannabis skal medføre lovendringer mtp. cannabis som rusmiddel? Opiater er jo fullstendig legale og utbreidde legemiddel, men straffene for bruk av opiater som rusmiddel er strengare enn straffene for bruk av cannabis som rusmiddel.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har stilt eit veldig enkelt spørsmål mange ganger, men aldri fått svar: kvifor er det gitt at medisinsk bruk av cannabis skal medføre lovendringer mtp. cannabis som rusmiddel? Opiater er jo fullstendig legale og utbreidde legemiddel, men straffene for bruk av opiater som rusmiddel er strengare enn straffene for bruk av cannabis som rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt enig her, men jeg ser også muligheten for at man blir virkelig opplyst om hvor farlig eller ufarlig cannabis egentlig er. Om det dog blir legalisert som rusmiddel, tviler jeg veldig på, hvertfall i nærmeste fremtid.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har stilt eit veldig enkelt spørsmål mange ganger, men aldri fått svar: kvifor er det gitt at medisinsk bruk av cannabis skal medføre lovendringer mtp. cannabis som rusmiddel? Opiater er jo fullstendig legale og utbreidde legemiddel, men straffene for bruk av opiater som rusmiddel er strengare enn straffene for bruk av cannabis som rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Det å legalisere cannabis er et steg mot riktig retning av den grunn at det vil hjelpe å fjerne "svertingen" av cannabis. Samt at det vil hjelpe folk å se at det ikke bare er negative ting med stoffet. Hadde vi gjort det samme som i norge som i statene ved å ha egne utsalgssteder for medisinsk cannabis, så ville folk også blitt mer vant til å se stoffet, samt at det nok er en del folk som vil endre litt på synet sitt når de ser at det _faktisk_ bare er en "liten" plante.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mcmak Vis innlegg
Det å legalisere cannabis er et steg mot riktig retning av den grunn at det vil hjelpe å fjerne "svertingen" av cannabis. Samt at det vil hjelpe folk å se at det ikke bare er negative ting med stoffet. Hadde vi gjort det samme som i norge som i statene ved å ha egne utsalgssteder for medisinsk cannabis, så ville folk også blitt mer vant til å se stoffet, samt at det nok er en del folk som vil endre litt på synet sitt når de ser at det _faktisk_ bare er en "liten" plante.
Vis hele sitatet...
Opiater er ekstremt vanlig legemiddel. Like fullt her heroin og opiatbruk den suverent mest stigmatiserte rusbruken som finst, og stereotypen på rusmisbrukere er sliten heroinist som er på desperat jakt etter penger til rus...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har stilt eit veldig enkelt spørsmål mange ganger, men aldri fått svar: kvifor er det gitt at medisinsk bruk av cannabis skal medføre lovendringer mtp. cannabis som rusmiddel? Opiater er jo fullstendig legale og utbreidde legemiddel, men straffene for bruk av opiater som rusmiddel er strengare enn straffene for bruk av cannabis som rusmiddel.
Vis hele sitatet...
En blanding av uvitenhet og politisk "korrekthet" (i mangelen av et bedre begrep). Cannabis har vært den store stygge ulven over hele verden i mange tiår, slikt tar tid å endre. Få politikere er dessuten villige til å snakke åpent og ærlig om cannabis, selv om de faktisk har satt seg inn i saken - lite å tjene, mye å tape.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Conseal Vis innlegg
En blanding av uvitenhet og politisk "korrekthet" (i mangelen av et bedre begrep). Cannabis har vært den store stygge ulven over hele verden i mange tiår, slikt tar tid å endre. Få politikere er dessuten villige til å snakke åpent og ærlig om cannabis, selv om de faktisk har satt seg inn i saken - lite å tjene, mye å tape.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje eit svar på spørsmålet mitt. På kva måte vil medisinsk bruk av cannabis føre den debatten i ei anna retning? Debatten om medisinsk bruk av opiater er jo ikkjeekstisterande, men ingen politikere tar til orde for å legalisere opiater til fri bruk av den grunn.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Opiater er ekstremt vanlig legemiddel. Like fullt her heroin og opiatbruk den suverent mest stigmatiserte rusbruken som finst, og stereotypen på rusmisbrukere er sliten heroinist som er på desperat jakt etter penger til rus...
Vis hele sitatet...
Men man tenker ikke at heroin blir gitt som medisin. Regner med flesteparten vil si nei hvis man går rundt på gaten og spør om heroin blir gitt som medisin i dag. Mens cannabis er bare cannabis.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje eit svar på spørsmålet mitt. På kva måte vil medisinsk bruk av cannabis føre den debatten i ei anna retning? Debatten om medisinsk bruk av opiater er jo ikkjeekstisterande, men ingen politikere tar til orde for å legalisere opiater til fri bruk av den grunn.
Vis hele sitatet...
Fordi dette får mediedekning, og positive sider med cannabis blir belyst. Samtidig som dette taler i mot gammel propaganda mot cannabis. Er jo ikke til å fnyse av at dette kan meget vel være første steg for å begynne å forandre mannen i gata's syn på cannabis.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje eit svar på spørsmålet mitt. På kva måte vil medisinsk bruk av cannabis føre den debatten i ei anna retning? Debatten om medisinsk bruk av opiater er jo ikkjeekstisterande, men ingen politikere tar til orde for å legalisere opiater til fri bruk av den grunn.
Vis hele sitatet...
Den direkte effekten av medisinsk marijuana vil, som du sier, ikke ha noe å si ang. avkriminaliseringsdebatten. Men den indirekte effekten er viktig, og om ikke viktigere, så er tankene bak medisinsk bruk av plantene det som gjør at folk annerkjenner dette som et steg i riktig retning.

Hvorfor? Cannabis har blitt tilsløret med x antall myter siden 30-tallet. All interesse og utforskning av planten er derfor positiv. Vi som er sikre på vårt ståsted i debatten, vil kanskje påstå at legalisering er den eneste pragmatiske og mest humane løsninga på spørsmålet, og derfor vil enhver interesse fra samfunnets side, til å se på planten som noe annet enn det bilde media har malt for oss så altfor lenge, være en del av den nødvendige opplysningsprosessen. Når naboen din, eller en i familien din, åpent røyker cannabis på reseptgrunnlag, vil man kanskje se hva stoffet egentlig gjør, og dette vil bryte ned mange av de forvrengte bildene folk har der ute.
messo's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
[...]kvifor er det gitt at medisinsk bruk av cannabis skal medføre lovendringer mtp. cannabis som rusmiddel? Opiater er jo fullstendig legale og utbreidde legemiddel, men straffene for bruk av opiater som rusmiddel er strengare enn straffene for bruk av cannabis som rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt mange stater i USA som behandler syke mennesker som kriminelle pga bruk av Cannabis, og DEA anser bruk i alle stater som kriminelt. At disse menneskene blir stilt for retten for å benytte seg av en av de minst giftige og mest naturlige medisinene vi kjenner til, er høyst urasjonelt. Plantens trygge helseprofil gjenspeiles i vitenskap uftført siden 70-tallet og nå ved at de føderale helsemyndighetene anerkjenne og anbefaler Cannabis som medisin. Dette er stengt tatt en sak for nettopp helsemyndighetene – ikke politietatene.

At politi- og rettsvesen behandler mennesker som egentlig burde vært tatt hånd om av helsemyndighetene er alt annet en logisk. Forbudet mot narkotiske stoffer generelt skaper større problemer en rusbruken i seg selv, noe som gjenspeiles i fagliteratur fra mange universiteter verden over – samt de praktiske eksemplene vi har fra land som har endret lovene.

Jeg sier ikke at vi skal ta lett på rusmidler generelt, uansett om det gjelder Cannabis, alkohol eller nikotin / tobakk. Men unøyaktig skremselspropaganda gjør vondt værre og pirrer (spesielt unges) nyskjerrighet.

De som får problemer med rusmidler bør bli behandlet av helsemyndighetene, ikke politiet. Dagens metodikk har bevist seg selv inneffektiv i mange tiår og det er på høy tid å analysere og tenke nytt.
Jeg er helt enig i at det er viktig og skille debatten i to deler. Det er helt klart viktig og ta begge to, men jeg kjenner jeg blir litt irritert når så mange blander de to. Altså helt friske mennesker som skal presse igjennom en lovendring basert på den medisinske effekten når man egentlig bare ønsker rus.

Jeg mener det er absolutt nødvendig og lovlig gjøre cannabis for medisinsk bruk her i Norge.

Jeg mener det har absolutt ingen ting og gjøre i en legaliseringsdebatt ang. rusmidler.

Og som Slashdot påpeker så er det absolutt ingen sammenheng mellom lovlige opiater og ulovlige opiater. Jeg kan dog gå med på at man får mer riktig info ang. ruseffekten. Dette siden man i større grad vil kunne forske på ruseffekt på pasienter som har det pga. medisinske plager.

Sitat av fxxked Vis innlegg
Noe av poenget med cannabis er at rusen har en virkningsgrad sterkere enn te og svakere enn kaffe.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt uenig. Ville du gitt barnet ditt cannabis istedet for te?

Jeg er enig i at noen av de negative effektene kan være noe overdrevet. Men jeg har dessverre missbrukt dette stoffet i en periode på to år tidligere, og kan bekrefte at de negative effektene er der i aller høyeste grad. Nei, man dør ikke, men det er veldig mange direkte og indirekte farer ved missbruk.
Det er da mulig å missbruke alt, ikke bare cannabis. Kroppen tåler ikke for mye av noe som helst. Ikke engang vann.

Ville bare slenge det inn her..

random eksempel: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=549301
Sist endret av plipp; 26. mars 2011 kl. 01:57.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har stilt eit veldig enkelt spørsmål mange ganger, men aldri fått svar: kvifor er det gitt at medisinsk bruk av cannabis skal medføre lovendringer mtp. cannabis som rusmiddel? Opiater er jo fullstendig legale og utbreidde legemiddel, men straffene for bruk av opiater som rusmiddel er strengare enn straffene for bruk av cannabis som rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Et sted må man jo starte... Vi ser jo hvordan de medisinske marijuana-lovene i enkelte stater i USA har blitt såpass liberale all nesten alle kan få det.. Det er jo et greit steg mot full legalisering mener nå jeg. Etanol ble jo også skrevet ut av leger mot slutten av forbudstiden, både i Norge(delvis) og USA.

Jeg kan dog skjønne at folk tviler litt på motivene til en del av de som er mest for legalisering av medisinsk marijuana, spesielt de typiske stonerne som forteller om at kroppen eller psyken ikke fungerer uten 3-4 jointer daglig.
Sist endret av legalize_it; 26. mars 2011 kl. 02:03.