Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2606
Hei!

Nå må alle bank kunder ha pass for å kunne bruke b.la bank id. Men lurer på, er det noe problem å få pass om en har ting på rullebladet? Eller er ikke det noe problem? Må skaffe meg pass og har en betinget fengselsdom og en trafikk bot på rullebladet.
Det finnes grunner til å nekte å utstede pass, men så vidt jeg vet er alle oppført i passloven §5. Som du ser skal det en del til. Det er svært får forhold som kan forhindre utstedelse av pass, men som du kan se finnes de. Om du råkes av disse spesialreglene må beror på informasjon du ikke har oppgitt. Du må altså enten selv vurdere hva som er relevant for ditt tilfelle eller skrive ha du har blitt dømt for og hva din nåværende status er.
Jeg måtte igjennom det samme med min bank i fjor sommer. Der holdt vanlig godkjent legitimasjon helt fint. Jeg brukte førerkort, og hele operasjonen var unnagjort på noen få minutter.
kan man få utstedt pass hvis man er tiltalt i en sak? må man ikke evt vente til etter rettsaken og en dom foreligger? spørr for en venn heheh
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg svarer med samme paragraf som Myoxocephalus, og hvis vennen din lurer @fesk_ så bare sender du den til han eller så leser du den selv og gir informasjonen dit den trengs..også legger jeg ved paragrafen, også hvis du tror "vennen" din kanskje går under noen av avsnittene så kan du heller spørre konkret om hvilket du tror det er og hvordan det kan tolkes
5.Passhindring
Pass skal ikke utstedes

a) dersom søkeren er etterlyst, er besluttet pågrepet eller varetektsfengslet eller har samtykket i innlevering av pass etter straffeprosessloven kapittel 14;
b) når utreiseforbud følger av tvisteloven § 33-11 eller konkursloven § 102;
c) når det foreligger lovhjemlet beslutning av offentlig myndighet som innebærer at utreise vil være ulovlig.
Pass kan nektes utstedt dersom søkeren ikke kan reise ut av riket fordi det følger av

a) dom, kjennelse eller annen lovhjemlet beslutning av offentlig myndighet som pålegger frihetsberøvelse;
b) innskrenkninger pålagt i henhold til straffeloven §§ 34, 39, 45, 46, 48, 52 og 62 (jf. lov 2. juli 1999 nr. 62 om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern § 5-3), straffegjennomføringsloven § 43 eller straffeprosessloven § 69 tredje ledd.
Også ellers kan pass nektes utstedt dersom

a) søkeren tidligere har forfalsket pass, brukt falsk pass, rettsstridig har overlatt pass til tredjemann eller på annen måte har misbrukt pass;
b) omstendighetene gir skjellig grunn til å tro at formålet med reisen er ulovlig virksomhet. Det samme gjelder dersom det er grunn til å tro at søkeren på grunn av sin vandel og omstendighetene for øvrig vil pådra det offentlige kostnader;
c) søkeren har fått lån til hjemreise fra en norsk representasjon i utlandet mot sikkerhet i søkers pass, og tilbakebetaling av lånet ikke har funnet sted;
d) søkeren er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet og ikke vil være i stand til å ta vare på seg selv i utlandet;
e) vilkårene for innlevering av tidligere utstedt pass etter § 7 første ledd bokstav e første alternativ er til stede;
f) det er grunn til å tro at formålet med reisen er å begå en handling som rammes av bestemmelsene i straffeloven §§ 101 til 107 om folkemord, forbrytelser mot menneskeheten og krigsforbrytelser eller straffeloven §§ 131 til 145 om terrorhandlinger og terrorrelaterte handlinger.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Absurd; 16. oktober 2019 kl. 23:25.