Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 9291
For noen dager siden gikk jeg til innkjøp av en ny TV av typen TCL (50" 4K UHD LED Smart-TV 50EP685) hos en kjent elektrokjede. Etter kjøp fikk jeg beskjed at de desverre ikke kunne finne den på lager. Jeg ble således tilbudt en annen TV, som ifølge selgeren var nøyaktig lik den jeg hadde betalt for, men var fjorårets modell. I god tro takket jeg ja til dette og fikk utlevert TVen. Jeg la derimot merke til at på boksen sto det TCL 50" HDR 4k smart tv.

Jeg har ikke så god greie på elektronikk - men stemmer det ikke at UHD LED er bedre enn HDR? Dersom de hadde vært nøyaktig identiske slik selgeren hevdet så burde vel TVen jeg fikk også være UHD LED?

Er det en (stor) forskjell mellom UHD 4k LED og 4k HDR? Har jeg blitt lurt i dette tilfellet? Burde jeg levere TVen og kreve pengene tilbake?

Takk for alle innspill.
Har du hele modellnr til HDR tv'en?
Det er en stor fordel at du VET hva du krever før du godtar et bytte, og sjekker boksen godt før du betaler.
Ikke glem at mange butikker har åpent kjøp. Bruk den.

Selv kjøpte jeg en PC i går som var beskrevet med talltastatur. Selger vedgikk ikke det før jeg spurte. Jeg hadde sjekket på forhånd så jeg visste at den ikke hadde talltastatur, og godtok derfor varen.
Trådstarter
9 0
Pleier som regler å være obs på slikt, men denne gangen gikk det meg rett forbi. Er klar over åpent kjøp og ønsker å benytte denne dersom det er en vesentlig forskjell mellom det jeg betalte for og det jeg fikk som 'tilsvarende vare'.

Hele modellnummeret på TVen jeg fikk er: TCL 50" 4k HDR Smart-TV 50DP660
Sitat av Ugderp Vis innlegg
stemmer det ikke at UHD LED er bedre enn HDR?
Vis hele sitatet...
Dette er to vidt forskjellige ting, og ikke sammenlignbare. Det er som å spørre om ikke en bil med toppfart 200 km/t er bedre enn en rød bil.

Sitat av Ugderp Vis innlegg
Er det en (stor) forskjell mellom UHD 4k LED og 4k HDR?
Vis hele sitatet...
Om noe, så er HDR et kvalitetstegn. HDR er en bra ting!
For å finne ut om du har kjøpt katta i sekken så er det andre specs du må sammenligne på.
Trådstarter
9 0
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Om noe, så er HDR et kvalitetstegn. HDR er en bra ting!
For å finne ut om du har kjøpt katta i sekken så er det andre specs du må sammenligne på.
Vis hele sitatet...
Som hva da? Som sagt har jeg ikke så mye kunnskap innen elektronikk.
Alle 4K TVer er UHD.
UHD=4K
HDR=High Dynamic Range, som gir bedre svartnivå, altså det svarte på TVen er svartere.

Begge TVene har dette.

Den TVen du har fått, har hakket eldre navn på bildeforbedring, ikke at jeg tror dette merkes, mulig det er forskjellige navn på samme greiene.

TVene er veldig like.
Likevel håper jeg du fikk den eldre litt billigere, siden den er eldre! Lov å prute.
Vel, begge TVene er UHD 4K LED med HDR.

Den nye har Dolby Vision og Dolby Atmos. Den gamle har "bare" HDR10 og DTS. Nå kan DTS riktignok matche Dolby Atmos i enkelte tilfeller, men mest sannsynlig er den nye TV-en bedre enn den gamle på både lyd og bilde.

Den nye har direktelyst LED-panel, den gamle er kantbelyst.

Bildebehandlingsprosessoren er bedre på den nye TV-en.

Den nye TVen har HDMI 2.0b-porter, mens den gamle har 2.0a. Det er ikke mye forskjell, men 2.0b støtter HLG, som er en type HDR-teknologi.

Den nye TV-en bruker også pittepittelitt mindre strøm enn den gamle, særlig i avslått tilstand, men dette er jo ganske ubetydelig.

Kort oppsummert, så er den nye utvilsomt en bedre TV. Det er ikke sikkert du har utstyr til å få utnyttet Dolby Vision og Dolby Atmos, men det er uansett ingen grunn til å gå med på å kjøpe fjorårets dårligere modell, i alle fall ikke med mindre du fikk en solid rabatt.

Sitat av ExcludedBug Vis innlegg
HDR=High Dynamic Range, som gir bedre svartnivå, altså det svarte på TVen er svartere.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller omvendt. Det lyse blir lysere. Men netto kontrast mellom lyst og mørkt blir jo større uansett.
Sist endret av Realist1; 15. august 2019 kl. 15:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det lyse blir lysere. Men netto kontrast mellom lyst og mørkt blir jo større uansett.
Vis hele sitatet...
Uenig her. HDR fungerer ved å slå av bakbelysningen der det skal være svart, for å gi mørkere svart på tven

TVer uten HDR har bakbelyste svart-områder som lyser opp det svarte og gir dårlig svartnivå.

Om TVer med HDR også har sterkere bakbelysning er det vel og greit, noe som gir enda bedre kontrast, men er ikke det samme som HDR
Sist endret av ExcludedBug; 15. august 2019 kl. 15:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde jeg betalt for årets modell, men fått fjorårets modell til samme pris istedet- så hadde jeg allerede stoppet der
Sitat av ExcludedBug Vis innlegg
Uenig her. HDR fungerer ved å slå av bakbelysningen der det skal være svart, for å gi mørkere svart på tven

TVer uten HDR har bakbelyste svart-områder som lyser opp det svarte og gir dårlig svartnivå.

Om TVer med HDR også har sterkere bakbelysning er det vel og greit, noe som gir enda bedre kontrast, men er ikke det samme som HDR
Vis hele sitatet...
Kan se ut som om du blander HDR og OLED..?

HDR er avhengig av både dype svartnivåer og høye lysstyrker for å fungere bra. Har du OLED, så vil jo svartnivået være null, og dermed «uendelig kontrast». Så ja, en TV må ha bra svartnivå for å kunne vise HDR, men den må også kunne ha høyt lysnivå. Det er ikke svartnivået som definerer HDR. HDR er høy kontrast mellom mørkt og lyst, samt en utvidet fargepalett ("wide color gamut").

Sitat av https://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range#Visual
On January 4, 2016, the Ultra HD Alliance announced their certification requirements for a HDR display. The HDR display must have either a peak brightness of over 1000 cd/m2 and a black level less than 0.05 cd/m2 (a contrast ratio of at least 20,000:1) or a peak brightness of over 540 cd/m2 and a black level less than 0.0005 cd/m2 (a contrast ratio of at least 1,080,000:1).
Vis hele sitatet...
Sitat av https://www.cnet.com/how-to/what-is-hdr-for-tvs-and-why-should-you-care/
HDR, or high-dynamic range, is the current "must-have" TV feature. TVs that support it can usually offer brighter highlights and a wider range of color detail, for a punchier image overall.
Vis hele sitatet...
Sitat av https://en.wikipedia.org/wiki/High-dynamic-range_video
HDR video involves capture, production, content/encoding, and display. HDR capture and displays[2] are capable of brighter whites and/or deeper blacks. To accommodate this, HDR encoding standards allow for a higher maximum luminance and use at least a 10-bit dynamic range (compared to 8-bit for non-professional and 10-bit for professional SDR video[3]) in order to maintain precision across this extended range.
While technically "HDR" refers strictly to the ratio between the maximum and minimum luminance, the term "HDR video" is commonly understood to imply wide color gamut as well.
[...]
As of 2018, high-end consumer-grade HDR displays can achieve 1,000 cd/m2 of luminance, at least for a short duration or over a small portion of the screen, compared to 250-300 cd/m2 for a typical SDR display.
[...]
Some Dolby Vision profiles allow for 12-bit color depth[60] (in 2018 only pro reference monitors and some projectors can do this) and 10,000 cd/m2 maximum brightness (actual max is 4,000 cd/m2 with 2018 pro reference monitors).
Vis hele sitatet...
Sitat av https://www.dinside.no/data/hva-er-hdr-tv/60969984
Høy kontrast. En TV som bærer Ultra HD Premium-merket er nødt til å tilfredsstille én av følgende:
- Minst 1000 nits maksimal lysstyrke og maks 0,05 nits minimal lysstyrke
- Minst 540 nits maksimal lysstyrke og maks 0,0005 nits minimal lysstyrke

Grunnen til at denne standarden er todelt er for at både LED og OLED-skjermer skal kunne oppnå sertifiseringen – OLED-skjermene har ikke like høy lysstyrke som LED-baserte TV-er, men byr til gjengjeld på et dypere sortnivå.
Vis hele sitatet...
Jeg har forstått det slik at kravene til lysstyrke er senket for at også OLED (med sitt totalt svarte svart) skal få lov å være med på HDR-leken.
HDR dreier seg om lys – men selvsagt – intet lys uten mørke.
Trådstarter
9 0
Takker for svar Så, oppsummert mener dere at jeg bør benytte meg av åpent kjøp garantien? Dersom det er forskjell på TVene, og den nye fra dette året er bedre, så returnerer jeg den jeg fikk og kjøper heller årets modell for samme pris i en butikk som har den på lager.
Sitat av Ugderp Vis innlegg
Takker for svar Så, oppsummert mener dere at jeg bør benytte meg av åpent kjøp garantien?
Vis hele sitatet...
Jeg mener i alle fall det, med mindre du fikk veldig god rabatt på den gamle.
Sitat av Ugderp Vis innlegg
Takker for svar Så, oppsummert mener dere at jeg bør benytte meg av åpent kjøp garantien? Dersom det er forskjell på TVene, og den nye fra dette året er bedre, så returnerer jeg den jeg fikk og kjøper heller årets modell for samme pris i en butikk som har den på lager.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder pris er den tv du skulle hatt 5999,- og den du fikk 5490,- på elkjøp.
Sist endret av Kloakk; 15. august 2019 kl. 18:41.
Høres ut som du fikk en relativt dårlig deal der. Regner med du ikke fikk noe rabatt. Lever den inn igjen.