Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 11868
Et allerede kjent fenomen i Europa, er såkalt "lys-tagging" eller "Throwies".
Enkeltpersoner eller grupper går sammen og kaster ut små lysdioder med magneter på overflater av metall. (Eksempel på et "angrep" på youtube)

Noen som er med å tagge Tromsø?

Mulige mål:

Busser: overalt
Flyplassen: overalt
Søyler og flater Fylkeshuset
Taket på kinoen
Heisene på nerstaranda

http://bilete.no//7324.jpg
I'm with him already.

Billige råvarer på DealExtreme....
Hvordan lager vi disse da? Jeg er glatt med hvis det ikke kræsjer med påska!

Hvordan reagerer purken på dette foresten?
Sitat av Elemental Vis innlegg
Hvordan lager vi disse da? Jeg er glatt med hvis det ikke kræsjer med påska!

Hvordan reagerer purken på dette foresten?
Vis hele sitatet...
Lett, man kjøper magneter, LED-lys og batterier fra dealextreme, og teiper dem sammen...

Guide: http://www.instructables.com/id/LED-Throwies/
Hardware:
http://dealextreme.com/details.dx/sku.751
http://dealextreme.com/details.dx/sku.10303
http://dealextreme.com/details.dx/sku.9077

Politiet... nja jeg vet ikke, har ikke hørt om noen som har gjort dette i Norge, selv om det sikkert har skjedd.

Vel, det vi må holde oss unna er noe som er traffikkfarlig (hint: turbolego). Også kan magnet fucke med folks elektronikk... unntatt det så kan det ikke oppfattes som herværk; er jo ikke permanent.

Når det er sagt ville jeg ikke ha ropt ut at det er vi som gjør det.
Sist endret av Choo-choo-bear; 2. mars 2009 kl. 15:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Choo-choo-bear Vis innlegg
Lett, man kjøper magneter, LED-lys og batterier fra dealextreme, og teiper dem sammen...

Guide: http://www.instructables.com/id/LED-Throwies/
Hardware:
http://dealextreme.com/details.dx/sku.751
http://dealextreme.com/details.dx/sku.10303
http://dealextreme.com/details.dx/sku.9077

Politiet... nja jeg vet ikke, har ikke hørt om noen som har gjort dette i Norge, selv om det sikkert har skjedd.

Vel, det vi må holde oss unna er noe som er traffikkfarlig (hint: turbolego). Også kan magnet fucke med folks elektronikk... unntatt det så kan det ikke oppfattes som herværk; er jo ikke permanent.

Når det er sagt ville jeg ikke ha ropt ut at det er vi som gjør det.
Vis hele sitatet...
Hvis vi kjøper fra DX så blir det da ca 65,- for 20 "hærverk" elementer + teip. Ikke så forferdelig gæli det!

Jeg er ihvertfall med hvis det blir noe i Tromsø, men bli mest sansynlig vanskelig å få tak i denne uka siden vi har vinterferie og mest sansynlig blir å befinne meg i Kilpis uten nett.
Tror at politiet kommer til og etterforske saken. Bøter blir det nok også dersom at eieren ikke vil annmelde da.
Magneter og elektronikk har jo en lang og fin historie sammens som ikke er for possitiv.

Busser: overalt
Flyplassen: overalt
Søyler og flater Fylkeshuset
Taket på kinoen
Heisene på nerstaranda
Vis hele sitatet...
Busser. Cimonor sliter jo med sure kunder, dette vil nok få de på andre tanker.
Flyplassen. Plis, det kan virkelig fucke ting til og de konsenkvensene kan bli alvorlige også.
Søyler og flater Fylkeshuset. Tromsø er jo stygg ifra før av, så det blir nok en fin dekorasjon.
Kionen kan bli irriterende for ande som faktisk gidder og gå på den overprisa filmen.
Heisene på nerstaranda. Nerstranda er jo en fjortiss plass, so det blir nok en hit.

Ser fram til og lese om det i avisa Tromsø og Nordlys =)
Litt off-topic: Er det ikke litt for sent på året nå? Dagene blir jo lysere og lysere.
Mitt favorittmål er blå throwies på Blå Rock... vår egen lille hyllest.

Vi gikk rundt og sjekka hvor man kan sette dem opp idag. Søylene utenfor kinoen funker, men alt annet som faktisk ser ut som metall er fake.
Sist endret av Choo-choo-bear; 2. mars 2009 kl. 17:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Blå Rock, nice.
Skarven også da ?
Jeg er med, når skjer dette?

Og btw, gjør vi det for en "sak", eller bare for moro skyld?
Sist endret av Defqon; 3. mars 2009 kl. 00:02.
Lett at jeg ikke er med, men er meget spennt på reaksjonene som kan komme. Men Flyplassen er litt vel extrem.
Dropp flyplassen, er vel bedre å plante de rundt omkring i byen.
Ser for meg at det ville passet bedre å finne steder utendørs å plante dem, blir vel litt ubeleilig med masse fremmede blinkende lys for servitrisen på Emmas Drømmekjøkken
Jeg syns også flyplassen virka litt ekstrem. Men busser, kinoen og nederstranda høres bra ut!
Plaserer noen rundt omkring her jeg bor også jeg, så fett ut
og hva er liksom målet? bruke noen hundringser eller mere på noen som små barn kansje syntes er gøy:P

vet at ungene i gaten min hadde tenkt mamma se masse lys som sittefast på metall

om dere abselutt må gjøre no sånt, ta heller å putt dem på en politibil, det tror jeg hadde vert en sukse
Sitat av Gitchen Vis innlegg
om dere abselutt må gjøre no sånt, ta heller å putt dem på en politibil, det tror jeg hadde vert en sukse
Vis hele sitatet...
Nice, lurer på hvordan de hadde reagert den første gangen og den 20'ende gangen.
Hvor lenge lyser de egentlig? Hadde vært fint med sånne i kjellerstuen egentlig.
Sist endret av Dr.Feelgood; 3. mars 2009 kl. 00:27.
Gitchen: Det går jo ann å ha noen barnslige gleder selv om man ikke lenger er barn selv.
mentalmelt: jajaja for all del, gøy konsept og hele pakken, men hvorfor bruke penger på sånt, når det forsvinner etter timen liksom. jeg mener at vist jeg sku ha noe sånt gjort sku det hatt en større sammenheng
sånn istede for å gjør herverk og andre ting som folk bryr seg om, så vist man først skal lyse opp et kvartal i byen så må det også ha en mening
Sitat av Gitchen Vis innlegg
mentalmelt: jajaja for all del, gøy konsept og hele pakken, men hvorfor bruke penger på sånt, når det forsvinner etter timen liksom. jeg mener at vist jeg sku ha noe sånt gjort sku det hatt en større sammenheng
sånn istede for å gjør herverk og andre ting som folk bryr seg om, så vist man først skal lyse opp et kvartal i byen så må det også ha en mening
Vis hele sitatet...
Enig, vi må finne en sak og så "demonstrere" ellernoe. Er med uansett hva som skjer, men det hadde vært kulere. Anonymous gjorde det vel for en sak, tror jeg.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Enig, vi må finne en sak og så "demonstrere" ellernoe. Er med uansett hva som skjer, men det hadde vært kulere. Anonymous gjorde det vel for en sak, tror jeg.
Vis hele sitatet...
Snakker om project chanology nå? Demonstrerte mot Scientology kirken?

Jeg skjønner helt ærlig ikke hvordan lysende LEDs kan virke som en demonstrasjon, men litt mer som mario taggingene som har foregått nylig. Bortsett ifra at dette mest sansynlig blir tatt bort innen dagen.
Morsomt lell.
akkurat så med mindre detten blir fanget opp av media vil det ha liten eller ingen efekt, med mindre du selv er der da det skjer..

som foreksempel å lyse opp hele rådhuset i protest mot at de er så sinnsyk trege til uannsett hva de skal ta seg til :@
eventuelt han der Jonas eiliertsen, guud mådde han bli påkjørt en dag
De som fant de opp er to i Graffiti Research Lab, anbefaler alle å se den filmen (med samme navn), mye morsomt å se

Det finnes til og med selskaper rundt omkring i verden som selger disse.

http://graffitiresearchlab.com/
Sist endret av Pagliacci; 3. mars 2009 kl. 14:04.
link? *massetegn*
Har faktisk kjøpt inn ganske store mengder av både batterier og leds for en stund siden, men batteriene er selvsagt forsinka :/
huffda, meeen er ikke sånne batterier ganske dyre? kjøpt 2 sånne batteri hos en urmaker 120 kroner xD
Er nokk ikke sånnebatterier: http://dealextreme.com/details.dx/sku.751

3.66 $ for 20
Uff, nå surra jeg når jeg skrev, batteriene har kommet, det er magnetene som er forsinka.
Får man pakkene sine fra dealextreme nå da? Hvordan løste de den der toll saken? Før merker de jo alt med 3 dollar og gift.. Gikk faktisk å tenkte på akkurat det samme nå i vinter. Men slo det fra meg
Kan man ikke bare kjøpe på clahs olson?
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rakkern Vis innlegg
Får man pakkene sine fra dealextreme nå da? Hvordan løste de den der toll saken? Før merker de jo alt med 3 dollar og gift.. Gikk faktisk å tenkte på akkurat det samme nå i vinter. Men slo det fra meg
Vis hele sitatet...
Det er en 200 kroners grense, men du kan dele opp ordren din i flere pakker, eller holde deg under 200 spenn...

Sitat av Defqon Vis innlegg
Kan man ikke bare kjøpe på clahs olson?
Vis hele sitatet...
Sikkert! finner du noen gode pakkeløsninger, så post dem her!

Her er noen bilder fra noe vi leker oss med fram til vi begynner angrepet:
Ceiling cat med lysende øyner!

"I'm on ur fridge, nom ur foodz"

http://i42.tinypic.com/flaphc.jpg

http://i40.tinypic.com/2pqmcqv.jpg

"I'm on ur ventilationz breathing ur airz"

http://i42.tinypic.com/2quukcg.jpg
Sist endret av Turbolego; 9. mars 2009 kl. 20:29.
Haha, z-ene tar seg godt ut!
Dreiv å lagde sånne av lommelykter vi fikk på skolen i sånn røykfri-kampanje, visste ikke om at det var andre som hadde lagd det her.
Uansett, de varer i ett til to døgn, så det er ikke over på en time liksom, som noen sa tidligere.
Sist endret av drittunge; 9. mars 2009 kl. 21:04.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Hvor lenge de varer kommer jo helt an på hvilke deler du bruker. Wikipedia forteller meg at lysdioder kan leve i 25000 til 100000 timer, noe som (i følge hoderegningen min...) tilsvarer ~3 til ~12 år. Dette kan man helt sikkert finne ut ved å gjøre bittelitt research på diodene man kjøper.
Batteriene ryker sikkert først. Lysdioder drar, avhengig av fargen, rundt 15-20 mA. Hvis man finner ut hvor mange amperetimer (Ah) batteriet har kan man dele Ah på 0,020 for å finne ut hvor lenge batteriet kommer til å vare.
Har noen funnet ut når dette skal skje?
Det der er jo like homofilt som ingenting annet..

er jo faktisk kulere å skrive i snøen med piss, i sentrum

Men lykke til

Første mann som skriver F.T.P med de "lysa" skal få en kos av meg
Jeg har laget 60stk. og kastet rundt med ei venninne, det var egentlig ganske festlig.
Vi kastet dem på en metallbjelke ved inngangen av en parkeringsgarasje i nærheten av Skien sentrum.
Etter ett døgn plukket jeg dem ned og satt dem på en bil som meg og noen andre kjørte 200km med for å besøke noen.
De lyste fortsatt svakt etter to døgn, men lyser vel kun optimalt de første 5-10t

Det morsomste med throwies er å kaste dem høyt for å få de til å feste seg høyest i lyktestolper og lignende.

Hvis noen i Trondheim er med å lage throwies så si ifra, kan være hyggelig å bli kjent med noen med-freaker i byn også.

Til slutt en link til en tråd jeg laget for en stund tilbake med nærmere beskrivelse av throwies
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Rakkern Vis innlegg
Får man pakkene sine fra dealextreme nå da? Hvordan løste de den der toll saken? Før merker de jo alt med 3 dollar og gift.. Gikk faktisk å tenkte på akkurat det samme nå i vinter. Men slo det fra meg
Vis hele sitatet...
Greia er at det er gratis frakt på stort sett alt (ihvertfall alt jeg har bestilt hittil) derfra, så dermed er det ikke værre enn å sjekke kjapt på forhånd, hvor mye 200kr tilsvarer i $, og å bestille i flere runder, så blir det sendt i flere pakker og man slipper mva.

Sitat av Defqon Vis innlegg
Kan man ikke bare kjøpe på clahs olson?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg har klart å finne ut har de ikke sånne magneter på clas, ihvertfall ikke til noen fornuftig pris, men batterier og lysdioder har de, til ganske grei pris. Lysdiodene kommer vel på et par-tre kroner stykket hos clas, og batteriene en femmer eller så (de har noen store pakker/brett med billigutgaver av batteriene, bare pass på at du får de med 3V, det er noen som har mye mindre, og da blir det veldig mye svakere lys fra diodene).
Sist endret av atomet; 21. mars 2009 kl. 09:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Vi trenger noe vi kan markere for.

Noen forslag til en god sak vi kan "demonstrere" for?
Er lett med på det her veit jeg!

Det går jo an å bare gjøre hele greia på pur moro, behøver ikke være et demonstrasjonstog. Personlig ville jeg gjerne tatt for meg cannabisdebatten, men den regner jeg med at marijuanamarsjen dekker årlig, selvfølgelig på sitt eget vis.

Hadde vært nice med en kunngjøring på hvor og når i Tromsø det skjer, når hele greia er planlagt!
Hvorfor må det være ulovlig? Er sikkert mange bedrifter/personer som lar dette skje med tillatelse hvis saken er god. Sikkert noen som synes det kan være kult. Eneste er at dere må fjærne dem selv da.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Hvilken sak skal vi "angripe" for?

Vi har funnet på følgende:

1. En hyllest til utestedet/puben "Blå Rock" hvor vi dekorerer med blåe throwies i nærheten av "blå rock" sine lokaler.

2. Demonstrasjon mot krigen i iraq/palestinia

3. Demonstrasjon for en eller annen politisk sak (hasj?)

Kom med flere....
Hva er poenget med å demonstrere for noe? Greit nok at throwies er stilig, men hva er poenget med å gjøre noe såpass banalt for en alvorlig sak som krig? "Vi i Norge synes det er ille med krig og sånn, så når vi bestemte oss for at vi skulle pælme masse lysende magneter overalt fant vi like gjerne ut at vi kunne støtte palestina!!!"
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hva er poenget med å demonstrere for noe? Greit nok at throwies er stilig, men hva er poenget med å gjøre noe såpass banalt for en alvorlig sak som krig? "Vi i Norge synes det er ille med krig og sånn, så når vi bestemte oss for at vi skulle pælme masse lysende magneter overalt fant vi like gjerne ut at vi kunne støtte palestina!!!"
Vis hele sitatet...
Greit... da driter vi i de seriøse politiske sakene, og går for hyllest til blå-rock eller "ja til legalisering av hasj!"
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Greit... da driter vi i de seriøse politiske sakene, og går for hyllest til blå-rock eller "ja til legalisering av hasj!"
Vis hele sitatet...
Så du mener oppriktig at "ja til legalisering av hasj" ikke er en seriøs politisk sak?
er med på legalisering av hasj
Men er enig med at igrunn trenger vi ikke å demonstrere for/mot noe som helst.
er bare keen på å få dette i gang i tromsø jeg ;D
Sitat av Baeocystin Vis innlegg
Så du mener oppriktig at "ja til legalisering av hasj" ikke er en seriøs politisk sak?
Vis hele sitatet...
Tror vi heller går for å ikke ha en sak i det heletatt, hvis folk her faktisk ikke er for legaliseringen så blir der mindre folk = mindre phun.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Greit... da driter vi i de seriøse politiske sakene, og går for hyllest til blå-rock eller "ja til legalisering av hasj!"
Vis hele sitatet...
Hvis dere tror at å strø rundt dere med lys, for så å tro at det har positiv innvirkning på en eventuell legalisering at cannabis, tar dere feil. Dette kommer til å bli sett negativt på, og derfor skje mot sin hensikt.

Men for all del, gjennomfør planen, men ikke gjøre der for eller mot en sak.
Bare en idè som poppa opp i huet mitt, hva med å gjøre det mellom halv ni og halv ti til lørdag? Da er det som kjent Earth Hour, og det ville blitt stilig, og ekstra lagt merke til.