Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 6448
hei driver å tagger en del.. jeg og alle vennene mine tagger vær gang vi kjører buss.
men jeg lurer litt på hvor mye kamerane i bussene blir brukt?
og om det er bra kvalitet på filmen? noen som har noe peiling på dette?
takker for alle seriøse svar.

trenger ikke å kom med noen moral preken, har hørdt det 1000 ganger før...
tagger dere inni bussen?
Men det blir tatt opp på tape, en kamerat ble tatt for "vold" på bussen for par måneder siden, da brukte de filmen som bevis. Men da visste de jo tidspunktet osv... Tviler på at noen gidder å se gjennom en hel bussrute for og se om noen tagger
Sist endret av Golder; 29. mai 2006 kl. 18:53.
Altså, de kameraene er jo der for en grunn. Misliker busselskapet tagging på innsiden av bussene deres (noe jeg er rimelig sikker på), kan du ta deg faen på at de sjekker tapene. Og som sagt, de er jo der for en grunn. Kvaliteten er god nok til å felle diverse lovbrytere.

Når det er sagt, vær så snill å ikke tag på innsiden av bussene. Jeg er ikke imot tagging per se, men syns dere kunne spart dere for akkurat denne typen.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
ja tagger inni bussen.
bled han tatt av sjøføren eller engang han gikk PÅ bussen?
edit der postet det jeg trengete å vite mens jeg skreiv..
Sist endret av -H2O-; 29. mai 2006 kl. 18:52.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Når dere driver hærverk på innsiden av bussene, vil selskapet ta det alvorlig om det blir et stort problem. Dermed kontakte politiet som trolig vil bruke videoene fra bussene.

Den neste som prøver seg på en moralpreken får juling.
Sist endret av Golder; 29. mai 2006 kl. 19:33.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
oki.. takker for alle svar!
men er det noen som er så flinke med google at di kan finne et klipp av et busskamera?
er lit kne å se hvor "bra" det er.
takker Golder for å åpne posten igjen.
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Ikke en moralpreken, men er du født 26 April, 1970 og driver og tagger inne på bussen?
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
1970? oi... skrive feil.
hehe rettet opp nå..
Ser du bor i stavanger, da er det kolumbus busser du kjører. Hadde nettopp om det i rettslære at de kameraene de bruker har de ikke lov å bruke i noen bevis sammenheng da det ikke står at bussen er video overvåket. Kan være de har satt opp skilt nå i senere tid, er årevis siden jeg tok buss.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
så di har foreks. ikke lov å bruke film fra busser der det ikke står at det er videovervåket?
gjelder det rundt om krig også?
det er vel skilter i nesten alle bussene fortiden..
men takker for alt info..
Tror at noen kolumbus busser har falske kameraer. Fikk lovt å være på en buss en gan noen satte klister på den. Fikk lovt å utforske noen ting der. Så jeg åpnet noen av "lukene" kameraene henger på. Det var kun 1 grå ledning som kom ut. Tror ikke at det kan være ekte når jeg så en anne buss som hadde mange ledninger ut ifra kameraet.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
hmm.. kan tenkte det ville koste litt penger med 3 kamerar i ver buss..
og slikt. men man vet aldri, noen som kan skaffe et lite film klipp?
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
takker Silhouette! (20 teng greiå)
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Litt synd at de fjerner ordningen når den skal ha halvert vold og tyveri i kollektivtransport. Tror det er endel blind vold på div. nattbusser/tog rundt om i landet.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
stemmer det.. er litt leit for buss`sjofør og slikt..


men artikelen er jo skrevet 26.03.05 00:03 som er over et årsiden..
gjelder det ennå?
http://www.nrk.no/img/442762.jpeg her er et bilde da..

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel...fuqeg8_art.jpg og her
..
Sist endret av Mathias666; 29. mai 2006 kl. 20:35.
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
oki tusen takk Mathias..
funker vel med hette og caps og jerne en jakke som dekker til litt av fjese..
var ganske dårlig kvalitet..
En video litt utti her også hvis du lurte :P http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/44474/

Edit: ingen årsak forresten
Sist endret av Mathias666; 29. mai 2006 kl. 20:38.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Jeg har (atter en gang) ryddet opp i tråden. Utrolig at dere klarer å suge så uendelig i å holde dere på topic. H2O prøver alt han kan å få litt hjelp, og enkelte av dere klarer ikke si annet enn bare dritt.
har hørt at det ikke alltid er kameraer i de kulene.. men uansett, tagg i bussene! rører du toga får du smack!
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
takker Golder. og andre SERIØSE!
har fått svar på mye jeg ville vite..

Peace out.
Bob Sacamano
John B's Avatar
Sitat av missiongul
Det var kun 1 grå ledning som kom ut.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at hvis du hadde tatt av isolasjonen av den ledningen at det fortsatt bare er en ledning ? Hadde ikke sluppet meg løs på den informasjonen der ;P
Sitat av John B
Er du sikker på at hvis du hadde tatt av isolasjonen av den ledningen at det fortsatt bare er en ledning ? Hadde ikke sluppet meg løs på den informasjonen der ;P
Vis hele sitatet...
Det var 1 veldig tynn ledning. Var nok bare 1. Kan ikke skjønne at det har hvert mange i den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av missiongul
Det var 1 veldig tynn ledning. Var nok bare 1. Kan ikke skjønne at det har hvert mange i den.
Vis hele sitatet...
Koaksialkabel? Evt bare straum, viss kameraet kanskje lagrer til disk eller noko slikt? Ville definitvt ikkje følt meg trygg. Men kvifor skulle det gå kabel til eit tomt kameradome?
Sitat av slashdot
Men kvifor skulle det gå kabel til eit tomt kameradome?
Vis hele sitatet...
Kanskje for å gi strøm til en blinkende lysdiode.
Uansett, bryr meg ikke om jeg blir overvåket i bussen, gjør lite av meg der og skulle noen bli slått ned er det greit at de har gjerningsmannen på tape istedenfor å bare måtte stole på den søvnige bussjåførens beskrivelse.
Men som sagt, blir du ikke knepet på turen ser de neppe igjennom opptaket etterpå, tror nok sjåføren må raportere det før de ser igjennom tapen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
ta heller en stor piece utenfor bussen det er mye fetere.. " SiX ShAKrA CrEw" kanskje hørt om oss?
Noen som vil fortelle hvor de bor? Jeg kunne tenkt meg å tagget ned bilen til foreldrene deres.....

Forøvrig:
Fjernsynsovervåking er i dag regulert i kap. 9 a i personregisterloven og strl § 390 b. Slik overvåking av personer med fjernbetjent eller automatisk virkende kamera er bare tillatt dersom det er saklig begrunnet ut i fra virksomheten hos den som ønsker å foreta overvåkingen (personregisterloven § 37 a). Overvåking av sted der en begrenset gruppe personer jevnlig ferdes, er bare tillatt dersom det er etsærskilt behov for overvåkningen. I henhold til strl § 390 b skal slik overvåking av offentlig sted eller arbeidssted alltid varsles ved skilt eller på annen måte. Dagens regulering av fjernsynsovervåkning bryter langt på vei med innholdet av personregisterloven ellers. Personregisterloven er i stor grad bygget opp rundt begrepet "personregister", mens bestemmelsene om slik overvåkning gjelder for andre tilfelle enn der billedbehandlingen resulterer i et register. I forslaget til ny lov er spørsmål vedrørende fjernsynsovervåking og billedopptak i tilknytning til dette bedre integrert i lovgivningen for øvrig. For det første er det foreslått at kravet til saklig begrunnelse og formålsangivelse skal gjelde også for billedbehandling som ikke er elektronisk (er analog), se forslagets § 4. Kravet til formålsangivelse er nytt og innebærer en viss skjerping i forhold til dagens regler. (26) Videre blir det foreslått at Datatilsynet skal kunne gripe inn og kreve opphør av slik overvåkning den mener er ulovlig i henhold til forslagets § 40 og ilegge tvangsmulkt (§ 41). Manglende etterlevelse av tilsynets påbud er videre straffesanksjonert i forslagets § 42 nr 6, jf § 4 første ledd. For billedopptak som ikke er elektroniske gjelder i tillegg reglene om meldeplikt (forslagets §§ 31 og 32) og regelen i § 38 om Datatilsynets tilgang til opplysninger. Forslaget innebærer med andre ord en utvidet rolle for Datatilsynet i forhold til ikke elektronisk fjernsynsovervåking.

Dette vil i praksis si at f.eks buss selskapet kan ha overvåkning som de selv ønsker, og ikke få noe pes for det før en evt. klage foreligger.
Videre så leser jeg med et stort smil at det er enkelte som ikke tror et kamera kan fungere på en tynn ledning med maks 2 ledere. Hvor mye strøm tror dere egentlig et lite kamera drar? Og tror dere ikke at det er fullt mulig å kjøre et digitalt videosignal sammen med spenning på 2 ledere?

Morro når jeg leser i avisen at dere tok feil!

Forøvrig så har jeg ikke noe imot en fet piece, men herverk og tagging på vinduer, seter og innvendig i busser, T-bane, trikk osv, det er for dumt.
Er ikke sporveiene blitt anmeldt for å bruke kameraene av datatilsynet? Tror de har anket saken. Så egentlig så kan ikke kameraene brukes som bevis.

Var det ikke noen her i forumet som fortalte om en dude som stjal, som ble fanget via overvåkningskamera. Så viste det seg at de var ulovlig satt opp, så tyven slapp unna da videoklippene ikke var gyldige bevis.
Bussene i Stavanger har en lapp på bussene som forteller at de har kameraovervåkning i bussen.
Det er lenge siden jeg sist så en "tagg" på innsiden på en buss i Stavanger. Men så tar jeg ikke buss så ofte nå lenger.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er nok en del "lure" kameraer,men kjipt hvis du har bomba en buss så ser de på opptaket senere,da er det vel best og være godt maskert,eller bare bombe tog i steden
Sitat av -H2O-
hei driver å tagger en del.. jeg og alle vennene mine tagger vær gang vi kjører buss.
men jeg lurer litt på hvor mye kamerane i bussene blir brukt?
og om det er bra kvalitet på filmen? noen som har noe peiling på dette?
takker for alle seriøse svar.

trenger ikke å kom med noen moral preken, har hørdt det 1000 ganger før...
Vis hele sitatet...

Kvaliteten varierer, noen er helt OK mens andre suger bigtime, bruk finlandshette så er du safe.
Bare flott at dere tagger ned busser, da vil det etterhvert bli såpass dyrt og lite attraktivt å kjøre buss at tilbudet reduseres eller blir lagt ned.
Og det er flott for meg som selger bruktbiler og haaater kollektivtrafikk.
Ta en tur til Trondheim også.

PS. Husker at jeg tagget en telefonkiosk en gang, trur jeg var 13, men det ble så stygt at jeg var flau hver gang jeg så'n.
vg har en video basert på 4 busskameraer fra nokas-ranet. stavangerbusser, altså. kvaliteten er ikke akkurat noe å rope hurra for.. og kameraene er mer rettet mot dørene, og midtgangen bakover.

http://atvs.vg.no/player/player.php?id=5059
Sist endret av kj0ttdeig; 10. september 2006 kl. 02:23.
Sitat av Golder
Jeg har (atter en gang) ryddet opp i tråden. Utrolig at dere klarer å suge så uendelig i å holde dere på topic. H2O prøver alt han kan å få litt hjelp, og enkelte av dere klarer ikke si annet enn bare dritt.
Vis hele sitatet...

det er sant
stå på H2O
graffiti er best
H2O stå på med graffitien din du!
Det nesten ikke kamera på de gamle bussene i bergen, og det skjønner du godt hvis du tar og setter deg bakerst i en leddbuss. Fullt av rabbel på setene, snus på gulvet og noe sykt med brennemerker i setene. Stå på med grafitti hvis det ikke bare er sånn "her satt jeg!! Det var gøy" For det er bare drit...
Sitat av fulloggal
Det nesten ikke kamera på de gamle bussene i bergen, og det skjønner du godt hvis du tar og setter deg bakerst i en leddbuss. Fullt av rabbel på setene, snus på gulvet og noe sykt med brennemerker i setene. Stå på med grafitti hvis det ikke bare er sånn "her satt jeg!! Det var gøy" For det er bare drit...
Vis hele sitatet...

Jeez, grafitti var gøy den gangen det var kunst.
Nå er det bare søppel å se, for mange wannabe's uten talent.

Kunne egentlig godt tenke meg å tagge en tagger.
Sitat av Ice-B
Jeez, grafitti var gøy den gangen det var kunst.
Nå er det bare søppel å se, for mange wannabe's uten talent.

Kunne egentlig godt tenke meg å tagge en tagger.
Vis hele sitatet...
Støtter deg på den du!
Jeg slenger meg med og tagger en tagger en kveld jeg, kanskje vi skulle tagge bilen og boligen til vedkommendes foreldre? Så får vedkommende virkelig kjenne det på kroppen.

En sprit tusj med skrablerier på et sete, riper i vinduene og signaturer med tusj over skilt, tabeller, seter og vinduer er ikke akkurat noe som pynter opp i et samfunn.
Som det er sagt, så sjekkes ikke filmen fra kameraene hver dag. Bare hvis det er noen grunn til å se på den.

Er ikke helt sikker på kvaliteten, men jeg så engang et klipp fra vold på bussen (det er mer enn to mnd. siden) og det virket ikke som det filmet, men det tok ca 1 bilde i sekundet. Så det hakker når man ser videoen. Vanskelig å se ansikter o.l.
Sitat av M&G
Støtter deg på den du!
Jeg slenger meg med og tagger en tagger en kveld jeg, kanskje vi skulle tagge bilen og boligen til vedkommendes foreldre? Så får vedkommende virkelig kjenne det på kroppen.

En sprit tusj med skrablerier på et sete, riper i vinduene og signaturer med tusj over skilt, tabeller, seter og vinduer er ikke akkurat noe som pynter opp i et samfunn.
Vis hele sitatet...

Oh yeah, om Pettersen på Holmlia kommer ut og finner både bil, postkasse og garasjeport nedtagget med diverse røl så er det neppe lurt at hans taggende sønn oppbevarer sprayboksene sine et sted hvor foreldre kan finne dem.

Og hvis de feige krekene ikke tør å stå for det de gjør og er redd for å bli tatt så er de på laveste hylle i mine øyne, null respekt fra meg.
Tenk om jeg skulle begynne å kjøre med finlandshette og skru skiltene av bilen for ikke å bli tatt av fotoboksene langs E6...
Jeg kjører for fort, det er ulovlig, blir jeg knepet for det så er det tough luck, men min skyld og straffen er fortjent.

Og ja, jeg har blitt knepet, mer enn en gang.
Sitat av Pope
Som det er sagt, så sjekkes ikke filmen fra kameraene hver dag. Bare hvis det er noen grunn til å se på den.

Er ikke helt sikker på kvaliteten, men jeg så engang et klipp fra vold på bussen (det er mer enn to mnd. siden) og det virket ikke som det filmet, men det tok ca 1 bilde i sekundet. Så det hakker når man ser videoen. Vanskelig å se ansikter o.l.
Vis hele sitatet...
Men ganske tydelig når man tar ut bilde for bilde på en videoprinter.

Man blir gjenkjent med mindre man klarer å dekke seg til.

Sitat av Ice-B
Oh yeah, om Pettersen på Holmlia kommer ut og finner både bil, postkasse og garasjeport nedtagget med diverse røl så er det neppe lurt at hans taggende sønn oppbevarer sprayboksene sine et sted hvor foreldre kan finne dem.

Og hvis de feige krekene ikke tør å stå for det de gjør og er redd for å bli tatt så er de på laveste hylle i mine øyne, null respekt fra meg.
Tenk om jeg skulle begynne å kjøre med finlandshette og skru skiltene av bilen for ikke å bli tatt av fotoboksene langs E6...
Jeg kjører for fort, det er ulovlig, blir jeg knepet for det så er det tough luck, men min skyld og straffen er fortjent.

Og ja, jeg har blitt knepet, mer enn en gang.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som om vi to er ganske like i tankeveien.

Jeg har også blitt tatt
Men jeg *har* faktisk skrudd av skiltene tidligere da, men det var tilbake i '90 eller noe, da vi drev med kapkjøring på motorveien og kjørte i fra "de du vet".