Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2560
Anonym bruker
"Skrikende Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hallo!

Jeg er nysgjerrig på hvordan folk oppnår og vedlikeholder mental klarhet, både over lengre tid og mellom arbeidsøkter i hverdagen. De senere årene har jeg merket en generell nedadgående «trend» når det gjelder min egen evne til å fokusere samt det å tenke «klart». Forandringen i egne mentale evner jeg innbiller meg har oppstått, oppfatter jeg ikke som stor nok til at jeg er bekymret eller mistenker at det er alvorlig. Jeg mistenker at dette kan, i større eller mindre grad, være en konsekvens av økt bruk av digitale enheter og større konsumering av passive underholdning.

Det jeg legger mest merke til, er at det tar kortere tid før jeg opplever utfordringer når det gjelder å bearbeide ny informasjon og resonnere i diverse situasjoner før jeg behøver en pause.

Derfor lurer jeg på hva du gjør, ved siden av å få nok søvn, spise sunt samt det å bevege seg/trene, for å bevare mental klarhet underveis i hverdagen?
Tja det beste er vel hjernegym av ymse slag. Alt fra å lese bøker, løse kryssord, sjakk, bridge, sudoku ol. Kombiner gjerne med andre aktiviteter som å lære deg å spille et instrument, miniatyrskyting, etc.

Hjernen trenger stimuli og kvikner raskt til når den blir brukt å må danne nye forbindelser. Og om du bruker tid på oppgaver som trigger begge hjernehalvdelene så mener mange at man da får større effekt.

Skader jo ikke å prøve, du får i verste fall et par nye hobbyer. Og i beste fall en bedre fungerende hjerne.
En bok du bør lese er Deep Work av Cal Newport. Der tar han for seg vitenskapelig forskning på forskjellige områder knyttet til fokus og konsentrasjon, og skiller mellom det jeg liker å kalle fokusert (dypt) arbeid, og ufokusert (grundt) arbeid. Newport argumenterer for at det beste fokuset, uforstyrret konsentrasjon, er en trenings- og vanesak som må utvikles over tid. I sin bok skriver han at de største konsentrasjonsdreperne i det moderne samfunnet er bruk av sosiale medier, samt e-post-sjekking til enhver tid.

Som du sier selv, så har du nok rett i at stort konsum av passiv underholdning og digitale medier er en medvirkende faktor til at du føler deg mindre konsentrert. Et alternativ til dette kan da være å ikke tillate seg utstrekt bruk av dette i hverdagen, men heller tillate seg å bruke dem når du er ferdig med dagens arbeidøkter. En annen mulighet for deg er å trimme ute i naturen, veldig viktig at det er natur, da du ikke trenger å bruke store mengder fokusert oppmerksomhet i denne sammenheng (å trimme i byen vil kreve at du retter oppmerksomheten mot trafikk, gangfelt, veioverganger og andre fotgjengere, og vil derfor være fokusert oppmerksomhet).

Som et siste tips vil jeg si at du ikke må bytte for ofte mellom oppgaver, da hjernen har en tendens til å underbevisst bearbeide det du nettopp har gjort, og dette vil derfor ødelegge konsentrasjon om du starter på en helt ulik arbeidsoppgave. Newport argumenterer for at den beste arbeidsøkten er 90 minutter, etterfulgt av en kort pause med stimuli som du vet skjerper fokuset for deg. Anbefaler deg å lese boken og arbeide med den om dette er noe du er interessert i
Anonym bruker
"Skrikende Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tja det beste er vel hjernegym av ymse slag. Alt fra å lese bøker, løse kryssord, sjakk, bridge, sudoku ol. Kombiner gjerne med andre aktiviteter som å lære deg å spille et instrument, miniatyrskyting, etc.
Hjernen trenger stimuli og kvikner raskt til når den blir brukt å må danne nye forbindelser. Og om du bruker tid på oppgaver som trigger begge hjernehalvdelene så mener mange at man da får større effekt.
Skader jo ikke å prøve, du får i verste fall et par nye hobbyer. Og i beste fall en bedre fungerende hjerne.
Vis hele sitatet...
Har allerede begynt smått med å spille en sjakkrunde nesten hver kved, samt sudoku nå og da. Har bare holdt på i et par uker, men innbiller meg at det har vært en forandring selv på så kort tid. Takk for svar!
Sitat av T.J Vis innlegg
En bok du bør lese er Deep Work av Cal Newport. Der tar han for seg vitenskapelig forskning på forskjellige områder knyttet til fokus og konsentrasjon, og skiller mellom det jeg liker å kalle fokusert (dypt) arbeid, og ufokusert (grundt) arbeid. Newport argumenterer for at det beste fokuset, uforstyrret konsentrasjon, er en trenings- og vanesak som må utvikles over tid. I sin bok skriver han at de største konsentrasjonsdreperne i det moderne samfunnet er bruk av sosiale medier, samt e-post-sjekking til enhver tid.
Som du sier selv, så har du nok rett i at stort konsum av passiv underholdning og digitale medier er en medvirkende faktor til at du føler deg mindre konsentrert. Et alternativ til dette kan da være å ikke tillate seg utstrekt bruk av dette i hverdagen, men heller tillate seg å bruke dem når du er ferdig med dagens arbeidøkter. En annen mulighet for deg er å trimme ute i naturen, veldig viktig at det er natur, da du ikke trenger å bruke store mengder fokusert oppmerksomhet i denne sammenheng (å trimme i byen vil kreve at du retter oppmerksomheten mot trafikk, gangfelt, veioverganger og andre fotgjengere, og vil derfor være fokusert oppmerksomhet).
Som et siste tips vil jeg si at du ikke må bytte for ofte mellom oppgaver, da hjernen har en tendens til å underbevisst bearbeide det du nettopp har gjort, og dette vil derfor ødelegge konsentrasjon om du starter på en helt ulik arbeidsoppgave. Newport argumenterer for at den beste arbeidsøkten er 90 minutter, etterfulgt av en kort pause med stimuli som du vet skjerper fokuset for deg. Anbefaler deg å lese boken og arbeide med den om dette er noe du er interessert i
Vis hele sitatet...
Dette var interessant, spesielt det siste om og ikke bytte mellom oppgaver for ofte. Skal sjekke ut Newport. Takk for svar!
Jeg ble anbefalt "wim hoff-metoden" her inne av en eller annen poster (TUSEN TAKK!) og det er helt sinnsykt fett.
Det er en pusteøvelse noe ala det fridykkere bruker for å lære seg å holde pusten, etterfulgt av å ta dusj i iskaldt vann.
Etter det sitter jeg i 10-15 minutter å mediterer.
Det er noe av det beste jeg har gjort, og noe jeg kommer til å gjøre resten av livet.

Trening og høyintensitets kardio roer også ned hjernen veldig, og gjør alt annet i livet mye mye bedre.

Rolig musikk hjelper også mye på en ellers bråkete hjerne.
Oxy og benzo i små nok doser.
Vet ikke om du får hjelp av meg her sånn da det er subjektive greier men du kan se denne playlisten, reflektere osv.
Litt vanskelig å forklare hva jeg endte opp med å føle men det kan sammenlignes med det folk sitter igjen med etter DMT trip (har ikke testa psykedelika) eller blir frelst av gud (er ikke religiøs) kanskje ordet satori er en bedre forklaring.

Du blir liksom kvitt kognitive dissonanser og skjønner at du er den samme personen som var liten for mange år siden og alt du vet er sementerte subjektive inntrykk behandlet i hodet ditt. Fikk liksom følelse at jeg reverterte til en tidligere meg og verden sa på en måte "velkommen tilbake" av noe slag. Det er så mye bullshit i verden som man kan bli veldig rørt/betatt av når det egentlig ikke er noe grunn for det. Men som sagt ting er subjektive.
Så det handler rett og slett å få en opplevelse som kan sammenlignes med ayahuasca/gud/LSD og innse at alt har sammenheng og at du også er universet.
Ellers kan du høre på Alan Watts før sengetid og reflektere, men ville anbefalt å se hele playlisten først.
Sist endret av Kloroplast; 19. november 2017 kl. 00:53.
Det å ha det bra med seg selv er grunnmuren. Sliter du og føler deg nedfor er ikke dette en næringsrik groplass for mental klarhet. Jeg mener at det å sette seg ned i noen minutter hver dag og tenke over livssituasjonen sin, relasjonene med menneskene rundt seg, hvordan man oppfører seg, hvilke verdier en ønsker, hva man vil, og hva man bør er veldig sunt for et individ. Det vil ikke bare øke bevisstheten din, men det vil minke sjansene for at du pådrar deg problemer, øke sjansene for at ting går bra rundt deg og hjelpe til med å løse problemer. Dette vil føre til en mer stabil psyke som igjen leder til en næringsrik groplass for mental klarhet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
en konsekvens av økt bruk av digitale enheter og større konsumering av passive underholdning.

(...)

Derfor lurer jeg på hva du gjør, ved siden av å få nok søvn, spise sunt samt det å bevege seg/trene, for å bevare mental klarhet underveis i hverdagen?
Vis hele sitatet...
Merker selv at konsentrasjonen min forstyrres lettere når
jeg bruker mye tid til "ingenting" på nettet. Det beste for
meg er å begrense tiden jeg bruker foran laptopen, prøver
å holde meg til en fastsatt "kontortid" men dette er ikke
alltid like enkelt å overholde. Ved siden av det er spaserturer, aller
helst i naturen, en ting som gir meg bedre mental konsentrasjon.
Reiser ellers mye i forbindelse med jobb, og merker at jeg
blir mye bedre mentalt i form når jeg er på reise. Nye impulser
er nok stikkordet her.