Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 781
Har googlet meg i hjel de siste dagene, ringt kundeservice hos Telenor seks ganger og forsøkt å kjøpe ny coax kabel - uten hell. Håper at noen her kanskje kan hjelpe.

Det har seg sånn at på onsdag så sluttet plutselig internettet her hjemme å fungere. Finner kjapt ut at det er noe med modemet som ikke stemmer, mtp at den eneste lampen som lyser er "power". Alle de andre lampene lyser ikke.

For hver gang jeg ringer kundeservice hos Telenor, så får jeg forskjellige svar. Han ene mente det var Coax kabelen min som var ødelagt og at den gjorde så det ikke kom signaler inn på modemet. Kjøpte ny, men det hjalp ikke.

Han andre mente at vegguttaket var ødelagt og at jeg trengte nytt. Kjøpe også nytt av dette, men fremdeles hjelper det ikke.

En annen påstod at det ikke var rart at internett ikke fungerte, siden det var feil i hele området vårt. Et kjapt besøk hos naboleilighetene avkreftet også dette, da de hadde internett.

Jeg er så møkkalei og håper noen av dere kan hjelpe meg med dette problemet. Jeg fikk kranglet meg frem til et nytt modem i dag som de har lovet å sende ut, men det kommer ikke før midten av neste uke. Tror dere som meg at det er modemet som er ødelagt? Jeg får signaler fra vegguttaket så jeg får sett på tv-kanaler, hvis det kan være til hjelp.

Som sagt, så er det kun "power" knappen på modemet som lyser. Alt annet er mørkt. På ruteren blinker ene lampa konstant oransje, mens den andre forblir hvit/slukket.

Takker for alt av hjelp

- Hilsen en med kunnskaper innenfor elektronikk på nivå med Olga på 80 år.
Høres litt ut som samme problemet eg hadde en gang, er det tilfeldigvis en ZYXEL ruter du har?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Lyser power konstant fra du skrur på modemet uten blinking i den eller andre lamper? Da er modemet defekt.
Hadde det vært feil på vegguttak eller kabel ville det begynt å blinke på DS/US før det eventuelt hadde gitt opp.
Kjøteren's Avatar
Trådstarter
Sitat av FreeMax Vis innlegg
Høres litt ut som samme problemet eg hadde en gang, er det tilfeldigvis en ZYXEL ruter du har?
Vis hele sitatet...
Modemet er av typen kaon modem vm3000g

Sitat av datagutten Vis innlegg
Lyser power konstant fra du skrur på modemet uten blinking i den eller andre lamper? Da er modemet defekt.
Hadde det vært feil på vegguttak eller kabel ville det begynt å blinke på DS/US før det eventuelt hadde gitt opp.
Vis hele sitatet...
Ja, helt riktig. I det jeg skrur på modemet så lyser alle lampene i ca et halvt sekund, før det går over til at det kun er power som lyser.

Irriterende at kundeservice på Telenor kan såpass lite. Har brukt 500 kr på nye kabler og annet utstyr som de mener var nødvendig.
Sist endret av Kjøteren; 17. mars 2024 kl. 08:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kjøteren Vis innlegg
Irriterende at kundeservice på Telenor kan såpass lite. Har brukt 500 kr på nye kabler og annet utstyr som de mener var nødvendig.
Vis hele sitatet...
Nivå 1 av kundeservice er de som bare leser fra ferdige lister. Feilsøkingskunnskapene deres er stort sett flotte for alle små idiotiske feil, feks at kabler ikke sitter godt nok i, at modemet bare trenger seg en restart eller for å sjekke om det er meldt inn feil på noder du er til tilkoplet. Ut over det er hovedpoenget til førstelinje mersalg. Been there, done that.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
Nivå 1 av kundeservice er de som bare leser fra ferdige lister. Feilsøkingskunnskapene deres er stort sett flotte for alle små idiotiske feil, feks at kabler ikke sitter godt nok i, at modemet bare trenger seg en restart eller for å sjekke om det er meldt inn feil på noder du er til tilkoplet.
Vis hele sitatet...
Er det for mye forlangt at de skal kunne følge sin egen oversikt over lampestatus på modem? https://www.telenor.no/kundeservice/...us-kabelmodem/
Denne siden er også umulig å finne ved å bla seg frem på nettsiden, jeg måtte google for å finne den.
Psykisk ustabil
Det er ikke noe så enkelt som at du har for liten strømforsyning? F.eks. trenger modemet 3A, men DC-kontakten er på 1A. Sjekket det? Jeg foreslår dette fordi det var sånn modemet mitt oppførte seg da jeg testet ut en improvisert løsning for POE med en POE-splitter, på et ellet annet punkt oppdaget jeg at modemet oppførte seg som du beskriver når den fikk for lite strøm til å boote ordentlig. I mitt tilfelle løste det seg å bruke en dedikert POE-switch istedenfor routerens egen POE output.

Sitat av datagutten Vis innlegg
Denne siden er også umulig å finne ved å bla seg frem på nettsiden, jeg måtte google for å finne den.
Vis hele sitatet...
Når man søker på «lampestatus» øverst i søkefeltet på telenors side, så…
Sist endret av Borderline; 17. mars 2024 kl. 13:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Er det for mye forlangt at de skal kunne følge sin egen oversikt over lampestatus på modem? https://www.telenor.no/kundeservice/...us-kabelmodem/
Denne siden er også umulig å finne ved å bla seg frem på nettsiden, jeg måtte google for å finne den.
Vis hele sitatet...
De som overlever i det systemet der er selgere, ikke de med teknisk innsikt eller gode søkekunskaper. Når jeg var der (om enn det er mange, mange år siden), var jeg den eneste (av 20-30 stk) som ante hva som var på innsiden av bokser, enten det var modem, datamaskiner, switcher, noder eller mobiltelefoner. Jeg varte bare en måned fordi jeg ikke fikk meg til å selge idiotiske tilleggsprodukter til kunder som ikke trengte de, samt at i det øyeblikk noen andre kundebehandlere fikk spørsmål som var for tekniske så satte de kunden over til meg (garantert ikke mersalg der).

De som jobber der er stort sett eksakt like kunnskapsrike om hvordan ting virker eller skal virke som mannen på gata. Alt de har ekstra er noen programmer og (jævla mange) lister.
Kjøteren's Avatar
Trådstarter
Sitat av Borderline Vis innlegg
Det er ikke noe så enkelt som at du har for liten strømforsyning? F.eks. trenger modemet 3A, men DC-kontakten er på 1A. Sjekket det? Jeg foreslår dette fordi det var sånn modemet mitt oppførte seg da jeg testet ut en improvisert løsning for POE med en POE-splitter, på et ellet annet punkt oppdaget jeg at modemet oppførte seg som du beskriver når den fikk for lite strøm til å boote ordentlig. I mitt tilfelle løste det seg å bruke en dedikert POE-switch istedenfor routerens egen POE output.
Vis hele sitatet...
Men er det ikke da rart at modemet har funket fint, helt frem til denne uka?
Psykisk ustabil
Sitat av Kjøteren Vis innlegg
Men er det ikke da rart at modemet har funket fint, helt frem til denne uka?
Vis hele sitatet...
DC-adapteren kan absolutt ha mistet effekt som følge av f.eks. høy temperatur over tid. Det er en slitasjedel som før eller senere ryker.

ChatGPT sier så.
Sist endret av Borderline; 17. mars 2024 kl. 14:26.
Kjøteren's Avatar
Trådstarter
Sitat av Borderline Vis innlegg
DC-adapteren kan absolutt ha mistet effekt som følge av f.eks. høy temperatur over tid. Det er en slitasjedel som før eller senere ryker.

ChatGPT sier så.
Vis hele sitatet...
Telenor har uansett sendt meg et nytt modem nå, så håper at det vil gjøre susen.

Men takk for tipset 😊
Sitat av Kjøteren Vis innlegg
Men er det ikke da rart at modemet har funket fint, helt frem til denne uka?
Vis hele sitatet...
Hva om jeg fortalte deg noe helt fascinerende?

Sett deg ned før du leser videre.

Ingenting varer evig..

I tillegg så er alt nå til dags laget for å koste minst mulig.. Helst også koste minst mulig i nåværende skatteår selv hvis det vil koste mindre i det lange løp å bruke mer penger på utviklingen/produksjonen i nåtid..

Selv et modem som kun skal takle 20 Megabit per sekund skal klare å differensiere imellom et høyt signal og lavt signal (veldig liten forskjell i spenning) 20 millioner ganger i sekundet.. Mao sensitivt utstyr som likevel skal bygges så billig som overhodet mulig i Kina og så ikke trenge å vare for mange år (det ville jo begrense hvor mange totalt de kan selge per år)..