Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 511
Driver å ser litt på komplett. Men blir litt forvirret i jungelen av pc-deler. Trenger en gaming-pc som drar de fleste spill og gir bra fps samt god kvalitet.
Planer om å spille CS2, PUBG, WOW, BF...


Kan noen hjelpe meg?
Tusen takk!
Hvilken oppløsning tenker du å spille på?
Jeg kjøpte en pc med 4060 TI til 17-18k hvis jeg husker riktig kjører alt av spill på Max settings regner med du får en 4070 eller 4070 TI til 20-25k. Kjøp fra komplett så blir du ikke scamma og jo høyere pris jo bedre pc. Tar seg dårlig ut for dem som firma og scamme og de ville blitt Exposa med engang.
Har satt ihop en rask liste her *clicky*.
Denne tar utgangspunkt i 1440p oppløsning, med noen nøkkelfaktorer:
- CPU og GPU basert på 120+ FPS i 1440p (noen titler er det derimot nesten umulig å få mer enn 120fps på)
- Lettere overdimensjonert PSU
- Minimum 32GB RAM, <=12ns latency
- Lynkjapp SSD (trenger du mye lagring får du kjøpe ekstern HDD)
- God CPU kjøler for stillegående maskin

Noen konkrete anbefalninger:
På CPU-siden er det fint lite som slår AMD's 7800X3D for spill. Denne er blitt litt bedre på pris nå, og for å unngå CPU bottleneck er det denne du vil ha.

På GPU-siden har du litt flere valg. Har lagt inn 3 relevante GPU'er for 1440p i prisklassen 7.5-10k. Ytelsesforskjell er rundt 10% mer FPS fra GPU til GPU.


Med delene i lista bør du havne på en plass mellom 20-25k avhengig av skjermkort, kabinett og kjøling.
SSD, PSU og AIO er direkte anbefalt av meg, men du står fritt til å velge andre basert på ditt behov.
Kabinett får du velge selv, men ta noe som har plass til kjøleløsningen du går for.

Om du spiller i 1080p eller ønsker å redusere pengebruken noe så kan du fint gå for billigere skjermkort (4060Ti, 7700 XT) og CPU (Ryzen 5 7600X eller tilsvarende-på-pris Intel), samt en mindre PSU (ikke mindre enn 2x strømtrekk til GPU + strømtrekk til CPU).