Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 663
Anonym bruker
"Blind Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Står i trasig situasjon og har fått en pakke sobril 10 mg. På pakken står det 1 tablett inntil 3 ganger daglig ved behov.

Aldri brukt sobril og er redd jeg kan bli avhengig, trenger ikke mer dritt nå.

Ruser meg ikke og har aldri gjort det. Men kjenner på at alt som kan gå galt har gått galt det siste året og legen nevnte noe om vanedannende.

Om jeg benytter sobril daglig en uke eller to for å komme over kneika så jeg kan fungere igjen går det greit uten å bli avhengig? Ikke turt åpne pakken ennå.
Benzodiazepiner er som å ha en knapp hvor du kan trykke for å bli litt mer avslappet. Det kan være en farlig dør å åpne, men for de aller fleste så går det fint.

Du blir jo ikke fysisk avhengig av det på så kort tid, men det er helt klart vanedannende, noen få vil bli avhengige allerede etter første pillen. Det er dessverre umulig å si på forhånd.
Jeg mener at hvis du ikke har historie med rusproblematikk, og sobrilen er utskrevet av legen din, så har du i utgangspunktet ikke noe å frykte så lenge du forholder deg til rett dosering. Veldig mange med flyskrekk, panikkangst og mildere angst får utskrevet denne medisinen. De som tar pillen av medisinske årsaker, vil fort bli kjent med pillens beroligende effekt, og vil da ofte kunne føle seg tryggere/bedre bare ved å vite at man har pillen tilgjengelig i lomma - for da er man trygg på at om det blir for ille, så har du en vei ut. Det er ofte faktisk nok. Fortsett å ha dialog med fastlegen din om bruken av medisinen, slik sørger du for at en med ekspertise kan vurdere forbruket ditt.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke ta det daglig og ikke ta det flere ganger om dagen. Hold det til nødstilfeller bare noen få ganger i måneden eller uka i verstefall. Jeg har anlegg for avhengighet men har klart forsvarlig bruk av sobril i fem år nå pga jeg har vært såpass streng og ikke bruker det som en krykke i det daglige men kun i de helt verste nødstilfeller. Står tre ganger daglig på pakken min og men gjør aldri det. Tar jeg to tre dager på rad får jeg hodepine i to dager etter, allerede der abstinenstegn.

Selvom sobril er mildt blir man fort avhengig av det, og da av større og større doser for å få virkning, og å komme seg av det igjen er helt forjævlig abstinenser med forsterket angst og helt ute i mange måneder. Har ikke personlig erfaring med de abstinensene men kjenner folk som omtrent har revet ned hele legekontoret når legen nekter å skrive ut mer fordi de har prøvd å trappe ned før og ikke orker eller klarer seg gjennom abstinensene