Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2089
Er det trygt å kjøpe bitcoin for 50-100k på coinbase eller burde man bruke en annen plass? Hva skjer om coinbase blir hacket, får man tilbake pengene? Tenkte jeg skulle kjøpe for 50k i sommer, men turte ikke da, det har kostet meg 55k i netto tap nå, klarer faen ikke å slutte å tenke på hvorfor jeg ikke kjøpte i juli/aug i 2023 så må bare bruke minimum 50k max 100k for å håpe at raketten fortsatt har en del krutt igjen.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
not your keys, not your coins. Kjøp på coinbase f.eks og send til din egen cold storage
Du har ikke tapt noe som helst om du ikke har eid det
Trådstarter
26 3
Sitat av FatMan Vis innlegg
not your keys, not your coins. Kjøp på coinbase f.eks og send til din egen cold storage
Vis hele sitatet...
Så det er ikke trygt å ha de på coinbase? Har hatt et mindre beløp på coinbase i mange år uten problem. Hva er cold storage?

Sitat av Opponent Vis innlegg
Du har ikke tapt noe som helst om du ikke har eid det
Vis hele sitatet...
Nei, men det føles slikt. Hadde bitcoin gått til helvette i år hadde det vært stikk motsatt igjen.
Sist endret av Bitcoingal; 10. mars 2024 kl. 12:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjøp på Firi. Norsk og anerkjent plass for handel av kryptovaluta
Sjekk ut bare bitcoin. Norsk plattform, som kun trader bitcoin, ikke noe tull og tøys. Minst avgifter og veldig enkel handel enten via vipps eller nettbank. Disse er det ikke noe tull med, og svarer faktisk på spørsmål også. Jeg gjorde en feil og gjennomførte 2 identiske transaksjoner. Forklarte situasjonen og fikk pengene tilbake for den ene. Anbefales!

De oppbevarer også coinsene dine, så kan du selge de senere og overføre pengene til deg selv. Cold storage i form av ledger osv er litt oppskrytt synes jeg. Veldig store avgifter å flytte kryptoen og for meg virker det trygt å ha myntene på børsenes side eller deres egen hot wallet (pengebok som er koblet til nett enten via app eller nettside)
Sist endret av zub_Zer0; 10. mars 2024 kl. 13:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av soppråte Vis innlegg
Kjøp på Firi. Norsk og anerkjent plass for handel av kryptovaluta
Vis hele sitatet...
Firi er veldig enkelt og lettvint, men sykt dyrt. Ville hørt med Sturle http://bitmynt.no
Trådstarter
26 3
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Firi er veldig enkelt og lettvint, men sykt dyrt. Ville hørt med Sturle http://bitmynt.no
Vis hele sitatet...
Han som solgte på localbitcoins? Hvor mye er avgiften på firi, og hvorfor er det sikrere enn coinbase?
Sist endret av Bitcoingal; 10. mars 2024 kl. 13:25. Grunn: skriveleif
Sitat av Bitcoingal Vis innlegg
Han som solgte på localbitcoins? Hvor mye er avgiften på firi, og hvorfor er det sikrere enn coinbase?
Vis hele sitatet...
Han selger vel på lbc også ja.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Sjekk ut bare bitcoin. Norsk plattform, som kun trader bitcoin, ikke noe tull og tøys. Minst avgifter og veldig enkel handel enten via vipps eller nettbank. Disse er det ikke noe tull med, og svarer faktisk på spørsmål også. Jeg gjorde en feil og gjennomførte 2 identiske transaksjoner. Forklarte situasjonen og fikk pengene tilbake for den ene. Anbefales!

De oppbevarer også coinsene dine, så kan du selge de senere og overføre pengene til deg selv. Cold storage i form av ledger osv er litt oppskrytt synes jeg. Veldig store avgifter å flytte kryptoen og for meg virker det trygt å ha myntene på børsenes side eller deres egen hot wallet (pengebok som er koblet til nett enten via app eller nettside)
Vis hele sitatet...
Folk trodde det var trygt å ha pengene på FTX også, menmen. 99% av gangene går det nok bra, men kjipt å ryke på en 1% fordi du ikke gadd betale 50kr for å overføre 50k til en cold wallet.
Firi er kanskje dyrt, men spiller vel liten rolle om man gjør noen få kjøp og ikke trader?

Om man kjøper gjennom et norsk foretak er man vel også sikret i tilfelle noe skulle skje? Inntil 2 millioner NOK?
Det har allerede gått over ett helt år uten at folk har fått registrere nye kontoer på localbitcoins, og her sier dere fortsatt at Sturle selger på localbitcoins.. Dette høres jammen ut som folk jeg ville tatt råd ifra.. /s
Anbefaler Kraken. Kucoin funker fjell også. Send pm om noen vil ha referral
Bare å kjøpe og lagre de hos coinbase. Såkalt cold storage synes jeg bare er å anbefale visst det er snakk om over 1 million.
Man kan få tak i Sturle gjennom irc. Da får du kjøpt til spot pris.
Jeg ville gått for Firi. Seriøst firma, registrert hos Finanstilsynet, regner ut skatt for deg osv. Du kan spare noen kroner her og der på gebyrer ved å benytte det av alternative utenlandske tjenester men kan fort gi deg hodebry i fremtiden både pga sikkerhet og pga skatt.

Har selv vært i gamet i årevis og utforsket det som er av blokkjedeakriviter med tusenvis av små transaksjoner i over 10 wallets. Når det ble tid for å ta profitt var dette et helvette mtp skatt. Angrer på at jeg ikke gjorde alt ryddig fra starten.
Sist endret av Cheese; 11. mars 2024 kl. 12:11.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Cheese Vis innlegg
Jeg ville gått for Firi. Seriøst firma, registrert hos Finanstilsynet, regner ut skatt for deg osv. Du kan spare noen kroner her og der på gebyrer ved å benytte det av alternative utenlandske tjenester men kan fort gi deg hodebry i fremtiden både pga sikkerhet og pga skatt.

Har selv vært i gamet i årevis og utforsket det som er av blokkjedeakriviter med tusenvis av små transaksjoner i over 10 wallets. Når det ble tid for å ta profitt var dette et helvette mtp skatt. Angrer på at jeg ikke gjorde alt ryddig fra starten.
Vis hele sitatet...
Hadde du sluppet det hodebryet om alt var gjennom Firi?
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Bare å kjøpe og lagre de hos coinbase. Såkalt cold storage synes jeg bare er å anbefale visst det er snakk om over 1 million.
Vis hele sitatet...
Det sier du ikke dagen du blir utsatt for nulldagsårbarheter.

Sitat av Bitcoingal Vis innlegg
Er det trygt å kjøpe bitcoin for 50-100k på coinbase eller burde man bruke en annen plass? Hva skjer om coinbase blir hacket, får man tilbake pengene? Tenkte jeg skulle kjøpe for 50k i sommer, men turte ikke da, det har kostet meg 55k i netto tap nå, klarer faen ikke å slutte å tenke på hvorfor jeg ikke kjøpte i juli/aug i 2023 så må bare bruke minimum 50k max 100k for å håpe at raketten fortsatt har en del krutt igjen.
Vis hele sitatet...

Hvis du skal kjøpe for et slikt beløp, vil jeg først og fremst anbefale at du setter deg inn i hvordan kryptovaluta fungerer og hvordan du kan oppbevare det trygt. Men NBX vil nok være den mest stressfrie løsningen før du flytter det til egen trygg oppbevaring offline.
KuCoin er desidert den beste siden, for min del. Har mange forskjellige smarte bots man kan bruke, bruke personlig mest grid bot trading på dobbel krypto par. Trading fees starter så lavt som 0.08%, og kan gå enda lavere. Legger ved en refferal link under med 5% trade fee cashback Bare hold deg langt unna giring når du er ny

https://www.kucoin.com/r/rf/QBSHFYTV

Om det er noe du lurer på så kan jeg svare
Sist endret av KrølleBølleBrur; 20. mars 2024 kl. 03:16.
Trådstarter
26 3
Glad jeg holdt meg unna. ned 115k på 6 dager. Mange som angrer seg nå tipper jeg. Nei, slike risikofylte innvesteringer blir litt som å sette en stor slump med penger på at et fotballag skal vinne, kan gå bra, kan gå til helvette, uansett er det idioti og en investeringsstrategi som ingen vellykket investor ville gjort eller anbefalt. Blir nok et nordisk eller globalt indeksfond på meg gitt. Fakk drit glad jeg ikke var så dum at å satt pengene mine på bitcoin for 1 uke siden
Sitat av Bitcoingal Vis innlegg
Glad jeg holdt meg unna. ned 115k på 6 dager. Mange som angrer seg nå tipper jeg. Nei, slike risikofylte innvesteringer blir litt som å sette en stor slump med penger på at et fotballag skal vinne, kan gå bra, kan gå til helvette, uansett er det idioti og en investeringsstrategi som ingen vellykket investor ville gjort eller anbefalt. Blir nok et nordisk eller globalt indeksfond på meg gitt. Fakk drit glad jeg ikke var så dum at å satt pengene mine på bitcoin for 1 uke siden
Vis hele sitatet...
Bitcoin er ikke noe for deg nei, det er veldig tydelig. Det kan ikke være grønne tall hele tiden. At btc dropper i pris gjør jo at du faktisk kan kjøpe btc billigere. Noe du angret på at du ikke gjorde tidligere.

Mitt råd til deg er å holde deg langt, langt unna krypto.
Sitat av Bitcoingal Vis innlegg
Glad jeg holdt meg unna. ned 115k på 6 dager. Mange som angrer seg nå tipper jeg. Nei, slike risikofylte innvesteringer blir litt som å sette en stor slump med penger på at et fotballag skal vinne, kan gå bra, kan gå til helvette, uansett er det idioti og en investeringsstrategi som ingen vellykket investor ville gjort eller anbefalt. Blir nok et nordisk eller globalt indeksfond på meg gitt. Fakk drit glad jeg ikke var så dum at å satt pengene mine på bitcoin for 1 uke siden
Vis hele sitatet...
Det er da det lønner seg å være i det for lengden, og ikke få panikk. Jeg har knallgrønne tall il.a årene, som bare blir enda grønnere når markedet er ustabilt både opp og ned.
Fuck Mr. Plod!
Vi er på 63k$, det fallet var en fjært
Sist endret av Nøddy; 20. mars 2024 kl. 09:50.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av UppDown Vis innlegg
Man kan få tak i Sturle gjennom irc. Da får du kjøpt til spot pris.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype? Har du fått kjøpt eller solgt til en gunstigere pris enn det som står på hans nettside?
Trådstarter
26 3
Hvis det bare var å kjøpe ting som hadde gått opp kraftig i verdi de siste månedene/årene ville ikke penger hatt noen verdi lenger.
kjøp heller for 10k i mnd hver måned de neste 5-6 mnd. Bruk firi og bankoverføring for å slippe fee.
Sitat av Elijah Vis innlegg
Hadde du sluppet det hodebryet om alt var gjennom Firi?
Vis hele sitatet...
Nja. For den jevne kryptoinvestor er det veldig enkelt med Firi hvis alt går gjennom dem. Da kan de generere en skattemelding for deg basert på forrige år.

For min del som bruker store deler av fritiden min i spydspissen på det som rører seg innefor dette miljøet, både i on-chain aktivitet generelt og innen utvikling av nye tjenester så er bruket mitt mye mer omfattende.

Det eneste jeg bruker firi til er ved større overføringer fra krypto til NOK.

Jeg hadde sluppet hodebryet med skatt hvis jeg hadde hatt et ryddigere fotavtrykk på diverse blokk-kjeder fra starten av og en viss oversikt over alle transaksjonene, store og små.

Nå som alt er i orden med skatt o.l har jeg et ryddigere oppsett med dedikerte wallets til dedikerte aktiviteter. En til staking, en til cold storage, en hotwallet til degen aktiviteter på layer 2s, en til kjøp og salg av NFT´er, egne wallets til å deploye kontrakter på ethereum osv.

Kort oppsumert: Skal du investere i etablerte kryptovalutaer på en stueren og trygg måte - gjør det gjennom Firi. En ting er å ikke få pes for å ikke betale skatt, en annen ting er å faktisk skrive av på skatten ved eventuelt tap.
Sist endret av Cheese; 3 uker siden kl. 22:27. Grunn: ..
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Bitcoingal Vis innlegg
Hvis det bare var å kjøpe ting som hadde gått opp kraftig i verdi de siste månedene/årene ville ikke penger hatt noen verdi lenger.
Vis hele sitatet...
Jo, men du bare anntar at bitcoin vil være backet av dollar i all tid.

Eksempel
0.00003 btc for en kake er fult mulig, selv når dollaren har kollapset.



Hvis penger vi bruker idag blir verdiløst så er ikke bitcoin verdiløst.
Kanskje man bytter gull mot crypto i fremtiden?

Du har lyst på pappirlapper som mister verdi hvert år, helt fair.
Eller digitale tall i banken din som hadde kolapset om alle ville ta ut pengene sine.

Banken kan bare printe penger til folk som vil låne, men de har null til å backe pengene i omløp.
Det går rundt sålenge folk fortsetter å låne og de kan printe mere.

Rike folk elsker jo lån, gratis penger!!

Når du sa at mange sikkert angret nå, ja da kom feks Michael Saylor å kjøpte mengder av bitcoin til en bedre pris.

Tror du han eller du var den smarte her?

Fattige folk selger i panikk til de med kapital, også kjøper tilbake til høyere pris.
Sist endret av Nøddy; 3 uker siden kl. 11:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.