Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5999
Litt fasinert over hvor lett det tydeligvis er å bare ta et fly. En skulle tro ting stod sikret på flyplassen.

Er det mulig å få fly opp i lufta bare ved å studere litt YouTube filmer osv? Altså uten å ha lappen?
Null problem.
Det vanskelige er å lande uten å ødelegge noe.
Håvard Lilleeie har snakka om hvordan han lærte seg å fly med flysimulator spill på pcen, så det er nok mulig.

Litt morsom sak. Virker å ha vært med hensikt for å gjøre noe lættis i en jævlig god form og ikke med hensikt å stjele flyet for f.eks økonomisk gevinst eller annet. Bare låne det litt hehe. Men såpass korttenkt påfunn at landinga og sikkerheten sikkert ikke var unnet et halvt eller kvart sekunds tanke. Flaks for dem selv at det ikke gikk verre!
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Litt fasinert over hvor lett det tydeligvis er å bare ta et fly. En skulle tro ting stod sikret på flyplassen.

Er det mulig å få fly opp i lufta bare ved å studere litt YouTube filmer osv? Altså uten å ha lappen?
Vis hele sitatet...
Denne flyplassen er nedlagt og det er kun rullebanen som er i bruk av den lokale flyklubben et par dager i uka hvis det er vær til det.
Så sikkerheten består kun av et gjerde og privat vakthold.
Vet at en av de mest ivrige i klubben er politimann som har voktet området som en hauk blant annet.
I og med at de to har rulleblad og mannen som fikk flyet sitt stjålet ville være anonym så er det ikke utenkelig at de har tatt flyet til politimannen, men dette er bare spekulasjoner så vi får se.

De burde kanskje ha studert litt mer nøye på youtube.
Som de skrev i kommentarfeltet på Reddit: Too much flaps!
Sitat av celtseus Vis innlegg
Håvard Lilleeie har snakka om hvordan han lærte seg å fly med flysimulator spill på pcen, så det er nok mulig.

Litt morsom sak. Virker å ha vært med hensikt for å gjøre noe lættis i en jævlig god form og ikke med hensikt å stjele flyet for f.eks økonomisk gevinst eller annet. Bare låne det litt hehe. Men såpass korttenkt påfunn at landinga og sikkerheten sikkert ikke var unnet et halvt eller kvart sekunds tanke. Flaks for dem selv at det ikke gikk verre!
Vis hele sitatet...
Rettelse: Ikke Håvard Lilleeie, Kristian Ødegård var det.

Ny video ute nå, akuratt sånn som jeg så for meg det var https://www.nrk.no/sorlandet/forsker...ier-1.16497900

- "Å shit mann, haha, å satan, wooow, det var faktisk jævlig gøy"
Sekunder senere:
- "Vi kjem til å døy"
- *Selvsikkert* "Neida"
- "Få han lengre opp!"
- "HOLD DEG FAAAST"
Sitat av Knask Vis innlegg
Som de skrev i kommentarfeltet på Reddit: Too much flaps!
Vis hele sitatet...
Link?
Kongen av fly-tæsh var han fyren som i fylla stjal et fly og fløy mellom tårnene på Oslo Rådhus. Litt mye gutta-stemning på nachspiel og vips skrev han seg inn i historien.

Tipper disse gutta hadde både piller og pulver innabords og var både høy og mørk når de klatret over gjerdet.
Sist endret av _abc_; 28. juli 2023 kl. 21:23.
Sitat av Ripales Vis innlegg
Link?
Vis hele sitatet...
Uten sensur av stemmer og ansiktet til "piloten":

https://www.reddit.com/r/CrazyFuckin...&utm_content=1
Videoene og selfien av disse pilotene finnes her:

https://twitter.com/drommeprinsen?s=...l_ppBbFhMR0c0Q

Famous last words fra den lengste snutten: «må jo lande en plass da..»
BRAND ∞ STRONG
Hva vil "pilotene" få strengest reaksjon på, mest ulovlig om du vil, selve tyveriet eller det å fly uten å kunne fly og uten "lappen"?
Det kunne jo fått ganske store konsekvenser hadde de krasjet i folk eller bygninger.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva vil "pilotene" få strengest reaksjon på, mest ulovlig om du vil, selve tyveriet eller det å fly uten å kunne fly og uten "lappen"?
Det kunne jo fått ganske store konsekvenser hadde de krasjet i folk eller bygninger.
Vis hele sitatet...
Gjenstår vel også svar på blodprøver selv om det foreløpig ikke er mistanke om rus. Fordommene blomstrer her, amfetamin?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Dough Vis innlegg
Fordommene blomstrer her, amfetamin?
Vis hele sitatet...
Acem-meditasjon?
Sitat av Dough Vis innlegg
Gjenstår vel også svar på blodprøver selv om det foreløpig ikke er mistanke om rus. Fordommene blomstrer her, amfetamin?
Vis hele sitatet...
Fordommer? Tenker vel mer levd liv og erfaring samt at mange på freak har trålet alternative miljøer i lang tid. Jeg har null tro på at noen stjeler et fly uten å faktisk kunne fly - fullstendig sober. At en person feks med ADHD kan ha litt dårlig impulskontroll også i nykter tilstand er nå så, men 2? De vet jo idet de setter seg inn og starter flyet at dette kan gå veldig dårlig. Nyktre tenker jeg de hadde stoppet der og ruslet hjem. På feks piller og pulver kan en flytur uten flyerfaring virke som en svært god ide.
Godt det ikke gikk som det gjorde i Canada.

Sitat av https://en.wikipedia.org/wiki/2018_Horizon_Air_Q400_incident
On August 10, 2018, a Horizon Air Bombardier Q400 was stolen from Seattle–Tacoma International Airport (Sea–Tac) in Seattle, Washington. The perpetrator, 29-year-old Richard Russell, was a Horizon Air ground service agent with no piloting experience. After Russell performed an unauthorized takeoff, two McDonnell Douglas F-15 Eagle fighters were scrambled to intercept the aircraft. Sea–Tac air traffic control made radio contact with Russell, the sole occupant, who described himself as a "broken guy, got a few screws loose, I guess." About 1 hour and 15 minutes after takeoff, Russell died by intentionally crashing the aircraft on lightly populated Ketron Island in Puget Sound.
Vis hele sitatet...
Er man veldig interessert kan man også høre ATC dialogen her https://www.youtube.com/watch?v=xD5sFrTGFnw
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
..pulver kan en flytur uten flyerfaring virke som en svært god ide.
Vis hele sitatet...
Hva slags pulver?

Amfetamin, uansett mengde, ville aldri fått meg ut på det stuntet der. Det kunne kanskje fått meg til å tro at jeg hadde
bedre kontroll en hva som var tilfelle hvis jeg først satt ved spakene, men ikke til å ta av i første omgang (eller bøffe flyet)
Sist endret av vindaloo; 29. juli 2023 kl. 03:23.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva slags pulver?

Amfetamin, uansett mengde, ville aldri fått meg ut på det stuntet der. Det kunne kanskje fått meg til å tro at jeg hadde
bedre kontroll en hva som var tilfelle hvis jeg først satt ved spakene, men ikke til å ta av i første omgang (eller bøffe flyet)
Vis hele sitatet...
Snakk for deg selv..
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Snakk for deg selv..
Vis hele sitatet...

Jeg gjør jo det.
..ville aldri fått meg
Sitat av vindaloo Vis innlegg
..ville aldri fått meg ut på det stuntet der.
Vis hele sitatet...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
kunne kanskje fått meg til å tro
Vis hele sitatet...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
hvis jeg først satt ved spakene
Vis hele sitatet...
Men jeg kan egentlig ikke skjønne hvordan det skulle kunne få andre til stjele fly og tro at man er stand til føre de
hvis det er Amfetamin og kun det man har tatt.

Har ingen erfaring med benzo selv, men utfra hvordan andre ofte beskriver effekten av f.eks Rivotril, at man ikke skjønner hvor ruset
man er, tar mer og mer og kommer til selv noen dager senere uten å ane hva man gjort, høres det ut som en mer sannsynlig
kandidat til å havne i sånn situasjon hvis rus har skylden.

For min del forandrer amfetamin ting som for eksempel tid, at den går fortere, men har aldri opplevd meg som noe annet en klar
eller å ha gjort ting jeg ikke var klar over.
Sist endret av vindaloo; 29. juli 2023 kl. 08:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva slags pulver?

Amfetamin, uansett mengde, ville aldri fått meg ut på det stuntet der. Det kunne kanskje fått meg til å tro at jeg hadde
bedre kontroll en hva som var tilfelle hvis jeg først satt ved spakene, men ikke til å ta av i første omgang (eller bøffe flyet)
Vis hele sitatet...
Tenkte nå mest på kombinasjonsrus. Benzo, pepper og sikkert litt alkohol. Om det skulle stemme så er de ikke de første som gjør gærnskap under den komboen. Etterpå er det gjerne uforståelig selv for de som gjorde det at de gjennomførte.

Men det kan jo også være rc kombo av noe slag. Vi får vel se når prøvene blir klare. Skulle prøvene dukke opp uten utslag må det være noe helt ny rc.

To nyktre person kan vel ikke sette seg i samme fly helt uten å kunne fly for så og bestemme seg for å prøve å se hvordan det går?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
To nyktre person kan vel ikke sette seg i samme fly helt uten å kunne fly for så og
bestemme seg for å prøve å se hvordan det går?
Vis hele sitatet...
Jeg er tidvis litt nervøs i fly selv når det er faktiske piloter som har kontrollen så å skulle forsøke på egenhånd eller med en
kompis som mener han vil klare det er er ganske utenkelig.

Mulig det ikke er så jævlig vanskelig å ta av eller manøvrere ett sånt mikro-fly, men de gutta kan jo ikke ha vært helt bevistløse
heller hvis dette er første gangen prøver når de klarte å lette og fly ett stykke.
Artig å se filmen usladdet fra flyet. Rolig som skjæra på tunet. «Pass beina dine»��. Dette er rølp og flaks fra begynnelse til slutt. Richard Russel sin flytur i Canada er faenmeg rein poesi……….
Fikk se en litt lenger video på snapp. Att de overlevde var mer en "vanlig" flax. De må ha hatt noe kunskap i grunnen.
Hva tror dere straffen blir? Fengsel?
man kommer langt med god tro og gode sko er et ordtak
her stilte de med middels kunnskap og overmot i fartøy
ingen av dem behersket nok. Flaksing med fly og de er
heldig som overlevde, to tell the in famous tale ..
"et sted må vi lande".. var en herlig replikk. Dette har de
ikke tenkt helt igjennom men kan risikere å våkne opp en
blåmandag med regress fra forsikringen på flyet. jaja :- )
Sist endret av herognå; 29. juli 2023 kl. 20:59.
Sitat av herognå Vis innlegg
man kommer langt med god tro og gode sko er et ordtak
her stilte de med middels kunnskap og overmot i fartøy
ingen av dem behersket nok. Flaksing med fly og de er
heldig som overlevde, to tell the in famous tale ..
"et sted må vi lande".. var en herlig replikk. Dette har de
ikke tenkt helt igjennom men kan risikere å våkne opp en
blåmandag med regress fra forsikringen på flyet. jaja :- )
Vis hele sitatet...
Flyet var ikke forsikret
Jeg fant, jeg fant
AlbertEinstein's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kongen av fly-tæsh var han fyren som i fylla stjal et fly og fløy mellom tårnene på Oslo Rådhus. Litt mye gutta-stemning på nachspiel og vips skrev han seg inn i historien.

Tipper disse gutta hadde både piller og pulver innabords og var både høy og mørk når de klatret over gjerdet.
Vis hele sitatet...
Møtte han på fylla en gang og han sa han hadde vært sveiseblid siden
Er det mulig å få fly opp i lufta bare ved å studere litt YouTube filmer osv? Altså uten å ha lappen?
Vis hele sitatet...
Jeg har privatflygersertifikat, og ja, det er fullt mulig. Jeg kjenner ikke til denne saken og vet ikke hvilken flytype de brukte på heisaturen sin, men småfly er ikke nødvendigvis vanskelig å få opp i lufta. Cessna 172, som jeg flyr, har en ideell takeoffshastighet på 55-60 knop og det er ikke strengt nødvendig med flaps > 0°. Hva betyr dette? Det betyr at det egentlig bare er å sette klampen i bånn og dra stikka bakover såfremt man har klart å deaktivere bremsene. Det tar ikke mange sekundene før man er i lufta. Det er hakket mer utfordrende å lande, også er det alltid en risiko for steiling underveis som kan være vanskelig å komme seg ut av om man ikke har øvd og/eller ikke kan noe om aerodynamikk.
Sist endret av Zahremar; 29. juli 2023 kl. 23:13.
Sitat av AlbertEinstein Vis innlegg
Møtte han på fylla en gang og han sa han hadde vært sveiseblid siden
Vis hele sitatet...
Husker jeg hørte den historien fra en kamerat, syntes det er merkelig at den saken ikke er mer kjent. Såvidt jeg skjønte var det et veddemål om at han ikke kunne kjøre et fly mellom tårna, så han tura til Hokksund flyplass( ja, det finnes) stjal et fly, og gjorde nettopp det, landa på et jorde utenfor Oslo en plass og ble henta av en fyr på crosser. Korrekt? Noen som kan fylle inn i mellom?

Hva mener du vært sveiseblind siden? Drita?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hva mener du vært sveiseblind siden? Drita?
Vis hele sitatet...
sveiseblid ikke blind
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Husker jeg hørte den historien fra en kamerat, syntes det er merkelig at den saken ikke er mer kjent. Såvidt jeg skjønte var det et veddemål om at han ikke kunne kjøre et fly mellom tårna, så han tura til Hokksund flyplass( ja, det finnes) stjal et fly, og gjorde nettopp det, landa på et jorde utenfor Oslo en plass og ble henta av en fyr på crosser. Korrekt? Noen som kan fylle inn i mellom?

Hva mener du vært sveiseblind siden? Drita?
Vis hele sitatet...
https://www.nrk.no/kultur/_very-impo...nal_-1.7637763

Her er fyren som fløy! Kjenner broren til en som var med som passasjer på den turen.

Storyen skal vel være at en gjeng fra det norske basehoppermiljøet satt og drakk øl på Aker brygge, og kom inn på de allierte pilotene som feiret frigjøringsdagen med flystunts over Oslo, inkludert et Spitfire(mulig jeg husker feil), som fløy mellom rådhustårnene. Noen sier det er dritt, han sier han kunne ha klart det, det blir veddemål, og to stykk drar og stjæler et fly, som de flyr lavt inn over Oslofjorden for å ikke bli plukka opp på radar, også boom, lander et sted og rømmer.

https://www.klikk.no/historie/bjarte...ddemal-3249495

Ser denne betalingsmursaken har et bilde fra videoopptaket av stuntet. Det korte klippet, da det ikke er så lenge man ser et fly fra gateplan når man står rett ved rådhuset, kan man se i sin helhet i den norske b-film-klassikeren Kommandør Treholt & Ninjatroppen, hvor denne hendelsen er sømløst vevd inn i handlingen.
Jeg har trent på politijakter og stopper aldri for politiet. Uansett hva de svina gjør, kommer jeg resten av livet til å gi full gass!
Vis hele sitatet...
For en kar!
Hadde med bikkje? I så fall håper jeg de stjeler et fly til og deiser ned i bakken eller en fjellkant i maksimal fart. Uten hunden så klart.

Om det ikke var tilfelle så må jeg ta av meg hatten og si det var ganske spenstig gjort.
Sist endret av skrpappa; 30. juli 2023 kl. 03:34.
takk for linken til podkasten om Bjarte Berntsen. Høres ut som en interessant historie, og Bjarte Berntsen høres ut som et skikkelig skurke navn
Sitat av celtseus Vis innlegg
Håvard Lilleeie har snakka om hvordan han lærte seg å fly med flysimulator spill på pcen, så det er nok mulig.
Vis hele sitatet...
Ser ut som om disse friskusene gjorde det samme:



Bildet er hentet fra forsiden på Lister24.
Sist endret av Knask; 30. juli 2023 kl. 14:10.
Anbefaler denne dokumentaren om Colton Harris-Moore, AKA Barefoot Bandit:
https://www.youtube.com/watch?v=144TR3ejIts

Han dro den et stykke lenger. Fascinerende historie.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Anbefaler denne dokumentaren om Colton Harris-Moore, AKA Barefoot Bandit:
https://www.youtube.com/watch?v=144TR3ejIts

Han dro den et stykke lenger. Fascinerende historie.
Vis hele sitatet...
Dette er på kanten farlig inspirerende :-D
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Dette er på kanten farlig inspirerende
Vis hele sitatet...
Hvordan?
Å være et deprimerte barn med ADHD som fra 7 års alderen i lange perioder bor alene i skogen og gjør innbrudd i hytter,
angivelig fordi han har vokst opp med en alkoholisert og ondskapsfull mor, for deretter å bli innbruddstyv på fulltid, arrestert
og dømt til 7 års fengsel når han er 19-20 år?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvordan?
Å være et deprimerte barn med ADHD som fra 7 års alderen i lange perioder bor alene i skogen og gjør innbrudd i hytter,
angivelig fordi han har vokst opp med en alkoholisert og ondskapsfull mor, for deretter å bli innbruddstyv på fulltid, arrestert
og dømt til 7 års fengsel når han er 19-20 år?
Vis hele sitatet...
Nei nei, man må jo ikke ha med noe kald hard virkelighet, underholdningen er det eneste som gjelder vettu. Tøffe karer som staker ut sin egen retning i livet er jo kjempeinspirerende
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvordan?
Vis hele sitatet...
Action, adrenalin, spenning. You name it. Kjente det rykka godt her også..
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Flyet var ikke forsikret
Vis hele sitatet...
-
i tilfelle ingen full, evt bare ansvar, forsikring.
https://jusleksikon.no/wiki/Erstatningsrett
Etter alminnelig norsk erstatningsrett må tre grunnvilkår være oppfylt for at en skadelidt skal bli tilkjent erstatning:
1. Det må foreligge en erstatningsrettslig relevant skade.
2. Skadevolderen må ha foretatt en ansvarsbetingende handling eller det må foreligge et annet ansvarsgrunnlag.
3. Det må være faktisk og rettslig årsaksammenheng mellom skaden og den ansvarsbetingende handlingen.
Litt klipp og lim:
1. Skadebegrepet
Norsk erstatningsrett krever som hovedregel at skaden lar seg verdsette økonomisk. Således er erstatningsretten hovedsakelig økonomisk fundert. En erstatningsrettslig relevant skade er vanlig å definere som en negativ effekt som kan verdsettes i penger.
Ved tingskade er det bare tingens økonomsike verdi som erstattes og ikke affeksjonsverdien(det tingen reelt sett betyr for eieren).
2. Krav til ansvarsbetinget handling/ansvarsgrunnlag
Ingen kan pålegges å yte erstatning overfor en skadelidt uten at det er et rettslig grunnlag for ansvaret. Det skilles mellom erstatning i kontraktsforhold og erstatning utenfor kontraktsforhold. Her tar vi imidlertid for oss erstatning utenfor kontraktsforhold.
Culpa betyr skyld. Culpagrunnlaget omfatter derfor tilfeller der skadevolder med vitene vilje har påført skaden (forsett) eller der skaden skyldes at skadevolder har opptrådt klanderverdig (uaktsomt).
Culpa (ved uaktsomhet) foreligger dersom skadevolder burde ha reagert og avverget risikoen før risikoen utløste skaden. Det overordnede spørsmålet blir derfor om «påstått skadevolder» burde reagert på risikoen (som for eksempel kjøringen hans representerte).
ellers: Lov om skadeserstatning (skadeserstatningsloven)
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...L_4#KAPITTEL_4
§ 4-1.(erstatningsutmålingen)
Erstatning for tingskade og annen formuesskade skal dekke den skadelidtes økonomiske tap
og https://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_erstatningsrett
Lov om skadeserstatning (skadeserstatningsloven)
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26
hva skjer nå me de 2 uansett festlig forsett ?
Sist endret av herognå; 31. juli 2023 kl. 21:58.
Sitat av herognå Vis innlegg
-
i tilfelle ingen full, evt bare ansvar, forsikring.
https://jusleksikon.no/wiki/Erstatningsrett
Etter alminnelig norsk erstatningsrett må tre grunnvilkår være oppfylt for at en skadelidt skal bli tilkjent erstatning:
1. Det må foreligge en erstatningsrettslig relevant skade.
2. Skadevolderen må ha foretatt en ansvarsbetingende handling eller det må foreligge et annet ansvarsgrunnlag.
3. Det må være faktisk og rettslig årsaksammenheng mellom skaden og den ansvarsbetingende handlingen.
Litt klipp og lim:
1. Skadebegrepet
Norsk erstatningsrett krever som hovedregel at skaden lar seg verdsette økonomisk. Således er erstatningsretten hovedsakelig økonomisk fundert. En erstatningsrettslig relevant skade er vanlig å definere som en negativ effekt som kan verdsettes i penger.
Ved tingskade er det bare tingens økonomsike verdi som erstattes og ikke affeksjonsverdien(det tingen reelt sett betyr for eieren).
2. Krav til ansvarsbetinget handling/ansvarsgrunnlag
Ingen kan pålegges å yte erstatning overfor en skadelidt uten at det er et rettslig grunnlag for ansvaret. Det skilles mellom erstatning i kontraktsforhold og erstatning utenfor kontraktsforhold. Her tar vi imidlertid for oss erstatning utenfor kontraktsforhold.
Culpa betyr skyld. Culpagrunnlaget omfatter derfor tilfeller der skadevolder med vitene vilje har påført skaden (forsett) eller der skaden skyldes at skadevolder har opptrådt klanderverdig (uaktsomt).
Culpa (ved uaktsomhet) foreligger dersom skadevolder burde ha reagert og avverget risikoen før risikoen utløste skaden. Det overordnede spørsmålet blir derfor om «påstått skadevolder» burde reagert på risikoen (som for eksempel kjøringen hans representerte).
ellers: Lov om skadeserstatning (skadeserstatningsloven)
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...L_4#KAPITTEL_4
§ 4-1.(erstatningsutmålingen)
Erstatning for tingskade og annen formuesskade skal dekke den skadelidtes økonomiske tap
og https://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_erstatningsrett
Lov om skadeserstatning (skadeserstatningsloven)
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26
hva skjer nå me de 2 uansett festlig forsett ?
Vis hele sitatet...

Hjelper vell lite når disse karene ikke eier nåla i veggen.