Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2720
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei hei, tenkte at jeg skulle dele en historie, slik at vi sparer forumet for tråder med spørsmål om dette.

Forleden uke satt jeg hjemme alene og gamet. Plutselig banka det på vinduet, og en mann sto på terrassen min. Jeg trykka umiddelbart windows + L for å låse PC-en min, som jeg alltid gjør rutinemessig. Jeg åpnet døra til terrassen og spurte om hvem han var og hva han gjør på terrassen min.

POLITI i sivil. Eh ja okei? Jeg har ikke gjort noe galt i det siste så vidt jeg husker, hva er det som foregår?

«Åpne ytterdøra!»
Aha ja, ringeklokka er i ustand, så jeg gikk og åpna døra. Inn kom det enda en politimann med ransakelsesordre.

Ja okei, hva gjelder dette da?
«Du har bestilt narkotika på internett. Stoppet i tollen på gardermoen i mars»

- I mars? Er ikke det litt seint å komme nå i november for å ransake? Må jeg bli med dere og sitte i arresten?

«Bare hvis vi finner noe. Har du noe?»
- Nei, har ABSOLUTT ingenting, jeg er rusfri og hele pakka der.

De ba meg om å sette meg ned på pc-stolen der de kunne se meg mens de ransaket. De åpnet skap, skuffer osv og letet ganske overfladisk. De fant min grønne laser, men testet den ikke og leste heller ikke hvor kraftig den er. De ga rett og slett faen i det. De ba meg åpne safen, så da gjorde jeg det. Der ligger det ammunisjon jeg har funnet utendørs, men det fant de ikke! Etter ca. 30 minutter begynte det å gå opp for dem at de ikke kunne finne noe som helst, så de begynte å mase om at jeg skulle gi dem tilgang til PC-en og mobilen min.

De tok fingeren min og forsøkte å skanne den på fingeravtrykkleseren på mobilen. HAH!! Har selvsagt ikke aktivert den
«Hva er koden?»
- Nei, det sier jeg ikke. Jeg åpner ikke telefonen for noen, spesielt ikke politiet.
«Hvorfor ikke? Har du noe å skjule?»
- Prinsipp.
Ok, men da tar vi et avhør på stedet. De tok frem en lydopptaker og sa «Dette er politibetjent Ingard som avhører ... på .... for å ha forsøkt å ta inn 2,5 gram DMT som ble stoppet i tollen på gardermoen i mars. Avhøret skjer dato .. klokken .. Siktede er gjort kjent med sin rett til å nekte forklaring. Siktede er gjort kjent med strafferabattordningen. Hvordan stiller du deg til siktelsen?»
- Vet ingenting om dette. Hva sa du at ble tatt inn?
«Skal vi se... her er rapporten fra tollvesenet.. ja, 2,5 gram DMT.»
- Hva er DMT?
«Det er et hallusiogen.»
- Nei, det vet jeg ikke noe om. Av hallusiogener har jeg kun brukt LSD, vet ikke hva de-em-te er..
«Kan du tenke deg en grunn til at dette var adressert til deg?»
- Regner med at noen har sett at det er lett å få tilgang til postkassa, derfor har de sendt det dit slik at de ikke blir tatt.

De stilte et par flere spørsmål jeg ikke husker nå, før de til slutt spurte om jeg erkjenner straffeskyld. Nei, det gjør jeg ikke.

«Ok. Ha en fin kveld videre.»
ROFLMAO
Virker som de var ute etter å "skremme" deg
Pleier ikke politiet ha med hund på narkotika razzia?
De kunne jo "bura deg inne" pga ammunisjon da, så du var litt heldig også. De kan ikke ha vært særlig grundige hehe.
Ganske greit, vent deg et brev om 6-12måneder hvor det står "saken er henlagt på grunn av bevisets stilling".

Men.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Av hallusiogener har jeg kun brukt LSD
Vis hele sitatet...
Hvorfor innrømme bruk av et yderst sjeldent rusmiddel? Det sier dem bare at du har mer peiling enn hva du utgir deg for å ha.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
«Kan du tenke deg en grunn til at dette var adressert til deg?»
- Regner med at noen har sett at det er lett å få tilgang til postkassa, derfor har de sendt det dit slik at de ikke blir tatt.
Vis hele sitatet...
Her skulle du bare sagt nei, ingen grunn til å forklare hvorfor du er uskyldig, det gir dem bare mer mistanke da du faktisk kommer med kunnskaper om hvordan ikke å bli tatt, husk at selv om de ikke kan ta deg nå så vet man ikke om det kommer en neste gang.
Derfor er best at politiet vet minst mulig om deg og dine vaner.

Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Pleier ikke politiet ha med hund på narkotika razzia?
Vis hele sitatet...
Nei det er ingenting som sier at de skal ha med seg hund, kommer helt an på om det bare er et lite hjemmebesøk som her eller rassia oss en dealer.
Flere faktorer som spiller inn, men som oftest er det bare sløsing av ressurser å sende inn hund og fører da de sikkert har viktigere ting å gjøre.
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
De kunne jo "bura deg inne" pga ammunisjon da.
Vis hele sitatet...
Tvilsomt.
Sist endret av Trollanon; 29. november 2017 kl. 13:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
SpecialWeirdo10: Det beste er at jeg soner samfunnstraff nå, hadde jeg blitt tatt hadde det bært rett i fengsel de brukte aldri hund hos meg de andre gangene de har hatt razzia, de hentet hunden først etter å ha funnet noe og kastet meg i arresten Var heldig med tanke på hele greia, jeg har jo noe ulovlig hjemme, mer enn jeg har nevnt her, hadde de funnet det, ville det vært fengsel på meg

Trollanon: Regner med saken blir henlagt ja
Jeg sa at jeg har brukt LSD fordi jeg allerede er dømt for det og litt andre narkoforbrytelser, soner samfunnstraff for det nå, jeg har altså snakket med politiet hundretusenvis av ganger og sånt. Jeg er faktisk en litt kjent bruker her inne, tror jeg

Fortalte de om det med postkassa siden jeg visste at de forsto at jeg selvsagt har bestilt dette og sånt, jeg ville bare provosere
Kan politiet tvinge en å låse opp telefonen via fingerid?
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jupp, de har nylig fått tillatelse til å gjøre det ved skjellig mistanke. Deaktiver det! Jeg bruker det bare til å låse opp f.eks. Vipps, men ikke til å åpne selve telefonen.
Trollanon;
"bura deg inne"
Det var retorisk ment, sjelden du blir bura inne for å ha en stk 9mm patron i safen.
Brudd på våpenloven er vel ikke en gunstig kombinasjon sammen med brudd på narkotikaloven, og som TS sier så var han allerede i soning, noe som heller ikke er spesielt formildene så vidt jeg vet.
Det er lov å ha flaks av og til også hehe
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Det var retorisk ment, sjelden du blir bura inne for å ha en stk 9mm patron i safen.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så sikker på om dette bruddet på våpenloven er noe brudd overhode, faktisk. Detaljene for erverv og oppbevaring av ammunisjon er beskrevet i våpenforskriften. Den gir krav til oppbevaring, som i all hovedsak koker ned til "begrensede mengder forsvarlig nedlåst". En håndfull skarpe patroner i en safe er opplagt innafor selv om den ikke er FG-godkjent. Selve oppbevaringa er således uproblematisk.

Men så er spørsmålet om han hadde lov til å ha patronene i det hele tatt. Dersom du skal erverve ammunisjon må du fremvise våpenkort for våpentypen. Så, dersom TS ikke har en lovlig registrert pistol i kaliber .45ACP kan han heller ikke kjøpe eller innføre ammunisjon i dette kaliberet. Men å finne, få, eie, inneha eller oppbevare? Det sies det lite om. Så kan man jo intuitivt tenke at det er implisitt. Men den samme forskriften sier imidlertid i §8 at det er forbudt å "Eie, erverve eller inneha" panserbrytende, brannstiftende og eksplosiv ammunisjon. Siden det spesifiseres i den ene paragrafen, men ikke nevnes i de øvrige, så kan vi utlede at det ikke er noe spesifikt forbud mot å inneha ellers lovlig ammunisjon i et kaliber ingen av dine lovlige våpen kan fôres med. Denne tolkninga er også i tråd med forskriftens øvrige ordlyd; denne er soleklart pensa inn på større kvanta. Alt i alt virker det som om ingen har ansett funn av gjenglemta patroner i skogen som en relevant problemstilling, og tbh - det er det jo heller ikke.

Veldig pirkete, men rett skal være rett. Jeg vet ikke om jeg hadde giddi å lage bråk dersom de tok en patron jeg hadde liggende, men jeg hadde definitivt ikke vedtatt noe forelegg eller tilsvarende hvis de prøvde å straffe meg for det.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg er ikke så sikker på om dette bruddet på våpenloven er noe brudd overhode, faktisk. Detaljene for erverv og oppbevaring av ammunisjon er beskrevet i våpenforskriften. Den gir krav til oppbevaring, som i all hovedsak koker ned til "begrensede mengder forsvarlig nedlåst". En håndfull skarpe patroner i en safe er opplagt innafor selv om den ikke er FG-godkjent. Selve oppbevaringa er således uproblematisk.

Men så er spørsmålet om han hadde lov til å ha patronene i det hele tatt. Dersom du skal erverve ammunisjon må du fremvise våpenkort for våpentypen. Så, dersom TS ikke har en lovlig registrert pistol i kaliber .45ACP kan han heller ikke kjøpe eller innføre ammunisjon i dette kaliberet. Men å finne, få, eie, inneha eller oppbevare? Det sies det lite om. Så kan man jo intuitivt tenke at det er implisitt. Men den samme forskriften sier imidlertid i §8 at det er forbudt å "Eie, erverve eller inneha" panserbrytende, brannstiftende og eksplosiv ammunisjon. Siden det spesifiseres i den ene paragrafen, men ikke nevnes i de øvrige, så kan vi utlede at det ikke er noe spesifikt forbud mot å inneha ellers lovlig ammunisjon i et kaliber ingen av dine lovlige våpen kan fôres med. Denne tolkninga er også i tråd med forskriftens øvrige ordlyd; denne er soleklart pensa inn på større kvanta. Alt i alt virker det som om ingen har ansett funn av gjenglemta patroner i skogen som en relevant problemstilling, og tbh - det er det jo heller ikke.

Veldig pirkete, men rett skal være rett. Jeg vet ikke om jeg hadde giddi å lage bråk dersom de tok en patron jeg hadde liggende, men jeg hadde definitivt ikke vedtatt noe forelegg eller tilsvarende hvis de prøvde å straffe meg for det.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for et meget utfyllende svar!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg er ikke så sikker på om dette bruddet på våpenloven er noe brudd overhode, faktisk. Detaljene for erverv og oppbevaring av ammunisjon er beskrevet i våpenforskriften. Den gir krav til oppbevaring, som i all hovedsak koker ned til "begrensede mengder forsvarlig nedlåst". En håndfull skarpe patroner i en safe er opplagt innafor selv om den ikke er FG-godkjent. Selve oppbevaringa er således uproblematisk.
Vis hele sitatet...
Selve oppbevaringen kan være forskriftsmessig, men det kan by på problemer å forklare hvorfor han har ammunisjon.
Ref våpenloven;
§ 15. Under vilkår som nevnt i § 10 første ledd kan politimesteren beslutte at ammunisjon, herunder også ammunisjon som nevnt i § 5 bokstav c, skal innleveres. Reglene i § 10 fjerde ledd gjelder tilsvarende. Politimesteren kan dessuten nedlegge forbud mot at vedkommende framtidig eier eller innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som nevnt i § 5.

Det er ikke tillatt å eie eller inneha ammunisjon som er ervervet i strid med loven.
Vis hele sitatet...
Jeg har våpenkort for bla 9mm pistol, hvis jeg har cal .38 ammunisjon i våpenskapet mitt ved en eventuell kontroll så kan jeg risikere å måtte levere fra meg alle mine våpen. Eneste en som har våpenkort kan unnskylde seg med er "jeg fant ammunisjonen her om dagen og har den i våpenskapet til jeg kan overlevere den til politiet". En som ikke har lovlige våpen vil vel heller ikke tenke tanken at ammunisjon skal leveres inn

I Jegerforeninger/Våpenklubber blir alle lært at ammunisjon du ikke kan bruke i dine våpen skal overlates til politiet eller forsvaret, jeg har vært medlem av 9 eller 10 pistolklubber og alle har lært bort det samme.
Sist endret av Veggen; 30. november 2017 kl. 03:09.