Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4853
Hei

Nå har vannet her jeg leier fryst... Igjen.. Dette er 3 eller 4 gang denne vinteren.
Huseier sa første gang vannet fryste, som var før frosten kom, at hun skulle ringe til elektriker og be de komme å legge varmekabler. Dette ble aldri gjort. Sist gang vannet frøs, så var jeg og datteren min uten vann i 5 dager.

Vannet fryser rett på utsiden av husveggen, slik at vi ikke får noe vann inn. Dvs: toalett, dusj, vask - ingenting virker.
Huseier sa i går(når vannet frøs) at hun skulle be noen komme å fikse det, og det kom en kompis av henne som bare tittet litt rundt og dro igjen med beskjeden at han skulle komme tilbake i dag. har ikke sett han i dag enda. Har sendt melding til huseier å sagt at jeg er avhengig av det vannet for at vi skal kunne leve, men jeg tror hun er mer opptatt av å ikke gjøre noe enn noe annet(Men dette kan så klart være usant!!!)


Mitt spm er: kan jeg for eksempel ringe en rørlegger som kommer å ordner for meg, og sender regningen til henne?
Eller hva skal jeg gjøre?

Vi kan ikke bo flere dager uten vann her, og jeg har ingen andre steder å dra heller..

Hilsen fortvilt mor!
Ring rørlegger, send regninga til huseier. Det er hennes hus, hennes rør, dermed hennes ansvar.
Du leier jo bolig med vann, så det må fikses uten unødvendig opphold. Dvs huseier må bestille rørlegger som kommer med en gang. (Rørleggervakt). Bestiller du rørlegger så si klart fra på forhånd til huseier på forhånd.

Ellers så kan det jo være lurt (når vannet er tint opp) å passe på å alltid ha vannet på en liten drypp for å redusere sjansen for at det fryser.
Huseier har sendt meg en melding hvor hun skrev at hun ikke fikk tak i rørlegger i dag, og at hun jobber videre med problemet.

Jeg har også alltid litt drypp på vannet på badet, slik at det ikke skal fryse. Men det hjalp visst ikke i -16.
Hvor i verden er dette da ? Hva om det var en lekkasje ?
Google rørleggervakt der du bor så dukker det helt sikkert opp noen. De er selvfølgelig dyrere utenom ordinær arbeidstid, men når huseier har valgt å ikke fikse det tidligere er jo ikke det ditt problem.
Det er i Buskerud. Er ingen sprukne rør noen sted(uten i skjøtet under vasken på badet da så klart, hehe).
Jeg vet at vi har rørleggervakt - jeg har ringt de tre ganger tidligere ved tidligere leieforhold pga en vannlekkasje.
har du strøm inkludert?
Ja, har strøm inkl.
hvis du har en varmovn med vifte sett den ut der det er fryst og håp at det tiner, Koster nok endel, men du har jo strøm inkludert

Alternativ er og bruke tape poser og hårføner
Sist endret av Sterol91; 11. januar 2018 kl. 18:40.
Jeg kan ikke ta ut noen ovner nå da det snør STORE snøballer, pluss at da blir det så iskaldt inne. Jeg har ikke hårføner.... Haha, eneste jente uten hårføner tror jeg!

Men, er det en mulighet å få brukt varmovn uten at hele huset tar fyr/kortslutter?
Anonym bruker
"Sikker Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor er dette i buskerud? Jeg bor i selv i Drammen og det er ingen store snøballer som du snakker om, mer sludd. Men tipset over kan hjelpe. Lykketil
Har du vannkoker? Smelt snø og kok opp vann hell det over røra, til det tiner
Vannkoker var ikke ett dumt tips! Det skal jeg prøve på! Tusen takk

Jeg vil helst ikke si noe om hvor jeg bor hen. Jeg har også fått en ny melding av huseier at en venn av henne kommer med varmepistol senere i kveld og skal ordne vannet. Takk for all hjelpen!
For å bli kvitt dette problemet permanent, må røret isoleres bedre/graves dypere/legge varmekabler. Hvis ikke vil problemet bare komme igjen neste gang det blir kaldt.

Vær forsiktig hvis du tiner frosne rør. Vann utvider seg når det fryser og vil sprenge rør som ikke er laget for å fryses. Når du så tiner vannet, har du fått deg en fin lekkasje. Anbefaler sterkt å la en rørlegger fikse tining da du gjerne må bytte røret samtidig.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
For å bli kvitt dette problemet permanent, må røret isoleres bedre/graves dypere/legge varmekabler. Hvis ikke vil problemet bare komme igjen neste gang det blir kaldt.

Vær forsiktig hvis du tiner frosne rør. Vann utvider seg når det fryser og vil sprenge rør som ikke er laget for å fryses. Når du så tiner vannet, har du fått deg en fin lekkasje. Anbefaler sterkt å la en rørlegger fikse tining da du gjerne må bytte røret samtidig.
Vis hele sitatet...
Når det har fryst 3-4 ganger tidligere er nok faren stor ja.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Aldri bruk noe elektrisk varmeelement for å tine opp rør, er du ordentlig uheldig klarer du å antenne noe inne i veggen.
Sak 1, Sak 2, noen andre saker.

Med det sagt er det huseiers ansvar at du har vann inn, du kan desverre ikke bare bestille rørlegger selv om huseieren ikke har gjort noe, uten avtale med de fra før. Du kan stille krav om redusert husleie ettersom leieobjektet ikke oppfyller kontrakten, det er slurv fra huseiers side.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Huffda, vet du hvor det er fryst? Håper det ikke ender med frostspreng, men ser det har gått bra tidligere. Uten om alle de andre gode tipsene du har fått, så vil jeg bare si at hvis du ikke får orden på det, så anbefaler jeg å ta en titt på værmeldinga og sørge for at du har rennende vann på døgnet rundt neste gang det er kaldt vær.
Litt spesielt at vannet frøs før frosten kom

Gi beskjed om at du holder tilbake husleie og at du kommer til å ta inn på hotell inntil problemet er løst og at du vil trekke hotellregningen av på fremtidig husleie. Det får nok fart på huseier og lakeiene.
Sist endret av frtoretang; 12. januar 2018 kl. 00:30.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Stå på krava dine, vann skal du ha og ved slike tilfeller skal rørlegger kontaktes asap, leier selv ut leiligheten min til en kar og det kunbe ikke falt meg inn og behandle leieboer så dårlig