Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1067
Hei.

For et par måneder siden kjøpte jeg et virtuelt item av en fyr. Dette har jeg gjort flere ganger uten problem, så jeg sendte 1100kr på vipps. Men han hadde for en eller annen grunn solgt samme item til to personer, og siden han andre hadde en far som var politimann, endte jeg opp som taperen.

Like etter så holdt vi kontakten, og han lovde meg å sende pengene tilbake. Men etter unnskyldning etter unnskyldning, og mye mas fra min side, så blokket han meg på facebook. 1100kr er heller ikke nok til å anmelde, uten at det vil bli henlagt. Så har dere noen tips til hvordan jeg kan få pengene tilbake?

Selgeren flyttet faktisk nylig til byen min, jeg så han nemlig skate rundt meg i omtrent ti minutter, dessverre var jeg ikke mann nok til å gå opp face2face å be om pengene. :P (De var fem, jeg var alene)
Siden det er en virtuell vare regner jeg med at dere har kommunisert skriftlig slik at det var en avtale mellom dere du kan referere til? Utifra det du skriver høres det ut som om dere er mindreårige, så har du prøvd å snakke med faren til selger? Det at faren er politimann bør på alle måter komme deg til gode om sønnen bryter lover. Ta kontakt med far og informer pent om hva sønnen har gjort, det at han har blokkert deg slik at du ikke kommer i kontakt med vedkommende og at du akter å klage saken inn til forbrukerrådet dersom du ikke får pengene innen en passende tidsfrist.
Surt.
Vært der selv for et par år siden, men da var det faktisk av en fyr over nett istedenfor. Har sett en del saker som dette før på facebook i grupper, da har det som yoloswag foreslo om å kontakte foreldrene til vedkommende fungert ganske bra.

Det er ikke greit å stjele penger fra noen og kidden burde settes på plass. Lykke til
Sist endret av 4pekatt1; 8. mars 2018 kl. 23:47.
xghost's Avatar
Trådstarter
Vi kommuniserte skriftlig, og har alt av bevis på facebook chatlog. Også bevis på at han har "innrømt" at jeg ikke har fått varen.
Faren til han jeg kjøpte av er ikke politimann. Men faren til den andre personen han her solgte til var politimann, og skremte selger med det.
Derfor er det svært lite hjelp å hente fra å kontakte familie, dessverre. Han som solgte varen er vel rundt 25 år.

Kontaktet tidligere hans daværende samboer, men hun var ikke interessert i å være et mellomledd mellom oss..
Anmeld og send faktura på beløpet + maks strafferente. Hvis han ikke betaler så sender du saken til inkasso med dokumentasjonen du har (så han ikke kan si det er omtvistet). Enten betaler han og du og inkassoselskapet tjener på hans idioti, eller så får han betalingsanmerkning som forhindrer han ifrå å ta opp lån for potensielt resten av livet, og han vil slite bare med å kunne skifte telefonleverandør/bredbåndsleverandør. Siden du anmelder så har du også forhindret han ifra å få godt betalte jobber i fremtiden (potensielt forhindre han ifra å beholde sin nåværende jobb hvis han må reklareres om x år).

Skjønner ikke helt hvorfor du virker så tafatt og lei deg. Hvis det du sier stemmer så har du alt du trenger for å virkelig gjøre livet hans surt, og det kostet deg bare 1100 kr (som vil koste han mer).
Du kan forsøke å kontakte forbrukerrådet - forklare saken der. Dersom de kontakter selger vil han nok fort gjøre opp for seg.
Det er ikke riktig å betale for en vare en ikke mottar. Forbrukerrådet kan be om å få saken behandlet i Forbrukertvistutvalget (FTU) hvor saken får en bindende avgjørelse med samme virkning som en dom i domstolene.

Har dere sms, e-mail eller meldinger på facebook hvor det er tydelig at dere har en avtale, er denne avtalen bindene.