Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2437
Hei!
Jeg har tenkt til å kjøpe meg en ny bærbar PC, siden det ikke følger med operativsystem på den så har jeg lyst til å teste ut Linux på den. Det jeg lurer på er hvilken Linux jeg burde bruke. Jeg kommer til å bruke PCen til spill, musikk og nettsurfing for det meste. Lurer også på hvordan jeg skal få lagt inn operativ systemet på PCen når den er helt tom.

-Jørgen
Ubuntu fungerer bra
Du må ha enten en UBS stikke eller en DVD med operativsystemet på, og så stille i bris sånn at maskinen starter fra en av de. Du kan prøve å søke på "*maskinnavn* change bort order"
Test ut litt forskjellige systemer (distroer), tør kanskje anbefale Linux Mint som er svært grei å komme i gang med. Legg systemet på en minnepenn og boot fra denne.
http://www.ubuntu.com/download/help/...ick-on-windows
Hvis du velger Ubuntu, bytt det med en gang. For meg skapte det kun problemer.
Sitat av 23732 Vis innlegg
Hvis du velger Ubuntu, bytt det med en gang. For meg skapte det kun problemer.
Vis hele sitatet...
Kan jeg få spørre hva du bruker da?

Driver og leter etter en distro selv og ubuntu er veldig aktuelt for min del, kanskje du kunne komme med eksempler på problemer siden svaret dit var så utfyllende.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Hr prøvd litt forskjellige, det siste året har jeg hatt Ubuntu. Funker fjell på Acer-laptopen min.
Det hender i skjeldne tilfeller at det kan bli krøll på enkelte bærbare med Intel-grafikk. Det er INtel-grafikk på min også, men det har aldri vert noe problem.
Viss du skal ha ubuntu, er min anbefaling og gå for Kubuntu. Det er akkuratt det samme, bare at den kommer med KDE-desktop i stedet for den nye Unity-dritten.
Går jo selvsagt også an og installere andre desktoper og windowmanagere uansett hva slags utgave man går for.
Jeg kjører Mint med Cinnamon og er storfornøyd med det.
Om man vil kjøre linux enkelt og deilig rett ut av boksen så velger man Ubuntu. Det er imo den mest fullkomne distroen og et veldig smart førstevalg.
folk surver over unity, men jeg kan ærlig talt ikke se grunnen. Om du ikke er vant med ubuntu fra tidligere så er unity faktisk ganske nice. Min lillebror på 7 gikk rett inn i unity og koste seg, min mor som har vært win-bruker i 30 år gjorde det samme. Så lenge man ikke har brukt ubuntu fra 9.04 og har blitt allergisk mot forandringer så ser jeg ærlig talt ikke problemet. Kubuntu er forøverig greit nok, men som en intro til linux er fortsatt "vanlig" ubuntu gull.
Forøverig så er Ubuntu den distroen som støtter mest hardware ut av boksen etter min erfaring. Om du støter på problemer så sitter du på mongo hardware...

-Linux Mint er et alternativ, og det støttes. Men Mint mangler fortsatt et par tweaks for å kunne bli et like awesome førstevalg som ubuntu.
-OpenSUSE er også kult.

Og så får du sikkert tusen anbefalinger om å kjøre arch og bygge ditt eget system. Personlig synes jeg dette er idioti. Har du lyst til å nerde hardt så er det jo lov å prøve, men om du egentlig bare vil ha et annerledes OS så finnes det så mye flott som er ferdig at jeg ikke helt ser vitsen. La heller kidsa leke nerder og følge 1-2-3-guides, om du er smart kjører du bare et ferdig system som du kan tweake på.
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
Kan jeg få spørre hva du bruker da?

Driver og leter etter en distro selv og ubuntu er veldig aktuelt for min del, kanskje du kunne komme med eksempler på problemer siden svaret dit var så utfyllende.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker Gnome shell, men du kan jo også bytte til et lettere DE, slik som XFCE.
Mint cinnamon er min anbefaling vist det skal sjå pent ut, også har du debian som er min favoritt
Sitat av Vittigper Vis innlegg
Ubuntu fungerer bra
Du må ha enten en UBS stikke eller en DVD med operativsystemet på, og så stille i bris sånn at maskinen starter fra en av de. Du kan prøve å søke på "*maskinnavn* change bort order"
Vis hele sitatet...
noen maskiner funker slik at når det står en cd i cd-rom´en når pc´en starter, så sjekker den om den kan starte fra cd´en, hvis den kan det, så gjør den det automatisk. (dette gjelder ikke for alle maskiner(vet at det bør funke på HP maskiner ettersom jeg selv bootet Windows Defender Offline fra cd, og da gjorde den som nevnt over.))
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
noen maskiner funker slik at når det står en cd i cd-rom´en når pc´en starter, så sjekker den om den kan starte fra cd´en, hvis den kan det, så gjør den det automatisk. (dette gjelder ikke for alle maskiner(vet at det bør funke på HP maskiner ettersom jeg selv bootet Windows Defender Offline fra cd, og da gjorde den som nevnt over.))
Vis hele sitatet...
Boot priority settes i BIOS.
Om den booter fra CD, USB, over nettverk eller fra HDD først er fullstendig avhengig av hva som er satt.
Sitat av moret Vis innlegg
Boot priority settes i BIOS.
Om den booter fra CD, USB, over nettverk eller fra HDD først er fullstendig avhengig av hva som er satt.
Vis hele sitatet...
Det betyr at hvis den starter fra cd' en av seg selv så endrer BIOS(Basic Input Output System) boot rekkefølgen av seg selv.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Det betyr at hvis den starter fra cd' en av seg selv så endrer BIOS(Basic Input Output System) boot rekkefølgen av seg selv.
Vis hele sitatet...
Nei, det betyr at om den bootes fra CD-ROM så er CD-ROM satt før HDD i prioritetsrekkefølgen i BIOS.
vist du skal teste ut diverse linux distroer, så installerer du det i ei virtuell maskin på ei anna maskin, skjekk ut www.virtualbox.org, då slepper du å styre med dette før du har bestemt deg for ein distro.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
vist du skal teste ut diverse linux distroer, så installerer du det i ei virtuell maskin på ei anna maskin, skjekk ut www.virtualbox.org, då slepper du å styre med dette før du har bestemt deg for ein distro.
Vis hele sitatet...
tenkt til å kjøpe meg en ny bærbar PC, siden det ikke følger med operativsystem på den så har jeg lyst til å teste ut Linux på den.
Vis hele sitatet...
[COLOR="White"]*titusentegn*[/COLOR]
rekner med at han sitter med ein maskin no...?
Sitat av moret Vis innlegg
Nei, det betyr at om den bootes fra CD-ROM så er CD-ROM satt før HDD i prioritetsrekkefølgen i BIOS.
Vis hele sitatet...
Det er veldig merkelig, siden på min HP dv2515eo laptop kan jeg kjøre windows fra hdd'en restarte maskinen med en bootbar cd (i mitt tilfelle Windows Defender Offline) så vil den spørre om jeg vil starte fra DVD-rom'en uten at jeg må endre noe i BIOS.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Det er veldig merkelig, siden på min HP dv2515eo laptop kan jeg kjøre windows fra hdd'en restarte maskinen med en bootbar cd (i mitt tilfelle Windows Defender Offline) så vil den spørre om jeg vil starte fra DVD-rom'en uten at jeg må endre noe i BIOS.
Vis hele sitatet...
vist du har DVD-ROM som first pri, så vil du boote frå HDD vist du ikkje har ein bootable DVD/CD i ROM-et, så nei, då trenger du ikkje å forandre det, sia du allerede har DVD-ROM som første pri.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Det er veldig merkelig, siden på min HP dv2515eo laptop kan jeg kjøre windows fra hdd'en restarte maskinen med en bootbar cd (i mitt tilfelle Windows Defender Offline) så vil den spørre om jeg vil starte fra DVD-rom'en uten at jeg må endre noe i BIOS.
Vis hele sitatet...
Da er CD-rom satt som første prioritet da. Om den ikke finner CD hopper den jo videre til HDD.
Sitat av fetter Vis innlegg
Da er CD-rom satt som første prioritet da. Om den ikke finner CD hopper den jo videre til HDD.
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke på det.
Trådstarter
54 0
Har hørt at full versjon av Ubuntu koster penger, gjør det det??

Lurer også på om man kan spille CS på Ubuntu.
Sitat av ZaitoX Vis innlegg
Har hørt at full versjon av Ubuntu koster penger, gjør det det??

Lurer også på om man kan spille CS på Ubuntu.
Vis hele sitatet...
ubuntu er 100% gratis for private kunder, som f.eks deg og meg. ja du kan spele cs på ubuntu.
Trådstarter
54 0
Ser ut som at jeg skaffer Ubuntu
Rather exquisite
insistens's Avatar
66 8
Sitat av Vittigper Vis innlegg
Ubuntu fungerer bra
Du må ha enten en UBS stikke eller en DVD med operativsystemet på, og så stille i bris sånn at maskinen starter fra en av de. Du kan prøve å søke på "*maskinnavn* change bort order"
Vis hele sitatet...
Brukte Ubuntu for det meste i starten, men fant Linux Mint like bra i lengden! Alt i alt vil jeg si at Ubuntu scorer høyest med sin software center
Kan anbefale Ubuntu som så mange andre. CS og andre lette spill som Minecraft, TF2(?) osv funker knall. Ser ikke hva som er galt med Unity. Jeg synes bare det er lekkert. Kos deg med Ubuntu. Slik jeg opplevde det var Ubuntu mye mer OSX-aktig enn Windows-aktig, noe som for meg er et stort pluss.
Sitat av ZaitoX Vis innlegg
Lurer også på om man kan spille CS på Ubuntu.
Vis hele sitatet...
http://store.steampowered.com/browse/linux/

Kjører på Linux Mint nå, og er veldig fornøyd med det Personlig foretrekker jeg denne versonen framfor ubuntu.
Sist endret av Knäppgök; 22. mars 2013 kl. 00:27.
Trådstarter
54 0
Takk for alle svar!

Har fått litt problemer... For at jeg skal kunne laste ned Ubuntu trenger jeg nett, og hvis jeg skal få nett må jeg laste ned en driver til den trådløst internett greia, hvordan er det jeg da skal få lastet det ned? Er også sånn at jeg bare kan velge å laste det ned på SSDen min, skal legge den inn på den vanlige HDDen min.... WHAT TO DOOO?

Trenger hjelp :-(
Sitat av ZaitoX Vis innlegg
Takk for alle svar!

Har fått litt problemer... For at jeg skal kunne laste ned Ubuntu trenger jeg nett, og hvis jeg skal få nett må jeg laste ned en driver til den trådløst internett greia, hvordan er det jeg da skal få lastet det ned? Er også sånn at jeg bare kan velge å laste det ned på SSDen min, skal legge den inn på den vanlige HDDen min.... WHAT TO DOOO?

Trenger hjelp :-(
Vis hele sitatet...
Last ned driveren til en USB-stick.
Jeg har en minnepenn med Cinnamon (Mint) som jeg lagde med "A bootable USB", når du booter på den får du valget om du vil installere på hardisken.