Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  254 62864
Etter at jeg nevte at påtalemyndigheten ville straffe meg for produksjon av sprengstoff på tråden : "Uforsiktig omgang med sprengstoff - flere skadd" og at detble flere reaksjoner på straffepåstanden bestemte jeg meg for å starte en ny tråd.
Syns at det ble mer passende enn å fortsette på den andre tråden.

Problemet er at jeg gjorde en skikkelig tabbe som jeg skal fortelle om nå.

Jeg har drevet på med eksplosiver og pyroteknikk en god stund nå. Flere ganger har jeg hatt med meg venner når jeg er ute for å detonere mitt hjemmeproduserte sprengstoff.
Dette er både for å lære dem litt om produksjon og egenskapene til sprengstoffene istedenfor at de bare skal finne en oppskrift på internett som kan være potensielt dødelig, men også for å ha det litt gøy.
Selvfølgelig er alle produskjonsmåter potensielt dødelige, men enkelte er så hasardiøse at det er direkte skummelt.

Men anyway.. Rett før nyttår så spurte en av disse vennene meg om jeg kunne lage en skikkelig nyttårssalutt til han dersom han stod for innkjøp av kjemikalier og detonering av sprengstoffet.
Selvfølgelig skal man ikke produsere sprengstoff til andre uerfarne personer, men han hadde vært med meg på flere "tokter" der jeg blant annet har demonstrert kraften og brisansen til APAN ved å sprenge en 4-5 cm tykk ståldør i flere biter med 2kg presset APAN som ble satt av med et par gram ETN.
Dessuten har jeg også vist knuse-effekten på en stabel med murstein, biler, gamle vedovner m.m.
Produksjon av AP har jeg også vist han nøye. Flere ganger.
Jeg mente at han hadde erfaring nok.

Så jeg fikk denne personen til å love meg at han skulle holde seg edru på nyttårsaften. Jg instruerte han også i hvor og hvordan alt skulle detoneres.
Mekket meg en ganske stor batch med AP og mixet sammen ca. 4.8g APAN.

Dette er jo en rimelig syk bombe. Vanvittig ødeleggelses potensiale, men jeg stolte på personen som ble nevnt ovenfor. Han hadde aldri funnet på noe tull før og er egentlig en såkalt "go' gutt".
Han hadde også flere års erfaring med rørbomber og HE som jeg hadde laget.

Bomben ble overlevert og jeg gjennomgikk nok en gang hvor og hvordan dette skulle gjøres. Alt så veldig bra ut.
Stedet bomben skulle detoneres på var oppe på en fjelltopp langt borte fra både folk og fe, men likevell nærme nok til at drønnet kunne oppleves over store deler av byen.
Det var tross alt snakk om nesten 5kg APAN.

Kvelden kom og jeg satt i sofaen hos en kamerat sammen med gode venner og koste meg med god mat og et par kalde pils.
Grunnen til at jeg ikke ville detonere bomben var selvfølgelig at jeg ville ha meg et par pils. Ellers skulle jeg gjort det med glede.

Bomben skulle detoneres akkurat på slaget 00.00 og tidspunktet nærmet seg.
Da fikk jeg en telefon av en person med snøvlete stemme som sa noe sånt :

- " Jeg fyrer bare bomba av på trellebakken!"

Da utbrøt jeg " Er du full?! Trellebakken er jo midt i byen! Der skal du faen ikke fyre opp noen ting som helst! "

- " Det er for sent.. Har satt fyr på lunta og sykler ned mot sentrum.."


En stund etter hørte jeg et sinnsykt drønn. Da tenkte jeg at noen var nødt til å ha blitt drept.
Jeg hastet ned til Trellebakken og fikk se store ødeleggelser på byggningene og muren i området.
Det manglet vinuer over alt i byggningene, var glasskår og småstein over alt, gardiner og persienner hang og dinglet ut av vinduene og det var blålys.
Det så ut som en filmscene.
Her kan dere se bilder av åstedet: http://avisenagder.no/artikkel.asp?Artid=6835

64 vinduer ble knust i 3 forskjellige bygninger.
Men heldigvis var ingen personer drept eller skadet.
Og heldigvis var bomben plassert i en pose som hang på utsiden av muren man kan se på bildet. Hvis den hadde vært plassert på toppen av muren ville nok sjokkbølgen ødelagt veggen som bare var noen meter unna.
Eller i det minste ødelagt elektriske systemer som kunne startet en brann.
Som dere skjønner så har egentlig skadene blitt ganske små i forhold til potensialet i bomba.

Pga. at jeg produserte denne bomben som laget slike skader og kunne drept noen, vil påtalemyndighetene gi meg 5 måneder ubetinget fengselsstraff.

Skjønner godt denne strenge straffen egentlig, men på en annen måte så syns jeg det var strengt med tanke på at jeg ikke hadde noen ting med detonasjonen eller ødeleggelsene å gjøre.
Dust!

Du var dum nok til å overlevere 5kg APAN til en uerfaren person, som du tydeligvis ikke kunne stole 100% på.

Dette var en mild straff... Slike bomber skal holdes langt borte fra byer i starten av.

Du fortjener hvert minste dag bak lås å slå, + mer!
Det der, virket farlig.
Rart at jeg ikke har hørt om dette i nyhetene før. (Når, jeg sjekka litt nå, er den jo overalt)

Kanskje et dumt spørsmål men; hvem er den tredje personen?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Du må da ha fått en heftig bot også?
Og hvordan ble dere tatt?
"hvorav den ene tidligere er dømt for et omfattende dynamitt-tyveri på Fosselandsheia."

håper virkelig ikke det var deg!

men jeg kan tenke meg hvor vett skremt du var med det samme du hørte det drønnet over dalene...
Hva med kisen som avfyrte den? Han burde jo få minst samme straffen som du ender opp med? Eller er han såpass weasel at han har klart å unngå pes alltogether?
du burde ikke få noe straff du hadde tekniskt sett ingenting med den og gjøre det er jo det samme som at eg skylde på produsenten for at eg lagde ei bomba av stoffe og sprengte noen vinduer og gav skylda på produsenten

produsenten = nitrofis
Fanit: Er du skadet? En produsent som lager kommersielt fyrverkeri har LOV til å framstille eksplosiver. Det har ikke nitrofis. Alle kommersielle produkter innen HE og LE er kvalitetskontrollert av godkjente kontroller, og har gått igjennom en rekke tester og sikkerhetstester for å få dette lovlig å selge. Ikke kom her og si at Nitrofis er en godt egnet person på lik linje med et firma med erfaring og kvalitet- og sikkerhetssjekker på produktene, til å lage sprengstoff og fyrverkeri.

Jeg syntes ikke straffen var for harsk. Han har tross alt overlevert et VELDIG ustabilt og farlig sprengstoff til en idiot. Tror du et firma hadde solgt 5kg dynamitt til en eller annen random kid? - Jeg er klar over at personen var over 20 år gammel, men det er en grunn til at man trenger sertifikater for å sprenge eller bruke fyrverkeri over klasse 3. Derfor tør jeg å bruke betegnelsen "kid" på gutten som sprengte bomben uforsvarlig.


Håper dog gutten som tente på lunten fikk iallefall minst like mye straff som deg. Syntes straffen var på kanten av mild. - Dette var rent idioti.
Sitat av fanit Vis innlegg
du burde ikke få noe straff du hadde tekniskt sett ingenting med den og gjøre det er jo det samme som at eg skylde på produsenten for at eg lagde ei bomba av stoffe og sprengte noen vinduer og gav skylda på produsenten

produsenten = nitrofis
Vis hele sitatet...
Selfølgelig burde han ha fått straff!! Så du tror han skal slippe straff når han har produsert et høyeksplosiv?

Sammenligningen din suger!


Edit: too late
Ja, jeg vet.. Jeg skulle hatt en skikkelig omgang med rundjuling i tillegg til fengselstraff, men håper selvfølgelig på så lite straff som mulig uansett.

Den 3. personen er en som "stilte leiligheten til disposisjon og som medvirket til produksjon av sprengstoff."

Skal fortelle mer om hvordan vi ble tatt nå.

Dagen ettepå så gikk vi igang med å fjerne alt av bevismateriale. Dette gjorde vi ved å samle sammen alt av isposer, labutstyr osv. Dette dynket vi med ammoniakk for å fjerne eventuelle fingeravtrykk og DNA. Deretter pøste vi på med bensin og satte fyr på det.
Så samlet vi oss for å lage et alibi for "gjerningsmannen".
Alt gikk knirkefritt i flere dager inntil den samme mannen som fyrte av bomba drakk seg full (IGJEN) og oppsøkte eksen .
De to var egentlig ikke på talefot etter en krangel som også resulterte i at de slo opp med hverandre.
Av en eller annen grunn så fikk han hvertfall fortalt om sprengningen til eksen og hun så dette som en mulighet til å hevne seg.
Dermed gikk hun rett ned til politiet og fortalte hva som hadde blitt sagt.

Dagen etterpå ble han kalt inn til avhør. Faren hans er også politi og overbeviste han om at det beste var å innrømme alt for å få en eventuell strafferabatt.
Først så ble vi enige om at han skulle si at han gjorde dette alene og at ingen andre var innvolvert.
Men dette ble selvfølgelig ingen suksess da han også hadde sagt hvem som produserte bomba til eksen sin.
I tillegg så ble kjæresten til 3. personen innkalt til avhør. Hun ble så redd at hun fortalte alt til politiet.

Jeg satt der og nektet og nektet helt til begge vitneforklaringene og tilståelsen fra hovedmannen ble klasket på bordet forran meg.
Følte meg ennå mer som en jævla idiot i det øyeblikket.


Her er det som står i siktelsen:

Straffeloven § 352 første ledd

For ved bruk, oppbevaring eller behandling av sprengstoff, skytevåpen eller lignende gjenstand å ha gjort seg skyldig i uforsiktig atferd egnet til å volde fare for andres liv eller helbred.

Grunnlag: ( Dette trenger jeg vel ikke å skrive? )

Siktede har vært omgangsvenner med personer som har eksperimentert med sprngstoff og sprengninger. Straffeforslaget vil etter vår mening være et tydelig signal til denne gruppen personer.

Etter påtalemyndigheten er ikke samfunnsstraff å anbefale i denne saken. Det er sterke allmennprevantive grunner som begrunner dette punktet.

I skjerpende retning bemerkes den fare for eget og andres liv og helse som tilvirkningen av bombn medførte.
Bomben ble laget i den hensikt at den skulle detoneres. Det er av grunn også straffeskjerpende at den kommende detoneringen av bomben ville medføre fare for materiell- og personskade.
Very Important Pyrotechnician
For meg høres det ut som at "vennen" din har et alkoholproblem. En ting er at folk mister kontrollen på nyttårsaften å sender en rakett feil vei (noe som kan være fatalt), noe annet er å leke Timothy McVeigh junior... Ikke nok med det, når man deretter går grundig til verks for å fjerne bevis å planlegge alibi, og nok en gang drikker seg så full at man ikke vet hva man snakker om - til en forsmådd eks av alle ting, da har man ikke mye kontroll etter min mening.
Jeg er glad jeg er avholdsmann.

Men uansett, jeg skal ikke kalle deg idiot, det gagner ingen. Du vet selv hva du har gjort. Du får ha lykke til!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Tja, hva skal man si for noe...
Enig med Snøfokk
Holder meg unna alkohol selv. (Holder meg for det meste unna høyeksplosiver og for den saks skyld)
Vil heller ikke kalle deg en idiot, men du kunne jo ha tenkt 2 ganger før du gir 5kg sprengstoff til noen...
Jeg regner med at du har fått deg en ordentlig lekse nå NitroFis og tar din straff, samme hva den måtte bli.

Edit: Du får trøste deg med at det ikke er så veldig ille i norske fengsler da
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ja, jeg vet.. Jeg skulle hatt en skikkelig omgang med rundjuling i tillegg til fengselstraff, men håper selvfølgelig på så lite straff som mulig uansett.

Den 3. personen er en som "stilte leiligheten til disposisjon og som medvirket til produksjon av sprengstoff."

Skal fortelle mer om hvordan vi ble tatt nå.

Dagen ettepå så gikk vi igang med å fjerne alt av bevismateriale. Dette gjorde vi ved å samle sammen alt av isposer, labutstyr osv. Dette dynket vi med ammoniakk for å fjerne eventuelle fingeravtrykk og DNA. Deretter pøste vi på med bensin og satte fyr på det.
Så samlet vi oss for å lage et alibi for "gjerningsmannen".
Alt gikk knirkefritt i flere dager inntil den samme mannen som fyrte av bomba drakk seg full (IGJEN) og oppsøkte eksen .
De to var egentlig ikke på talefot etter en krangel som også resulterte i at de slo opp med hverandre.
Av en eller annen grunn så fikk han hvertfall fortalt om sprengningen til eksen og hun så dette som en mulighet til å hevne seg.
Dermed gikk hun rett ned til politiet og fortalte hva som hadde blitt sagt.

Dagen etterpå ble han kalt inn til avhør. Faren hans er også politi og overbeviste han om at det beste var å innrømme alt for å få en eventuell strafferabatt.
Først så ble vi enige om at han skulle si at han gjorde dette alene og at ingen andre var innvolvert.
Men dette ble selvfølgelig ingen suksess da han også hadde sagt hvem som produserte bomba til eksen sin.
I tillegg så ble kjæresten til 3. personen innkalt til avhør. Hun ble så redd at hun fortalte alt til politiet.

Jeg satt der og nektet og nektet helt til begge vitneforklaringene og tilståelsen fra hovedmannen ble klasket på bordet forran meg.
Følte meg ennå mer som en jævla idiot i det øyeblikket.


Her er det som står i siktelsen:

Straffeloven § 352 første ledd

For ved bruk, oppbevaring eller behandling av sprengstoff, skytevåpen eller lignende gjenstand å ha gjort seg skyldig i uforsiktig atferd egnet til å volde fare for andres liv eller helbred.

Grunnlag: ( Dette trenger jeg vel ikke å skrive? )

Siktede har vært omgangsvenner med personer som har eksperimentert med sprngstoff og sprengninger. Straffeforslaget vil etter vår mening være et tydelig signal til denne gruppen personer.

Etter påtalemyndigheten er ikke samfunnsstraff å anbefale i denne saken. Det er sterke allmennprevantive grunner som begrunner dette punktet.

I skjerpende retning bemerkes den fare for eget og andres liv og helse som tilvirkningen av bombn medførte.
Bomben ble laget i den hensikt at den skulle detoneres. Det er av grunn også straffeskjerpende at den kommende detoneringen av bomben ville medføre fare for materiell- og personskade.
Vis hele sitatet...
Du ga 5kg APAN til en fyr du vett drikker mye, slik at han skal fyre det av på nyttårsaften.
Alle vet at de så drikker i ny og ne, vanligvis drikker på nyttårsaften. Og de som drikker mye (alla din "kompis"), drikker seg GARANTERT fulle på nyttårsaften.

Dette er en blanding av naivitet, og idioti!

Begynn å tren fiseringen, fordi du skal i fengsel!
Vær vennlig å les det jeg skrev en gang til.
Det at han drakk seg full 2 ganger i romjula betyr ikka at han er en person som drikker mye til vanlig.
Og kalle NitroFis for dust og slike kommentarer syns jeg du skal holde deg for god til Big B!
NitroFis vet hva han har gjort, han angrer og kommer garantert til å ikke gjøre det igjen. Han ga sprengstoffet til en kompis han stolte masse på, og som han trodde var fornuftig.

Håper du ga den såkalte "kompisen" din litt grisebank??
Det er helt sant det du sier, S3MT3X. Jeg stolte virkelig på denne personen. Det har jeg skrevet en god del om i de tidligere innleggene.
Er ingen grunn til å hetse meg på den måten, men som sagt så fortjener jeg straff og jeg vet at dette var noe som jeg aldri skulle ha gjort.

Har vært nær på å gjøre noe jeg ikke burde ha gjort flere ganger med denne personen, men det er best å la det ligge.
Vil ikke ha enda mer straff.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Har vært nær på å gjøre noe jeg ikke burde ha gjort flere ganger med denne personen, men det er best å la det ligge.
Vil ikke ha enda mer straff.
Vis hele sitatet...
hmm, da skjønner jeg ikke hvordan du stolte på han når det gjelder nesten 5kg HE's me ndet er en anen sak.

hold oss oppdatert om hvordan det går, og gi denne kameraten din såkalt "grisebank" fra meg for og ha forurensa "pyro" enda mer.

EDIT: husk og vise han denne tråden.
Sitat av spudfarm Vis innlegg
hmm, da skjønner jeg ikke hvordan du stolte på han når det gjelder nesten 5kg HE's me ndet er en anen sak.

hold oss oppdatert om hvordan det går, og gi denne kameraten din såkalt "grisebank" fra meg for og ha forurensa "pyro" enda mer.

EDIT: husk og vise han denne tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker selvfølgelig om _etter_ sprengningen!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Oida, hørtes ikke bra ut. Ser du har gjort noe dumt, men vil samtidig stille meg bittelitt på din side og skule litt halvstygt på alle som hittil i tråden har kalt deg dust, dum etc.

Fordi: Dette var en person du stolte på. Ikke en du antok ville smelle av 5 kg APAN i tettbygd strøk. Din mening var god. Du ville ikke skade noen, og hadde ting gått som planlagt hadde ikke eksplosjonen plaget noen.

Din venns oppførsel er langt mer beklagelig enn din egen. Først å sette av 5 kg HE i et boligområde, for så å, på fylla, plumpe ut med hvem som satte sammen eksplosivene er litt småkjipt for å underdramatisere veldig.

Men. Ting som dette skjer. Man har uflaks. Man driter seg ut.

Håper de 5 mnd inne forløper greit og at ting ordner seg. Håper heller ikke dette ødelegger noe for deg i fremtiden, altså jobbmessig/sosialt.

Lykke til!
Litt av en hendelse det her! o.O
Vedder på at ingen er feilfrie her. Alle har gjort noe dumt en gang, Og forhåpentligvis lært av konsekvensene
Og så er det kikkelig kjipt når en god venn svikter på den måten!

men jeg hadde nok selv synes at å gi 5 kilo sprengstoff til noe hadde virket litt risky, Og det er det!

Er sikker på at Nitrofis har lært, og ønsker ham lykke til videre
▼ ... over en uke senere ... ▼
HøyRisiko Psykopat
Ifølge tiltalebeslutningen var det en kraftig bombe tiltalte detonerte. Den hadde han laget sammen med to andre — hvorav den ene tidligere er dømt for et omfattende dynamitt-tyveri på Fosselandsheia.

kor mykje dynamitt er det snakk om her då ?
Død over tystere, uansett hvem, hva og hvorfor.

Jeg er sikker på at du ikke hadde den beste følelsen da du visste at din tysterkompis løp rundt med 5 kg sprengstoff. Men jeg forstår deg i din situasjon hvor du stoler på en kompis og han faktisk ikke gjør som dere er blitt enige om. Det har vel hendt alle.

Og det siste du sa var faktisk hva og hvor han skulle utføre faenskapet. Langt vekke fra folk i tillegg til at han skulle være edru. Personlig så hadde jeg gitt fyren så grisejuling etter han hadde gjort det at han ikke var i stand til å fortelle det til noen å måtte tilbringe resten av livet med å se youtube filmer gjennom sugerør.

Folk som kaller deg idiot og dum har rett, men likevel alle har vært i samme situasjon så alle er dum og idiot en gang i blant. Denne gangen var den din tur. Skulle likt å se hvem som var perfekt på dette forumet.

- Qtex
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har mottatt min straff.
I praksis så ble jeg ikke straffet for sprengstoffproduksjonen i det heletatt.
Så, hva skjedde da?
En betinget dom på 4 måneder jeg hadde fra før ble gjort ubetinget, men jeg fikk ikke noe ekstra straff for å lage sprengstoffet.
En av de andre ble også dømt, han fikk 18 dager ubetinget fengsel for å ha stilt sin bolig til disposisjon.
Saken til han som detonerte sprengstoffet skal opp i retten 2. desember, dersom det er interesse for det så kan jeg si hva straffen blir.
Jeg håper i alle fall for mitt bare liv at han får en strengere straff enn deg, i og med at han direkte utsatte folk og eiendom for stor fare.

All the best, NitroFis.
Very Important Pyrotechnician
Ja det håper jeg og, men hvis Nitrofis hadde en dom fra før, så har vel det mye å si for straffeutmålingen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan ikke si meg mere enig i det bjølg skrev der
Poster litt mer informasjon om saken.


"Sprengstoffet mennene lagde bomben av skal ifølge dommen være svært ustabilt. Det samme stoffet ble brukt i forbindelse med en eksplosjonsulykke på Grorud i Oslo, som førte til at en person mistet livet, og ytterligere én person ble invalid.

Hadde bomben gått i luften under produksjon, kunne konsekvensene blitt fatale.

I rapporten fra politiets bombegruppe kommer det fram at konsekvensene kunne blitt gigantiske om bomben hadde gått av under utvikling.

”Alt fra total ødeleggelse av leiligheten samt etasjen over og under, i verste fall vil bygningen kollapse helt”, heter det. "


Denne ulykken på Grorud i Oslo er en av de få fatale ulykkene vi har hatt her i Norge med AP, men kan noen si noe mer om denne saken her inne? Noen som har litt mer info?
Den i Grorud var vel en pakistaner som skulle bruke AP i rørbombe og banket igjen endepluggene... Good riddance til han, i alle fall.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
God bristance?

Det i grorud var IDIOTI!

Fylte en jærnrør med betydelig mengde AP...
HVORFOR jærnrør? Sett for mye terkel i knipe...

Så Skulle han banke på trekork... Med hammer...

Endte med 1 stk død lillebror, 2 armer og 2 bein, 1 testikkel og en penis mindre...

Big mistake? You descide for yourself...

Kan nevnes det var lillebroren som lagde det.
Sitat av Up Vis innlegg
God bristance?

Det i grorud var IDIOTI!

Fylte en jærnrør med betydelig mengde AP...
HVORFOR jærnrør? Sett for mye terkel i knipe...

Så Skulle han banke på trekork... Med hammer...

Endte med 1 stk død lillebror, 2 armer og 2 bein, 1 testikkel og en penis mindre...

Big mistake? You descide for yourself...

Kan nevnes det var lillebroren som lagde det.
Vis hele sitatet...
det var vell noen som fant en oppskrift og bare lagde det uten og lese mer om det. er ikke sikkert han gidda og ta hensyn til ustabilitet, om han i det heletatt viste hva han drev og banka ned i røret.

er vanskelig og bestemme seg om det er bra eller trist att han er borte fra verden...
Sitat av spudfarm Vis innlegg
er vanskelig og bestemme seg om det er bra eller trist att han er borte fra verden...
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke. Jeg velger bare å si at Charles Darwin hadde rett, og at menneskeheten kommer til å stå for sin egen undergang. Han her gjorde i alle fall det. Vi får se på det som en bra ting; at evolusjonslære og tanken om at den mest tilpasningsdyktige (i dette tilfellet, minst retarderte) overlever.

Bottom line: He had it coming, som igjen gjør meg glad for at han døde før han rakk å ta andre med i dragsuget. Det kjipe er dog at det koster staten penger at han ble født med vakuum i hodet.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Egentlig ikke. Jeg velger bare å si at Charles Darwin hadde rett, og at menneskeheten kommer til å stå for sin egen undergang. Han her gjorde i alle fall det. Vi får se på det som en bra ting; at evolusjonslære og tanken om at den mest tilpasningsdyktige (i dette tilfellet, minst retarderte) overlever.
Vis hele sitatet...
Nei. Du har misforstått evolusjon. Det handler ikke om evne til å tilpasse seg, men at de individer som er best tilpasset en forandring overlever den. Det betyr ikke at de er best tilpasset fra før, men de kan brått bli det etter en omveltning.

For å ta et eksempel:
En sommerfuglvariant finnes i to farger - hvit og grå. Disse bor på bjørketrær, som vi vet er lyse i barken. De lyse kamufleres best (best tilpasset), de grå utsettes i større grad for predatorer da de er mer synlige (dårligst tilpasset). De lyse vil i større grad overleve og i større grad formere seg og spre lyse gener. Det vil således være flest lyse, la oss si 90%.

Vi lar så et kullkraftverk etablere seg i sommerfuglhabitatet. Som et resultat av svevestøv blir bjørkestammene mørkere, gråaktige. Situasjonen er nå snudd, de grå kamufleres best og er således minst utsatt for predatorer. Disse vil nå ha best vilkår. De har best sjanse for å spre sine (grå) gener videre. De vil nå bli dominerende, la oss si 90%.

Ved evolusjon har vi gått fra en hvit til en grå sommerfuglstamme.

På samme måte kan man anta giraffer har tilegnet seg sin lange hals ved at individene med lengst hals har kunnet nå best opp til maten. De har funnet en nisje. Individene med lengst hals har således best vilkår for å klare seg, og vil bli dominerende pga nedarving.

Dette var ekstremt off-topic, og jeg beklager det. Jeg følte meg dog kallet til å plassere ting litt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg syntes det var kjipt broren ble maltraktert da...

PS. Ser noen her Heroes? ahahahhahahah! Det er best!
Jeg er innbefattet hva evolusjon egentlig betyr, jeg prøvde bare å vri det om til å passe min nedsettende hypotese om denne idioten som drepte seg selv, Nygaard Ser det ikke fungerte så jævlig bra...

Pointet var i alle fall: Han var dum nok til å drepe seg selv, og det backer opp Darwins teori om menneskelig selvannihilasjon.

Er dette egentlig topic, forresten?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nei det er On Topic...
Straff for produsering av sprengstoff...
Grorud gutten måtte bøte med livet..
Kan legge til at jeg var i denne rettsaken i dag.

Måtte sitte der som vitne i saken og forklare meg i 28 minutter om produksjonen av AP osv .
Politiadvokaten (aktor) hadde fått et lite ark fra politiets bombegruppe om AP.
Vil tro det er kopiert rett ut fra wikipedia eller lignende. Hørtes hvertfall slik ut.

Når jeg satt og forklarte meg så prøvde han gjentatte ganger å "sette meg fast".

Eksempel: " Ja, du forklarte nettopp at temperaturen spiller en stor rolle når man skal produsere AP fordi Bla bla bla bla... Hva hadde du gjort om strømmen hadde gått?!
Dette hadde vel fått katastrofale følger?"

Så svarte jeg bare " Nei? Hvorfor det? Isbadet går jo ikke på strøm."

Da jeg så hvor snytt han ble da i tillegg til mumlingen hans i sekundene etterpå ble jeg relativt lykkelig.


Men uansett. Påstanden lyder som følger:

- 3 måneder ubetinget fengsel
- 5 måneder betinget fengsel
- 5 års prøvetid på den betingede delen



http://www.fvn.no/lokalt/lister/article631164.ece


Legg merke til at ordet "terror" bare MÅTTE brukes.

Ser dere der det står om at vi hadde planlagt et smell med 50kg?
Dette har aldri blitt sagt!
Det jeg sa var at denne bomba på nesten 5kg ville kunne fyre av enkelte ammoniumnitrat-baserte sprengstoffer på hvertfall 50kg.
Nå er jeg mildt sagt forbannet!
Ja det med terror, og den 50 kg bomba blir jeg irritert av å bare høre
De er gode til å vri på ting...

Litt genialt det med strømmen XD
Jeg må si jeg syntes synd på deg NitroFis... Selvom dette var idiotisk utført av alles parter, så syntes jeg synd på deg.

Men dette lærer du vel av, og jeg håper ingen andre ikke trenger å lære det engang - for dette vil vi ikke at skal gjenta seg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Eksempel: " Ja, du forklarte nettopp at temperaturen spiller en stor rolle når man skal produsere AP fordi Bla bla bla bla... Hva hadde du gjort om strømmen hadde gått?!
Dette hadde vel fått katastrofale følger?"

Så svarte jeg bare " Nei? Hvorfor det? Isbadet går jo ikke på strøm."
Vis hele sitatet...
Kjip situasjon, men den der var dagens beste!

"- Jeg regnet ikke med at noe skulle bli ødelagt, beklaget tiltalte som sa seg erstatningspliktig."
Han MÅ ha vært full...
http://www.avisenagder.no/artikkel.asp?Artid=7701



Ser at han egentlig slapp unna med 2 måneder ubetinget fengsel og 3 måneder betinget.
Jeg husker faktisk ganske godt den artikkelen, men visste ikke at det var deg.
Det var greit å få vite litt informasjon av personen selv enn alt det som media prøver å sprite opp og overdramatisere.

Isbad på strøm! Det ga meg en god latter

Driver du med HE fortsatt?

EDIT: Det var altfor mild straff!!! Jeg ville foretrukket minst 5 måneder ubetinget på slik ekstremt idiotisk oppførsel.

EDIT 2: Åja han fikk jo fem måneder ubetinget (gadd ikke bumpe hele tråden for det)
Om jeg driver med HE?

Håhåh, å neida! Jeg har lært nå!






http://www.fvn.no/lokalt/lister/article633035.ece
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nei.
Han som detonerte bomba må betale alt selv.


La oss si at jeg som produserte bomba og han som stilte sin leilighet til disposisjon hadde vært med på å sprenge den der den faktisk ble sprengt, så ville fortsatt han som detonerte bomba fått ansvaret for at hele kravet blir betalt.
Men det heter seg det at han skal få tilbake penger av de andre som er inkludert i dommen.
Dette fungerer selvfølgelig ikke i praksis.
Vet du om straffen ville blitt mindre om han hadde blitt oppdaget hvis bomba gikk av der den skulle?
Hadde i alle fall redusert erstatningskravene. Du kan jo trekke ifra kostnaden av en shitload vinduer pluss ny mur.
Sist endret av Hedges; 21. desember 2008 kl. 19:05.