Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 12698
Hei,

Jeg har sett på forumet ang dette spørsmålet tidligere men det kan jo hende dette er blitt endret på i det siste. Kan man bytte skiltnummer på bil?
Ikke sånn uten videre, men om du melder minst et av skiltene mistet vil du få nytt skiltnummer. Du kan da velge selv hvilken bokstavkombinasjon du vil ha, ut fra de som er i bruk i dag (med unntak av CD, EL, GA, HY osv.). Nummerne går kronologisk, så der har du ikke så mye du skulle ha sagt (i teorien).

Det er ikke lov med personlige skilt i Norge pr. dags dato.
Hvorfor vil du bytte skilt om jeg tør spørre? Er ikke det du har kult nok?
Sist endret av mentalmelt; 11. april 2016 kl. 01:46.
Sitat av awt Vis innlegg
Ikke sånn uten videre, men om du melder minst et av skiltene mistet vil du få nytt skiltnummer..
Vis hele sitatet...
Bullshit. Siden 1971 så har Norges kjennemerker fulgt kjøretøyet ut kjøretøyets levetid og resirkuleres aldri.
Trådstarter
27 0
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvorfor vil du bytte skilt om jeg tør spørre? Er ikke det du har kult nok?
Vis hele sitatet...
Nei Bor rett ved Sverige så er fint med skilter som hører til her da tollerne sjekker deg ENDA mindre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Bullshit. Siden 1971 så har Norges kjennemerker fulgt kjøretøyet ut kjøretøyets levetid og resirkuleres aldri.
Vis hele sitatet...
Nei, du får nye skilt om dei gamle er stjålne. Med nye tal. Grunnen er at du ikkje skal verte ansvarleg for misbruk. Om du kan velje veit eg ikkje.

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+...ikeholde/Skilt
Bare å melde skiltet tapt. Da vil du få utsendt nytt fra SVV.
Uvaksinert 👍
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Bullshit. Siden 1971 så har Norges kjennemerker fulgt kjøretøyet ut kjøretøyets levetid og resirkuleres aldri.
Vis hele sitatet...
Er vel ingen som har sagt at de resirkuleres?
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Bullshit. Siden 1971 så har Norges kjennemerker fulgt kjøretøyet ut kjøretøyets levetid og resirkuleres aldri.
Vis hele sitatet...

Du tar feil.

Ved stjålet kjennemerke får man nytt registreringsnummer.
Sist endret av Dvergen; 11. april 2016 kl. 15:23.
Bullshit. Siden 1971 så har Norges kjennemerker fulgt kjøretøyet ut kjøretøyets levetid og resirkuleres aldri.
Vis hele sitatet...

Akkurat for stjålne kjennetegn er det andre regler.


Hvis du blir frastjålet bilskiltet (kjennemerket), må du derfor anmelde forholdet til politiet så fort som mulig.

Fyll ut blanketten «Melding om tap av kjennemerke» og ta den med til politistasjonen, der politiet må signere og stemple skjemaet (tapsmeldingen).

Det er ikke mulig å få den samme tegnkombinasjonen etter at et kjennemerke er meldt tapt eller stjålet. Det koster per i dag 120-140 kroner for ett sett til personbil. Dette gjelder også når bare ett av to kjennemerker er tapt eller stjålet.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.dinside.no/932389/tyveri-...e-maa-du-gjore

Så ja når en melder skilta stjålet og man anmelder til snuten så får man nytt regnr.
Sist endret av frtoretang; 11. april 2016 kl. 20:35.
Trådstarter
27 0
Takk for svar alle sammen! Får man bokstavkombinasjonen til veistasjonen man hører til/søker på?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hadde en kollega som hadde en gammel mazda fra 90 tallet med opplandsskilt, plutselig kom han med BD8 skilt. Da hadde han fått frastjålet skiltene.
Vær oppmerksom på at det ser veldig rart ut med nyeste skilttype og nummerserie på en gammel bil.
Sitat av coreguy Vis innlegg
Får man bokstavkombinasjonen til veistasjonen man hører til/søker på?
Vis hele sitatet...
Virker som det er sånn ja.
Fikk i alle fall Tromsø reg på bilen min etter at skiltet foran forsvant.
Like greit det da den i utgangspunktet var SV registrert.
kjedelig streiting
Smører man seg litt med tålmodighet er det jo verdt å nevne at politikerne har sagt ja til personlige skilt hvor en innenfor visse rammer kan velge selv hva som skal stå. Er nå opp til Vegvesenet å implementere dette i sine systemer, noe som kan ta litt tid.
Sist endret av legalize_it; 12. april 2016 kl. 09:37.
Trådstarter
27 0
Sitat av datagutten Vis innlegg
Hadde en kollega som hadde en gammel mazda fra 90 tallet med opplandsskilt, plutselig kom han med BD8 skilt. Da hadde han fått frastjålet skiltene.
Vær oppmerksom på at det ser veldig rart ut med nyeste skilttype og nummerserie på en gammel bil.
Vis hele sitatet...

Er det ikke mulig å få gammel skilttype på en eller annen måte? Hva om man får utdelt nyeste skilttype, kan man ikke bare selv bestille custom made gammel skilttype med tilsvarende kombinasjon? Og det går eller vil det bli problemer?
Takk for svar
Du får bokstavkombinasjonen som hører til din lokale trafikkstasjon, med mindre du ber om noe annet.

Det er mulig å bestille skilt med gammelt utseende fra f.eks. lator.no, men disse er i teorien ikke lovlig å benytte på offentlig vei. Jeg tviler på noen hadde hengt seg opp i dette, men det kan likevel være verdt å ha det i bakhodet.

Det er forøvrig ikke uvanlig å ha ny type skilt på halvgamle biler. Skilt blir gjerne ødelagte, falmet og generelt stygge med tiden, og byttes derfor gjerne ut (så lenge man leverer inn begge de gamle får man nye med samme registreringsnummer).
Trådstarter
27 0
Sitat av awt Vis innlegg
Du får bokstavkombinasjonen som hører til din lokale trafikkstasjon, med mindre du ber om noe annet.

Det er mulig å bestille skilt med gammelt utseende fra f.eks. lator.no, men disse er i teorien ikke lovlig å benytte på offentlig vei. Jeg tviler på noen hadde hengt seg opp i dette, men det kan likevel være verdt å ha det i bakhodet.

Det er forøvrig ikke uvanlig å ha ny type skilt på halvgamle biler. Skilt blir gjerne ødelagte, falmet og generelt stygge med tiden, og byttes derfor gjerne ut (så lenge man leverer inn begge de gamle får man nye med samme registreringsnummer).
Vis hele sitatet...

Når det er kontroll skanner de ikke for å se hvem som ikke har betalt årsavgift, godkjent EU-kontroll osv? Går dette bare på kombinasjonen eller noe annet? Hvis det bare er kombinasjonen vil jo det ikke bli noe problem å kjøpe custom skilt på nettet?
Det går på skiltkombinasjonen ja, så det vil nok være mulig (og mange gjør det), men man må ta en kombinasjon fra en lik bil.

I tillegg får opprinnelige eieren alt av bompengeregninger og slikt, noe som gjør at at det sikkert blir en anmeldelse, og at du da kanskje blir tatt til slutt.
Trådstarter
27 0
Sitat av awt Vis innlegg
Det går på skiltkombinasjonen ja, så det vil nok være mulig (og mange gjør det), men man må ta en kombinasjon fra en lik bil.

I tillegg får opprinnelige eieren alt av bompengeregninger og slikt, noe som gjør at at det sikkert blir en anmeldelse, og at du da kanskje blir tatt til slutt.
Vis hele sitatet...

Hvis du bestiller skilt av gammel type custom på nettet, med din egen kombinasjon, vil ikke det bli et problem vel?
Ah, jeg som misforstod. Nei, det vil i utgangspunktet ikke bli et problem, men skiltet i seg selv er ulovlig, så du kan risikere å bli tatt for dokumentforfalskning om du treffer på "rett" person.
Trådstarter
27 0
Sitat av awt Vis innlegg
Ah, jeg som misforstod. Nei, det vil i utgangspunktet ikke bli et problem, men skiltet i seg selv er ulovlig, så du kan risikere å bli tatt for dokumentforfalskning om du treffer på "rett" person.
Vis hele sitatet...

Jeg skjønner, har du noen peiling på hva slags konsekvenser det kan få? Det er jo strengt tatt ikke dokumentforfalskning. Politistaten..
Nei, der må nok noen med litt mer kunnskap innen jus svare tror jeg.