Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1054
Lurer på om noen har erfaring eller innsikt angående sær og felleseie, ektepakt.

Jeg flyttet for rundt 2 år siden sammen med det som nå er min kone. Hun eier egen leilighet og den bor vi nå sammen i.

Jeg har litt gammel gjeld og har innimellom fått brev fra namsmann med begjæring om utlegg i lønn, fast eiendom ol.

Det jeg lurer på er om namsmann kan ta pant i leiligheten til min kone selv om det er jeg som er skyldner og gjelden er langt tilbake i tid. Hun eier leiligheten 100% selv og den er altså anskaffet før jeg var i bildet.

Eller er det lurt å ha en ektepakt med særeie?
Selvfølgelig kan han ikke ta pant i et hus som ikke er ditt!
Mao, hvis huset er hennes særeie kan det ikke tas på grunn av din gjeld.
Trådstarter
95 4
Skjønner jo egentlig det. Men det er ikke tinglyst noen sær eller felleseie. Vi har heller ikke skrevet noen avtaler.
Men huset må jo være registrert på noen. Og hvis hun hadde det før hun traff deg, og dere ikke har gjort noe etter det står huset på henne. Ergo, hennes hus, og kan ikke taes pant i pga. din gjeld!
Trådstarter
95 4
Har blitt fortalt at så lenge jeg har bodd i huset over en viss tid så er det sannsynlig at jeg også bidrar til løpende utgifter, boliglån og andre ting i forbindelse med hus/eiendom og at namsmann/kreditor ser på det som at jeg er "medeier" i huset. Vet ikke om dette er riktig, men man vet jo aldri....
Du kan opparbeide deg en slags andel i huset over tid. Men to år kan umulig være nok til at "din andel" er så stor at din gjeld kan føre til at det blir tatt pant i huset.
Men huset kan gå fra særeie til felleseie over tid, ja.