Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2021
Hei, drar til Amsterdam i morgen å lurer på om de er veldig strenge på ID? Jeg har fått lånt meg et kort av en kompis, bildet ligner men kortet gikk ut i 2010. Jeg regner med det blir å funke ettersom de ikke kan/vil si at jeg ikke er personen på bildet.

Jeg fikk høre av en annen kompis som var der for en uke siden at man bare trengte bankkort, ikke pass.

Håper på svar
Jeg aner ikke hvor nøye/om de sjekker slikt der, men personlig så avviser jeg utgåtte kort umiddelbart. Utløpsdato på bankkort er en ganske "internasjonal standard" så jeg vil anta at det er mye lurere å bruke et studentbevis eller tilsvarende tilsynelatende legit ID som de ikke er helt kjent med der nede.
Unlicensed Surgeon
For å si det enkelt: Det er EKSTREMT random med hvor du er, og gjette om du kommer inn eller ikke er litt som å pørve å gjetta talla i lotto - Vet ikke før man står der.

På generelt basis, eneste gyldige ID for nordmenn utenfor Scandinavia er pass. I Amsterdam aksepterer de de aller fleste steder også førerkort.

Når det gjelder andre typer ider er det umulig å si om det funker eller ikke før du prøver.
førstemann på månen
Regner med at de er ganske strenge på ID. Jeg må alltid vise det, og jeg er 23 år. Og et bankkort er ikke gyldig etter min erfaring. Er bare pass som funker.

edit: prøvde aldri førerkort.
Sist endret av asTr0nauten; 25. juli 2012 kl. 21:45.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Det spørs helt på hvilken coffeeshop og hvor gammel du faktisk er og hvordan du oppfører deg.

Hvis du f. eks. er 17 og oppfører deg voksent blir det som regel ingen problemer. For å si det sånn, om du ser gammel nok ut til å være i en coffeeshop så pleier det å gå fint. Kan hende det er strengere nå for tiden da, har denne informasjonen fra en bekjent som var der for ett par år siden.
Sist endret av lex123; 25. juli 2012 kl. 21:50.
Kle deg litt bedre enn de britiske rølperne, og oppfør deg rolig, så går det meste bra. Verste som kan skje, er jo bare at du må stikke til neste sjappe. Jeg var der når jeg var 19, tror ikke jeg ble spurt om legg en eneste gang.
Trådstarter
Takk for svar! Jeg ser ikke særlig gammel ut, nei. Kler meg "pent" og skal oppføre meg ordentlig. Skal prøve et legg hvor personen er nettopp blitt 18, og kortet ikke er utløpt. Kanskje verdt å nevne at jeg har røkt i et par år slik at jeg ikke er en av de typiske førstegangsrøykerne som coffeshopsene ikke ønsker å ha som kunder.

edit: fyller 18 i desember
Sist endret av Jennymas; 25. juli 2012 kl. 22:02.
Når jeg var i Amsterdam, godtok de ikke bankkort. Måtte enten vise pass eller førerkort. Jeg prøvde flere ganger btw.
Trådstarter
Sitat av Dvergen Vis innlegg
Når jeg var i Amsterdam, godtok de ikke bankkort. Måtte enten vise pass eller førerkort. Jeg prøvde flere ganger btw.
Vis hele sitatet...
Nårtid var dette? Som sagt i OP var en kompis av meg i Amsterdam for ei uke siden, og på alle coffeshopsene han var på gikk bankkort helt fint. Verdt å nevne at han ikke ser gammel ut.
Sitat av Jennymas Vis innlegg
Nårtid var dette? Som sagt i OP var en kompis av meg i Amsterdam for ei uke siden, og på alle coffeshopsene han var på gikk bankkort helt fint. Verdt å nevne at han ikke ser gammel ut.
Vis hele sitatet...

Mars i år.

Flere plasser spurte de hva det var jeg hadde gitt dem for noe! Kan være det funket noen plasser, men husker godt mange ganger jeg ble avvist1
Dott i øret.
stagg's Avatar
Sitat av Jennymas Vis innlegg
Kanskje verdt å nevne at jeg har røkt i et par år slik at jeg ikke er en av de typiske førstegangsrøykerne som coffeshopsene ikke ønsker å ha som kunder.
Vis hele sitatet...
Har du patta på det som kalles for standard her i Norge, så er du nesten som en førstegangsrøyker da du kommer til Amster. Kvaliteten på det du får tak i der, kan ikke sammenlignes, så lenge du ikke har gode kontakter her i Norge.

Mange som drar til Amster blir "stuck" på hotellrommet det første døgnet fordi de blir satt ut av kvaliteten på det de har i Amster, kontra det her hjemme.

Du reiser alene, så jeg anbefaler at du røyker den første pipa der du skal bo. I det minste ikke røyk det dyreste og sterkeste du får tak i der nede mens du er inne på en Coffeeshop. Du vil oppleve en mye tyngre, og sterkere rus.

De bak disken er ofte behjelpelige bare du oppfører deg normalt (hva nå enn det er). Kos deg i Amsterdam!
Trådstarter
Sitat av stagg Vis innlegg
Har du patta på det som kalles for standard her i Norge, så er du nesten som en førstegangsrøyker da du kommer til Amster. Kvaliteten på det du får tak i der, kan ikke sammenlignes, så lenge du ikke har gode kontakter her i Norge.

Mange som drar til Amster blir "stuck" på hotellrommet det første døgnet fordi de blir satt ut av kvaliteten på det de har i Amster, kontra det her hjemme.

Du reiser alene, så jeg anbefaler at du røyker den første pipa der du skal bo. I det minste ikke røyk det dyreste og sterkeste du får tak i der nede mens du er inne på en Coffeeshop. Du vil oppleve en mye tyngre, og sterkere rus.

De bak disken er ofte behjelpelige bare du oppfører deg normalt (hva nå enn det er). Kos deg i Amsterdam!
Vis hele sitatet...
Jeg har røyka i både USA og Christiania, så tror ikke at det jeg får kjøpt i Amsterdam er så veldig mye kraftigere. Men, tror nok du har rett i det ettersom toleransen er lav per dags dato! Jeg møter et par kompiser der nede, men jeg har tenkt å ta det rolig de første dagene Tror også jeg holder meg unna skunk (hvis det er å oppdrive der).

Tror du/dere det er safe å røyke ut av vinduet på hotellet? (non-smoke rom, selvfølgelig).
Sist endret av Jennymas; 26. juli 2012 kl. 00:26.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Sitat av Jennymas Vis innlegg
Jeg har røyka i både USA og Christiania, så tror ikke at det jeg får kjøpt i Amsterdam er så veldig mye kraftigere. Men, tror nok du har rett i det ettersom toleransen er lav per dags dato! Jeg møter et par kompiser der nede, men jeg har tenkt å ta det rolig de første dagene Tror også jeg holder meg unna skunk (hvis det er å oppdrive der).

Tror du/dere det er safe å røyke ut av vinduet på hotellet? (non-smoke rom, selvfølgelig).
Vis hele sitatet...
Har du vært i Christania så er du meget bedre forberedt.

Er det avtrekk på badet så kan du sikkert ta deg en "røyk" der. Gjør det selv da jeg er på hotell av og til, da jeg ikke orker ta turen ut.

Eller så siterer jeg en annen medfreak som har kommet med et tips som fungerer. Gjorde det selv da foreldre sov på nattestid i mine glansdager

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Vi bodde på ikke-røyke hotell.
Men det vi gjorde:
Gå på badet og slå på dusjen slik at det blir damp i rommet. (Legg et fuktig håndkle ved dørkarmen).
Røyk i vei (ikke tobakk), når du er ferdig slår du av dusjen og lar det lufte.

Vi røyka så utrolig mye på det badet, uten å bli tatt.. nesten et mirakel.
Vis hele sitatet...
var der nylig. gikk som regel uten noen form for legitimasjon. og ble vi sport, gikk bank kort bra, utenom en plass. oppfør dere som folk, så går det nok fint skal du se
Trådstarter
Sitat av stagg Vis innlegg
Har du vært i Christania så er du meget bedre forberedt.

Er det avtrekk på badet så kan du sikkert ta deg en "røyk" der. Gjør det selv da jeg er på hotell av og til, da jeg ikke orker ta turen ut.

Eller så siterer jeg en annen medfreak som har kommet med et tips som fungerer. Gjorde det selv da foreldre sov på nattestid i mine glansdager
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpen! Nå håper jeg bare at jeg får sitte i en coffeshop med kompisene mine (som alle er over 18...)
Ble ikke spurt om leg alle steder, men noen tilfeldige steder stod det en vakt utenfor å sjekke leg på folk. Pass var da kun gyldig.
Bankkort er ikke gyldig. Kun pass. Snakker av egen erfaring.