Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1336
Jeg skammer med veldig over å lage en ny tråd om et så lite tema, men jeg har fryktelig dårlig tid og trenger hjelp med noe som sikkert er veldig lett.

Jeg er helt ny i Photoshop og jeg har laget et bilde.

Størrelsen er på 1000 piksler X 1000 pixler, men jeg har bare brukt litt av venstre hjørne til å lage bildet mitt. Hvordan kutter jeg av resten av layeret? Fjerne det helt og holdent slik at jeg kun sitter igjen med delen av layeret som bildet mitt er på. Har prøvd å endre image size og Transform, men det endrer størrelsen på bildet mitt.

Takker for alle svar!
crop(timillionertegn)
Trådstarter: kan du ikke slenge det opp her da, så vi får se hva du egentlig mener?
Sist endret av Cadex; 12. mars 2008 kl. 19:16. Grunn: Fjernet sitat
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Tusen takk Boogyman!
Crop er løsningen jeg ønsket..

Så det så.. Men nå har jeg et problem. Bildets bakgrunn er gjennomsiktig. Dere skjønner sikkert hva jeg mener. Rutete i photoshop, slik at bakgrunnen ikke vises når jeg legger bildet ut på nettsiden min f.eks.

Men.. Hvilket format skal jeg lagre til for å beholde det slik? Er det ikke .png da? Når jeg importerer png-bildet til Microsoft Frontpage, blir bildet helt ødelagt og det dannes en stygg bakgrunn..
Hva gjør jeg galt?
Sist endret av Cadex; 12. mars 2008 kl. 19:17. Grunn: Fjernet sitat
Eksport som GIF, den støtter transparent bakgrunn. Men det tror jeg PNG-gjør også, uten å være sikker...
Jeg vet ikke løsningen på problemet ditt, det jeg VET tho, er at png støtter den transparent, så problemet ligger IKKE der.
Lagre som .gif-fil.
I og med at du sa det hasta er det vel ikke noe problem lenger, men... Når du skal lagre bildet ditt for å fungere på en webside, bør du bruke "save for web & devices" funksjonen (ctrl+alt+shift+s). Der velger du PNG-24 (PNG-8 støtter ikke gjennomsiktighet). Gjennomsiktigheten til PNG-24 støttes ikke av IE (Internet Explorer) 6 og tidligere versjoner. Det er mulig det også er slik i frontpage, og at det er derfor det blir fucka. Bildet vises, men bakgrunnen vil ikke bli gjennomsiktig slik du ønsker.

GIF har delvis støtte for gjennomsiktighet. Med det mener jeg at du kun kan ha 100% gjennomsiktig, eller 0%. Ingenting imellom.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Takk for det dobbeltve! Jeg har lagt merke til, og benyttet meg av "save for web"-funksjonen.

Jeg har fulgt tipsene deres om å drite i frames. Lagde en ny side med ganske lik layout og bruker nå css i stedet. Noe jeg skjønner fint lite av.

Hvis noen kan besvare disse spørsmålene blir jeg et litt lykkeligere menneske:

*Hvordan legger jeg til bakgrunnsbilde der all teksten er? Kan ikke gjøre det "på den vanlige måten" i frontpage og får heller ikke til å gjøre det i css-filen. Kan noen laste ned siden og se på css-filen? Hvor skal koden for bakgrunnsbilde være?

*Jeg har en lydfil embedded nederst på siden. Hver gang jeg åpner siden, får jeg opp en advarsel med noe Active-X-greier.. Jeg må tillate at et script kjøres før jeg får opp lydavspilleren. Hva gjør jeg for at lydspilleren kan vises UTEN at advarselen om active-x popper opp?

Det kommer garantert flere spørsmål..

Linken til den midlertidige serveren er www.home.no/t2-elektro

Takker mye for svar!

edit: Hva gjør jeg for at det nederste bildet av treplankene kan lastes før lydfilen og ikke etter?
Sist endret av Pope; 16. mars 2008 kl. 23:57.
Sitat av Pope
*Hvordan legger jeg til bakgrunnsbilde der all teksten er? Kan ikke gjøre det "på den vanlige måten" i frontpage og får heller ikke til å gjøre det i css-filen. Kan noen laste ned siden og se på css-filen? Hvor skal koden for bakgrunnsbilde være?
Vis hele sitatet...
Den boksen hovedinnholdet ditt ligger i har du gitt en id, nemlig "content". Så i css trenger du bare gi beskjed om at denne skal ha et bilde som bakgrunn:

Kode

#content { background-image: url("Adresse til bildefilen"); }
bruk en liten flashavspiller til musikken istedet, det funker mye bedre. Søk litt, så finner du noe en fyr som heter de Wit eller noe sånt har laget, den funker veldig bra, og er enkel å bruke.
Sist endret av atomet; 17. mars 2008 kl. 09:48.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Takker for svar folkens!

Nytt problem

Hva har jeg gjort galt nå? www.home.no/t2-elektro

Bildene som sier "Gutta, Linker, gjestebok" osv. skulle jeg gjerne plassert i den tynne glippen rett under #header som jeg har kalt #spacer. Bildene skal være sentrerte.
Hos meg er bildene skjøvet ned på #content.

Og når det er i orden, skal jeg fikse sånn "onmouseover"-greier på bildelinkene, slik at når noen holder musen over, så endres bildet. dette har jeg klart før, men husker ikke hvordan.
Sikker lett å finne det på google, men hvis noen har en grei forklaring, hadde det vært fint.

Takk!
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Først nå ser jeg at jeg har fortsatt "hjemmeside med frames"- tråden min i tråden som egentlig handler om photoshop...

Diskusjonen fortsetter i riktig fora...
I see you...
NAPse's Avatar
Hvis du mener det jeg tror du mener er det ikke værre enn å fjerne <h1 align="center"> og </h1> i Spacer.

Og når det gjelder "Onmouseover"- greiene, skal dette inn i css.
Omtrent som dette (tipper jeg):

Kode

#menu a:hover
{
    color: #FFFFFF;
    text-decoration: underline;
Sist endret av NAPse; 18. mars 2008 kl. 01:11.
musikk spilleren funker fett hos meg i hvertfall