Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3527
Hei, vet ikke helt om dette er rett sted å plassere tråden. Dette var etter min mening det mest passende stedet.
Lurer på når barn får velge selv hvilken forelder de vil bo hos?
Min foreldre er begge oppegående og bor like i nærheten av hverandre. Jeg er hos dem annenhver uke, 50:50. Problemet er at jeg ikke vil pakke alle tinga mine hver eneste uke, for så å dra til min andre forelder. Det høres sikkert ut som en liten greie, men jeg må pakke stasjonær pc, klær og alt mulig. Når jeg endelig har pakket alt ut å fått slått meg til ro, er det bare en eller to dager igjen, får jeg på ny må pakke. Jeg vil være to uker hos vær. Er 17 år nå. Når jeg prøver å ta det opp med foreldrene mine får jeg et blankt svar fra begge to, nei. Når jeg spør hvorfor så er det fordi sånn er det og sånn blir det. Jeg prøver å få i gang en diskusjon, men uansett er det det eneste de sier: nei. Uten noen begrunnelse. Dette gjelder for begge foreldrene mine. Kan jeg i teorien drite i at foreldrene mine sier at jeg skal være 7 dager hos hver, og bare være 14 dager hos vær? Er det noen barnerett eller noe man kan gå til for å få saken gjennom, for hvis de nekter, og i tillegg nekter å gi meg noe svar, er det noen plass jeg kan gå for å få det gjennom allikevell?
Du er 17....... Om mindre enn ett år er du 18 år og myndig.. Bruk heller energien på tjene nok penger til en laptop, så slipper du det store first world problemet å drasse rundt på en stasjonær PC..
Trådstarter
bashfoo, det vet jeg, har også laptop. Men gidder ikke å invester i en ny en, dessuten er laptopper svindyre dersom jeg skal ha en tilsvarende den stasjonære PC-en. Er bare det at jeg skal bo hjemme i et år til, og hvis det er noen kjapp måte å ordne opp det på så hadde det vært greit å få gjort det. Har jobb og penger er ikke noe problem.
Sitat av Exxons Vis innlegg
Har jobb og penger er ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Flytt for deg selv, da? Kan hende begge foreldrene dine er avhengige av at du er halvparten av tiden hos den andre for at økonomien skal gå rundt?
Loven sier at du skal ha svært stor bestemmelsesrett i slike saker.
Du kan nok ikke bestemme, men du har rett til å bli hørt.

Sitat av Barnerettsadvokaten
Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner (lenke).
Vis hele sitatet...
Jeg synes absolutt at dine foreldre burde ta mer hensyn til deg og lytte til dine ønsker. Det er mulig at det for dine foreldre er mer praktisk at du bor en uke av gangen hos hver av dem, men jeg synes de burde ta hensyn til deg også. Det kan hende at grunnen til at de velger denne løsningen, er fordi de begge vil ha deg boende hos seg på fulltid, og synes to uker blir for lenge å være adskilt fra deg.

Jeg tror at dersom du går veldig varsomt frem og gjør det på et tidspunkt som er passende, så vil du kunne komme i dialog med dine foreldre om bosituasjonen din.
En mulig fremgangsmåte, er å sette deg ned å skrive et brev, der du forklarer hvordan du opplever det å "flytte" hver uke, og hvordan det for deg ville være en bedre løsning å bo to uker av gangen på samme sted.
Det er nok et veldig sårt tema for dine foreldre, men hvis du prøver å tilnærme deg foreldrene dine med forståelse, så tror jeg du vil komme lenger enn om du slår neven i bordet og krever å få bestemme.

Jeg ønsker deg lykke til og legger ved to lenker som kan være aktuelle for deg.

Ett eller to hjem?
Dette bør du vite om 50/50-barnefordeling
Sist endret av Veggen; 7. mars 2014 kl. 16:33.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Flytt for deg selv, da? Kan hende begge foreldrene dine er avhengige av at du er halvparten av tiden hos den andre for at økonomien skal gå rundt?
Vis hele sitatet...
Om han er 2 uker av gangen eller en uke av gangen hos hver vil ikke hanoe å si på økonimien, han er jo like lenge hos begge parter uansett..
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Ta dette med en klype salt, jeg er ingen autorisert advoktat.

Dette ser ut som en klassisk barnelova paragraf 31-33 konflikt.

Du tilegner deg en viss medbestemmelsesrett etterhvert som du når en mer voksen alder, frem til du blir 18 og myndig. Siden du er 17 (og da veldig nær å fylle 18), så vil det implisere at du har en relativt stor medbestemmelsesrett og mulighet til å ta en god del avgjørelser på egenhånd (deriblant disponering av selvtjente penger feks.).

Når det kommer til din litt mer spesifikke sak, så er det faktisk rettspraksis at barn over syv år skal bli hørt dersom de har en mening om hvor de vil bo, og denne retten øker bare i tyngde jo eldre du blir. Så som 17 år er det i teorien ditt valg.

Så, du har loven på din side i denne saken. Jeg syntes ikke 2 uker av gangen burde være et problem, ikke 3 uker av gangen engang. Problemet er hvorvidt dine foreldre er enig.

Du får bare prøve å fortelle dem at det er ditt valg, og at du syntes det er langt mer praktisk med feks 2 uker hvert sted. Hvis dere går inn i en litt mer voksen dialog så får du kanskje vite mer spesifikt hvorfor de ikke syntes du skal være hvert enkelt sted mer enn 1 uke av gangen.
Jeg må helt ærlig si at det er litt unødvendig å risikere det gode forholdet over dette. Jeg tipper foreldrene dine har en avtale som de synes funker og som de nødig ønsker å ta opp igjen. Jeg ser problemet ditt med å pakke alle tingene en gang i uken, er nok kjedelig. Men om du er helt avhengig å ta med deg den stasjonære så må du vel kansje bare akseptere å pakke den ned.

Som de andre sier har du jo lover greit på din side. Men det er ingen garanti for at det ikke blir en stor konflikt av det.
Kan ikke nøyaktig si hva du har rett på, men av egen erfaring fikk jeg bestemme hvor jeg skulle bo når jeg var 8 (Dette var med dommer og en god del klusseri inne i bildet)

Edit: Det var rettsak.
Sist endret av Kriis; 7. mars 2014 kl. 17:14.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Kan du ikke enkelt å greit ta et møte med dem? Si hva du mener. Legg fram dine synspunkter. Hvis de ikke hører, nei vell.... slå deg i vranglås.
Sitat av pokemon Vis innlegg
Om han er 2 uker av gangen eller en uke av gangen hos hver vil ikke hanoe å si på økonimien, han er jo like lenge hos begge parter uansett..
Vis hele sitatet...
Jeg overså TS sitt ønske totalt, og gikk ut i fra at han ville være permanent hos en av foreldrene. Du har selvfølgelig helt rett.
Trådstarter
Takk for svar, skal prøve å pushe dem litt. Er bare at jeg får nok trolig ikke samlet dem, ettersom de sier at det er uaktuelt uansett. Får prøve å mase frem til noe skjer..
Sist endret av Exxons; 8. mars 2014 kl. 01:32.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Synes du skal legge til at det ikke er noe personlig, at du fremdeles er like glad i dem og at dette ikke endrer på noe som helst. Spill litt på følelser. Så etter du har gjort det, så kan du si at du synes det er tungt og vanskelig hvordan din nåværende bosituasjon er. Og legg til at ingen barn, uansett alder, burde bo i en bag slik som du gjør. Dette burde gjøre de fleste fornuftige og oppegående foreldre til å lytte.

Lykke til!
Tror du kan velge dette selv, Exxons. Ring og spør en advokat så får du svar. De tar ikke betalt for ett minutt på telefonen

edit: Prøv Snipes sitt forslag først.
Sist endret av enanthate; 8. mars 2014 kl. 01:45.
^Host^ vet ikke hvilke advokater du har brukt men de jeg har vært borti tar betalt per påbegynte kvarter.

Ring justere i såfall.

Eller ett brev som noen foreslo lenger opp.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
^Host^ vet ikke hvilke advokater du har brukt men de jeg har vært borti tar betalt per påbegynte kvarter.

Ring justere i såfall.

Eller ett brev som noen foreslo lenger opp.
Vis hele sitatet...

Du ringer'n direkte, spør om du kan velge bosted i din alder, og legger på. Bare en idiot tar betalt for det.
Trådstarter
Skal prøve det snipes! Som andre har nevnt så synes jeg det samtidig er viktig å ta vare på det gode forholdet med foreldrene mine i tillegg. Så å gå til noen rett eller noe synes jeg såfall må være absolutt siste utvei, om jeg i hele tatt gjør det.
Å gå rettens vei blir vel litt tullete, ja..
Når jeg foreslår å ringe advokat, så mener jeg altså bare for å spøre han istedet. Hvis loven sier du kan velge kan det hende dette er nok til at foreldra dine lar deg gjøre nettopp det.

Mener som sagt å huske at man kan velge, eller at det i alle fall var sånn for en god del år siden. Aldersgrensen i situasjonen jeg tenker på var 13.
Ved fylte 12 kan du bestemme hvem av foreldrene du vil bo til (uttale deg i saker som angår dine personlige forhold). Håper det hjalp.
lol@folksomforeslåradvokat

Hele poenget er at hverken mor eller far orker 14 dager i strekk. Begge har sikkert en eller annen de har seg med og ikke vil vise frem til TS.
Sist endret av Freakaholic; 8. mars 2014 kl. 06:13.