Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 778
Hei folkens.

Nå vet jeg at det sitter mange mattegenier her på freak som kan en del.

Jeg holder på å tar forkurs matematikk R1 siden det er allllt for mange år siden jeg hadde matematikk på videregående, så da valgte jeg å ta forkurs i matematikk R1 for å komme litt "back on track" når det gjelder mine "store" matte kunskaper.

Jeg har alltid slitt litt med algebra og parentesregning.

Sitter da her å prøver å lære litt matematikk, men på de læresidene her som liksom skal forklare oss hvordan man regner på dette, så står det ikke så alt for mye. Det står egentlig en god del, men så kommer man til selvlæringen der man skal teste seg selv med oppgaver, så er det oppgaver der som er litt utafor det som sto som informasjon for å løse dette.

Jeg tenker på f. eks noe ala dette:

5(x + 1) + 2(4-x)=

Og

2(a + 3) - 3(1 - a)=

På f.eks den øverste der så kom jeg fram til svaret: 6x+8x, men dette er jo ikke korrekt. Det korrekte svaret er 3x+13, men jeg skjønner ikke helt hvordan dette blir regnet ut.

Er det noen som kan forklare litt kort hvordan dere regner ut dette.


PS: NEI, dette er ikke leksehjelp da det er selvlæring og ingen eksamen eller prøver etc.



Ha en fin kveld videre folkens og kos dere i helga.
første:

5(x + 1) + 2(4-x)=5*x + 5*1 + 2*4 -2 * x = 3x + 13

andre:
2(a + 3) - 3(1 - a)= 2*a + 2*3 - 3*1 - 3*a = -1a + 3
Sist endret av BaconWeed; 7. mars 2014 kl. 19:45.
Hmm. Da ser jeg værtfall utregningen.

Men hvor kommer 3x fra og hvor kommer tallet 13 fra. Ut ifra det regnestykket der så klarer ikke jeg å få til den summen.

På den nr 2, så skal vell svaret bli 5a +3 hvis jeg ikke tar helt feil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er jo så banalt som rekkefølga på ting. Paranteser først, multiplikasjon og divisjon, og deretter addisjon og substraksjon.

Første er jo
5(x+1) ekspanderast til 5x+5
2(4-x) ekspanderast til 8-2x.
Prinsippet er at alt inni parantesen skal gangast med det som står foran parantesen.
Så kan du slå saman det ovanfor:
5x+5+8-2x=5x-2x+8+5=3x+13

Om du slit med det er Khanacademy å anbefale - dei har gode øvingsoppgåver og gode videoer for å forklare det steg for steg.
Husk parenteser først, deretter multiplikasjon og divisjon, og addisjon&subtraksjon til slutt. http://www.purplemath.com/modules/orderops.htm
5(x + 1) + 2(4-x)=
^^
Bakom 5 er det et usynlig gange tegn så da blir det: 5 * x = 5x og 5 * 1 = 5 altså = 5x+5
Det er også et usynlig gange tegn bakom 2 også så da blir det 2*4 = 8 og 2*x = 2x
5x + 5 + 8 - 2x = 3x + 13
5x - 2x = 3x
5 + 8 = 13
Når det står pluss og minus ved siden av hverandre blir det til minus = + 2(4-x)
Vanskelig og forklare men håper dette hjelper
Takk for svar der folkens.

Så utifra hvordan lærerne lærer oss disse utregningene så blir det seende sånn her ut da:

5(x+1)+2(4-x)
=(5(x)+5*1)+(2(4)(-2*x)
=(5x+5)+(8-2x)
=5x+5+5+8-2x
=5x-2x+8+5 =3x+13

Som lærerne sier så trenger man ikke å ta med fulle utregninga, men en utregning som viser at man forstår det, så da velger jeg å lære meg å ta med hele sulamitten når jeg først er i gang.

Så da skjønner jeg litt mer. Alt ble i hultetibulter for meg i sta. Men når det er ^x f.eks så skal alltid de med ^x slås sammen for så å ta resten sammen?
Sist endret av Nikon01; 7. mars 2014 kl. 19:57.
Her har du en awesome side, à la Khan Academy, bare på norsk. Veldig flinke instruktører også.

UDL.no