Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 17695
Mobbing er ej fin lita tankevekker.

Blir du mobba av noen ta det opp med vedkommende på to manns hånd. Altså hold deg alvårlig og snakk med vedkommende, si hva som irriterer deg.

Gir det seg ikke etter en advarsel eller to så ser jeg ikke noe i veien med å gå fysisk til verks. Vedkommende vet da hvorfor han han fått seg en på nesa og blir nok også en tankevekker om hva som skjer om han er drittsekk mot noen over en lengre periode.
Om du velger å gå fysisk til verks så tenk på underlaget bak vedkommende om han står oppreist. Selve slaget blir blåmerke, fallet derimot kan være farlig, du vil ikke dra på vedkommendet varige mén.
Ellers så kan tenner fort bli dyrt, slår du høyt så kan panna fort føre til brukket hånd.
Kan jo fortelle historien min.

Mobbingen av meg startet allerede på barneskolen, men det var ikke bare nok, det var problemer og alkohol innblandet hjemme også, det var aldri så kjekt med en far som drakk seg full nesten hver dag (han bodde for seg selv) pga. forholdet mellom han og mor mi var ikke så bra. Og moren min hadde besøk av, eller rettere sagt, pulte nye gubber ofte nok som det var, ikke rart faren min ikke klarte forholdet og drakk så mye...
Men detta har jo mor mi funne ut av idag da, at hun faktisk har problemer og at hun ikke passer med de fleste mannfolk, rett og slett får det ikke til, så hun har slutta og holde på med så mange nå. Jeg tror nok hun må finne seg selv og fikse sine psykiske problemer, som sikkert stammer fra hennes egen oppvekst.

Faren min idag er enda alkoholiker (han hadde også hard oppvekst og har det hardt idag) og det virker som han skal drikke seg ihjel en dag snart nå, men med alle de problemene hans og uflaksen hans, så forstår jeg ham nesten. Selvfølgelig fikk han også 2stk nye unger for noen år tilbake, og det trengte han virkelig ikke, men det har gått bra så langt tror jeg, jeg bare irriterer meg over at de ble kjent med meg som deres halvbror, for jeg kan dessverre ikke være der for dem, vertfall ikke nå, jeg har nok med meg selv.

Men uansett, på barnekskolen så startet noen i klassen å mobbe meg, grunnen vet jeg ikke, jeg var verken feit eller tynn, var helt normal, og jeg var smart også, tegnet mye bra også. Men det var vell gjerne det at jeg var spesiell og likte å holde på med ting som andre så på som barnslig eller teit, alle skulle alltid dømme de og det som var "ut" eller "teit/barnslig", mange ganger hev de ord etter meg, som feks; du er så teit, barnslig, osv.
Ellers kom de å ringte på av og til (jeg var mest for meg selv i den tiden, holdt meg hjemme med broren min og spilte tv spill) og jeg trodde de ville faktisk være med meg! (det var jo de som var de kule i klassen), men etter korte minutter i skogen, så var det jo morsomt å springe fra meg, og der stod jeg alene som vanlig..

Heldigvis ble jeg ikke fyskisk mobbet så mye, siden jeg alltid var litt sterk og kraftig bygd, men psykisk helt fra 5års alderen var det tungt.
Så jeg holdt meg mest for meg selv hjemme, unngikk sosiale ting og var mest med broren min og hans venner. (2år ynge enn meg).
Idag er jeg også asosial, men har funnet ut at det er den jeg er, jeg er rett og slett en "introvert" - søk på google.

På ungdomsskulen ble det litt bedre, siden jeg fikk nye klassekammerater og venner, men det var antydninger til både psykisk og fysisk mobbing mot meg der og (men jeg svarte fyskisk og det reagerte de sterkeste på hehe), helt frem til jeg traff en person som spurte om jeg kunne skaffe sigaretter.
Så jeg stjal fra min mor, som aldri merket noe, og ga til ham som var en av de "kule" i alc/røyk/stoff gjengen, som ingen køddet med på skolen. Han spurte om jeg ville vere med, jeg sa ja og følte meg "kul" og glad, det var da jeg startet å røyke. Ble kjent med mange røykere og festfolk i den unge alderen, mange tok også narkotiske stoff. Det som var synd var at etter jeg joinet denne gjengen, så mistet jeg kontakten med min "ekte" venn for en stund. Jeg startet også å teste ut alkohol med mitt søskenbarn og prøvte i noen tilfeller stoff (som jeg hater idag).

Vell resten av ungdomsskolen var jo kul, for nå var jeg en av gjengen, så jeg ble ikke så mye mer mobbet utenom læreren min som sa at jeg sikkert kom til å bli narkoman (pga jeg ble tatt for røyking på skolen), men dette stemmer ikke den dag i dag

Men så kom det verste marerittet mitt på VGS.... 2-3 år med veldig psykisk rettet mobbing mot meg, en gutt som var tynn og litt høgere enn meg, han var også en litt mer populær person på skolen, så selv om jeg kunne ha banket han, så klarte jeg ikke dette pga jeg ble dratt så mye ned psykisk, både hjemme (pga hjemmeproblemer med familie) og på skolen. Han "rettet" på meg forann alle hver gang jeg skulle spør/svare noe muntlig i klassen, han kalte meg dum or rar, han pirket noe helt sinnsykt på meg, og jeg har idag funnet ut at han hadde selv problemer, men alikevel det hadde vertfall jeg, og jeg mobbet aldri noen på den måten, jeg tror aldri jeg mobbet noen, men kan ha sagt/glemt meg noen få ganger i ung alder hvor jeg ikke forstod helt hva jeg sa eller var med på.

Men det hjelper ikke at han hadde problemer, for det hadde også jeg nok av, så en kveld det var fest på "stranda" som vi kalte det, så var jeg med mine venner og drakk sprit og røykte. Senere på kvelden kom han og noen andre jenter osv, de holdt seg litt rolige i starten av kvelden, men senere så ble det action. Jeg husker vi satt i ring og hadde en lek med snakking og spørsmål, og hver gang det var min tur hev han øl på meg, men jeg holdt meg igjen. Derettet konfronterte jeg ham, hvorfor han hev øl på meg, da slo han med på øret (slik at jeg fikk sånn pipelyd og øret føltes tett etterpå:S), men jeg var ikke tøff nok enda til å gjøre noe. Men når jeg gikk bort til ei jente for å si hade godt, så kom han bakfra og hoppet på meg, da klikket det for meg, med sprit og blodet og en veldig agressive meg, så la jeg ham i bakken etter vi delte et par slag, jeg husker at jeg ikke kjente noe smerte. Så var jeg så sint at jeg tok en øl flaske, knuste denne i et tre og var klar til å "drepe" han, jeg var så klar.... rett før jeg smadret flaska i fjeset på han (jeg var aldri en som slosst generelt), så tok min beste venn som jeg nevtne tidligere som jeg mistet litt kontakten med, han tok tak i hånda mi og sa; Stopp, dette vil du angre skikkelig på. Etter det ble det stille og han dusten som mobbet med stakk fortere enn svinet, etter vi hev han ut i noen stener. Deretter kom jeg og min beste venn mer i kontakt med hverandre igjen, og det viste seg at han også var blitt mobbet av samme person tildligere.

Men jeg kom meg igjennom VGS med gode karakterer, og fikk jobb. Men hvem tror dere kom inn i samme bedrift som meg.... Han som mobbet meg... Og da hadde jeg endelig komt litt på bena igjen, men jeg tenkte at jeg ikke orker å gå igjennom alt dette igjen, for i min nye bedrift så var jo han her den "kule" her også, og jeg den litt annerledes personen. Heldigvis behandlet de fleste meg der med respekt, og jeg jobbet aldri med han dusten, frem til en dag der sjefene hadde satt oss to i sammen på et stort prosjekt, da såg jeg sort.......
Jeg jobbet en dag med han og han mobbet som det sang, og jeg klarte ikke å forsvare meg med ord, ellers var jeg ikke tøff nok i edru tilstand til å svare tilbake med vold, så dette såg jeg veldig sort på.
Det var da jeg bestemte meg for å ta selvmord, jeg orket ikke jobben med han, heller orket jeg ikke familien min som hadde nok problemer der vi hadde flyttet opp til en mor mi gifta seg med (det varte ikke mange år), og der var det nok krangel og problemer mellom de voksne og oss unge. Så jeg prøvte å kjøre utfor en klippe (vi bodde også i en mindre by/kommune), det var jo en del fjell og veier i det området jeg bodde, men jeg klarte jo ikke dette, heldigvis. Deretter ble det kjent for familien min at jeg hadde disse problemene, og jeg ble sendt akutt til psykolog, etter dette (og det hjelp, litt) så bestemte jeg meg for å være sterk og komme meg vekk fra alt! Det var nesten som om et selvmordsforsøk og snakking skulle til for å endre på livet sitt, høres ganske sykt ut, men det var sånn jeg ble sterkere og klarte å endre meg selv.

Flyttet dermed vekk fra staden, kom meg vekk fra folk og familie (men har jo kontakt med beste venner og familie jeg bryr meg om den dagen i dag) og fikk meg ny jobb, til og med leilighet fikk jeg råd til, bil, nye venner, og ny stor by. Jeg har det mye bedre idag og er den jeg er og ikke redd for å vise det, driter i alle andre som dømmer folk for det de er, og jeg kommer alltid til å hate mobbere, for de burde vite at det er andre måter å gjøre ting på om man har problemer, uansett hvor dum man er. Jeg har det bra økonomisk i dag, har ekte venner og bedre forhold med familie, men jeg holder enda på med å "fikse" meg selv, for jeg har jo utviklet en del psykisk etter barndommen/oppveskten min. Jeg har til og med fått tinnitus Det er noe skumle greier, mange tar selvmord for slike ting, men jeg takler dette. Det jeg mangler å fikse er mitt forhold til alc, litt psykisk tvangs greier og sunnere livsstil :P Men det går rette veien!

Jeg vil bare anbefale alle å være den de er, gjøre det de vil, drite i andre og hva de sier, sette seg mål og utfordre seg selv. Ikke minst så hjelper trening i liten grad noe helt vanvittig! Ha dine egen meninger og vær deg selv, utfordre frykten din (ikke med stoff da) og kjør på med det som gjør deg lykkelig! Håper dette ikke ble for mye tekst, men historien min er så lang og det er mye jeg ikke har tatt med/skippa, men håper mine ord gir et inntrykk og hjelper de som måtte trenge det! Over n out ^^

En video jeg fant på youtube ang. det verste som kan skje med mobbing i bildet; (advarsel; kan være sterke bilder for noen)

http://www.youtube.com/watch?v=-CmX-5JfC-c
Sist endret av AnonXz; 11. februar 2014 kl. 17:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser det er svært lite bekjennelser fra de som har mobbet. så her kommer min historie som mobber.

Jeg er dessverre den som mobbet andre, jeg valgte å bli en av de "tøffe" hadde mange anmerkninger, røyka bak skolen og mobba både psykisk og fysisk de som var annerledes eller skilte seg ut på en eller annen måte. Slutten av barneskolen og hele ungdomskolen gikk jeg for å være den som sto fremst i gjengen og sto for det værste.

Jeg angrer selvfølgelig på dette nå i ettertid. Jeg har traumatisert mange sin oppvekst med den oppførselen jeg drev med da jeg var 12-16år. Jeg har senere møtt flere av de som var mine "offre" og bedt om unnskyldning. Uansett hva jeg sier er det ingenting som kan gjøre opp for det jeg gjorde. dette er noe jeg gjerne skulle bygd en tidsmaskin for å forandre.

Å velge den retningen jeg gjorde var heller ikke en god løsning for mitt liv. de fleste som har blitt mobbet av meg har barn, familie og gode jobber.(Ikke at jeg skal ha noe ære for det men, bra for dem!) Jeg derimot har en lang bakgrunn som rusmisbruker av verste slaget, har sonet lang fengselstraff for kriminalitet, ingen utdanning og ingen jobb. (Karma is a bitch i guess) Jeg tror at mange av de "tøffe" gutta som har mobbet ofte har samme skjebne som meg. de ender opp i tungt belastede kriminelle miljøer og får dårlige liv.

Jeg har endret livsstil de siste årene, jeg er ute av rusmiljøet og er lovlydig. Jeg håper nå jeg kan få meg en jobb og få et ordentlig liv. Jeg har fått stor respekt for andre mennesker. tynne, tjukke og rare mennesker er alle mennesker. Jeg håper at å være ekstra grei med de som ikke har det så bra, hvertfall kan hjelpe dem litt.
Sitat av AnonXz Vis innlegg
Hva er main-reason til at du er på institusjon? Bare lurer..

Om du ikke klarer det og selvmordstanker kommer i bildet, anbefaler jeg at du rømmer og finner ut av ting på egen hånd, tar tiden du trenger for å finne deg selv og sette bestemte mål, drit i alt annet, du kommer tilbake senere. Men jeg skal ikke pjatte i vei, har sikkert sagt nok.
Vis hele sitatet...
rømme er den dårligeste ideen i å med at jeg da må være her lenger (tvang er et år)
Sitat av Imawesome Vis innlegg
rømme er den dårligeste ideen i å med at jeg da må være her lenger (tvang er et år)
Vis hele sitatet...
Da har jeg nok ingen konkrete svar som er til hjelp annet enn å ta året der i tvang, og ordne ting når du har "sonet" der. Bare bit tenna sammen og stå imot de andre, så klarer du dette
Har blitt mobbet både av elever og lærere fra 1 til 10 klasse. VGS var også hardt, men der var jeg i hvert fall mer bestemt og tok igjen.
Ble mobbet fra 5(ish) til 10 klasse. Har tourettes, så hender jeg lager morsomme ansiktsuttrykk og lagde lyder før. + at jeg var VELDIG tynn
Gikk så langt at jeg sluttet å snakke med folk( uten om de to vennene jeg hadde ). Flyktet til World of Warcraft og andre MMO's og ble 1. vgs "erklært" spilleavhengig. Mamma har klaget og kjeftet på meg i veldig mange år pga asosialitet og PC. Så hun sa: "Gå til psykolog eller flytt hjemme ifra. Jeg kan bli med hvis du vil"
Gikk til samtaler med psykolog i 16 mnd.

Etter mange år med tårer, ekle tanker og depresjon ordnet det seg. Fikk bil lappen og har HELDIGVIS klart å bygge et stort sosialt nettverk igjen. Mobber ingen, og prøver aktivt å ha færrest mulig fordommer.
Vil si jeg kom meg godt ut av tunnelen til slutt.
Sist endret av visualn00b; 20. februar 2014 kl. 19:07.
Ble alvorlig mobbet fra 1-8 klasse, da byttet jeg skole. Mobbingen var både psykisk og fysisk, hver dag. Inkluderte tyveri, banking, dødstrusler, utfrysing, de gikk etter familien min osv osv. Det skadet hele familien min ettersom foreldrene mine ikke kunne gjøre noe, de prøvde absolutt alt; prate med skolen, true med anmeldelse, bup, møter, prate/kjefte på foreldrene til disse ungene etc.

Hører mange som sier de tok hevn ved å delje til noen, well.. det er ikke så enkelt når man er 150cm og jente. Ser noen av disse drittrynene i uka på vgs eller på butikken, får lyst til å drepe dem alle.

Sliter med angst, depresjoner, flere selvmordsforsøk, substansmisbruk, problemer med sosiale evner, stoler på ingen etc. Ser også at en del av disse karene og jentene har begynt å få seg jobber å slikt. Det frister å ødelegge livene deres ved å sende arbeidsgiveren full rapporter fra skolene, bilder etc, men jeg velger å hevde meg over det og være den bedre personen i det tilfellet.

Men gud å fader, om en av dem ever kommer opp til meg nå, mange år etter, ville jeg dytta han/hun i trafikken. No mercy
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ble mobba fra 1. til 9.klasse av noen i min egen klasse og noen som var et år eldre. De var altid i grupper så jeg hadde ikke så mye sjangs til å gjøre noe særlig, jeg var liten av vekst men var ganske sterk og viste hvordan jeg sloss og frykter ikke smerte men den psykiske mobbingen går veldig lett inn på meg. Når jeg så en av mobberene alene hendte det ofte at jeg tok hevn og banket dritten ut av personen. Søstra mi ble også mobbet og gikk vel i 2. klasse første gangen jeg ble slått ned med balltre av en gutt som var noen år eldre enn meg som mobbet søstra mi. Havnet ofte i brutale slosskamper der blodet sprutet mens jeg sloss mot personer som var eldre enn meg og hver gang jeg fikk et overtak kom det en eller anen dust å dro meg i beinet eller holdt meg nede.

Har aldri mobbet noen men det har vært episoder jeg ikke er noe særlig stolt av f.eks i 6.klasse var det en person som kastet stein etter 3menningen min som var 3 år mindre enn han så jeg slo han i trynet og sparket han i magen flere ganger så han begynnte å spytte/spy blod så han måtte på legevakta.

Nå som jeg går på VGS er det ikke en kjeft som plager eller truer meg lenger. Virker som om de er redde for meg elns. Jeg sier ikke så mye og viser ingen tegn til frykt til noen.

Etter årene med mobbing sliter jeg med selvmordstanker/forsøk, selvskading, vansker for å stole på folk, depresjoner, sinne, at det klikker for meg av og til og jeg gjør ting som jeg vanligvis ikke ville gjort f.eks slo jeg ned en kompis av meg med en stol når jeg hadde blitt fyrt opp hele dagen, ensomhet og lav selvtillit.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg har alltid vært en fæl fyr
I dag sitter jeg her som en "omvendt og frisinnet" 27åring.

I min oppvekst drev jeg med en idrett hvor miljøe rett å slett var destruktivt her i byen! Det handla om å rakke ned på andre for å heve seg selv, "hvem kan være det største rasshølet"-mentalitet.
Dette var ikke bare oss spillere, men også FORELDRE! Så hva kan man forvente av 10 - 16år gammle "tøffinger" som ser foreldre stå å rakke ned på sine egne og andres barn....?

Det gikk så langt en gang, at Pappa-Pål på ca 45 - 50år, sto på tribunen å ropte ut så alle kunne høre det:
"NÅ OLE, TAR DU I SOM FA#&, HVIS IKKE GÅR DU HJEM!! Å DU VET HVA SOM VENTER NÅR DU KOMMER HJEM!?"
Enkelte skulle aldri blitt foreldre...

Selv ble jeg bare "terga", har aldri følt meg mobba. Å det er jeg veldig glad for, for etter å ha pratet endel med mine "offre", så har jeg lært hva mobbing påfører et menneske både psykisk&fysisk!

I en alder av 20år, møtte jeg ei fantastisk jente som jeg skylder veldig mye av livet mitt den dag i dag! (Selv om det ble slutt )
Denne jenta fikk meg til å innse at verden ikke handler om å være rasshøl 24\7, fikk meg til å gi andre en sjanse, bli kjent med det som før ville vært mitt "offer".

Jeg har tjent noe helt utrolig på dette! Jeg har venner i alle miljø'er å aldre. Jeg går rundt med en god følelse i kroppen hver dag, bare positive å herlige venner rundt meg. Vet at endringa jeg gjorde med meg selv har ført til at jeg har venner som stiller opp 100% for meg, å det er uten tvil gjensidig!


Jeg har møtt på flere av mine tidligere "offre" i voksen alder, jeg skammer meg!!!
Jeg har prøvd å be om unnskyldning til de fleste, noen har godtatt det, andre har gitt meg finger'n. (Med fulle rett!)

Idag sitter jeg med en følelese av at jeg ikke har noe uoppgjort med noen, og har jeg glemt en stakkar så skal jeg være førstemann til å legge meg paddeflat å be om abselutt unnskyldning for min tåpelige, latterlige, idiotiske, tilbakestående-oppførsel!



Utrolig hvor langt i livet man kommer, bare ved å være litt ydmyk å omtenksom!
Det er altid noen andre som har det værre en DEG\MEG, så ikke mobb eller plag noen, du vet aldri hvor jævlig denne personen har det!


Å skulle DU, ja du som leser dette! Om du skulle finne ut hvem jeg er, vær så snill å kom bort til meg på byen å si 'hei', fortell hvem du er osv! Ingenting er som å bli kjent med nye folk, å jeg tørr nesten vedde på at jeg er rarere enn deg!