Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1328
Vi har solgt en båt. kjøperen har betalt forskudd på 2000. Men det gjenstår et restbeløp på 8500,-. Kjøperen har blitt blakk og ønsker å heve kjøpet. Og få tilbake forskuddet, burde han få det? hva mener dere?
Du har jo loven rundt angrefrist. Hvis den oppfyller angrefristens krav, så burde det ikkje være noe problem for han å heve kjøpet.
Dette er ikke gyldig grunn til å heve kjøpet. Regner med dere har kontrakt?

Må nødt til å nevne at slike avtaler aldri er spesielt smarte. Ta alltid hele beløpet med en gang, så slipper man slikt. Dette er en alt for vanlig problemstilling.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du har jo loven rundt angrefrist. Hvis den oppfyller angrefristens krav, så burde det ikkje være noe problem for han å heve kjøpet.
Vis hele sitatet...
Angrefrist gjelder ikke kjøp over disk eller privatsalg ?

Om dette er en båt du ikke vil få problemer med å selge på nytt, så ville jeg refundert deler av depositumet.
Sist endret av Vod0; 20. mai 2013 kl. 22:18.
Hvis du er litt grei og ikke har tapt noe på det personlig ville jeg gitt tilbake pengene!
Sitat av Dvergen Vis innlegg
Hvis du er litt grei og ikke har tapt noe på det personlig ville jeg gitt tilbake pengene!
Vis hele sitatet...
Kommer jo litt an på om han har brukt båten over tid. I såfall bør han i allefall ikke gi tilbake de 2000,-
Om ikke annet er avtalt er det kjøpsloven som gjelder.
Trådstarter
31 2
Vi har skrevet kontrakt. Vel å merke har vi bare sendt den pr mail. Så hans underskrift mangler. Den har ligget på finn, i det minste så blir det et fratrekk for annonseringen. Var det jeg har tenkt. Jeg blir bare så oppgitt over folk som ikke kan ordne opp for seg. Båten er fremdeles hos oss som vi skrev i kontakt frem til han hadde gjort opp for seg.
Da holder jeg med deg i at du tar fratrekk for annonsen, og selger båten til noen andre. Fordelen er jo at det er en glimrende tid på året for salg av båt.
Sitat av KarlOZ Vis innlegg
Jeg blir bare så oppgitt over folk som ikke kan ordne opp for seg. Båten er fremdeles hos oss som vi skrev i kontakt frem til han hadde gjort opp for seg.
Vis hele sitatet...
Ærlig feil som kan skje alle. Det er jo litt kjipt for deg, men ikke verdens undergang. Ville betalt han tilbake og prøvd å solgt den på nytt. Kansje tatt deg betalt for ny annonse om det koster deg noe.

Verden er ikke perfekt, slike avtaler om kjøp blir brutt hele tiden! Lev med det.
Angrerettloven (heretter angrl) gjelder kun ved forbrukerkjøp av en selger/tjenesteyter som opptrer i næringsvirksomhet, jf. angrl §1.
Forbrukerkjøpsloven har heller ikke noen virkning her, av samme grunn som ved angrl., jf forbrukerkjøpsloven §1,.

når det er sakt så går det an å vise skjønn,, jeg vile nok beholt kr 1000,-
grunnet betaling på finn, jobben med annonsering og ikke minst mulig tapt salg.

Det kjøper har gjort er jo egenlig å betale deposetum for å sikkre at båten ikke selges til en annen kjøper...

Tokk selv et deposetum på 5000 kr. når jeg solgte en volvo s40- Og jenta ville vente på feriepenger. trakk da også annonsen fra finn.no. Beholt bilen i 3 uker.
avtalen hvar skrevet ned på en serviet. ( el lignende, husker ikke).
Jeg beholder hele beløet vis ikke salg.

Det løste seg heldigvis bra...