Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3110
I morres oppdaga jeg at Rimi butikken på bøler er blitt rana... Hvem duster er det som gidder å rane en sånn uskyldig og praktisk butikk. Noen som har lyst til å reflektere litt over raning i nærmiljøet? Hvorfor raner folk? Er det mannen i gata eller gutten på hjørnet? Noen psykologer i forumet? Hva foregår i huet på sånne folk!?

(og nå er butikken stengt , fredagsmiddagen blir muligens ødelagt av de jævlene!)
Jeg er helt enig, det er helt på trynet å rane sånne butikker.. Ikke misforstå, men jeg "skjønner" de når det er snakk om en bank, for de har masse spenn osv, men når det er snakk om en jævla RIMI butikk eller lignende hvor de ikke akkurat har kjempemye sikkerhet, så er det rett og slett fordi ranerne er for FEIGE til å prøve seg andre steder... De er jævla redde for snuten, så da raner de uskyldige nærmat-butikker, skremmer de ansatte, kundene og til slutt stikker av med et max 5 sifra-tall.. Etter det stenger de seff butikken for en stund, og folk må gå laaange omveier for å kjøpe det de vil... Hater ranere, de er så patetiske drittsekker.
Penger er noe man ikke kan få nok av. Trenger noen dophuer penger så tar de penga fra en uteligger om de er desperate nok.
Et ran av den lokale Rimi butikken var ikke akkurat det verste jeg har hørt om

Ran er noe absolutt alle er kapable til å gjøre tror jeg. ("We all got criminal impulses, but just a few react on them." Er det ikke det dem sier i den Discovery promoen..)
Hvis man i ung alder først begynner å naske i butikkene tror jeg at sjansen er stor for at det kan utvikle seg til ran. Men det viktigste er miljøet tror jeg, først og fremst oppvekstmiljøet. Også har man "venner" med dårlig reputation som også er en viktig faktor for hvordan ting utvikler seg.
Simple's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av kermit-
Et ran av den lokale Rimi butikken var ikke akkurat det verste jeg har hørt om
Vis hele sitatet...
nei, men det er irriterede og unødvendig... Folka fikk sikkert ikke såå mye penger med seg... Bedre å ta en bank eller en gullsmed da...
Opprinnelig postet av Simple
nei, men det er irriterede og unødvendig... Folka fikk sikkert ikke såå mye penger med seg... Bedre å ta en bank eller en gullsmed da...
Vis hele sitatet...
Krever jo mye mindre planlegging osv å rane rimi butikken da. Å rane en bank f.eks. er ikke noe hvemsomhelst finner på. Tror nok terskelen for å rane en vanlig butikk er ganske mye lavere..


Men hvorfor noen blir kriminelle og andre ikke har nok både miljømessige faktorer, og biologiske..
Det har blitt gjort en studie av menn som ble adoptert bort som barn, og de har sammenlignet fedrenes og mennenes kriminelle adferd (de har sett på rulleblad til forsøkspersonene)

Gruppe 1: De som ikke hadde en kriminell biologisk far hadde lavest forekomst av kriminell adferd, uansett om adoptivfaren var kriminell eller ikke..

Gruppe 2: De som hadde kriminelle biologiske fedre, men ikke kriminell adoptivfar, hadde dobbelt så høy sannsynlighet som gruppe 1 for å være kriminelle selv

Gruppe 3: Men de som hadde både kriminell biologisk far og kriminell adoptivfar hadde absolutt den høyeste forekomsten av kriminell adferd.
Man kan anta ut av disse studiene, at man kan være biologisk disponert for å bli kriminell.. Men at denne disposisjonen kombinert med negative miljømessige faktorer gir det absolutt "dårligste resultatet"
Jeg ranet Frelsesarmèens suppekjøkken, er jeg dum?
pinnsvinet: ganske dum ja. dårlig med kontanter der.

Ran er en fin ting, bare det ikke går ut over andre. I min "nærbutikk" har de som hobby å dælje seg selv ned med et palltre, ta masse penger, gjemme disse samt identifisere en oppdiktet ransmann. Det er veldig gøy og sånnt.
kermit- sa jo sånn at hvis man bøffa i butikken som unge osv er det større sjans.. JEG har personlig stjelt MASSE fra butikker... Godteri osv.. Sikkert for 50 000 kr i løpet av noen år.. Bøffa noe SINNSYKT før.. Men har stoppa helt nå, og har ingen kriminelle venner, så jeg er vel safa'n
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Godteri for 50000 i løpet av noen få år? Da må du spise stooore mengder med godteri.
La oss si at godteri koster 100 kroner pr kilo. Så du har stjålet ett halvt tonn med godteri? jada.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hehe Litt absurd tall det der, ja. Men han regner kanskje ikke bare med "godteri" - men også brus, potetgull og til dels annen "mat...?

Forøvrig er jeg helt enig i at det er for dumt å rane nærbutikker; de får sjelden med seg mer enn et par tusen uansett. Som mamma pleier å si: "Jeg gjør meg ikke til tyv for småpenger heller!"
Altså, sikkert ikke 50 000, men seriøst ca 25 000 - 30 000... Jeg bøffa så SINNSYKT med godteri, og du kjenner ikke meg.. Folk kaller meg candy man på skolen osv.. Du SER meg ikke uten godteri i kjeften eller lomma lissom.. Men jeg er faktisk ikke så feit som jeg skulle være.. Har jævla kjapp forbrenning =)