Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 4670
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Har lenge planlagt å oppgraderer (bygge ny) pc, men det har blitt med planene.
Nå har jeg endelig kommet opp med to oppsett (gjelder bare å få mamma med på notene), et intel og et amd, men er litt usikker på hva jeg skal velge... har et litt labert budsjett:

AMD oppsett:
CPU:
AMD Athlon XP2100+ 1.733 GHz 266 MHz bus - 2123,-

CPU-Kjøler:
Thermaltake CPU-kjøler, "Volcano 7+" - 295,-

HK:
MSI KT3 ULTRA-ARU - 1434,-

RAM:
DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 - 1179,-

Shim:
CPUFX shims for AMD XP, anodisert, blå - 69,-

Goop:
Arctic Silver 3 Thermal Compound - 79,-

Tower:
Chieftec Scorpio Big Tower m/dør Sølv - 1105,-

Floppy:
NEC Diskettstasjon - 139,-



Intel oppsett:
CPU:
Intel Pentium 4 2.0 GHz Boxed Norskog - 2312,-

HK:
MSI 645E MAX2-LRU - all u need - 1341,-

Ram:
DDR-DIMM PC2700 512MB - 1179,-

Tower:
Chieftec Scorpio Big Tower m/dør Sølv (inkludert 340w psu) - 1105,-

Floppy:
NEC Diskettstasjon - 139,-


Sånn, det var det, nå håper jeg at dere har noen synspunkt om hva jeg bør velge og hvorfor, dette er bare main oppsett, har 3dkort og alt annet som jeg eventuelt trenger...
Sist endret av Tias; 10. juni 2002 kl. 12:34.
Better than thou.
Gå for AMD oppsettet. Ser bra ut det. Skjermkort er forresten? Harddisker?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Drittkort, et Hercules 3D Prophet 4500 64mb kort.

Hdd; en IBM 75gb (husker ikke typen. etteller annet 75gpx elns) diks, en 100gb kommer snart inn (håper jeg, har fått en deal på disken for 750elns)...
Better than thou.
3D Prophet kortene er jo ikke så ille.. Ok, så sweet ut det, go for it. :]
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Heh, vet ikke enda, håper det kommer litt flere svar inn.
Noen spes grunn til at jeg burde velge AMD istedet for Intel Carlo?
Opprinnelig postet av Tias
Drittkort, et Hercules 3D Prophet 4500 64mb kort.

Hdd; en IBM 75gb (husker ikke typen. etteller annet 75gpx elns) diks, en 100gb kommer snart inn (håper jeg, har fått en deal på disken for 750elns)...
Vis hele sitatet...
IBM 75/60gpx SUGER. Jeg har en som er fubar. Det skjedde med to andre jeg kjenner og... Full av produksjonsfeil! Ikke til å annbefale i det hele tatt! Tror de var opp i 60% retur.
Hvis du skal kjøpe HD, så kjøp Western Digital. Veldi gode IDE harddisker.

Ett spørsmål: Er det noe vits å kjøpe 2700 ram? Det var en test på hardware.no og de fant bare 1% forskjell fra 2100. Eller tar eg feil? XP2100 er jo ikke så veldi overklokke vanlig...
Eller?
Bare noe som plaget meg...

Opprinnelig postet av Tias
Har lenge planlagt å oppgraderer (bygge ny) pc, men det har blitt med planene.
Nå har jeg endelig kommet opp med to oppsett (gjelder bare å få mamma med på notene), et intel og et amd, men er litt usikker på hva jeg skal velge... har et litt labert budsjett:

AMD oppsett:

CPU:
AMD Athlon XP2100+ 1.733 GHz 266 MHz bus - 2123,-

CPU-Kjøler:
Thermaltake CPU-kjøler, "Volcano 7+" - 295,-

HK:
MSI KT3 ULTRA-ARU - 1434,-

RAM:
DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 - 1179,-

Shim:
CPUFX shims for AMD XP, anodisert, blå - 69,-

Goop:
Arctic Silver 3 Thermal Compound - 79,-

Tower:
Chieftec Scorpio Big Tower m/dør Sølv - 1105,-


Intel oppsett:
CPU:
Intel Pentium 4 2.0 GHz Boxed Norskog - 2312,-

HK:
MSI 645E MAX2-LRU - all u need - 1341,-

Ram:
DDR-DIMM PC2700 512MB - 1179,-

Tower:
Chieftec Scorpio Big Tower m/dør Sølv (inkludert 340w psu) - 1105,-

Floppy:
NEC Diskettstasjon - 139,-


Sånn, det var det, nå håper jeg at dere har noen synspunkt om hva jeg bør velge og hvorfor, dette er bare main oppsett, har 3dkort og alt annet som jeg eventuelt trenger...
Vis hele sitatet...
Skal du ikke ha kjøler osv på intel oppsettet? Og ikke floppy på AMD'en? *pirkepirke*
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
RoadKill:
Hdd har jeg som jeg sa, 75gpx har jeg hatt over et år...
Det er bare den på 100 som jeg kanskje kjøper, har litt dårlig med peng...

Edit:
Vet ikke med 2700 ramen, men jeg syns det er vert det anyway...
Opprinnelig postet av Tias
Heh, vet ikke enda, håper det kommer litt flere svar inn.
Noen spes grunn til at jeg burde velge AMD istedet for Intel Carlo?
Vis hele sitatet...
JA! Du får mye mer for pengene. + det er en prinsipp sak. ok kansje ikke så saklig, men det er ett faktum at du får mer ytelsee pr. kr når du kjøper AMD. (Hvorfor Carlo?)
Opprinnelig postet av Tias
RoadKill:
Hdd har jeg som jeg sa, 75gpx har jeg hatt over et år...
Det er bare den på 100 som jeg kanskje kjøper, har litt dårlig med peng...

Edit:
Vet ikke med 2700 ramen, men jeg syns det er vert det anyway...
Vis hele sitatet...
OK sorry. Sitter på skolen, og er Veldi trøtt. Og du er fornøyd med IBMen?
Bra HK foresten. Passer inn i alle kriteriene mine. (skal kjøpe nytt jeg og...)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
CoDEmASTeR:
Ok, putt på en floppy på amd og da, det var en liten miss fra min side...
Intel er som du sikkert ser visst du ser litt nøye etter, boxed, så kjøler følger med....

Roadkill: Carlo som sa jeg burde velge amd først, så da spurte jeg han...

Edit: Roadkill, greit det... ibmen funker forsåvidt greit, har ikke noen problemer med den uten om at biosen min ikke tar større en 32gb, så en upgrade er nødvendig...

Edit2: Roadkill, du var ikke tilfeldigvis på IPX 02?
Sist endret av Tias; 10. juni 2002 kl. 12:34.
Opprinnelig postet av Tias
CoDEmASTeR:
Intel er som du sikkert ser visst du ser litt nøye etter, boxed, så kjøler følger med....
Vis hele sitatet...
Oj, så ikke det.. My bad
Opprinnelig postet av Tias

Edit2: Roadkill, du var ikke tilfeldigvis på IPX 02?
Vis hele sitatet...
Ja det var jeg. And damn proud of it!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Me2, syns jeg kan huske å ha sett navnet ditt en eller annen gang på ipx...
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
kjør på AMD med mindre du er en über1337 overklokker (som vil presse p4'en opp i 2,8GHz ellerno). i så fall er det greit å ikke bruke boxed versjon men kjøpe en monsterkjøler (les: delta vifter med spenningsregulator)..

Pentium 4 2.0 GHz er mye dårligere enn AMD A. XP 1,7GHz, rett og slett pga dårligere arkitektur (blant annet for lang pipeline)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Blir ikke amd veldig varm da?

Hvor mye cache er det på xp serien?
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
tjo.. AMD blir varm, men en silent viking kjøler den fint uten for mye irriterende støy (greit å ha minst èn kabinettvifte)

[usikker]
jeg er ikke sikker på hvordan L2 cachen til XP'ene er, men jeg gjetter at den ligger på 512kb
[/usikker]

uansett så gir AMD mer for pengene, nuff said
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Ååh, jeg er så jævla usikker....

Takk for svar i allefall, nå tror jeg at jeg har litt tenking foran meg.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
burde ikke være så jævlig vanskelig..

på den ene siden har du ytelse og varmeutvikling
og på den andre siden har du høy pris og lavere ytelse

take your pick
Hvis du kjøper på komplett så ville jeg ha styrt unna den floppydisken. Min er på vei tilbake i dag, for å si det sånn men det kan jo være et enkelttilfelle. Ellers så AMD oppsettet meget bra ut såvidt jeg kunne se. Hva er 'shim' for noe? Og den artic silver cooling pastaen, hvordan bruker man den (kjøpte det, men har ikke brukt det)?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
mongob0ffel:
inteloppsettet er faktisk billigere en amd oppsettet...

Xector: Shim er en sak som skal hjelpe til med å stabilisere cpukjøler, dvs at den skal gjøre det bedre å montere cpukjøler (tror jeg).
Pastaen er jeg ikke helt sikker på; quoter fra totto i en annen post:

En ekstra ting, kjøp deg noe Artic SILVER 3(ikke glue) goop. sørg for å fjerne den gamle kjøle pastaen hvis det er noe der (tror du må bruke isopropanol) og rens cpuen helt, så legger du en liten klatt Artic Silver oppå, bare en liten dråpe på størrelse med ett knappenåls hode, så tar du en q-tip eller bruker fingeren for å fordele goopen, skal bli ett VELDIG tynt lag. Dette bør funke
Vis hele sitatet...
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
inteloppsettet er billigere enn amd oppsettet fordi du valgte en dyr XP modell, du kunne jo ha valgt f.eks en XP 1900 og fremdeles hatt bedre ytelse enn en Pentium 4 2GHz på de fleste områder (imo)

du sparer også penger på at du valgte en boxed versjon av p4'en.. det går an å velge en billigere cpu vifte til AMD'en enn volcanoen vetu

--------

shim forhindrer at du knuser AMD kjernen, rett og slett

kjølepasta (goop) bedrer varmeutvekslingen mellom CPU og heatsink, slik at kjøleren din får bedre effekt (for å si det enkelt)

[edit]
man drypper en liten dråpe goop på CPU kjernen og fordeler et tynt lag utover med et barberblad ellerno. Du oppnår gjerne en temp. forskjell på minst et par grader
[/edit]
Sist endret av mongob0ffel; 10. juni 2002 kl. 14:32.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
mongob0ffel: du har vel rett i det, jeg valgte en dyr model, vil jo ha det yperste vettu. Men på den annen side så har ikke amd dyrere modeller....
Seff kan jeg kjøpe billigere vifte til amd, kan jo til og med kjøpe boxed av xp 2100... det er litt forskjeller på de forskjellige oppsettene mine fordi jeg hadde planlagt å kjøpe amd, men så ville jeg bare se hva et intel oppsett kostet...

Alle:
Så nettop litt på de forskjellige cpu'ene, jeg la merke til at amd har 266mhz bus, mens intel har 400mhz, har dette noe å si på ytelse med ram osv? Dvs, vil ramen yte bedre med intelen?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
AMD all the way sier jeg bare. Prinsippsak, OG som man sier her, mere ytelse for riksdalerne dine.

AMD'en blir varm ja, men så lenge du ikke er gjerrig når du handler vifte, ekke det no problem, hverken varme-, eller lydmessig.

Jeg har også en sterk tro på at overklokking er oppskrytt. Nemlig!
Må si meg enig med de andre her. Go for AMD!! Du får mest ytelse for pengene og det er det som gjelder mest for meg ihvertfall. Anbefaler at du kjøper en Silent Viking som kjøler visst du går for AMD.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
400MHz (4x100) er oppskrytt

kjøp heller DDR266 (evt DDR333, men du trenger det sikkert ikke)
[offtopic] RoadKill er du medlem av EOF ?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Okay, jeg er nesten overbevist...
Må bare få klarert litt med mamma osv
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hehe. Mamma har siste ordet ja

Syntes jeg ser det for meg:

"Mamma, kan jeg få kjøpe AMD-settet istedenfor Intel brikken?"
"Har du vasket rommet ditt?"
"Ja."
"Bak sofaen også?"
"Ja..."
"Nei, det har du ikke"
"Vær så snill mamma! Jeg lover å være flink gutt heretter!"
"Ok da. Men du vet at jeg og faren din ikke liker at du tilbringer så mye sammen med de AMD-pøblene."
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Jeg står for mitt. INTEL PENTIUM 2.0 GHz
Hvis du går for Intel bør du heller kjøpe 1.8a for så å kjøre den på 133 mhz bus istedenfor standard 100 mhz. Da får du 2.4 ghz. Det er ca. 95% sjanse for at dette går bra. Du klarer sikkert å kjøre den på enda høyere hastighet.

Hvis du følger mitt råd og overklokker, bør du bytte ut MSI kortet med et hovedkort fra Asus eller Epox.
Sist endret av gaucho; 10. juni 2002 kl. 20:45.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Stormen: du vet hvordan det er
Hun som betaler, hun som setter grenser...

gaucho:
1.8a?
Hvorfor 1.8? Pris eller fordi at cpu'en ikke skal svi ræva av seg?
Er det mulig å sette annet en 133mhz bus? Hvilken Kjøler?
Hk - Et sånt et?:
Asus P4B266-E Hovedkort for S478/P-4 DDR

Edit: ser i ettertid at dette kortet ikke støtter 333mhz ddr... Jaja, shit i det, jeg finner et nytt et...
Sist endret av Tias; 11. juni 2002 kl. 10:02.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Asus hk river gata. Stabilt som fy.
1.8a fordi den gir best ytelse i forhold til prisen (bare hvis du overklokker). På Intel CPUer er multiplieren låst, så eneste mulighet for overklokking er å øke FSBen. Standard FSB på denne CPUen er 100 mhz "Quad-pumped", altså 400mhz effektiv(de nyeste Pentium4ene har 133 mhz, altså 533 mhz effektiv, og er derfor vanskeligere å overklokke siden FSB allerede er høy). 1.8a har multiplier på 18 (18*100mhz=1.8ghz). Hvis vi øker FSB til 133 får vi 18*133mhz=2,4ghz. Grunnen til at jeg sier 133 er at de fleste hovedkort har dividere som gjør at RAM, PCI og AGP kan kjøre på standardhastighet med FSB på 100, 133 og 166. Hvis du kjøper god RAM og hovedkort og skjermkortet tåler en del, er det god mulighet for at du kan kjøre disse komponenetene på høyere hastighet enn standard. Her anbefales det å være forsiktig, da for høy PCI hastighet kan ødelegge innholdet på harddisken.
Ved overklokking er det viktig å ha god kjøling. Men hvis du nøyer deg med å øke FSB til 133 holder standard boxed viften i lange baner. Kabinett vifter er også anbefalt.
Men hvis du har masse penger å svi av kan jo du kjøpe top of the line uten å tenke på alt dette..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Okay, asus er bra, asus er best, da tar jeg asus. Men dette er som sagt til p4, ikke til AMD som jeg så tydelig kan huske at du anbefalte meg Ond^Sofa.

Faen og, nå ble jeg usikker igjen, jeg som hadde bestemt meg for å ta amd...
Jaja, jeg kan altså klokke en p4 masse, men da må jeg vel kanskje ha super ram og da?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ooog som jeg også skreiv, oppklokking er oppskrytt
Det er iaffal min teori.
Better than thou.
Det samme er Asus.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Asus rocker bad. Asus kortet jeg har nå, funker iaff bedre enn non andre jeg har prøvd.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Wow, Carlo er rask

gaucho: når du sier a, mener du da a serien av p4, altså den derre som kom før norskog?
Angående 2.0/1.8: denne har bare 100mhz du, ikke 133, dette er en vanlig norskog 2.0ghz cpu, ikke den nye superserien.
Altså, visst jeg kjøper 2.0, blir det da for mye for cpu'en, eller er det bare pris messig du tenker nå? Jeg bryr meg ikke om et par hundrelappe (tror jeg)...
Er det bare 100 og 133 som er valgmuligheter her i og med de derre standarene som du nevnte, er det ikke mulig å velge 1 og 1 mhz da? Syns jeg har hørt noe prat om 157mhz osv, kanskje jeg bare innbiller meg det...
- a-serien er NorthWood (norskog om du vil...), den med 512 kb cache og 13 micron produksjonsprosess.
- Prosessorene med 100mhz FSB lar seg lettere overklokke enn de med 133mhz FSB fordi de har høyere multiplier (som jo er låst).
- Beklager at jeg ikke gadd å sjekke de siste CPU prisene før jeg postet , det er noen uker siden sist jeg gjorde det. Det var ikke så stor prisforskjell som jeg trodde. 2.0 kan jo sikkert overklokkes enda høyere siden den har multiplier låst på 20. De ekstra 300 kr er sikkert verdt det. Les noen reviews som sammenligner, eller bare gå for 2,0.. 300 er jo ikke allverden.
- Jo, de fleste hovedkort lar deg stille FSBen i hakk på 1 mhz, men da er det ikke sikkert det finnes en divider som lar deg kjøre resten av komponentene på standardhastighet. Noen hovedkort lar deg låse PCI, AGP og RAM på standardhastighet. Du får finne deg noen reviews der ulike alternativer sammenlignes. Hvis du ikke har divider eller lås og kjører på en hastighet som ikke er standard, kan det være komponentene begynner å oppføre seg merkelig (korrupte data, føcka grafikk o.l.). Det skal dog være godt mulig å kjøre de fleste komponenter litt over standard hastighet. Det er her kvaliteten på komponenter som RAM, grafikkort og harddisk spiller en viktig rolle.

Det virker kanskje som om jeg prøver å pushe Intel alternativet her, men det er ikke tilfellet. AMD lager minst like bra prosessorer som Intel, og på tilsvarende hastigheter er AMD hakket raskere i ulike benchmarks. Forskjellen er stort sett ikke merkbar i vanlig bruk. AMD athlon xp prosessorene kan også overklokkes en god del, men ikke like mye som Intel P4. Prisen er også omtrent den samme. Det er egentlig ett fett hva du velger.. Du blir sikkert fornøyd uansett.
Sist endret av gaucho; 10. juni 2002 kl. 22:37.
hvis du kjøper 2,0GHz cpu'en kan du pushe den til 2,66GHz uten problemer, og da begynner det å smake fisk :P

MEN...hvis du kjøper intel, kjøp for guds skyld rdram, det er ikke så sinnsykt dyrt, og du får mye større minnebåndbredde med den. Latency'en er bare 32, mot 60 som det var før, og hvis du overklokker, så synker latencyen. Dette skjer ikke med DDR RAM, der øker latencyen på minnet når du overklokker. 512 RDRAM koster vel rundt 2k nå, og det er jo en overkommelig pris, hvis du kjøper et hk med intel 850e(tror jeg), så støtter det 1066MHz rdram, samtidig som du kan kjøre cpu på 133MHz fsb uten problemer, det vil lønne seg i fremtiden, da du glatt kan kjøpe ny cpu( les: 3GHz ++), uten å tenke på at du må bytte sokkel.

Nå kommer jo amd med thoroughbred kjernen, men den er like utdatert som de gamle XP cpu'ene. De blir varme, kan ikke overklokkes, og kjernen er faktisk enda mere sprø. Hvis du kjøper en amd, og moser kjernen på den, så angrer du temmelig mye på at du ikke kjøpe en intel, som faktisk tåler en del.

Mvh
Vegard Nerland
Servicetekniker ComputerCity Sandvika
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
gaucho: takk for ekstremt gode og sammensatte svar.

Takk for gode svar, jeg skal tenke på alternativene og så får vi se. Må vente til mamma får feriepenger

Et lite spm, veggis (takk for bra og detaljert svar btw), du nevnte latency osv, hva får det å si for meg da? Rd-brikker må stå 2 og 2 enda right?

Edit: jeg har ikke de ekstra 8-9 hundre kronene jeg trenger for å kjøpe rd-ram...

Edit2: jeg ser i ettertid at det kortet jeg fant ikke støtter 333mhz ram, jeg fant andre kort som gjør dette, men da mister jeg raid, lan, usb2 osv, skal jeg gå for rammen eller skal jeg gå for features?
Sist endret av Tias; 11. juni 2002 kl. 10:04.
Better than thou.
Raid og usb2 kan du kjøpe tilleggskort til etterhvert som du får bruk for det som går i PCI portene hvertfall. Kan ikke gjør det samme med ram slottene. Jeg ville gått for hk'et som støtter raskere ram, jeg gjorde ikke det sjæl og angrer på det nå.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Takk for svar, skal prøve å få tak i et kort med både 333mhz og raid...
Kanskje ikke så veldig hjelpsomt men, her er en link til en tilsvarende diskusjon...

http://www.the-elysium.net/cgi-bin/m...=ST;f=14;t=854
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Takk for url, alt er hjelpsomt.

Edit: fant et kort som støtter 333mhz og har lan innebygd... komplett sier at det støtter opp til 2.2 og videre, men asus sier at det støtter 2.4 and beyond.

Kortet er: Asus P4S533 Hovedkort for S478/P-4 - 1202,-

Edit2: Er det anbefalt å bruke den ramen jeg har valgt, så på psdata at de hadde apacher til rundt samme prisen, er dette å anbefale istedet for den som jeg har valgt som sikkert er noname?
Sist endret av Tias; 11. juni 2002 kl. 18:47.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Siste spm, funker kortet, Asus P4S53 med støtte for 533mhz cpu med en 400mhz cpu? Det står ikke noe om det på asus sine sider, antar at den gjør det men spør nå alikevell...

Takk for alle svar, dere er en grei gjeng...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Antar at det er støtte opp til 533, så det skulle nok gå fint
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Okay, satser på det da, takk for alle svar, nå må jeg bare klarere litt med gamlingene så blir livet litt raskere...