Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1444
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som vet hva slags doping effekter man får av glukokortikoidmedisiner som Kenacort og Prednisolon?
Svært, svært lite. Det som vanligvis benyttes til doping er anabole steroider, som er noe helt annet.

Glukokortikoider er et omstridt tema på sportslig toppnivå. Det er noen få studier som har funnet en minimalt forbedret ytelse i spesifikke grener (submaksimale intensitetsøvelser), men det er ikke skapt en troverdig forklaringsmodell. Det er også snakk om store doser og lengre tidsintervaller, så for å unngå bivirkninger (binyreinsuffisiens (!)) kreves det tett oppfølgning av helsepersonell som har peiling. Det er heller ingen studier som har funnet forbedret kapasitet ved bruk av GC på kort sikt. Velg noe med mindre skadepotensiale.

Lesestoff: https://bjsm.bmj.com/content/54/1/8
Sist endret av Nether; 13. januar 2020 kl. 00:43.
Glucokorticoider (GK) blir brukt som legemiddel hovedsakelig for å undertrykke immunforsvaret.
For å minske symptomene på en del autoimmune sykdommer og til å midlertidig undertrykke overdrevne betennelsesreaksjoner.

Atleter bruker GK-preparater mot astma eller muskelskader.

GK er hormoner som fører til en rekke endringer i nesten alle typer vev.
I tillegg til deres påvirkning på immunforsvaret, endrer de også stoffskiftet ganske dramatisk.
I idrettssammenheng er deres protein-katabolske effekt mest relevant, i den forstand at det er noe en ønsker å unngå.
GK gjør over tid at kroppen spiser av muskelvev, spiser av beinvev og endrer sukker- og fettomsetningen.

Du får også forhøyet blodtrykk og sensitiviteten ovenfor insulin blir redusert. Restitusjon og anabolisme (oppbygging av vev) blir nedsatt.
På sikt vil forhøyede GK-verdier kunne medføre diabetes, muskelsvinn, beinskjørhet, tynn hud og nedsatt sårheling.

Naturlig høye GK-verdier er tegn på kronisk stress, som i tur er assosiert med nesten alt vi frykter av helseproblemer.

Ser en på effekten alene, er det derfor veldig liten grunn til å inkludere disse på noen som helst dopingliste.

Publikasjonen Nether lenker til ovenfor, er enig:

There is no evidence of performance-enhancing effects from short-term use of systemic GCs.
Vis hele sitatet...
Men, noen har selvsagt prøvd å bruke det sammen med spekulative treningsmetoder:

Athletes and doctors have described inappropriate methods whereby systemic GC use, restricted nutrition and low-intensity training might be combined OOC to lose weight and preserve muscle mass. However, given the widely understood protein-catabolic functions of GCs, this doping mechanism remains speculative and controversial.
Vis hele sitatet...
Og

Such GC regimens may only have relevance in a small subset of sporting disciplines, such as in the steep mountain stages of cycling’s Grand Tours, where athletes might be willing to accept compromise in their training regimens or absolute power output in the pursuit of a superior power to weight ratio.
Vis hele sitatet...
Og så lenge noen er villige til å risikere helsa (sin egen, eller andres) med sinnsyke hormoncocktailer for å «biohacke» seg til noen meter her eller noen sekunder der, forblir de vel på lista i en stund til
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Grunnen til at jeg spør er at jeg fikk disse medisinene og trodde det var vanlige allergimedisiner da jeg har pollenallergi. Men jeg merket at jeg fikk nesten umiddelbart økt yteevne og nedsatt restitusjonstid når det kommer til trening/ konkurranse. Jeg kunne liksom trene mye hardere og holde ut lenger når jeg løp + at jeg kunne trene flere økter daglig osv uten å bli sliten. Når jeg merket disse effektene hadde jeg ingen anelse om at de var prestasjonsfremmende