Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2915


Sitter her og skal ta meg et trekk av bongen min (glass, uten downstem, med sånn som brønn), også virker det som om om hele dritten går av som en kanon (vanskelig å forklare). Det går en ildkule fra brønnen og en trykkbølge med røyk gjennom bongen. Effektivt trekk, men kjedelig at det fortsatt ringer i ørene.. Hva faen skjedde?
Hvorfor i alle dager bruker du en 32mm pipenøkkel som brønn?
Antatt autist
Chillipølse's Avatar
Trådstarter
Sitat av TommyTheMan Vis innlegg
Hvorfor i alle dager bruker du en 32mm pipenøkkel som brønn?
Vis hele sitatet...
Fordi tidligere brønn og downstem fikk et hardt møte med gulvet her forleden.. Ikke fått bestilt nytt, så da ble det et substitutt. Funker som faen. Den jeg bruker er forøvrig 9mm.
For å svare på spørsmålet ditt: Jeg vet ikke noe veldig mye om bonger men at du ser en liten ild-kule falle ned er vel ganske normalt. Er du sikker på at det ikke tettes eller annet sted og da bygges opp trykk før tettingen da gir etter og gir deg "eksplosjonen"?
Antatt autist
Chillipølse's Avatar
Trådstarter
Dette var som sagt mer et skudd fra en liten kanon enn en liten ildkule. Kjenner det i lungene enda og, var som om noen puttet en belg i munnen din og trampet på den.
Sist endret av Chillipølse; 15. november 2019 kl. 00:11.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har aldri hørt om noe lignende, håper du ikke fikk noen langvarie skader.
Postet det over som anonym bruker med et uhell.
Jeg beklager behovet mitt for å være en pirkete jævel, men; det er vel ikke akkurat snakk om selvantenning når det er både glør og åpen flamme involvert.
Antatt autist
Chillipølse's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg beklager behovet mitt for å være en pirkete jævel, men; det er vel ikke akkurat snakk om selvantenning når det er både glør og åpen flamme involvert.
Vis hele sitatet...
Nei det har du vel rett i.. Cannabinoidene kom visst dypt i kveld.

"ble skutt av bongen" kunne vel vært en bedre tittel.
ingen aning om hva som skjer med detta, men har opplevd det samme èn gang på flaskebong med tørrokk og tobakk for leeeenge siden
Antatt autist
Chillipølse's Avatar
Trådstarter
Tviler på det var røyken i allefall. Min teori er at jeg har vært slepphendt med lighteren og sprutet gass ned i bongen før jeg tente, men får ikke det helt til å stemme heller, gitt hva jeg husker. Pleier å være ganske pertentelig med å ikke få i meg butan.
Sist endret av Chillipølse; 15. november 2019 kl. 02:18.
Det der skjedde meg engang ass! Trakk på tørrisen med folie, plutselig så var det som om noe fikk tenning inne i bongen og blåste folien med glør og alt utover rommet. Trykket fylte også opp lungene mine max! For å si det sånn så kastet jeg den hasjen i søpla, men hadde røykte på samme klump lenge før det plutselig skjedde så var merkelig ass, bønna så helt vanlig ut og ga vanlig funk
Sist endret av Alge; 15. november 2019 kl. 03:02.
Sitat av Chillipølse Vis innlegg
Tviler på det var røyken i allefall. Min teori er at jeg har vært slepphendt med lighteren og sprutet gass ned i bongen før jeg tente, men får ikke det helt til å stemme heller, gitt hva jeg husker. Pleier å være ganske pertentelig med å ikke få i meg butan.
Vis hele sitatet...
kan si meg sikker på at hvertfall i mitt tilfelle var det ikke lightergass som gjorde så dette skjedde.

@alge, regner med det ikke var det for deg heller?
ser et par fellesnevnere, som tørrokk og folie.

hadde vært int å finne ut av dette
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kansje flint ifra lighteren eller hva det kalles? Husker når jeg var yngre var det noen som syns det var artig å skrape det av lighterene å tømme i pipetrekk eller askebeger o.l for å ha det litt artig med hverandre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kansje flint ifra lighteren eller hva det kalles? Husker når jeg var yngre var det noen som syns det var artig å skrape det av lighterene å tømme i pipetrekk eller askebeger o.l for å ha det litt artig med hverandre.
Vis hele sitatet...
Usannsynlig. Tror du skal grinde veldig mye flint for å få en merkbar "eksplosjon". Alt peker mot lightergassen her.
kan garantere at detta ikke er flint el lightergass i mitt tilfelle hvertfall. både lekt med flint og gass siden jeg var drittunge, og hadde røyka en god stund da dette plutselig skjedde.. og aldri før el siden, detta er første gang jeg hører at kanskje det samme har skjedd noen andre

sånn jeg ser det må det være no rart i tørrokken el en el annen reaksjon med plast, folie og varme, men heller sterkt mot noe med tørrokken..
Hva tror dere om muligheten for en FAE?
Med andre ord en støkiometrisk blanding mellom gass og luft innenfor nedre og øvre eksplosjonsgrense?

Mine spekulasjoner:

Det dannes blant annet karbonmonoksid ved ufullstendig forbrenning av organisk materiale, en gass som er både brennbar og eksplosiv,
nedre og øvre eksplosjonsgrense på henholdsvis 12 og 75 prosent blanding med luft.
Så har man terpener som også er svært brennbare - og dessuten er THC eksplosiv ved en blanding på mellom 3 og 16 prosent.

Det jeg ser for meg kan ha skjedd her er at man genererer et undertrykk i bongen når man skal ta seg et trekk slik at luft blir sugd inn og blandes med de brenbare stoffene og danner en perfekt FAM (fuel air mixture) og man har allerede en tennkilde i lumet på bongen og dette resulterer i en eksplosjon.

FAM er svært energiske blandinger og kan føre til kraftige eksplosjoner, men jeg har aldri opplevd eller hørt om lignende tilfeller selv ved røyking med bong.
Dette er som sagt kun en spekulasjon.
Antatt autist
Chillipølse's Avatar
Trådstarter
Tror fortsatt lighteren/innholdet er synderen på noe vis, selv om jeg ikke blir forundret om noe ala det Knask beskriver har skjedd.
Sist endret av Veggen; 16. november 2019 kl. 16:12. Grunn: Fjernet svar på slettet innlegg
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"Samtlige nettaviser:Mann skutt og drept av egen hasjpipe i krigstyper" Haha, faen slags potetkanon er det du bruker? Type lighter? Bilder? Bong er skittent og tydeligvis livsfarlig i tillegg til usunt, ikke fuck opp statistikken på cannabis-relaterte dødsfall nå, hold deg til vaping og edibles eller få deg resept og en kommunal helsearbeider til å administrere denne medisinen til deg før du skader deg selv og lungene dine videre. Blir man avhengig av butan ved bonging?
Jeg tror du choka å inbilte deg at bongen "tok fyr". Kan godt hende du var godt på vei til å besvime pga oksygenmangel å det hvite begynner å spre seg et sted i synsvinkelen, denne gangen der bongen din var.
Antatt autist
Chillipølse's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sondre Vis innlegg
Jeg tror du choka å inbilte deg at bongen "tok fyr". Kan godt hende du var godt på vei til å besvime pga oksygenmangel å det hvite begynner å spre seg et sted i synsvinkelen, denne gangen der bongen din var.
Vis hele sitatet...
Dette var ikke no choke i hvertfall, har røyket (og choket) en del på denne bongen, og dette har aldri skjedd før (tror jeg?). Mener å erindre at noe tilsvarende har skjedd med en annen bong jeg lånte av en kompis en gang, den hadde heller ikke downstem. Det er vel 99% sikkert antenning av lighergass på en eller annen måte som forårsaker dette.

Så hempwick der altså, eller forsiktig antenning med lighter hvis bongen er tørr. Tørr sånn sett ikke tenke på hvordan det kunne gått om det var vann i, kunne jo blitt knust glass av sånt..
Sist endret av Chillipølse; 15. november 2019 kl. 22:48.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan det være rester av wd -40, 5-56 eller liknende smøremiddel på koppnøkkelen som etter hver har blitt varmet opp, fordampet og har nådd perfekt blandingsforhold i bongen, og blitt antent når du fyrte på?
Sitat av Knask Vis innlegg
Hva tror dere om muligheten for en FAE?
Med andre ord en støkiometrisk blanding mellom gass og luft innenfor nedre og øvre eksplosjonsgrense?

Mine spekulasjoner:

Det dannes blant annet karbonmonoksid ved ufullstendig forbrenning av organisk materiale, en gass som er både brennbar og eksplosiv,
nedre og øvre eksplosjonsgrense på henholdsvis 12 og 75 prosent blanding med luft.
Så har man terpener som også er svært brennbare - og dessuten er THC eksplosiv ved en blanding på mellom 3 og 16 prosent.

Det jeg ser for meg kan ha skjedd her er at man genererer et undertrykk i bongen når man skal ta seg et trekk slik at luft blir sugd inn og blandes med de brenbare stoffene og danner en perfekt FAM (fuel air mixture) og man har allerede en tennkilde i lumet på bongen og dette resulterer i en eksplosjon.

FAM er svært energiske blandinger og kan føre til kraftige eksplosjoner, men jeg har aldri opplevd eller hørt om lignende tilfeller selv ved røyking med bong.
Dette er som sagt kun en spekulasjon.
Vis hele sitatet...
dette høres ut som kan stemme mtp hva som skjedde med meg
Sitat av Alge Vis innlegg
Det der skjedde meg engang ass! Trakk på tørrisen med folie, plutselig så var det som om noe fikk tenning inne i bongen og blåste folien med glør og alt utover rommet. Trykket fylte også opp lungene mine max! For å si det sånn så kastet jeg den hasjen i søpla, men hadde røykte på samme klump lenge før det plutselig skjedde så var merkelig ass, bønna så helt vanlig ut og ga vanlig funk
Vis hele sitatet...
Haha akkurat det samme skjedde meg meg når jeg røykte gjennom sølvfolie på en halvliters brusflaske. Sa *POFF* og alt spratt ut av gruven. Aldri skjedd før, men på denne bønnen opplevde jeg det to ganger. Like noia hver gang, så endte opp med å levere den tilbake. Aldri skjedd før eller siden.
Haha vittig! Mest sansynlig en støv/recin/gass eksplosjon. Røykpartikkler er støv, gass som Knask nevner, og brennbare evaporerte oljer og hardpikser i perfekt oksygenbalanse og innenfor øvre og nedre eksplosjonsgrense kombinert med flamme/glo i brønnen førte til en kraftig deflagrasjons reaksjon vil jeg tro����
Jeg fikk svartkrutt oppi min 16mm pipe ved et uhell da bongen lå sammen med fyrverkeri. Tente trekket uten å vite det så kom det bare woosh, og hele rista ble smelta.
Uten å lese hele tråden, så kan jeg si at jeg har opplevd det nylig i en tørrbong laget av en colaflaske og folie. Så ut som flammen fylte hele bongen plutselig og så fløy hasjmekket opp i luften og forsvant i en sky.... heldigvis hadde jeg ikke trekt så kraftig enda så jeg fikk det ikke i lungene. Var mer skremmende en noe annet, kvapp som faen vettu. Men aldri sett det før eller siden.....

s
Sist endret av saviour; 18. november 2019 kl. 09:10.