Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4205
Jeg har i det siste slitt med å se forskjell på drømmer og realitet da drømmene mine oppleves som virkelighet. Opplever at jeg snakker om ting til venner om ting som har skjedd for så å få vite at det har ikke skjedd i det hele tatt.

har brukt rusmidler tidligere men unntak av alkohol har jeg vært rusfri i over 1 år.

grunn til at jeg skriver her at det begynner å bli ett problem og jeg er redd for at hvis jeg sier noe til legen så blir jeg lagt inn på en instutisjon.

drømmene er virkelig helt daglidags. f.eks kan drømme om gå på butikken å kjøp potetgull og øl for så å dra hjem å se film eller tv i mange timer også når jeg våkner så skjønner jeg ikke hvor øle jeg kjøpte ble av.

i begynnelsen var det litt rart og litt morsomt, men nå har det blitt sånn at jeg virkelig er begynt å bli nervøs for at jeg er i drømmestadie hele tiden eller om at jeg virkelig gjør det. blir vanskeligere og vanskeligere å gjøre forskjell på virkeligheten og drømmene.


høres helt spacet ut når jeg skriver det men jeg tror å håper at ihvertfall noen har opplevd noe lignende og har forslag for hvordan man fikser det.

spør i vei om noe så skal jeg svare etter beste evne.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Man blir ikke slengt inn på en institusjon sånn uten videre.

Om du forteller dette til legen din vil du kanskje få en henvisning til en ekspert, kanskje psykiatrisk, så vil du få en utredning og man kommer frem til medikamenter du kan bruke for å dempe fenomenet.

Å "Fikse" noe slikt er liksom ikke noe man bare gjør på egen hånd, det er jo en god grunn til at utdanning som lege tar flere år, det blir jo noe helt annet enn å fikse et lekk avløpsør.

Med det sagt, ikke gå rundt å tro at du er unormal, vi har alle våre merkelige hemmeligheter på innsiden, noen er ubetydelige, noen lærer seg å leve med de, andre kan være plagsomme og kreve at man jobber med de for at de ikke skal være til hinder for deg i hverdagen.

Jeg lar tråden stå åpen for nå, men vi har regler mot diagnosering: Om tråden begynner å skli ut i råd om medikamenter o.l. så forvinner den. nFF er ikke kvalifisert helsepesonell!
Stiller meg helt bak Dodechas post! Det er bare når du blir oppfattet som, at du er til fare for deg selv eller andre, at du blir sperret inne i et sykehus. Og jeg har vondt for å tro, at legen din vil se noen livlige drømmer som en slik fare!

Det "alvorligste" jeg tipper kan skje, er at du får rekvidert én eller flere netter på et søvlabratorium. Der du sover med en EEG -maskin tilkoblet hodet. Og denne måler hjerneaktivitet, og er helt totalt smertefri! Lykke til!
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Du kan jo prøve Cannabis, da drømmer du ikke. (Eller husker dem ikke)
Tror det er bedre enn å bli innspist på diverse piller.
Vis hele sitatet...
Noe av det verste han kan gjøre er å få i seg cannabis. Hvis han sliter med å se forskjell på drøm og virkelighet kan han ha depersonalisering. Cannabis er kjent for å forsterke den tilstanden og da kan det bli helt krise for han.
har røkt cannabis og har prøvd det meste av stoff som finnes i norge (utenom heroin)

har holdt meg rusfri i over 1 år og det er derfor jeg lurer på om det er flere som har opplevd det samme eller om at jeg må inn i en behandling for å bli "den første" til å få dette dokumentert.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du er ikke "den første".

Å ikke klare å skille drømmer fra virkelighet er noe som er veldokumentert i psykiatrien. Men det er oftest et av flere symptomer som sammen danner lidelser fra midlertidige psykoser til fullblåst schizofreni.

Bare se på disse google treffene:
The lines between dream and reality are a blur Kommentarer fra folk som opplever fenomenet, alt fra folk som har hatt det slik fra de var liten og lært å leve med det, til folk som hadde det før og det gikk over av seg selv.

Enda en der utgangspunktet er bipolar-lidelse.

Fenomenet kan også oppstå hos folk med søvnlidelser, folk med narkolepsi opplever fenomenet: Kilde.

Nå er det ganske mye vi ikke vet om bevissthet enda, det er et felt som utvides for hver dag som går, men noe vet vi, fra wikipedia:
Furthermore, there is inactivation of the reflective system in the limbic brain which leads the dreamer to mistake the dream for reality. Damage to this area also results in the inability to distinguish dreams from reality during waking state.
Vis hele sitatet...
Så det er mange grunner til å ha problemer med å skille drøm fra virkelighet: midlertidige psykoser, alvorlige lidelser, dårlig søvn, og fysiske skader på deler av hjernen. Men for å finne ut av det må du nok oppsøke en ekspert: gå til Legen.
Det første som slo meg var, tegn til psykose, kansje jeg tar feil?

Husker etter en jævlig tur på fleinsopp hadde jeg litt problemer med og skille drømmer fra virkeligheten.
Sitat av fleins0pp Vis innlegg
Det første som slo meg var, tegn til psykose, kansje jeg tar feil?

Husker etter en jævlig tur på fleinsopp hadde jeg litt problemer med og skille drømmer fra virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Utifra det jeg ser, så er det eneste det jeg har gjort om til fet tekst, som kan ligne psykose.

Sitat av polfarer1 Vis innlegg
Jeg har i det siste slitt med å se forskjell på drømmer og realitet da drømmene mine oppleves som virkelighet. Opplever at jeg snakker om ting til venner om ting som har skjedd for så å få vite at det har ikke skjedd i det hele tatt.

har brukt rusmidler tidligere men unntak av alkohol har jeg vært rusfri i over 1 år.

grunn til at jeg skriver her at det begynner å bli ett problem og jeg er redd for at hvis jeg sier noe til legen så blir jeg lagt inn på en instutisjon.

drømmene er virkelig helt daglidags. f.eks kan drømme om gå på butikken å kjøp potetgull og øl for så å dra hjem å se film eller tv i mange timer også når jeg våkner så skjønner jeg ikke hvor øle jeg kjøpte ble av.

i begynnelsen var det litt rart og litt morsomt, men nå har det blitt sånn at jeg virkelig er begynt å bli nervøs for at jeg er i drømmestadie hele tiden eller om at jeg virkelig gjør det. blir vanskeligere og vanskeligere å gjøre forskjell på virkeligheten og drømmene.


høres helt spacet ut når jeg skriver det men jeg tror å håper at ihvertfall noen har opplevd noe lignende og har forslag for hvordan man fikser det.

spør i vei om noe så skal jeg svare etter beste evne.
Vis hele sitatet...
Men allikevel så mener jeg at vi vet for lite til å si om dette er psykose eller ikke. Jeg tviler på dette er psykose. Men jeg mener det eneste rette er å oppsøke en lege, så får en ta det derifra.
For meg, så ligner dette mere på virkelighetsnære drømmer. Slike drømmer kan være vanskelig å skille fra virkeligheten. Jeg har hatt noen få slike drømmer selv. Men jeg har dem heldigvis sjeldent. Og jeg ser ikke noe unaturlig i å ha noen slike i sitt liv.
Det som jeg ser som et mulig problem her, er frekvensen.
Hvis dette hadde vært en skikkelig psykose, så kan en si (litt) flåsete, at han hadde samtaler med potetgullet og ølen. Da er det en skikkelig psykose. Selvsagt så kan psykoser ha mange former og utløp, men dem pleier å ha til felles, at det er noe ganske fjernt fra virkeligheten. Slik som å slite med å vite om noe har hendt etter en solid traume, høre stemmer, ser ting som ikke finnes og/eller har idéer som ikke har noen logisk og virkelig forankring. Slik som at du mener, at fuglene på fuglebrettet spionerer på deg. Alle er ute etter å ta deg (kan være vanskelig å skille fra en hvilken som helst konspirasjonsteori). Du kan høre et tre/trær snakke til deg. Du mener du er eller snakker med Jesus, eller andre kjente personligheter (inkl. Satan). Eller at du var med på en historisk begivenhet, slik som f.eks. det å være han som planla Kheops-pyramiden.

Det ser jeg ikke her.
En bør også være klar over, at en psykotisk ikke pleier å reflektere om han er psykotisk. Det er faktisk ett av kravene til å være fullkommen psykotisk, at du ikke har muligheten til å vurdere om "dette" stemmer eller ei.

Men uansett så bør trådstarter kontakte lege!
Har vært så høy av hasj at jeg ikke vet om jeg sitter å tenker eller om jeg står å tenker at jeg sitter å tenker. Trukke hasj er løsningen. Ville tatt en tur til legen. Jeg har forøvrig selv våkna opp og fiksa meg for å våkne opp igjen. Så om morgenen vet jeg faktisk ikke om jeg drømmer eller ikke. Det har gått over.
Sist endret av Relevant; 19. desember 2015 kl. 16:59.
Et tips du kan følge imens du venter på svar fra legen osv. er å utføre realitets skjekker når du er usikker på om du er våken eller om du drømmer. Ja, disse er ment for å utføre mens du drømmer for å bli bevisst på drømmen, men det er også et verktøy som kan og vil hjelpe deg til å finne ut om du er våken eller ikke. Har selv opplevd sterk depersonalisering hvor jeg ofte ikke klarte å skille fra om jeg drømte eller var våken, men etter hva jeg forstår er du usikker på om det som har hendt i drømmen har hendt i virkeligheten eller ikke, noe som fra min erfaring tilsier at du ikke er depersonalisert. Dette er selvsagt kun tanker rundt tema som alle andre har ovenfor, da som #Dodecha sier så er ingen av oss kvalifisert til å hverken påpeke hva du lider av eller hva som vil "helbrede" deg. Oppsøk lege og/eller psykolog
Vel kan trøste deg å si du ikke er alene om akkurat dette fenomenet, jeg har det ofte sånn selv. Det som skiller oss litt er at du drømmer at du kjøper øl og potetgull, når jeg drømmer drømmer jeg at jeg drar ut ribbeina til hunden min, vet kke hvorfor jeg har slike drømmer, men er nok litt mer noia å gå ned i stuen for å se om alt er "okay" istedet for å se om det er øl og potetgull på kjøkkenet
Virkeligheten er "virkelig" fordi den er felles. Man kan si at virkeligheten er felles fordi den er virkelig, men det er et metafysisk postulat som ikke kan bekreftes eller falsifiseres på empirisk vis, og noe man i så fall må tro på. Drømmer er imidlertid ikke felles, du kan ikke få den bekreftet av andre, men det gjør den ikke egentlig mindre "virkelig" eller sann (med mindre man definerer sannhet som overensstemmelse med konsensus). Noen opplevelser kan man få konsensus på, andre ikke.
Sist endret av exocytose; 22. desember 2015 kl. 18:58.
I forhold til det #SoppVandrerne skriver om realitets sjekker, les her om lucid dreaming:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=201408