Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 34518
Jeg så et program på kjerringkanalen "CANAL9" i går, som handlet om wicca, vampyrer og satanister. Da slo deg meg at på papiret så er ikke satanismen så ille som en skulle tro (som de fleste religioner), og jeg måtte studere dette videre.

Etter en halvtime studering av satanismen gir jeg et mikrosammendrag fritt fra det jeg mener er det vesentlige i satanismen.

Satanismen er en religion, som iflg DNSS har eksistert så lenge det har vært intelligent liv. Slik som mange tror har ikke satanisme noe med djeveldyrking, eller offring av dyr å gjøre, satanismen har en filosofi som kan deles opp i to hoveddeler 1. De ni satanistiske erklæringer, 2. Jordens 11 satanistiske regler. Da satanismen mener at det enkelte individ skal gjøre det som faller naturlig for vedkommende, så trenger man ikke å følge disse lovene og reglene rundt satanisme slavisk - godt "slingringsmonn" slik jeg forstår det.

Da hopper jeg rett over til lover, regler og synder.

Jordens 11 sataniske regler:
1. Ikke gi dine meninger eller råd med mindre du blir spurt.

2. Ikke del dine bekymringer med andre med mindre du er helt sikker på at de vil høre det.

3. Når du er på en annens område, opptre med respekt eller la vær å dra dit.

4. Hvis en gjest på ditt område irriterer deg, skal du behandle han ondskapsfullt og nådeløst.

5. Ikke gjør seksuelle fremskritt uten å få klarsignal fra partneren.

6. Du skal ikke ta det som ikke tilhører deg, med mindre det er en byrde for eieren og han ber om å få det av sine skuldre.

7. Anerkjenn magiens kraft hvis du med hell har anvendt den for å oppnå hva du begjærer. Dersom du benekter magiens kraft etter å ha påkalt den med suksess, vil du miste alt du har oppnådd.

8. Ikke klag på ting det ikke er nødvendig å utsette deg selv for.

9. Ikke skad små barn.

10. Ikke drep ikke-menneskelige dyr med mindre du blir angrepet eller for å skaffe deg mat.

11. Når du beveger deg i åpent område skal du ikke plage noen. Dersom noen plager deg, skal du be han slutte. Dersom han ikke slutter, skal du ødelegge han.
Vis hele sitatet...
9 satanistiske erklæringer:
1. Satan representerer nytelse fremfor avhold!

2. Satan representerer vital eksistens fremfor tåkefylte drømmer!

3. Satan representerer ubesmittet visdom fremfor hyklerisk selvbedrag!

4. Satan representerer godhet mot dem som fortjener det, fremfor spilt kjærlighet til de uverdige!

5. Satan representerer hevn fremfor å snu det andre kinnet til!

6. Satan representerer ansvarlighet for den ansvarlige fremfor omtanke for psykiske vampyrer!

7. Satan representerer mennesket likt et annet dyr, noen ganger bedre, men ofte verre enn de som går på alle fire, et dyr som på grunn av sin “guddommelige åndelige og intellektuelle utvikling” er blitt det grusomste av alle dyr!

8. Satan representerer alle de såkalte synder, ettersom de alle fører til fysisk, mental eller følelsesmessig tilfredsstillelse!

9. Satan er den beste venn kirken noensinne har hatt, da han har holdt dem travelt opptatt i alle disse årene!
Vis hele sitatet...
synder innenfor satanismen:
1. Dumhet

2. Overdrevne forventninger

3. Ensporet innstilling

4. Selvbedrag

5. Flokkmentalitet

6. Manglende perspektiv

7. Glemsomhet – når en er fastlåst i fortidens forestillinger

8. Stolthet – når det fører til at en ikke er produktiv

9. Manglende estetisk sans
Vis hele sitatet...

Vell thats it! Jeg lagde denne tråden for å opplyse litt om satanismen - det innebærer faktisk ikke samleie med geiter og drikking av blod
Innholdet er dratt ut fra diverse sider jeg skal linke til nederst i innlegget.

Jeg er ikke en religiøs mann, innenfor noen som helst retning, men jeg lurer på om det er noen satanister på Norsk Freak Forum ? (det skal være etpar hundre satanister i Norge)

Kilder:
1. http://www.facebook.com/pages/Det-No...ref=ts&fref=ts <-- Norske satanistiske samfunn på face, 134 medlemmer.

2. http://satanisk.com/ <-- DNSS Det Norske Satanistiske Samfunn.

3. http://no.wikipedia.org/wiki/Satanisme
Sist endret av UngarEffect; 9. desember 2012 kl. 10:43.
Trygdekontoret hadde en norske satanist som gjest for en stund tilbake. Kanskje du finner det interessant?

http://tv.nrk.no/serie/trygdekontore...212/19-09-2012
Når du nevner at satanismen har vært her "så lenge det har vært intelligent liv", synes jeg det er litt rart at det under "9 satanistiske erklæringer:" blir nevnt "9. Satan er den beste venn kirken noensinne har hatt, da han har holdt dem travelt opptatt i alle disse årene!". Det er da vanskelig å tro at denne kom før kirken.

Men er satanisme gjenkjent som en religion? Jeg kan huske at vi i 3. klasse på videregående hadde mye om forskjellige definisjoner av religioner. Nå husker jeg naturligvis nada av det, men er du sikker på at det klassifiseres som en religion og ikke mer som en motsetning til humanisme? dvs. et livssyn.

Jeg synes "Jordens 11 sataniske regler:", er greit nok i prinsipp. Kanskje litt utdatert, men fortsatt ganske relevant på mange områder. Jeg vet om mange som i dag lever med noenlunde de samme verdiene som det, men å kalle dem satanister er det ingen som har gjort hittil.

9 satanistiske erklæringer har også en del verdier mange i samfunnet innehar i dag, men det er veldig taboo å faktisk si det, eller å i det hele tatt vise at dette er verdiene sine. Etter hva jeg vil tro kan dette henge sammen med den ekstreme kristifiseringen av Norge. Kristendommen, eller i alle fall den organiserte kirken, mener jo at nytelse er synd, og generelt det omvendte av det "satanismen" mener.
Et eksempel er jo hvor mange det er som bruker rusmidler i verden, hvis ikke dette er for midlertidig nytelse, hva er det da?
Det faller også ofte mye mer naturlig med hevn over det å snu det andre kinnet til. På mange måter lever vi i dag i en kunstig verden hvor vi undertrykker mange av våre naturlige drifter og instinkter. Om dette er bra eller ikke er ikke så lett å si, men for samfunnet i en helhet vil jeg tro det er greit at man ikke dreper folk som er slemme på din eiendom.

På mange måter dyrker satanismen det naturlige mennesket, eventuelt det foreldete menneskesynet vi hadde for 1000 år siden. Alt utifra øyet som ser.
Sist endret av Membranplan; 9. desember 2012 kl. 11:00.
Satanisme er ikke en religion, de ser på seg selv som ateister
Jeg leste et veldig bra innlegg på Facebook, av alle steder, om Satanisme. Om jeg husker riktig, så var det en filosof fra Frankrike(?) som var misfornøyd med at kirken og kristendommen stod for alle normer og regler i samfunnet. Han skrev da punktene som er nevnt i åpningsposten og mente at dette var mye mer presise normer og leveregler. Siden det aldri vekket stor interesse, så koblet han da dette til Satan som en motsetning til kirken. Da vekket det mer oppmerksomhet og ble bannlyst av kirken. Skal se om jeg klarer å finne en god kilde på dette.
Nei satanisme er ingen religion, snarere tvert imot da det kan sees på som en filosofisk retning. Egentlig er satanisme religionskritikk med mange gode poenger.

Problemet er at alt for mange har fordommer mot satanister selv om de ikke vet hva det egentlig er. Media og frykten for det ukjente er desverre kilden til mye av den feilaktige informasjonen.
Mange gode, og reflektere innlegg her - akkurat som forventet av nff.
2. Ikke del dine bekymringer med andre med mindre du er helt sikker på at de vil høre det.
Vis hele sitatet...
Regel nr 2. skulle jo ha vært en regel på facebook
Virker som noe FRP har gjennomarbeidet... Bare de sterke skal overleve, glem de svake.

Noen religion som oppgir "Ikke skad små barn" som en regel, sier bare hvor tullete det er. Sånt er jo sunn fornuft.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Virker som noe FRP har gjennomarbeidet... Bare de sterke skal overleve, glem de svake.

Noen religion som oppgir "Ikke skad små barn" som en regel, sier bare hvor tullete det er. Sånt er jo sunn fornuft.
Vis hele sitatet...
Like tullete som bud nr. 5 i kristendommen:
Du skal ikke slå i hjel.

Nei, kom med noe mer saklig om du skal kritisere satanisme.

Ser at jeg på mange måter kan falle under denne kategorien, og jeg ser på meg selv som ateist, men har ingen planer om å bli en del av denne "religionen".
Sist endret av MrCryptical; 9. desember 2012 kl. 12:03.
Det hele er litt søkt spør du meg. Hvis et individ ifølge satanismen kan gjøre som man vil hvorfor skal man identifisere seg med andre satanister når det i satanismen er en synd med flokkmentalitet?

Selvom en del av disse reglene gir mening er oppfordringen til ødeleggelse, grusomhet og hevn i mine øyne nok til å gjøre dette livssynet helt latterlig.

"Anerkjenn magiens kraft" hehe, http://bwaff.com/wp-content/uploads/2012/11/theres-a-legend-on-the-internet-that-if-you-stay-a-virgin-until-youre-30-you-become-a-wizard.jpg
Ja så satanisme er like tullete som kristendommen.
Sitat av mrs.hudson Vis innlegg
Satanisme er ikke en religion, de ser på seg selv som ateister
Vis hele sitatet...
En religion er holdningene man har til omgivelsene sine. Uansett hva du mener om verden så er det en religion.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Virker som noe FRP har gjennomarbeidet... Bare de sterke skal overleve, glem de svake.

Noen religion som oppgir "Ikke skad små barn" som en regel, sier bare hvor tullete det er. Sånt er jo sunn fornuft.
Vis hele sitatet...
Jeg er egenltlig litt enig med deg. Det er en del gode poenger og tanker innen satanismen, men det meste finner man jo også igjen i andre religioner, det er ikke noe særlig originalt og virker litt som regellista til RØLP (Resirkuler Øyeblikkelig Lusete Piker) - Prøv å se for deg et samfunn hvor folk flest lever etter disse reglene. Som noen sa tidligere, så tror jeg ikke det hadde vært noe særlig til vellferd og samhold. Jeg ser for meg at resultatet hadde blitt et samfunn hvor alle står helt alene er stolte og et samfunn svært lite åpent for forandring, og medfølelse.
Leste om Lavey-satanisme da jeg gikk på videregående. Når jeg leser de erklæringene du oppramser her, synes jeg dette ser ut til å være bygget på et svært snevert og utilfredsstillende syn på hva mennesket er. Satanisme er en framhevelse av innstinker og det dyriske i mennesket, man skal dyrke sin indre huleboer. Ta f.eks "Satan representerer nytelse fremfor avhold!" Å ha nytelse som livsprinsipp vil jo helt klart by på problemer. Vi kan ikke bare fråtse ubegrenset i nytelse uten at det får følger. For en ureflektert huleboer hvis eneste drivkraft i livet er sin egen selvoppholdelse, vil dette såklart være spot on. Men slik er det ikke i vårt moderne samfunn i dag, dette er ikke Darwin.
Sist endret av LivingDeadBeat; 9. desember 2012 kl. 12:33.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Noen religion som oppgir "Ikke skad små barn" som en regel, sier bare hvor tullete det er. Sånt er jo sunn fornuft.
Vis hele sitatet...
Visse andre religioner har også idiotiske regler....

"And if a man lie with mankind, as with womankind, both of them have committed abomination: they shall surely be put to death; their blood shall be upon them." - Lev20:13
Vis hele sitatet...
“If a man commits adultery with the wife of his neighbor, both the adulterer and the adulteress shall surely be put to death." - Leviticus 20:10
Vis hele sitatet...
"A woman must not wear men’s clothing, nor a man wear women’s clothing, for the Lord your God detests anyone who does this." - Deuteronomy 22
Vis hele sitatet...
"I do not permit a woman to teach or to assume authority over a man;[a] she must be quiet." - 1 Timothy 2:12
Vis hele sitatet...
Jeg hoppet av på "annerkjenn magiens kraft". Hvilken magi er det snakk om her?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ja så satanisme er like tullete som kristendommen.
Vis hele sitatet...
Da henger jeg litt mer på hva du vil frem til, og det er vel at religion generelt sett er tullete.

Dog virker det som satanisme er mer som en livsstil, fremfor en religion. Siden ingenting av det jeg har lest over viser til at man skal tro på noe overnaturlig. (med mindre jeg har oversett noe).
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Da henger jeg litt mer på hva du vil frem til, og det er vel at religion generelt sett er tullete.

Dog virker det som satanisme er mer som en livsstil, fremfor en religion. Siden ingenting av det jeg har lest over viser til at man skal tro på noe overnaturlig. (med mindre jeg har oversett noe).
Vis hele sitatet...
Som foreksempel magien som skal annerkjennes.
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Det hele er litt søkt spør du meg. Hvis et individ ifølge satanismen kan gjøre som man vil hvorfor skal man identifisere seg med andre satanister når det i satanismen er en synd med flokkmentalitet?
Vis hele sitatet...
Fordi det er ikke flokkmentalitet å være medlem av en gruppe som representerer 1-5% av befolkningen i verden. Flokkmentalitet er når en følger hva majoriteten av samfunnet gjør. Høre på Justin Bieber, å måååå ha iPhone fordi alle andre har det og alltid følge med på siste mote.

Satanisme er ikke en religion, de ser på seg selv som ateister
Vis hele sitatet...
En religion går ikke ut på å tro på ting som flyr oppi himmelen. Buddhismen for eksempel er det ikke noe gudelig inne i bildet. Her dyrker de Siddharta Gautamas(Buddha) levemåte. Satanismen går hovedsaklig ut på selvdyrking og egosentrisme. At man skal være opptatt av at man selv kommer langt og oppnår det en selv vil. Men det betyr ikke at man skal drite i alle andre, fordi man skal fortsatt være et godt medmenneske og bidra til fellesheten i samfunnet.
Syntes satanisme har en del punkter vi kunne lært av. Individualisme er veldig viktig, du skal ikke la deg påvirke for mye. Du har all makt i ditt hodet og er praktisk talt din egen gud. Er grense for hvor mye man skal vektlegge andres tanker og tolkninger da dette først og fremst gjelder i deres verden som er formet av deres liv.
Det inneholder mye teit som alle religioner, men jeg liker deres litt mer praktiske tolkning av den gylne regel:
-Du skal gjøre mot andre som andre gjør mot deg
Sist endret av Bothrops; 9. desember 2012 kl. 13:10.
TS: Filosofisk satanist her.
Sitat av mrs.hudson Vis innlegg
Satanisme er ikke en religion, de ser på seg selv som ateister
Vis hele sitatet...
Her fins det vel ulike retninger. Mener å ha lest at det fins en
"teistisk" retning av satanisme - dvs. at tilhengerne faktisk tror
på Satan som en skikkelse som er den Hebraiske Yaweh's
motstander. Trolig ikke vanlig blant såkalt "moderne" satanister.
Sitat av Claryn Vis innlegg
En religion er holdningene man har til omgivelsene sine. Uansett hva du mener om verden så er det en religion.
Vis hele sitatet...
Det kommet jo helt an på hvilken definisjon av begrepet religion du ser på.
Encyclopedia Dramatica har en smått informativ artikkel om emnet:

https://encyclopediadramatica.se/Satanism
Sitat av Yoshii Vis innlegg
TS: Filosofisk satanist her.
Vis hele sitatet...
Hei hei.

Sorry mate, men jeg må bare spørre. 1) Går du rundt i svarte klær?

2) Er du skapsatanist eller vet folk om det?

3) Møter du mye fordommer?
Jeg liker alltid å se folk som ser litt dypere inn i satanismen og mener at den "ikke er så ille alikevel". Helt til de forstår at, det å passe kun på seg selv og ikke dele noe av goder og alt det tullet der faktisk er noe av det ondeste man kan gjøre. Egoisme og egendyrkelse.
Sist endret av watchman; 12. desember 2012 kl. 17:07.
Sitat av watchman Vis innlegg
Helt til de forstår at, det å passe kun på seg selv og ikke dele noe av goder og alt det tullet der faktisk er noe av det ondeste man kan gjøre. Egoisme og egendyrkelse.
Vis hele sitatet...
Er det kun de filosofiske satanistene som dyrker seg selv?

Den andre sjangeren satanister dyrker vell "satan sjøl" som en skapning. Tror det er her jeg har fått mine innspill om ofring, haugpuling og slike ting.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Virker som noe FRP har gjennomarbeidet... Bare de sterke skal overleve, glem de svake.

Noen religion som oppgir "Ikke skad små barn" som en regel, sier bare hvor tullete det er. Sånt er jo sunn fornuft.
Vis hele sitatet...
Noe ironisk med tanke på hvor mange barn som er blitt skadet nettopp av kristne prester.

Hva er forskjellen på en katolsk prest og akne?
Akne kommer ikke i trynet ditt før etter du har nådd puberteten.
Vis hele sitatet...
"I'm against religion because it teaches us to be satisfied with not understanding the world" - Dawkins.
▼ ... over et år senere ... ▼
Selvfølgelig er satanismen på mange måter en fin sekt, den er bare så utrolig patetisk. Den oppsto tross alt pga troen på en skikkelse som tilhører boka de bruker hele sekten sin på å hate.. Det er såå mye færre utgangspunkter til å dro på djevelen enn en del annet som står der, så velger de å tilbe han? Skjønner liksom ikke helt greia, kan noen forklare?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av 11elikri Vis innlegg
Selvfølgelig er satanismen på mange måter en fin sekt, den er bare så utrolig patetisk. Den oppsto tross alt pga troen på en skikkelse som tilhører boka de bruker hele sekten sin på å hate.. Det er såå mye færre utgangspunkter til å dro på djevelen enn en del annet som står der, så velger de å tilbe han? Skjønner liksom ikke helt greia, kan noen forklare?
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke skjønt noe som helst om satanismen. Satanister flest tror ikke på Satan, Gud eller religion. De tror på familiekjærlighet, å være hyggelig og grei mot andre, ikke skade dyr unødvendig og lignende. Det de derimot også sier er at hvis noen prøver å skade deg eller familien din så kan du ta tilbake med det dobbelte.

Det er ihvertfall det jeg har forstått av det jeg har lest. Det er ikke sikkert det er 100% korrekt men det skal ikke være spesielt langt fra sannheten ihvertfall. De som tror at satanisme er en religion eller at satanister tilber satan kan ingenting om satanismen, og da mener jeg absolutt ingenting bortsett fra det de har sett på filmer der satanister blir sett ekstremt ned på av folk som tror det samme som de.
Sist endret av Dongerino; 2. august 2014 kl. 01:02.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Du har tydeligvis ikke skjønt noe som helst om satanismen. Satanister flest tror ikke på Satan, Gud eller religion. De tror på familiekjærlighet, å være hyggelig og grei mot andre, ikke skade dyr unødvendig og lignende. Det de derimot også sier er at hvis noen prøver å skade deg eller familien din så kan du ta tilbake med det dobbelte.

Det er ihvertfall det jeg har forstått av det jeg har lest. Det er ikke sikkert det er 100% korrekt men det skal ikke være spesielt langt fra sannheten ihvertfall. De som tror at satanisme er en religion eller at satanister tilber satan kan ingenting om satanismen, og da mener jeg absolutt ingenting bortsett fra det de har sett på filmer der satanister blir sett ekstremt ned på av folk som tror det samme som de.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det sånn satanismen er nå, men utgangspunktet var jo at de skulle tilbe djevelen.. det er som om jeg skulle si "Ja, jeg er kristen, men wtf? jeg tror ikke på gud?? jeg står for tortur av alt som lever!"
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Jeg så et program på kjerringkanalen "CANAL9" i går, som handlet om wicca, vampyrer og satanister. Da slo deg meg at på papiret så er ikke satanismen så ille som en skulle tro (som de fleste religioner), og jeg måtte studere dette videre.

Etter en halvtime studering av satanismen gir jeg et mikrosammendrag fritt fra det jeg mener er det vesentlige i satanismen.

Satanismen er en religion, som iflg DNSS har eksistert så lenge det har vært intelligent liv. Slik som mange tror har ikke satanisme noe med djeveldyrking, eller offring av dyr å gjøre, satanismen har en filosofi som kan deles opp i to hoveddeler 1. De ni satanistiske erklæringer, 2. Jordens 11 satanistiske regler. Da satanismen mener at det enkelte individ skal gjøre det som faller naturlig for vedkommende, så trenger man ikke å følge disse lovene og reglene rundt satanisme slavisk - godt "slingringsmonn" slik jeg forstår det.

Da hopper jeg rett over til lover, regler og synder.

Jordens 11 sataniske regler:


9 satanistiske erklæringer:


synder innenfor satanismen:



Vell thats it! Jeg lagde denne tråden for å opplyse litt om satanismen - det innebærer faktisk ikke samleie med geiter og drikking av blod
Innholdet er dratt ut fra diverse sider jeg skal linke til nederst i innlegget.

Jeg er ikke en religiøs mann, innenfor noen som helst retning, men jeg lurer på om det er noen satanister på Norsk Freak Forum ? (det skal være etpar hundre satanister i Norge)

Kilder:
1. http://www.facebook.com/pages/Det-No...ref=ts&fref=ts <-- Norske satanistiske samfunn på face, 134 medlemmer.

2. http://satanisk.com/ <-- DNSS Det Norske Satanistiske Samfunn.

3. http://no.wikipedia.org/wiki/Satanisme
Vis hele sitatet...
Om jeg husker rett er vel dette mer eller mindre sakset fra anekdotene til "LaVeyansk satanisme".
Sitat av Bothrops Vis innlegg
jeg liker deres litt mer praktiske tolkning av den gylne regel:
-Du skal gjøre mot andre som andre gjør mot deg
Vis hele sitatet...
Hvis alle skulle følge den hadde denne verden vært i krig innen få dager. Hadde alle fulgt den ordinære regel; ''Gjør mot andre det du vil at de skal gjøre mot deg'' så hadde verden sett mye finere ut!

Jeg har mine egne tanker om verden. Jeg følger ingen etiske eller live-by regler, siden dette somregel vil komme i klammeri med virkeligheten som består av nyanser av ting. Jeg tilpasser mine regler og holdninger etter situasjonen.
Sist endret av Relevant; 2. august 2014 kl. 02:05.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Om jeg husker rett er vel dette mer eller mindre sakset fra anekdotene til "LaVeyansk satanisme".
Vis hele sitatet...
Gammel tråd, men..

LaVey-satanisme er kun elitistisk, egosentrisk human-etikk. Det nyere Satanic Temple er ikke dét en gang, kun en sekulær gruppe ateister med gode kjerneverdier. Jeg ser ikke på disse som satanister annet enn i navnet.

Ekte satanister, altså bibeltro (eller i det minste troende) djeveldyrkere, finnes nok kun som små nisjekulter og forskrudde enkeltindivider. Langt mer utbredt er frykten for dem, noe som har forårsaket et utall prosesser de siste 2000 årene. Det åpenbare eksempelet er den spanske inkvisisjonen og hekseprosessene i resten av Europa. Moderne eksempler er Satan-rock-hysteriet 80-tallet, Bjugn-saken her hjemme på 90-tallet, og konspirasjonsteoretikerne i dag med Alex Jones & co i spissen.

Imidlertid finnes det band med et direkte satanisk image (som amerikanske Fallen Christ og Samael; De norske black metal-bandene er/var for det aller meste ikke satanister, og de som er/var det, heller mot LaVey), men jeg tviler på at disse faktisk praktiserer det de forkynner.

Det nærmeste du kommer ekte satanister i dag uten å bevege deg helt over i galskapen, er nok ritualmagi. Mange magikere tror nok på Satan i en eller annen form, og enkelte forsøker sikkert også å interagere med Fanden eller laverestående smådjevler på en eller annen måte. Men det er nok langt mer utbredt å anse Satan som et aspekt av Gud, altså mer som Yin-siden av Yin & Yang enn en frittstående entitet.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Du har tydeligvis ikke skjønt noe som helst om satanismen. Satanister flest tror ikke på Satan, Gud eller religion. De tror på familiekjærlighet, å være hyggelig og grei mot andre, ikke skade dyr unødvendig og lignende. Det de derimot også sier er at hvis noen prøver å skade deg eller familien din så kan du ta tilbake med det dobbelte.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er poenget med å kalle dette for satanisme?
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Hva i alle dager er poenget med å kalle dette for satanisme?
Vis hele sitatet...
Les første siden du.

Sitat av Ketenna Vis innlegg
Jeg leste et veldig bra innlegg på Facebook, av alle steder, om Satanisme. Om jeg husker riktig, så var det en filosof fra Frankrike(?) som var misfornøyd med at kirken og kristendommen stod for alle normer og regler i samfunnet. Han skrev da punktene som er nevnt i åpningsposten og mente at dette var mye mer presise normer og leveregler. Siden det aldri vekket stor interesse, så koblet han da dette til Satan som en motsetning til kirken. Da vekket det mer oppmerksomhet og ble bannlyst av kirken. Skal se om jeg klarer å finne en god kilde på dette.
Vis hele sitatet...
Sitat av Xernox Vis innlegg
Les første siden du.
Vis hele sitatet...
Men altså, dette er jo verdier som omtrent alle har i mer eller mindre grad. Å kalle det "satanisme", et ord folk flest forbinder med helt andre ting, virker veldig meningsløst og forvirrende.
Sist endret av Gamgee; 2. august 2014 kl. 18:00.
Det er veldig villedende, de burde heller finne et nytt navn for sekten sin.. Satan står tross alt kun for ondskap og grusomhet, veldig rart å stå for kjærlighet og dyrevelferd når man kaller seg selv for en satanist?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvis det er en "religion" eller en levemåte jeg skulle ha fulgt så hadde jeg gjerne valgt satanismen.
Men foretrekker å ikke tro på noe
Sitat av 11elikri Vis innlegg
Det er veldig villedende, de burde heller finne et nytt navn for sekten sin.. Satan står tross alt kun for ondskap og grusomhet, veldig rart å stå for kjærlighet og dyrevelferd når man kaller seg selv for en satanist?
Vis hele sitatet...
Er ikke dette bare et forvirret og hat fult syn som Kirken har tilført kulturen vår pga. kirkens ikke likte den nye religionen?
Syns det virker like teit å hevde man er "satanist" som at man er "kristen".
Må da gå an å være litt spirituell uten å måtte på død og liv ty til en kategorisering.

Kall deg nå heller for hedning eller ateist isåfall...

Ekstra merkelig er det jo også når man er "satanist", uten å tro på satan. Som fler reagerer på, så skjønner jeg ikke vitsen med å kalle det satanisme, om ikke satan selv er inkludert i troen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei, er LaVey-satanist. Har vært satanist hele livet, men har ikke alltid vært Lavey-satanist. Jeg var før en djeveldyrker, og jeg vil si at det å kalle djeveldyrkere satanister er ikke riktig. Djeveldyrkere er djeveldyrkere og satanister er satanister. To vidt forskjellige ting.


Men tenkte jeg skulle svare på noen av spørsmålene som går om og om igjen her.

JA, satanisme er en religion. Satanismen ble grunnlagt i 1966 av Antony Szandor LaVey, men har eksistert helt siden mennesker lærte seg å kommunisere. Satanisme er mye en tenkemåte og en måte å være på, men vi gjennomfører ritualer. Vi har våre helligdager og de fleste av oss er vanlige mennesker, med vanlige jobber.


Vi kaller oss selv satanister og vår religion Satanisme fordi Satan er det beste symbolet vi har. Vi bryr oss om oss selv vi er den viktigste for oss, vi er på mørkets side. We are of the three hand path. Det er nettopp dette satan er, du kan se på det som at vi alle ser på oss selv som satan. Og for at dere ikke skal missforstå så får jeg komme med litt fakta. Satan er ikke den slemme, satan fantes før kristendommen. Satan er en gud fra en annen religion, men siden de kristene så på denne religionen som en ond religion siden det ikke var dere egen så ble den ond. Og dette utviklet seg og den gamle guden ble glemt, og satan ble sett på som ondskapen selv.


Om det er mere dere lurer på er jeg åpen for å svare på eventuelle spørsmål
Er det ikke både dumt og pretensiøst å bruke ord som hekser og magi? Noen vil vel si at det er å lure seg sjøl...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Når du snakker om at Satan var en annen Gud og at kristendommen gjorde det til en ond gud, refererer du da til hendelsen under middelalderen?
Det som skjedde var at kristne tok den hornede guden, Frøy, cernunnos etc, det mannlige i dualistiske naturreligioner, og demoniserte den for prøve å konvertere så mange som mulig, samt et pålegg for å ta de troende som hekser etc.

Mener du altså at Satanisme er en form for Wicca?
Men – hvilken Satan? Kaosdragen – den babylonske Tiamat, Jesajas Leviathan, Jobs Rahab, Genesis' tehom (urdypet), egypternes Atum eller Apep, vedaenes Vritra, grekernes Chaos – som kulturguden slakter og skaper verden av?

Eller den Satan som trosser gud(ene) og den aktuelle verdensorden og er menneskenes skaper – Prometheus, Slangen i Paradiset? Eller kanskje direkte Loke?

En egentlig dikotomi eller dualisme finner man imidlertid først tilspisset under parsismen, er det Angra Mainyu (eller Ahriman) som er deres Satan, som også blir sentral i manikeismen? Jobs "motstander", som faktisk er betydningen av "satan"?

I Talmud er det Samael, som "hjelper" Adam og Eva ut av Edens hage og avler Kain med Eva. Er det ham?

For gnostikerne er forresten Samael Yahweh, Demiurgen, og Kristus dennes motstander og menneskenes hjelper og skaper. Hvordan passer dette inn i LaVeys bilde?

Morgenstjernen "Lucifer" (som er den latinske oversettelse av helel (den lysende), som i Es. 14,12-15 nok mest sannsynlig hentyder til Babylon – derav Åpenbaringens "Babylonske skjøge" (Ishtar)?

Pan? Mefistofeles? Dionysos' satyrer? Fanden? Incubus? Det Nye Testamentes Diabolos (baktaleren), Beelzebul (fra filistrernes Baal Zebub, fluenes herre) eller Peirazon, (forføreren)?

Nero??

Alle disse har influert kristendommens Satan-bilde, eller direkte blitt kalt Satan (kanskje med unntak av Loke, når man da mener direkte kontakt).

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Når du snakker om at Satan var en annen Gud og at kristendommen gjorde det til en ond gud, refererer du da til hendelsen under middelalderen? Det som skjedde var at kristne tok den hornede guden, Frøy, cernunnos etc, det mannlige i dualistiske naturreligioner, og demoniserte den for prøve å konvertere så mange som mulig, samt et pålegg for å ta de troende som hekser etc.
Vis hele sitatet...
Ingen "naturreligioner" er dualistiske, det er tvert imot kristendommen som klossete har presset de forskjellige religioners store mangfold i sitt dualistiske verdenssyn.

(Og Frøy er da hverken hornet eller spesielt mannlig?)
Sist endret av exocytose; 17. oktober 2014 kl. 20:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mith: Hekser og magi finnes, men magi man kan ikke få ting til å fly gjennom luften akkurat. Magi går ut på manipulasjon, ved å bruke magi manipulerer man både seg selv og eventuelle andre til å føle det man trenger for at det du ønsker at skal oppnås skal hende.


Dodecha: Dette er lenge før dette, dette er ved oppstanden av kristendom, fra murrayite-gardnerian-''neo-pagan.''
Satanisme er ikke en form for Wicca, men vi har et nært forhold til det.


Penina: Satan som i satan, ikke noen av de du nevner men satan. Han heter satan, han er satan. Det var først etter at verden hadde bestemt seg for at satan var navnet på alt ondt at resten av disse ble kalt satan. Men satan er en egen gud uten tilknytning til noen av disse du nevner.
Men hvor nevnes denne satan, hvis det er hans egennavn? Grunnen til at jeg tok med så mange eksempler, er at alle disse guder og vesener har aspekter ved seg som har gått inn i Satan-figuren. Hvis du vil bort fra dette, og til stedet hvor satan faktisk nevnes, så må du til det Gamle Testamente, skrevet på hebraisk.

Satan er et hebraisk ord, og det betyr som sagt "motstander". Det er ikke noe du kan vri deg rundt. Jeg driter ærlig talt i LaVey, som var en lavpannet egoist og patologisk løgner, men jeg er interessert i dine utsagn som "Satan er en gud fra en annen religion, men siden de kristene så på denne religionen som en ond religion siden det ikke var dere egen så ble den ond." Hvilken gud? Hvilken religion?
Sist endret av exocytose; 17. oktober 2014 kl. 21:11.
Sitat av anonym85694 Vis innlegg
JA, satanisme er en religion. Satanismen ble grunnlagt i 1966 av Antony Szandor LaVey, men har eksistert helt siden mennesker lærte seg å kommunisere. Satanisme er mye en tenkemåte og en måte å være på, men vi gjennomfører ritualer. Vi har våre helligdager og de fleste av oss er vanlige mennesker, med vanlige jobber.


Vi kaller oss selv satanister og vår religion Satanisme fordi Satan er det beste symbolet vi har. Vi bryr oss om oss selv vi er den viktigste for oss, vi er på mørkets side. We are of the three hand path. Det er nettopp dette satan er, du kan se på det som at vi alle ser på oss selv som satan. Og for at dere ikke skal missforstå så får jeg komme med litt fakta. Satan er ikke den slemme, satan fantes før kristendommen. Satan er en gud fra en annen religion, men siden de kristene så på denne religionen som en ond religion siden det ikke var dere egen så ble den ond. Og dette utviklet seg og den gamle guden ble glemt, og satan ble sett på som ondskapen selv.


Om det er mere dere lurer på er jeg åpen for å svare på eventuelle spørsmål
Vis hele sitatet...
Nå er vel LaVey-satanisme ateistisk satanisme, til forskjell fra f.eks. luciferianisme. Således blir det kanskje litt søkt å kalle det en religion, selv om dere utfører seremonier. Det gjør Human-etisk forbund også. Bruken av metafysiske metaforer for høyst jordlige idéer og begreper kvalifiserer heller ikke, mener nå jeg. I beste fall snakker vi om et sterkt utvidet religionsbegrep.

Satanisme er for øvrig en term fra 1500-tallet, brukt om motstandere av protestantisme. Fra 1890-tallet har det blitt brukt som synonym på djeveldyrkelse. At LaVey tok navnet mange tiår senere og spant sin egen filosofi rundt det, gir ikke COS noen definisjonsrett på begrepet.
Sist endret av meitemark; 25. mai 2021 kl. 21:23.