Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5322
Okey. Nå har det seg slik at jeg har knekt blandebatteriet på vasken på badet. Jeg brukte vasken på helt vanlig måte. Det bare spratt av.

Jeg ringte rørleggeren idag å spurte hva de tok for å fikse det. De skulle ha --wait for it -- 5000 spenn!! for å fikse en simpel kran.

Det er helt uaktuelt å betale. Så, er det noen som vet om et lim som er latterlig kraftig, og kan lime sammen disse to plastikkbitene så hardt sammen at de aldri vil skilles igjen?

Takk for svar!

(legger ved bildet av faenskapet i samme slengen.)

http://bildr.no/image/1327953.jpeg
http://bildr.no/image/1327953.jpeg
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Kjøp deg blandebatteri og skift det selv!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Kjøp deg blandebatteri og skift det selv!
Vis hele sitatet...
Her har du løsningen. Om jeg ikke tar helt feil er det stoppekraner på varmt og kaldt på rørene rett under blandebatteriet.
Sist endret av antring; 26. november 2012 kl. 15:57.
Jeg kan absolutt ingenting om håndverk. Aldri verden om jeg klarer å gjøre det selv.
Leke litt macgyver? Ducktape! Neida bytte blandebatteri er nok det letteste, liming av sånt noe blir alltid noe herk. Hvis jeg skjønner det rett så er det den plastpinnen som styrer forholdet mellom kaldt og varmt, og hvis du da får lim noen andre steder enn akkurat på pinnen som er knekt, så funker jo ikke krana.
Sist endret av trauMa; 26. november 2012 kl. 16:01.
Tech 7 er det eneste i umiddelbar hukommelse, men det tror jeg blir en dårlig fiks.


Bytt selv blandebatteriet, bare for guds skyld husk å stenge av hovedkrana.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ser att tec7 er nemnt, dette er ett merke og ikke ett produkt.
Eneste fungerende løsningen er å bytte hele batteriet.
Det bør du klare.
Ellers tipper jeg du har noen i familien, venneflokken som klarer det!
Eget hus/leilighet/hybel?
Om du har stoppekran tilgjengelig er det bare å skifte blandebatteriet selv. Null stress!
Tech7 er det den sorte? Da limer den alt du kan tenke deg og den hefter på alt mulig.
Forsøk tech7. Worst Case så løsner den etter en stund men kan like godt være at den ikke løsner og da trenger du ikke tenke mer på den saken.
Jepp... enig der. Bytt krana selv. Har bytta varmtvannsbereder selv og da sa rørlegeren jeg snakka med at det kunne jeg gjøre siden det ikke var noe vanskelig. Bare skru av vannet ved stoppekrana, åpne kraner slik at du får tømt ut vann og mindre klin, skru av den gamle og koble på den nye. Null stress.
http://www.youtube.com/watch?v=FahXuCCoWro

Litt 'handy' lønner det seg å være, men det skal ikke så mye til. Kjøp en kran med fleksible rør (som i videoen). Disse har ferdig monterte koblinger med pakning.

Som nevnt tidligere: Steng av hovedkran før du begynner.

Det eneste som kan være en liten showstopper er om gjengene på koblingen til vannrørene er av en annen dimensjon enn de som sitter på den nye vannkrana. Her finnes det div overganger som kan kjøpe på Clas, Biltema, Jula el. hos rørlegger/baderomsforr. Husk også holde kontroll på hva som er varmt og kaldt vann, så slipper du å styre og bytte om etter 1ste montering.

Har montert et par selv - ikke spesielt vanskelig. Kjenner du noen litt handy personer, så be om litt hjelp.

Ny kran får du fra rundt 6-700kr. Kjøp litt OK kvalitet - ikke det aller billigste.
Sist endret av BClr; 27. november 2012 kl. 12:52.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg og anbefaler å skifte blandebatteriet, om du mot formodning skulle velge å lime, er Tec7 ett dårlig lim, da den er elastisk, hvilket du ikke ønsker her.

Tec 7 er fantastisk det, men ikke til dette.
Sa dem noe om hvorfor den høye prisen ?? Var det for bytte av krane eller skifte av blandepatron? Koster jo ikke mer en en 600-1000 kr for eit nytt blandebatteri, og 5 -25 min jobb . Viss du skal lime den (selv om eg anbefaler å skifte) . se på håndtaket , der er et lite merke som er rødt(venstre) , og blått (høgre). Pirk vekk emblemet , der er en umbraco skrue som du kan løsne så får du av hendelen . da blir de lettere å se om du limer rett..
Sist endret av norwegianhobo; 28. juli 2016 kl. 22:18.
Den delen som er knukket kalles en kartusj. Det er bare et sylinder som holdes på plass av den messingringen som sitter på toppen. Rundt messingringen/ mutteren sitter det en pyntering (den blanke) som relativt lett kan skrus av. Når disse to er skrudd løs kan du løfte opp hele kartusjen/ innmaten. Viktig å skru av vannet selvfølgelig!

Jeg gjetter litt; Er det kanskje en liten "t" eller "tapwell" skrevet inn på toppen av Hendelen? Hvis det stemmer kan du klikke "drift og vedlikehold på følgende link for å finne delenummer:

http://www.tapwell.no/LES-071-Krom--...%20071/article

Din lokale rør-butikk får nok i såfall skaffet denne
Som alle andre sier, bytt krana eller delen.
De fleste typer plast er tilnærmet håpløse å lime, og du er nødt til å vite hvilken plast du har for å vite hvilke metoder som kan fungere.
Uvaksinert 👍
Eneste måten du kan klare å lime det der på er at det borres hett hull i begge delene så du kan sette i en liten metallpinne eller tilsvarende som du så limer med epoxy. Men du kan ikke få opp plastbiten nedi krana? Veldig ofte så kan jo selve håndtaket tas av så mulig du kan kjøpe nytt håndtak og at plastbiten sitter på dette?
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg kan absolutt ingenting om håndverk. Aldri verden om jeg klarer å gjøre det selv.
Vis hele sitatet...
Dette er grunnen til at du ikke kan noe om håndverk. Man kan ingenting før man har prøvd minst en gang!

Prøv, og får du det ikke til så spør du om hjelp.