Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5309
I går hadde jeg oppkjøring på Drøbak. Jeg har vært veldig klar for oppkjøring lenge og kjørelærer mener også dette. Var ganske nervøs og spent egentlig 2-3 dager før, men når jeg kjørte dit med lærer roet jeg meg og følte meg bra før oppkjøringa. (Er fra Oslo) Førsteinntrykket av sensor var ok, han virket ganske kald fra starten av og ble derfor heller ikke mye kommunikasjon før og underveis selv om jeg heller ikke ønsket d. Kjørte først innom sentrum av Drøbak, deretter litt boligfelt, maks 10 min med motorvei og resten landevei med typ 60-70 sone. Følte egnt d gikk ganske bra, hadde en dårlig plassering i rundkjøring siden jeg ikke husket hva han sa, hadde også litt ujevn fart på landevei men d skyldtes også mange svinger og ulik fartsgrense. Måtte parkere 2 ganger og dette fint. Hadde ingen store feil og d han mente jeg strøk på var at jeg hadde for stor fart i forhold til sikten og miljøet. Ja, jeg ble blenda av den ekstremt irriterende lave sola et par ganger, men ikke hele tiden og følte derfor ikke at dette var et stort problem. Sa også at farten var for høy i boligområder, nok en gang pga solen og dårlig sikt selv om jeh maks lå i 30 og kikket nøye etter veier fra høyre. Han nevnte heller ikke plasseringen som et punkt, men vektla sikten ekstremt mye, ettersom d ellers var helt tørt på veien og flerr plussgrader. Føler bare at dette ikke er gode nok grunner noe også læreren også synes var rart. Selv har jeg kjørt ganske mye, særlig hjemme så synes derfor dette var ekstremt surt. Fikk også for øvrig vite at sensor egnt jobber på Risløkka i Oslo og at han kun har sensorutdanning, ikke trafikklærer og at han jobbet som kokk før...
Sååå..... Hva er spørsmålet her, egentlig?
Neste gang kan du ta med deg ett Gopro og feste i front vinduet og dokumenter lyd og hva du gjør. For hva du sier og hva sensor har sagt og hva som egentlig har skjedd vet ingen...
Poenget er hva?
Du kan alltids sende inn en klage, noe du høyest sannsynlig ikke kommer noen vei med. Ellers så får du bare ta det som en lærepenge at vist det er dårlig sikt så kjører du saktere uansett hva du føler selv, noe som er ganske logisk egentlig.
Hele greia er bare en konspirasjon for og tappe så mye som mulig penger fra deg. Neida, er surt men da vet du det til neste gang hvor landet ligger og hva de ser etter, så klarer du og kjøre pent i en time.
Vet ikke om jeg ville kalt sensorer mennesker engang, er noe helt annet bak de spakene der, plus at de er veldig dårlig reflektert, ihvertfall han første jeg strøk med - når jeg prøvde å konfrontere han på noen bullshit grunner forlot han bilen

Værste er at man må vente 1 måned+ til neste forsøk
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Hva er det du spør om her egentlig? Du kan synge evige klagesanger, men det eneste du kan gjøre er å ta oppkjøring på nytt når du har mulighet.
Sitat av Anonym fører Vis innlegg
hadde en dårlig plassering i rundkjøring siden jeg ikke husket hva han sa, hadde også litt ujevn fart på landevei men d skyldtes også mange svinger og ulik fartsgrense.

[...]
og d han mente jeg strøk på var at jeg hadde for stor fart i forhold til sikten og miljøet. Ja, jeg ble blenda av den ekstremt irriterende lave sola et par ganger, men ikke hele tiden og følte derfor ikke at dette var et stort problem.
[...]
Sa også at farten var for høy i boligområder, nok en gang pga solen og dårlig sikt selv om jeh maks lå i 30 og kikket nøye etter veier fra høyre.
Vis hele sitatet...
Tviler på at "ujevn fart" var på grunn av varierende fartsgrenser. Dette bør sensor kontroll på.

Og du holder samme fart selv om du blir blendet?

Pluss at du legger deg feil i rundkjøringen.
Du kan da ikke klandre sensor for at du selv husker dårlig?

Sitat av Anonym fører Vis innlegg
Fikk også for øvrig vite at sensor egnt jobber på Risløkka i Oslo og at han kun har sensorutdanning, ikke trafikklærer og at han jobbet som kokk før...
Vis hele sitatet...
Dette er helt irrelevant siden sensor har bestått det som kreves.


Så det du bør ta lærdom av er at du tilpasser farten til forholdene. Altså må du senke farten når du ikke ser tilstrekkelig.
Du må høre på og huske hva sensor sier. Han vet ikke om du har glemt hva han har sagt, eller om du bare ikke kan trafikkreglene. Det er lov å spørre for å oppklare hva han ville igjen.
Si ifra om du blir blendet, slik at han skjønner at det er derfor du eventuelt senket farten.
Til slutt bør du lære at hva sensor har jobbet med tidligere ikke er særlig relevant så lenge han har bestått kravene.
Sist endret av Grimdoc; 4. januar 2020 kl. 11:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alge Vis innlegg
Poenget er hva?
Du kan alltids sende inn en klage, noe du høyest sannsynlig ikke kommer noen vei med.
Vis hele sitatet...
Du har strengt tatt ikkje klagerett heller, på sensor si vurdering. Så du kan alltids sende noko til trafikkstasjonen, men det vil garantert ikkje nå fram.
Skjønner det er surt å ikke bestå. Men få huet ut av der sola ikke skinte. At sensor er kokk.....å nei en som er kokk burde bare koke poteter og ikke lære seg nye ting. Tenk deg om. I motsetning til deg så bestod han sin prøve og er nå sensor. Du strøk, ikke fordi han har vært kokk men fordi du kjørte for dårlig. Avpasning av farten er en særdeles viktig bit av det å kjøre bil. Og å dundre rundt på maks fartsgrense i boligfelt når sikten er nedsatt pga motsol - vel det er en grunn til 30 sonen. Kunne vært lekende barn ute som krysset veien.

Heller enn å være butthurt og forsøke å dekreditere sensor med kommentarer av typen, sensor var kokk før ass, så ta heller ansvar og ei situasjonen. Du strøk så du må deale med følelsene rundt det. Hvorfor strøk du? Du må ta til deg det sensor sa, for du kjørte ikke så bra som du selv virker å tro. Så null grunn til å ha oppblåst ego på dette med kjøring. Om et par uker prøver du igjen og når du er litt mer ydmyk neste gang og tenker på hva du gjorde feil sist og forsøker å kjøre ihht til §3 i vtfl så går det nok langt bedre neste gang.
Takk for all tilbakemelding!

Kunne sikkert tippet begge veier dette og ja enig at fartstilpasning er en viktig del av kjøringen og at jeg må være enda mer obs neste gang. Er bare ekstremt surt og ikke stå når man har forberedt seg så lenge😫. Du lærer tross alt så lenge du lever

Synes forøvrig at opplysningene om sensor var en morsom tilleggsopplysning oppi alt kaoset...
Sist endret av Anonym fører; 4. januar 2020 kl. 13:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym fører Vis innlegg
Takk for all tilbakemelding!

Kunne sikkert tippet begge veier dette og ja enig at fartstilpasning er en viktig del av kjøringen og at jeg må være enda mer obs neste gang. Er bare ekstremt surt og ikke stå når man har forberedt seg så lenge😫. Du lærer tross alt så lenge du lever

Synes forøvrig at opplysningene om sensor var en morsom tilleggsopplysning oppi alt kaoset...
Vis hele sitatet...
Morsom tilleggsopplysning? Virket for meg mer som en hersketeknikk for å undergrave sensors kredibillitet. Heldigvis hadde det utrolig dårlig effekt fordi når jeg leste dette så avskrev jeg alt annet i innlegget ditt som subjektivt pisspreik av en sint og skuffet tenåring.
«SARGASM» du har helt rett, jeg er en sint og skuffet tenåring, som hverken liker sensor eller meg selv akkurat nå.
Enig i at prisen på et førerkort er i drøyeste laget, men de stryker deg fordi du var trafikkfarlig, ikke på grunn av en gigantisk cash-grab-konspirasjon.

De kan bare dømme ut ifra din prestasjon i løpet av eksamen. En dyktig sjåfør skal være i stand til å takle utfordringer som motlys, glatt føre, dårlig sikt, barn i veien, motgående trafikk i enveiskjørt, etc.. Hvis du ikke klarte å tilpasse deg slike hverdagslige hinder, har du nok ikke så stålkontroll som du tror du har.

Er du i tvil, sørg for å få en annen sensor ved en annen kjøreskole neste gang.
En måned med ekstra kjøretrening vil gjøre deg godt, fokuser på det du strøk på i denne omgangen. Drill nådeløst på å tilpasse farten i alle tenkelige situasjoner.

Sitat av Anonym fører Vis innlegg
«SARGASM» du har helt rett, jeg er en sint og skuffet tenåring, som hverken liker sensor eller meg selv akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Det går fint! Så lenge du ikke blir en permanent sint og skuffet 30-åring, er alt som det skal være. Det er lov å bli lei seg ved avvisning og nederlag.

Skuffelse er en del av livet, så lær deg å bruk energien i sinnet til å jobbe med deg selv istedenfor å rakke ned på andre.
Sensoren gjorde bare jobben sin. Du fikk en verdifull tilbakemelding. Bruk denne til å ta tak i deg selv og innse at andre også har noe å fare med, innimellom.

Det er lov å feile. Det er faktisk ganske sunt og jo raskere du finner måter å lære av det, jo bedre.

Neste gang acer du den, det kan jeg vedde på
Sist endret av Svartbak; 4. januar 2020 kl. 15:28.
Jr flere venner som har strøket på første forsøk og klart den etterpå.

Det går jo bra. Garantert. Ta en kjøretime til, snakk med kjørelæreren om hva du strøyk på og ta ny oppkjøring.
Hadde samme erfaring som deg for litt over et år siden. strøyk på det jeg mente var filleting.

Bare gi faen er mitt tips. Sensor er ikke ute etter cashgrabs. De får betalt 9-4 så drar de hjem. De er ute etter å ikke ha folk i trafikken som har stor sjans for å skape farlige situasjoner. Jeg vil tippe at i kanskje 99/100 tilfeller så er det sensor som er en dust. Om ikke sjeldnere. Som regel er det elven. Og det er jo som du sier selv. Du hadde dårlig sikt, du hadde for høy fart i boligområde, du hadde dårlig plassering. Nå vet du det. Glem denne oppkjøringen. slutt å skyld på andre og jobb heller med de feilene gjorde, så skal du se at neste oppkjøring går som en drøm.

Ja, det suger hardt i dag, men om 6 måneder så har du glemt hele greia.
Dette er ikke en stor sak ts. Du ble frustrert og skuffet over at du strøk. Helt normalt. Du fikk ventilert litt her i tråden også tar du nok til deg det folk sier. Løser seg nok.

Neste gang går det nok bedre.