Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5030
Har en del komponenter liggende (PLC,kontaktorer, brytere etc.) som jeg liker og tukle litt med for å holde elektrokunnskapene ved like.

Jeg pendler mye mellom 2 steder og skulle gjerne hatt mulighet til å ta med dette i bilen i steden for å måtte demontere og skru ut av veggen. Jeg er derfor på utkikk etter et portabelt brett med mulighet for å feste DIN-skinne.

For dere som har gått elektro på vgs er det sikkert noen av dere som har vært borti slike portable metallbrett med hjul der man holdt på med automatiseringsprosjektene sine. Tenker noe slikt, men finner ikke på nett, litt usikker på hva jeg skal søke etter.
Hva med å bare kjøpe et sikringsskap i ønsket størrelse og montere på bærehåndtak?
Hvis du vil ha muligheten til å trille det kan du sette på hjul, døra kan du velge om du vil ha av eller på.

F.eks. et slikt? https://www.elektroimportoren.no/sik...Event=pathlist
Sist endret av Veggen; 20. desember 2019 kl. 22:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva med ei sponplate? Det er lett å feste ting på den, den er billeg, og når den er utslitt så sager du til ny bit.
Sponplate høres ut som en enkel og rimelig mulighet. Er spon det beste å gå for? Skal helst være relativt lett materiale der ting sitter godt.
Type verktøyvegg, full av hull med mulighet for å feste kroker o.l?
Spon er noe dritt. Gå heller for 6-8mm mdf. Mdf fliser ikke, og er mye stivere og sterkere.
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Type verktøyvegg, full av hull med mulighet for å feste kroker o.l?
Vis hele sitatet...
Disse er stort sett lagd av metall, da som regel jern. Relativt gode ledere er ikke en god basis for bakgrunnen til elektriske eksperimenter. Derfor ble sponplate foreslått.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Disse er stort sett lagd av metall, da som regel jern. Relativt gode ledere er ikke en god basis for bakgrunnen til elektriske eksperimenter. Derfor ble sponplate foreslått.
Vis hele sitatet...
Nei, ei metallplate er utmerka til føremålet - men den er tung og vanskeleg å skru i. Metallplate som er jorda er godt sikkerhetstiltak.

Bakplater i alt av skap er stål
Sist endret av vidarlo; 21. desember 2019 kl. 17:12.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, ei metallplate er utmerka til føremålet - men den er tung og vanskeleg å skru i. Metallplate som er jorda er godt sikkerhetstiltak.

Bakplater i alt av skap er stål
Vis hele sitatet...
Jo, det er jeg forøverig enig i. Men jeg så for meg kretser, der en slår inn spiker, som er som nodene i kretsen. Altså punktene der ledere er sammenkoblet (noe ala loddepunkt). Så binder en ledning imellom spikrene og komponenter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jo, det er jeg forøverig enig i. Men jeg så for meg kretser, der en slår inn spiker, som er som nodene i kretsen. Altså punktene der ledere er sammenkoblet (noe ala loddepunkt). Så binder en ledning imellom spikrene og komponenter.
Vis hele sitatet...
Når det er snakk om DIN-skinne er det nesten garantert komponenter meint for å monterast på ei 35mm skinne. Då går du typisk med ledning frå punkt til punkt, eventuelt via rekkeklemmer.