Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 6202
Hei! Er altfor godtroende og ble derfor svindlet på finn denne mandagen. Jeg hadde en lang samtale med selgeren, og vippset til slutt 6500kroner til telefonnummeret han ga meg. Det ga meg et navn som ikke passet da han sa han het noe annet på facebook. Jeg spurte han, han sa at vippsen hans ikke fungerte og jeg skulle vippse kompisen hans. Jeg fikk fem på..

Pengene hadde blitt sendt til kompisen hans, og jeg skulle få tilsendt kvitteringen fra sendingen dagen etter, noe som jeg aldri fikk. Har heller ikke fått noe pakke, selvom han jeg kjøpte den av sa at han hadde sendt den.

Fant begge guttene som står bak. De driver å spiller meg og begge skylder på hverandre. Har all informasjon om begge to; instagram og facebook, adresse, telefonnummer osv..

Lurer på om dere har noen tips til hvordan jeg kan få pengene mine tilbake igjen? Vet at pengene egentlig er tapt, men gir uansett ikke opp da hele situasjonen gjør meg helt sykt irritert.
Skal politianmelde til neste uke..
Ta screenshot av alle meldinger mellom dere og overføringen i vipps, send de til pcen din så du har backup og kan printe dem ut. Skriv ned navn, adresse og (om du har) personnummer på svindlerne.

Da har du alt klart til å få behandlet saken din hos Forliksrådet (info og klageskjema i link).

Start med å kreve pengene tilbake fra svindlerne (gi dato frist) og fortell at om de ikke betaler krever namsmannen pengene inn for deg etter at du har vunnet saken, pluss rettsgebyr på ca 1400 (du betaler gebyret om du taper).
Sist endret av fustercluck; 1. august 2019 kl. 21:05.
Dersom du har mistanke om at de er unge, så kan du prøve å ta kontakt med foreldrene.
Eller kanskje en jobb for datadetektiven, Mia Landsem?
Tror jeg må kontakte Mia her ����
Siden dette skulle sendes så regner jeg med du bor langt ifra dem. Hadde nok vært fort på konto igjen om du kunne oppsøkt dem/foreldrene. Kanskje en på forumet kan banke på. Hvor i landet?
Får bare informasjon av foreldre til han ene, han andre blokkerte meg fra facebook, så kan ikke se noe lengere.. Skal ringe foreldrene hans i morgen og si at sønnen hans tjener gode penger på å svindle uskyldige folk.. :/
Er det små shitkids, skal du være glad du kanskje får tilbake pengene.
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Eller kanskje en jobb for datadetektiven, Mia Landsem?
Vis hele sitatet...
Sitat av trulsnygg Vis innlegg
Tror jeg må kontakte Mia her ����
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er så lurt. Hvis dere ikke visste det fra før av er hun en manipulerende drittsekk som virkelig ikke har noe mer dataferdigheter enn å utpresse (ofte uskyldige(hver så snill cowstore å ikke ta dette ut av kontekst og fremstill det som om at jeg sier at folk som deler andres nakenbilder uten tillatelse er uskyldige)) folk.

https://youtu.be/4JuSxvzGQBw
Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Tror ikke det er så lurt. Hvis dere ikke visste det fra før av er hun en manipulerende drittsekk som virkelig ikke har noe mer dataferdigheter enn å utpresse (ofte uskyldige(hver så snill cowstore å ikke ta dette ut av kontekst og fremstill det som om at jeg sier at folk som deler andres nakenbilder uten tillatelse er uskyldige)) folk.

https://youtu.be/4JuSxvzGQBw
Vis hele sitatet...
Du. Det var 100% en joke. Selvfølgelig skal ikke ts FAKTISK kontakte Mia.
Tenkte bare at det trengs et selverklært mirakel til for å løse dette problemet.
Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Tror ikke det er så lurt. Hvis dere ikke visste det fra før av er hun en manipulerende drittsekk..
https://youtu.be/4JuSxvzGQBw
Vis hele sitatet...
Men du synes tappelino virker som en oppegående fyr?
Sitat av trulsnygg Vis innlegg
Får bare informasjon av foreldre til han ene, han andre blokkerte meg fra facebook, så kan ikke se noe lengere.. Skal ringe foreldrene hans i morgen og si at sønnen hans tjener gode penger på å svindle uskyldige folk.. :/
Vis hele sitatet...
Om det er alt du kommer til å gjøre er 6500 prisen du får betale. Ta nå disse jævlene til en rettsal og vis hvor skapet skal stå..
Sitat av Chillipølse Vis innlegg
Om det er alt du kommer til å gjøre er 6500 prisen du får betale. Ta nå disse jævlene til en rettsal og vis hvor skapet skal stå..
Vis hele sitatet...
Er ikke alt jeg skal gjøre, skal prøve alt for å ta dem, skal anmelde og kreve pengene av dem med forbruksrådet
Pengene er ikke tapt, og det er ikke forbruksrådet du skal gå til.

Samle alle bevis du kan (politiet vil ikke gjøre dette for deg) og anmeld, siden dette har skjedd på vipps har du nok av bevis for overføringen.
Gikk overføringen fra bankkontoen din eller visa i vipps?

Kontakt banken din OG vipps, mulig du er dekket av svindelbeskyttelse. Personene vil også risikere å få kontoene sine stengt (hvertfall på vipps) selv uten en dom fra politiet.

Dersom de misstenkte blir funnet skyldig (de vil mest sannsynlig få tilbud om forenklet forelegg for en så liten sum), de vil da måtte betale deg tilbake.
Dette kommer de sikkert ikke til å gjøre, da må du gå til forliksrådet og kan til slutt kreve trekk i lønn.
Ang forliksrådet så løper du en liten risiko, dersom disse ikke er betalingsdyktige må du følge opp kravet over tid.

Selv om utgangspunktet er forskjellig så er fremgangsmåten for å få tilbake pengene samme som i denne saken:
https://www.nrk.no/ytring/det-koster...dig-1.14154828
6000 er småpenger. La det være.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
6000 er småpenger. La det være.
Vis hele sitatet...
Om jeg noen gang er i Oslo og havner på felgen er du den første personen jeg kommer til å spørre om har noen småpenger å avse
Stikk til politiet og anmeld dem. Ville ringt foreldrene også.
Hvis dette er ungdommer så er det bedre dem får en smekk nå enn senere.

Si ifra hva som skjer
Har prøvd å få kontakt med foreldrene til han ene, gutten fikk sikkert hørt av foreldre at jeg har prøvd å ringt dem..

Nå kaller gutten meg for en dum og tilbakestående stalker ������
Haha, ja sattan så dum som du er som vil ha tilbake pengene dine Gutta krutt er i ferd med bli innhentet av sin egen dumskap.

Er det lov spørre på hva du trodde du hadde kjøpt?
Sist endret av Tilbaketrukket.; 2. august 2019 kl. 10:24.
Sitat av trulsnygg Vis innlegg
Har prøvd å få kontakt med foreldrene til han ene, gutten fikk sikkert hørt av foreldre at jeg har prøvd å ringt dem..

Nå kaller gutten meg for en dum og tilbakestående stalker ������
Vis hele sitatet...
Ikke gi deg. Kjør på til foreldrene svarer.
Bare håpe de er skikkelige foreldre som bryr seg og tar ansvar
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Hvorfor i alle dager vippset du så mye uten noe form for forsikring på at du får det du betaler for?
Meget naivt, pengene er nok tapt, men politianmeld likevel
Vis hele sitatet...
Man er ikke nødvendigvis naiv fordi man velger å stole på at folk er ærlige. Som regel er de det, og 6500kr er for de fleste ikke en uoverkommelig pris å betale for å slippe å mistenke sine medmennesker hele tiden. Men det er selvsagt dumt å risikere mer enn man tåler å tape.

Men det er jo en kalkulert risiko, så shit happens. Hadde selvsagt prøvd å få dem tilbake. Rapporter til finn også, så de blir blokkert derfra, regner med det er et sånt system.
Glemte å nevne det, men finn blokkerte brukeren hans dagen etter jeg hadde blitt svindlet. Fikk en mail av Finn der fet sto: Advarsel! Mistenkt svindel..

Har pratet med både DNB og Vipps, men begge sa jeg bare skulle politianmelde det. Vipps sa at de ville gi all informasjon om gutten hvis politiet spør om det..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nå er jeg spent på hvordan denne saken har gått? Aldri gi deg, av prinsipp. Se på dette som en langtidsjobb, så lenge det tar helt til du vinner. Egentlig bare for moro skyld, men også for interesse for rettssystemet.
det er et stort hull i det norsk rettssystemet.!!
Jeg har en lignende opplevelse da jeg sendte penger til en bank konto(ikke vips) og en svindler dekket av en norsk bank Nordea.
saken min er dokumentert av politiet, og klagen på forbrukradet..
også konsultasjoner med advokater og hele saken ville være dyrere enn beløpet(3500) som ble stjålet fra meg under beskyttelse av det norsk juridiske systemet og inkompetente politi.....
""politiet sier dessverre at de ikke har rett til å innhente fra banken(nordea) private data fra klienten..."
mistenkes at mannen jukser ogsa videre folk på finn..

politiet prøver å ikke behandle disse sakene og vil sende en veldig rask avgjørelse om "ikke å vite noe", og at deres tid har gått på deres plikt til å håndtere disse sakene...
Jeg hadde en flott samtale med advokater fra EU om det, og vi ble enige om at norske politikere dekker forbrytelsene til deres eget folk, så vi alle må godta svindel på finn.no eller andre web steder og svindel forblir uløst i juridiske termer..

i dag kan du fullstendig straffefri med svindel i finn.no fordi banken ikke er forpliktet til å oppgi detaljer om klienten til politi og advokat............

bare hvis du faktisk starter en etterforskning med advokaten din og ta sak til hos politiet og dømmer, kan du kanskje etter laaaaang tid få et resultat, men det er veldig veldig dyrt ... 100K nok
og derfor er det absolutt ikke noe problem å jukse seg til finnn.no , tak skuul du haaa
Sist endret av Oluf77; 2. september 2019 kl. 11:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du selv overført før du har fått noen vare kan du takke deg selv.
Damn, jeg har gjort akkurat samme feilen nå selv til tross for at jeg kommenterte her at det var naivt. Vel, jeg lånte penger til en venn da, 6k, for så og bli blokkert.

Flere fortalte meg at jeg kunne kontakte nettpatruljen eller politianmelde. Eller så er egentlig pengene lost.
Flott «venn», dreamcave

Jeg støtter ikke de som sier 6000kr er lite osv. Dersom du vet hvor personen bor kan du kjøpe mye drivstoff for 6000kr. Jeg hadde jaktet ned denne personen hadde jeg hatt adressen.
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Damn, jeg har gjort akkurat samme feilen nå selv til tross for at jeg kommenterte her at det var naivt. Vel, jeg lånte penger til en venn da, 6k, for så og bli blokkert.

Flere fortalte meg at jeg kunne kontakte nettpatruljen eller politianmelde. Eller så er egentlig pengene lost.
Vis hele sitatet...
Den situasjonen synes jeg er enda værre. Da har man ikke bare mistet 6k, som for de fleste faktisk er en betydelig sum, men man har også mistet en venn. Håper ikke dette er noen du så på som en god venn. I det minste vet du jo nå at denne personen ikke er en venn i det hele tatt.

Kan nesten ikke tenke meg at man får gjort så mye i en sånn situasjon, men du kan jo selvsagt ta kontakt med politiet og si hva de sier.
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Damn, jeg har gjort akkurat samme feilen nå selv til tross for at jeg kommenterte her at det var naivt. Vel, jeg lånte penger til en venn da, 6k, for så og bli blokkert.

Flere fortalte meg at jeg kunne kontakte nettpatruljen eller politianmelde. Eller så er egentlig pengene lost.
Vis hele sitatet...

Hva slags venn er dette? En fb-venn? Har dere felles bekjente, eller kjenner du i det minste noe av familien hens? Da er i såfall det veien jeg ville gått.

Lånte selv 10k til en klassekamerat på vgs. Da tilbakebetaling drøyet uten tilfredsstillende årsak, så ringte jeg rett og slett moren hans. Penga ble tilbakebetalt en time senere.
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Damn, jeg har gjort akkurat samme feilen nå selv til tross for at jeg kommenterte her at det var naivt. Vel, jeg lånte penger til en venn da, 6k, for så og bli blokkert.

Flere fortalte meg at jeg kunne kontakte nettpatruljen eller politianmelde. Eller så er egentlig pengene lost.
Vis hele sitatet...
Gjør alt du kan, få personen registrert hos politiet. Har du noe skriftlig? I så fall gjelder det som bindende avtale. Muntlig er også bindende.

Ikke gi deg, gjør -alt- du kan, skriv ned tidspunkt og hendelsesforløp og snakk med advokatvakt (google det).

Hvis mange nok gjør det, så blir sånne folk tatt før eller siden, og man får kanskje erstatning til slutt. Hvis man ikke gjør noe, så skjer det ingenting.


Lånte bort 2500 til noen jeg kun hadde møtt over nett en gang og skrevet med over årevis (dumt, ja). Da jeg truet med politianmeldelse kom pengene.
Sist endret av Nature Spirit; 2. september 2019 kl. 18:06.
Personen har flyttet og bor nå i utlandet. For et par år siden bodde vi i samme by hvor vi ble kjent. Vedkommende aldri hatt særlig kontakt med sin familie (de bor i andre land tror jeg), ingen av de felles bekjente vi har, har noe kontakt med personen lengre.
Jeg har ingen særlig bevis, da jeg ikke tok screenshot av chatten på Snapchat, dum som jeg var.
Eneste jeg kan gjøre er å kontakte via andre kontoer på Facebook, instagram osv for å få kommunisert med personen. Da blir jeg igjen blokkert..
Har ikke troa på å få tilbake pengene, og begynner nå å tro at personen flytta vekk pga svindel av flere personer, ikke bare meg.
Men nå blir det bare sporet av fra TS sin tråd, oops
Sist endret av dreamcave; 2. september 2019 kl. 19:04.
Du har ført over penger, har du ikke? Dette er registrert i ett eller annet system? Da har du bevis!
Sist endret av Nature Spirit; 2. september 2019 kl. 19:54.