Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1560
hei, folkens.

sliter med store rygg problemer og er mye sykmeldt. nav sa at kanskje det kunne vært lurt å sette meg over på aap.


vet dere hvor mye man får utbetalt aap? fikk rundt 320 tusen brutto i fjor.
står 66 prosent av tidligere inntekt, men hvordan regner jeg ut det i forhold til skatt osv? og vil jeg ikke uansett bli straffet økonomisk pga. jeg er syk? mente man hadde "krav" på å være sykmeldt ett helt år. vil jo ha sykepenger så lenge som mulig..

nav sa også at det kanskje kunne være mulig å gå på skolen mens jeg mottok aap, noen som har gjort dette tidligere og vet hva det innebærer?

på forhånd takk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...ingspenger-aap

Ta utgangspunkt i brutto inntekt.
ja, ok. men hva kan jeg forvente å skatte?

etter litt googling og triksing med kalkulator så har jeg funnet ut ca hva jeg får utbetalt, men vil gjerne ha svar på det andre jeg skrev.

takk igjen folkens
Sist endret av eraser; 18. november 2018 kl. 16:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om du er sykemeldt og ikke har brukt opp sykemeldingstiden på 12 måneder så vil du vel tape relativt grovt på å gå tidlig over på AAP?

Sykepenger er jo 100% av tidligere inntekt, AAP kun 66%.

Hva med å fortsette med sykemelding i tiden fremover? Det er jo heller ikke sikkert AAP vil være aktuelt for deg i det hele tatt. Det kan jo være at du innen sykepengeperioden er brukt opp så er helsa blitt bra og du er tilbake i jobb? Rygglidelser har jo en tendens til å gå over for veldig mange, sålenge de gjør en innsats og følger opp råd fra helsepersonell, fysioterapeut eller hvem som når forsøker å behandle deg.

Det er såvidt jeg vet heller ingen garanti for at du får innvilget retten til å ta utdanning selv om du går på AAP. Utifra hva jeg har hørt fra andre så søkes det først AAP og dersom den innvilges kan det søkes om utdanning. Virker dog som utdannelse på AAP sitter litt langt inne så ikke tenk at det nødvendigvis blir innvilget, snakk gjerne med NAV om akkurat det.

Den eneste garantien som foreligger i ditt case er at du vil tape mye penger på å gå over til AAP nå. Kanskje vil du få rett til å utdanne deg, kanskje ikke. Tenker du bør finne ut litt mer om hvor lett det er å få utdanning på AAP før du sier ja til overgang.
Sist endret av random67489; 18. november 2018 kl. 19:20.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Om du er sykemeldt og ikke har brukt opp sykemeldingstiden på 12 måneder så vil du vel tape relativt grovt på å gå tidlig over på AAP?
Vis hele sitatet...
Man vil kunne beholde ytelsen med høyest utbetaling så lenge man har rett på den, ref folketrygdlovens § 11-27. Det er dermed ikke et problem å søke om AAP noen måneder før. Allerede på dialogmøte 2 er det vanlig å snakke om AAP, og når du får informasjonsbrevet etter 39 uker, er det et godt tegn på at du bør søke AAP om man ikke vet at man straks er tilbake i arbeid. Det er dermed ikke sånn at OP vil tape penger på å gå over på AAP.

Hva gjelder utdanning under AAP, er det som du sier helt riktig at det ikke er noen garanti. Det er vilkår som må møtes, blant annet at utdanning er nødvendig for å sette personen i stand til å ta eller beholde arbeid. Det er absolutt noe OP bør ta opp med NAV tidlig i prosessen.
Ok fint du korrigerte mine ukorrekte opplysninger. Trodde AAP alltid var 66 % av tidligere, så veldig positivt å høre at nav har fleksible regler som tar hensyn til høyeste ytelse om noen søker aap før sykepengerperioden er løpt ut.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Trodde AAP alltid var 66 % av tidligere, så veldig positivt å høre at nav har fleksible regler som tar hensyn til høyeste ytelse om noen søker aap før sykepengerperioden er løpt ut.
Vis hele sitatet...
AAP er alltid 66%, med beløpsgrenser. Men du kan kvalifisere til fleire ulike typer ytelser, og då vil du ha krav på den høgste av dei.
Sist endret av vidarlo; 19. november 2018 kl. 07:58.
Du må søke AAP i god tid før sykemeldingsperioden på 12 måneder er over, da det er lang behandlingstid. Anbefales å søke minimum 2 måneder før du trenger det. Det er nok det NAV har forsøkt å fortelle deg, tenker jeg.