Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2970
Har nettop fått min første snøfreser og lurer på hvorfår det sitter en fjærbelastet sak i utløpet på freseren.
Ser jo ut til att denne kan bli en flaskehals for snøen.hvis det kommer en kvist el. i maskinen hvil vel denne hindre snøen i å sprute ut?

Er vel ikke mange motor folk på Freak men prøver likevel
Mener du den delen som sørger for at snøen blir blåst til siden og ikke rett opp?
Nei
det sitter en s lignene(bøyd stålstang) fjørbelastet sak i røret før den delen du kan justere vinkel på snøutkastet.
Denne saken "lukker" røret helt til det blåser snø gjennom det
Det er en retardsperre, som skal sørge for at du ikke stikker hånden din inn i fresen mens den går.

Jeg fjerna min, fordi jeg ikke ville ha noe som blokkerte snø.
Kaster freseren snøen bedre/lengre når denne fjernes?
Nei, du kaster ikke snøen noe betydlig lengre. Det skal ikke mye til for å overvinne fjørkraften som holder sperra på plass.

Det som derimot skjer på en del mindre snøfreser er at utkaster er så liten, mens fresen mater opp mye snø som kan føre til at snøen fester seg rundt sperren.
Sist endret av Troennes; 31. oktober 2013 kl. 20:37.
Cookie Monstah ^_^
bare å fjerne den egentlig, så lenge du ikke gjør som min far gjorde å putter handa nedi fresen mens den går våkna opp til blodig snø og en vettskremt mamma som sa at pappa var på sykehus :P
Så det er en retardsperre som ungarEfect sier he he.

men nå er både den og disse åndsvake jerna som satt på skrå ut fra inmatingen fjerna.Disse var vel bare for å ikke å kjøre skovlene i veggen å ødelegge disse.

men all takk for svar og ha en god vinter
Jeg kan komme på mange ting som kunne trengt en retardsperre.
Lykke til med snøfreseren, trådstarter.
Jeg har også sett effekten kombinasjonen av en (traktor)snøfreser, og en som ikke skulle ha brukt den. Det var fult an inntørkede slintrer på tutlokket osv. Mens kjøttmeisen var riktig så glad! Der de hadde fest på snøfresern.

Jeg skal ikke si noe negativt, om at du fjerner "retard"-sperrer. Men vær obs på, at du kan få trøbbel med forsikringsselskaper, når du bruker farlig utstyr uten, og det skjer en ulykke. Ellers lykke til!
Mange ting som skulle vært retardsperret ja. Problemet er så snart man gjør noe idiotsikkert, kommer det en ny og bedre idiot.
Ingen ting er idiotsikkert, idioter er for smarte.
http://www.youtube.com/watch?v=or2Bf6z-uXU

Er sikkert uproblematisk å fjerne den. Jeg tipper det er uproblematisk å la den være der også...
Er det kramsnø så bäler det seg til uansett.