Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7382
Snubla over denne videoen da jeg trålet aviser for nabokommunen:

http://www.moss-avis.no/nyheter/jakt...nger-1.8106547

Tenkte kanskje det var interessant for mange her på forumet

Hva tenker dere om politiets innsats, prioriteringer og ressursbruk etter å ha sett denne videoen?
Avisene kommer med "agurknytt" når de har lite å skrive om. På filmen her virker det som om politiet har litt "agurktid" og prøver å plukke noen lavthengende frukter.

Tipper dette er en ganske normal dag for en etterforsker i politiet.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Har aldri vært i tvil om at politiet i Norge gjør en god jobb, og vi hadde definitivt vært fucked uten. At de shower opp på døra til en type og snakker med sønnen fordi en random type kanskje har sett en "hasjplante" gjennom et vindu, er jeg dog ikke så glad for.
Sist endret av FatMan; 11. oktober 2013 kl. 21:36.
Jeg er vel mest skremt over at de har EN utedag. De burde hatt 7 ukedager i uka, og det nødvendige antallet kontorarbeidere til papirbiten. Lite vits med mange års utdanning for å trykke gjennom papirer.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Jeg er vel mest skremt over at de har EN utedag. De burde hatt 7 ukedager i uka, og det nødvendige antallet kontorarbeidere til papirbiten. Lite vits med mange års utdanning for å trykke gjennom papirer.
Vis hele sitatet...
Slik er det i byråkrati-Norge. Forhåpentligvis så blir dette bedre utover nå, ettersom mye av byråkratiet blir trappet ned.

Synes det er bra at Politiet har slike dager, men burde helt klart hatt mer håndfaste bevis og hatt flere dager. Men det er jo slik at de må ta alle saker, både store og små. Er de heldig så blir en liten sak til en veldig stor sak
Mest meningsløse videoen jeg har sett på lenge. 9min og 41sek med piss prek..
Ingen bevis, ingen pågripelser, kun snakk og mistanker om en stakkars uskyldig gutt som KANSKJE dyrker sin egen cannabis fordi han ikke støtter lugubre pimps..
Ja, det er virkelig pisspreik å følge opp på et tips om en person som muligens bryter norsk lov, virkelig.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Ja, det er virkelig pisspreik å følge opp på et tips om en person som muligens bryter norsk lov, virkelig.
Vis hele sitatet...
Så da er det vel greit at jeg tipser politiet at en bekjent kjørte i 92 km/t i 80-sonen? Og at politiet følger opp saken? Det er trossalt brudd på norsk lov det også.
Ja for all del, du har vel all din rett til å tipse om det, men det blir jo ikke sjekket eller prioritert når det ikke er bevis eller noen form for etterprøvbare bevis.

Uansett, det er politiet selv som definerer hva som skal prioriteres, og et tips på en cannabisplante er nok mer prioritert enn et tips om 92 i 80 sona.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Så da er det vel greit at jeg tipser politiet at en bekjent kjørte i 92 km/t i 80-sonen? Og at politiet følger opp saken? Det er trossalt brudd på norsk lov det også.
Vis hele sitatet...
Litt vanskligere (umulig) for politiet å bevise ugjerningen, samt den ''kriminelle'' trolig er langt pokker i vold innen politiet kommer frem.

Du kan heller ringe politiet hvis samme bekjent bedriver noe litt mer alvorlig enn 92 i 80-sonen.
Sist endret av Bombasa; 12. oktober 2013 kl. 12:13.
De gjør nok en god jobb, men akkurat på cannabis-sakene blir jeg kvalm av den forvridde lysten til å jakte ned "vanlige" borgere og straffe dem for noe så naturlig som en plante. Tenker da spesielt på da han sjekker opp et hus fordi noen KANSKJE så en cannabisplante i vinduet.

Det er ikke riktig å "jakte" etter kriminelle på den måten, bedre om de forholder seg til det man VET er straffbart og utført. Slik hønsejakt blir bare tull og ressursbruk uten mål og mening - med mindre hovedopplegget til politiet er å sanke bøtepenger, type middelalder med avlatsbrev og hele pakka.
Problemet er ikke politiet.
Kan dere tenke deg ramaskriket om noen politimenn nektet å arrestere folk for lover de selv mente var tullete?
Politiet gjør bare jobben sin, som i bunn og grunn er bra.
Sist endret av Bombasa; 12. oktober 2013 kl. 16:41.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
De gjør nok en god jobb, men akkurat på cannabis-sakene blir jeg kvalm av den forvridde lysten til å jakte ned "vanlige" borgere og straffe dem for noe så naturlig som en plante. Tenker da spesielt på da han sjekker opp et hus fordi noen KANSKJE så en cannabisplante i vinduet.

Det er ikke riktig å "jakte" etter kriminelle på den måten, bedre om de forholder seg til det man VET er straffbart og utført. Slik hønsejakt blir bare tull og ressursbruk uten mål og mening - med mindre hovedopplegget til politiet er å sanke bøtepenger, type middelalder med avlatsbrev og hele pakka.
Vis hele sitatet...
Så hvis de får inn tips om en person som "kanskje" har sprengstoff i huset sitt, en "vanlig borger", er det en teit heksejakt da også? Begge deler er et lovbrudd. (Med mindre han har sertifikater på det, så klart.)
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Så hvis de får inn tips om en person som "kanskje" har sprengstoff i huset sitt, en "vanlig borger", er det en teit heksejakt da også? Begge deler er et lovbrudd. (Med mindre han har sertifikater på det, så klart.)
Vis hele sitatet...
Men hvis jeg husker rett fra da jeg tok spregningssertifikatet, så er det forbudt å oppbevare sprengstoff i beboelseshus uansett! Samme gjelder drivstoff (bensin/diesel), hvis ikke rommet er spesialbygd for dette (f.eks. en garasje).

Men jeg er enig med deg, folk som er mistenkt for dyrking, bør sjekkes eller taes! Men hvis du KUN dyrker til ditt eget bruk, ser jeg ikke så strengt på det.

Og til Alzo88: Er det også like kvalmt, om han dyrker opiumsvalmuer, og lager heroin, som han selger på gata? Selv om det er verre en Cannabis, så er begge deler ulovlig, og går under samme lov. Hvis du har så store problemer med denne loven, er jo utlandet en mulighet.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og til Alzo88: Er det også like kvalmt, om han dyrker opiumsvalmuer, og lager heroin, som han selger på gata? Selv om det er verre en Cannabis, så er begge deler ulovlig, og går under samme lov.
Vis hele sitatet...
Det er vel det samme om det er cannabis eller opium. Folk bestemmer selv hva de vil utsette kroppen sin for. Det er ingen som tvinger deg til å bruke narkotika, lovlig eller ei.
Tror nok Amdb73 siktet til at siden Alzo88 mente det "bare var en plante" så var det greit uansett hva loven sa, så må det jo være greit å dyrke opiumsvalmuer også. Kan jo ikke være ulovlig, det er jo naturlig! : - ) : - ) : - )
Sist endret av Bruskork1; 12. oktober 2013 kl. 18:09.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Tror nok Amdb73 siktet til at siden Alzo88 mente det "bare var en plante" så var det greit uansett hva loven sa, så må det jo være greit å dyrke opiumsvalmuer også. Kan jo ikke være ulovlig, det er jo naturlig! : - ) : - ) : - )
Vis hele sitatet...
Det er lovlig å dyrke opiumsvalmuer i Norge
Jesus kristus, jeg tror dere alle forstår at akkurat cannabis i vinduskarmen er ganske uskyldig. Du får jo ikke noe røykbart av å ha den i vinduet engang. Men er man idiot nok til å sette den i vinduet i utgangspunktet, så er det vel like så greit.

Det er noe som heter å ta det på skjønn (vurdering), og alle bør vite at Cannabis bør ha relativt lav prioritering i forhold til mye annet (det meste andre, faktisk).

Når vi ser 2-3 saker i videoen hvor de manisk letter etter litt tjall fordi de ikke har noe bedre å gjøre, reagerer jeg med å si det er kvalmende. Det blir en heksejakt man egentlig kunne spart seg for, men "effektivisering" og byråkratiske papirer pusher politiet til å konsant jage etter noe. Det blir et borgerlig klasseskille jeg mener er destruktivt for alle parter.

Hvis dere skal kverulere bare for å kverulere, får dere ikke stort ut av meg, orker ikke sitte her og beskrive alt i ørsmå detaljer og ledd bare fordi dere (med vilje?) ikke gidder å forstå det større bildet jeg peker til. Natur er natur, samme faen - det er faktisk ganske drøyt å forby noe naturlig, uansett hva det er.

Og det sier seg selv at sprengstoff blir noe ganske annet, så den sammenligningen gidder jeg ikke si mer om :P
Det er ikke meg personlig som har store problemer med dette, men det er ganske deprimerende å se så ressurssterke mennesker henge seg opp i et byråkratisk spill med "boksen går"; NÅR DE KUNNE BEKJEMPET _EKTE_ KRIMINALITET.

Cannabis er og forblir en distraksjon fra ekte kriminalitet - men hadde jeg vært snut hadde jeg sikkert elska å buste potheads selv: "som å ta godteri fra et småbarn". (heller det enn å faktisk risikere eget liv og helse for å bekjempe ekte kriminelle)
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Det er lovlig å dyrke opiumsvalmuer i Norge
Vis hele sitatet...
Sjekk her, det er bare varieteene med veldig lavt opium/alkaloidinnhold, som er lovlig å dyrke i Norge. De med høyt innhold er forbudt! Selv om dette er vanskelig å følge opp.

Dette er kilden.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Jesus kristus, jeg tror dere alle forstår at akkurat cannabis i vinduskarmen er ganske uskyldig. Du får jo ikke noe røykbart av å ha den i vinduet engang. Men er man idiot nok til å sette den i vinduet i utgangspunktet, så er det vel like så greit.

Det er noe som heter å ta det på skjønn (vurdering), og alle bør vite at Cannabis bør ha relativt lav prioritering i forhold til mye annet (det meste andre, faktisk).

Når vi ser 2-3 saker i videoen hvor de manisk letter etter litt tjall fordi de ikke har noe bedre å gjøre, reagerer jeg med å si det er kvalmende. Det blir en heksejakt man egentlig kunne spart seg for, men "effektivisering" og byråkratiske papirer pusher politiet til å konsant jage etter noe. Det blir et borgerlig klasseskille jeg mener er destruktivt for alle parter.

Hvis dere skal kverulere bare for å kverulere, får dere ikke stort ut av meg, orker ikke sitte her og beskrive alt i ørsmå detaljer og ledd bare fordi dere (med vilje?) ikke gidder å forstå det større bildet jeg peker til. Natur er natur, samme faen - det er faktisk ganske drøyt å forby noe naturlig, uansett hva det er.

Og det sier seg selv at sprengstoff blir noe ganske annet, så den sammenligningen gidder jeg ikke si mer om :P
Det er ikke meg personlig som har store problemer med dette, men det er ganske deprimerende å se så ressurssterke mennesker henge seg opp i et byråkratisk spill med "boksen går"; NÅR DE KUNNE BEKJEMPET _EKTE_ KRIMINALITET.

Cannabis er og forblir en distraksjon fra ekte kriminalitet - men hadde jeg vært snut hadde jeg sikkert elska å buste potheads selv: "som å ta godteri fra et småbarn". (heller det enn å faktisk risikere eget liv og helse for å bekjempe ekte kriminelle)
Vis hele sitatet...
Hva du mener "bør" sjekkes og ikke har egentlig ingenting og si, for det er et lovbrudd, og jobben demmes er å "bekjempe" kriminalitet, uansett om det er en som har kjørt i 80 i 60 sona eller om en fyr har 158kg TNT i kjelleren. Ingenting er "ekte" og "uekte" kriminalitet.

Og jeg har ingenting med å se hvor du vil henn, ja, de kunne prioritert kanskje større saker, og ja, en cannabisplante er kanskje i og for seg en mer uskyldig ting enn "Bjarne" som har de 158kg med TNT, men det er et lovbrudd, og da sjekker de det opp, simple as that, ingen av oss ser timeplanen demmes, ingen av oss ser hva slags saker som ligger på bordet demmes.

Jeg er rimelig sikker på at om dem fikk valget mellom å ta en kar med en cannabisplante kontra ta en morder på utedagen demmes, så hadde dem valgt morderen. Det å si at de ikke vil risikere livet sitt i jobben blir ganske tafatt, med mindre du har kilder på det, eller vet hva slags papirer og ordre hver enkelt politimann får.

Og såvidt jeg vet, så får politibetjentene delegert oppgaver fra sentralbord/operasjonsleder. Åssen det er på denne utedagen demmes, aner jeg ikke.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Jeg er vel mest skremt over at de har EN utedag. De burde hatt 7 ukedager i uka, og det nødvendige antallet kontorarbeidere til papirbiten. Lite vits med mange års utdanning for å trykke gjennom papirer.
Vis hele sitatet...
Er jo mer det av de bruker mer ressurser den dagen, mens de andre dagene er det færre ute og de kan ikke patruljere byen så mye eller dra på skolebesøk.

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Jesus kristus, jeg tror dere alle forstår at akkurat cannabis i vinduskarmen er ganske uskyldig. Du får jo ikke noe røykbart av å ha den i vinduet engang. Men er man idiot nok til å sette den i vinduet i utgangspunktet, så er det vel like så greit.

Det er noe som heter å ta det på skjønn (vurdering), og alle bør vite at Cannabis bør ha relativt lav prioritering i forhold til mye annet (det meste andre, faktisk).

Når vi ser 2-3 saker i videoen hvor de manisk letter etter litt tjall fordi de ikke har noe bedre å gjøre, reagerer jeg med å si det er kvalmende. Det blir en heksejakt man egentlig kunne spart seg for, men "effektivisering" og byråkratiske papirer pusher politiet til å konsant jage etter noe. Det blir et borgerlig klasseskille jeg mener er destruktivt for alle parter.

Hvis dere skal kverulere bare for å kverulere, får dere ikke stort ut av meg, orker ikke sitte her og beskrive alt i ørsmå detaljer og ledd bare fordi dere (med vilje?) ikke gidder å forstå det større bildet jeg peker til. Natur er natur, samme faen - det er faktisk ganske drøyt å forby noe naturlig, uansett hva det er.

Og det sier seg selv at sprengstoff blir noe ganske annet, så den sammenligningen gidder jeg ikke si mer om :P
Det er ikke meg personlig som har store problemer med dette, men det er ganske deprimerende å se så ressurssterke mennesker henge seg opp i et byråkratisk spill med "boksen går"; NÅR DE KUNNE BEKJEMPET _EKTE_ KRIMINALITET.

Cannabis er og forblir en distraksjon fra ekte kriminalitet - men hadde jeg vært snut hadde jeg sikkert elska å buste potheads selv: "som å ta godteri fra et småbarn". (heller det enn å faktisk risikere eget liv og helse for å bekjempe ekte kriminelle)
Vis hele sitatet...
Jeg trur ikke du veit hvor mange gærninger det er der ute, i tillegg til det at hver jævla gang en poltimann går inn i et hus setter han livet sitt i fare. Med mindre du mener at det å gå inn i et hus der du ikke veit om det er noen eller ikke, som du har fått tips om at driver med noe ulovelig er sikkert da

Også det å legge opp til hasj debatt her også er tafatt, gå heller å klag i en av trådene om legalisering av hasj etc.

Det du poster er og forblir også en distraksjon fra det som denne tråden faktisk gjelder. Kan jo legge til at heroin også er naturlig og derfor burde det være lov, hvis jeg skal følge din logikk...
Sitat av zlagther Vis innlegg
Kan jo legge til at heroin også er naturlig og derfor burde det være lov, hvis jeg skal følge din logikk...
Vis hele sitatet...
Heroin er et semi-syntetisk produkt av morfin
Sitat av Muradi Vis innlegg
Heroin er et semi-syntetisk produkt av morfin
Vis hele sitatet...
Blander de alltid... Anyhow, så har du jo det at opium i seg selv er et dop og det er iallefall naturlig
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Asipranter? Så ikke så mye eldre ut enn 20 han der.
Synes denne "utedagen" er en bra ting. Selv om det ender med bare strøsaker så kan det virke forebyggende. Ser ikke noe å klage over her.
Og forresten, hva med alle som laster ned musikk og filmer ulovlig? Jeg ser ikke at politiet bruker tid på dette. Jeg kan nesten garanetere at de fleste husstander har en eller flere PCer med ulovlig materiale.

Sitat av zlagther Vis innlegg
Blander de alltid... Anyhow, så har du jo det at opium i seg selv er et dop og det er iallefall naturlig
Vis hele sitatet...
Og? La folk røyke opium om de vil. Eller tygge kokablader eller innta datura for alt jeg bryr meg. Folk bør bestemme selv.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Og forresten, hva med alle som laster ned musikk og filmer ulovlig? Jeg ser ikke at politiet bruker tid på dette. Jeg kan nesten garanetere at de fleste husstander har en eller flere PCer med ulovlig materiale.



Og? La folk røyke opium om de vil. Eller tygge kokablader eller innta datura for alt jeg bryr meg. Folk bør bestemme selv.
Vis hele sitatet...
Er vel fordi det ikke er mulig å bevise at noen har lastet ned noe uten å ha pc'n dems og slik det er i Norge og andre land så er det ikke lov å bare ta fra noen en eiendel uten skjellig grunn til mistanke og en ransakelseordre. Derfor går de ikke dør til dør og sier, vi skal ha pc'en til alle i huset.

Det jeg sikter til med opium og andre stoffer er at det er skadelig og ikke minst ulovlig, så det nytter ikke å komme med argumentet at det er naturlig.