Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1472
Hei, jeg har ei solseng som bruker 160W lysrør, men har lyst til å gå ned på dette og bruke 100W istedet. Er dette bare et bytte av lysrør vi snakker her? Eller kommer verdien på kondesatorene til å spille en rolle?

Jeg tenkte slik at en kondensator skal være for å jevne ut spenninga slik at lampene ikke blinker eller noe i den duren, og at disse bare justerer hva de enn justerer etter hva røra bestemmer skal trekkes ut fra nettet?

Håper dere skjønner hva jeg mener!? Kommer det til å fungere å bare putte i andre rør, uten vidare? Legg merke til at det justeres ned og ikke opp:P

Kom gjerne å si hvorfor dette ikke går Jeg har gått elektro men det er lenge siden nå..

På forhånd takk fyrir
Tenker du på tennere til rørene?

Du må nok ikke bytte, men det kan uansett være smart å bytte tennere over tid da de også slites ut. De justerer ingenting annet enn at de hjelper å få lysrørene i gang (da det trengs mer strøm for å tenne de enn å holde de lysende).
Fyllerør's Avatar
Trådstarter
Det er mulig jeg tenker på tennerne, men tenkte egentlig på kondensatorer. Jeg mente det var kondesatorer på den altså, og om dette spilte inn på tilførselen til tennere og rør. Er det ikke kondensatorer på disse, og spiller dette ingen rolle??
Det heter en drossel men folk bruker ofte tenner.
Fyllerør's Avatar
Trådstarter
Det veit jeg men det var ikke det jeg lurte på
Sitat av Putas Vis innlegg
Det heter en drossel men folk bruker ofte tenner.
Vis hele sitatet...
Ehhhm, nei? Alle amaturer som har lysstoffrør må ha en drossel, den må ogs ha en "glimtenner". Så en tenner og drossel er ikke det samme!
Forskjellige wattstyrker er ofte i forskjellige lengder. Forsåvidt då bruker ikke alle lysrør tennere.
Fyllerør's Avatar
Trådstarter
jeg blåser i forskjellen på ditten å datten, jeg lurer på om dette fungerer, uten at det sier pang? ikke masse bedreviter innlegg...
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
jeg blåser i forskjellen på ditten å datten, jeg lurer på om dette fungerer, uten at det sier pang? ikke masse bedreviter innlegg...
Vis hele sitatet...
Nå kjenner jeg ikke detaljene rundt solsenger, men lysrør for belysning så er det en sammenheng mellom effekt(watt) og lengde (vel strengt tatt volum) på rør.

Hvis det er så for senger også så vil du finne det vanskelig å finne rør som passer som ikke er originalstyrke. Du kan selvfølgelig gjøre det samme som man gjør med belysning, skru ut et par rør.
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
jeg blåser i forskjellen på ditten å datten, jeg lurer på om dette fungerer, uten at det sier pang? ikke masse bedreviter innlegg...
Vis hele sitatet...
Sorry kompis, vi glemte at du betaler oss 890,- eks mva i timen. Svar kommer PRONTO!!!111
▼ ... over en uke senere ... ▼
Enten svar på det, det blir spørt om eller blås i å svar? Tia det tar er ikke så viktig, men jeg driter i det som ikke er relevant...
Skal støvsuge 1.etg etterpå jeg. Vi har sentralstøvsuger!