Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1980
Det har seg slik at jeg mottok for noen måneder siden inkassovarsel på en faktura jeg hadde glemt å betale. Inkassovarselet mottok jeg etter forfall (siden kreditor hadde registrert feil adresse på meg) og ble betalt når jeg fikk det. Sendte også en epost til inkassoselskapet hvor jeg informerte om årsaken til at det ble betalt for seint, stilte også spørsmål til hvordan de kan sende et inkassovarsel jeg aldri har mottatt til inkasso.

Svaret jeg fikk var:

Bekrefter at gjeldende sak er avsluttet i CrediCare grunnet at betaling er registrert samme dag som overføring til inkasso. Din årsaksforklaring knytt til adresse er ikke en innsigelse som blir tatt stilling til i forbindelse med å frafalle omkostninger på saken. Man har selv et ansvar å påse at kreditorer man har en betalingsforpliktelse mot har korrekt adresse.

Til informasjon er gjeldende sak avsluttet.


Jeg trodde saken var avsluttet, men mottok i dag regning for inkassosalær.

Hvordan tolker dere brevet til inkassoselskapet? Saken er avsluttet, ikke tenk mer på det. Eller: saken er avsluttet, men du må fortsatt betale inkassosalær?
De vil fremdeles ha pengene sine. Slikt jeg ser det er det en ting som teller her, og det er om det var kreditor som gjorde en feil når de registrerte adressen din, eller om det var du som gjorde feilen.
Vel, som du sier selv. Er det din feil at addr er feil, eller kreditor sin?
Hvilken adresse står det i Folkeregisteret på deg?
Den gamle, eller den nye?
Det er kreditor som hadde registrert feil adresse på meg, noe som førte til at jeg mottok inkassovarselet når fristen for å betale var utløpt. Den folkeregistrerte adressen er den nye og det har den vært iallefall i 3 år.
Lignende sak på diskusjon.no forresten, endte med en inkassoklage som trådstarter fikk medhold i.

Inkassovarsel sendt til gammel adresse. Nå kom inkasso i posten

Les deg igjennom tråden, spesielt medholdet:

Klageutvalget i *** as har vurdert din klage, og vi har konkludert med å gi deg delvis medhold.
Vi kan derfor bekrefte at saken i dag er avsluttet i vårt system.
Etter vår oppfatning er det viktige i saken om kravet er korrekt varslet før inkasso er startet.
Kravet i saken gjelder treningsavgift med forfall 20.04.2012. Det var inngått avtale om betaling av treningsavgift via avtalegiro, men avtalegiroen ble av klager sagt opp 1 mnd før siste avdrag var betalt.
Vilkårene for betaling og avslutning av treningsavtale er beskrevet i kontrakten mellom klager og treningssenteret, og det er derfor ingen andre enn klager som kan lastes for at avtalegiroen ble sagt opp 1 mnd for tidlig.
Den 29.05.2012 sendte *** as Purring – Varsel før inkasso til klager. Adressen som ble brukt var ***gata 9, (gamle hybeladresse). Det var den adressen som klager hadde oppgitt til treningssenteret, og det var derfor naturlig å benytte denne ved utsendelse av Purring – Varsel før inkasso. (kopi kan ettersendes om ønskelig) Giroen hadde to ukers betalingsfrist og kom ikke i retur fra posten. Vi må derfor kunne si at *** hadde grunn til å tro at Purring – Varsel før inkasso var mottatt hos klager. Varslingsplikten før inkasso er etter vår vurdering derfor ivaretatt.

Ut fra opplysningene som kommer frem i klager sin e-post av 22.04.13, er det godt mulig at varselet fra *** as ikke er mottatt av klager. Men så lenge ny adresse ikke er oppdatert i Folkeregisteret før 03.07.2012, er varslingen likevel ivaretatt fra *** as sin side. Som nevnt innledningsvis innstiller vi likevel på at saken avsluttes og at resten av ubetalte omkostninger ikke kreves betalt av klager.
Vis hele sitatet...
Sitat av apekatt3n Vis innlegg
Det er kreditor som hadde registrert feil adresse på meg, noe som førte til at jeg mottok inkassovarselet når fristen for å betale var utløpt. Den folkeregistrerte adressen er den nye og det har den vært iallefall i 3 år.
Vis hele sitatet...
Send inn klage: Forbrukerrådet - Klage på inkasso

Gjerne les igjennom tråden på diskusjon.no også, sikkert relevant.

Lykke til.
Sist endret av Turbolego; 1. oktober 2014 kl. 22:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takker så mye Turbolego.
Dere tror ikke det er en tabbe de har gjort? ref: til det de sier: "saken er avsluttet hos oss"?
Send klage, bruk malen fra forbrukerombudet, og husk på å påpeke at adressen din i folkeregisteret har vært oppdatert i over 3 år, og at kreditor må ha gjort en feil.
Jeg ville tatt en telefon til innkasso selskapet å stilt noen spørsmål, samt bestridet kravet.

Spørsmål som er passende:
  • Hvor har dem fått tak i adressen din? da du har stått registrert i folkeregistere på nåværende adresse i over 3 år.
  • Hvordan er personvern policyen dems? da dem sender brev med sensitive opplysninger til en adresse som ikkje er oppgitt i folkeregisteret.
  • Hvem står ansvarlig for hvis sensitive opplysninger har kommet på avveie på grunn av dem?
  • Hvordan kan du klage på denne saken?

Forbered deg litt på forhånd så du vet hva du skal svare eller hvilke oppfølgings spørsmål du skal stille. Jeg har tatt to telefoner i lignende saker der innkasso selskaper har sendt posten til feil adresse. Seneste for noen månder siden for min bror, da han ikkje er så glad i å ta "sinte telefoner" til firmaer. Begge gangene har disse spørsmålene fungert.
Sist endret av 0xFF; 1. oktober 2014 kl. 22:44.
Sitat av apekatt3n Vis innlegg
Din årsaksforklaring knytt til adresse er ikke en innsigelse som blir tatt stilling til i forbindelse med å frafalle omkostninger på saken. Man har selv et ansvar å påse at kreditorer man har en betalingsforpliktelse mot har korrekt adresse.

Til informasjon er gjeldende sak avsluttet.[/i]
Vis hele sitatet...
Dette tilsier i alle fall at inkassoselskapet mener du skal betale salæret.