Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  145 35438
Heisann,

Min første post her.

Fant denne jakka på en låve for noen dager siden, låven skulle rives og tømmes. Vi som jobbet der fikk beskjed om at hvis det var noe vi ville ha så kunne vi ta det med oss hjem.

Fant denne jakka sammen med noe annet rot, vet ikke hva det er for noe. Men den har ørn og hakekors på brystet. Min kone ville kaste den, men jeg regnet med den muligens hadde noen verdi?

Jeg poster helt sikkert dette på feil forum, men jeg prøver nå her først.

Noen som har noen anelse om hva det er for noe?

Click image for larger version

Name:	attachment.php.jpg
Views:	3574
Size:	53,1 KB
ID:	8126
Den ser ut som noe samlere betaler dyrt for
Det ser hvertfall ikke ute som om den har ligget på en låve i 60år.
Regner med at du har lett etter merkelapper ol. men den ser jo rimelig ny ut.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det ser hvertfall ikke ute som om den har ligget på en låve i 60år.
Regner med at du har lett etter merkelapper ol. men den ser jo rimelig ny ut.
Vis hele sitatet...
Er jo ikke sikkert at den har ligget der i 60 år. Lå i en koffert sammen med noe annet diverse nazi ting jeg tok med.

Den har en lapp med et navn "Oberst Konrad" og datert til 1937. Lappen lå i en av lommene.
Viss det er ekte så er jo bare jernkorset i kragen vert noen lapper. Har sett jernkors med utsedelses bevis fra 43 gå for 4k. Er usikker på rangen til offisersuniformen men.

kan du beskrive flere av effektene som lå i kofferten? er mer enn litt interesert i wwII
Sist endret av thebigt; 6. oktober 2010 kl. 15:17.
http://no.wikipedia.org/wiki/Konrad_Sundlo
Det skal vel noe til, men hvis det viser seg å være en ekte uniform fra 1937 så er det sikkert samlere som er villig til å betale for seg.
Dette er en generalløyntnant-jakke fra den tyske hæren under andre verdenskrig, inkludert Jernkorsets Ridderkors. Er den autentisk vil jeg tippe at vi snakker om en verdi på over 10.000. Jeg tviler imidlertid litt på at den er autentisk, da den ser ut til å være i mistenkelig god stand.
Gå amokk med kameraet og lag et album på imgur.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Hvis du bor i Stavanger, reis til Rogaland Krigshistorisk museum på sola, dem kjøper alt sånt..
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Dette er en generalløyntnant-jakke fra den tyske hæren under andre verdenskrig, inkludert Jernkorsets Ridderkors. Er den autentisk vil jeg tippe at vi snakker om en verdi på over 10.000. Jeg tviler imidlertid litt på at den er autentisk, da den ser ut til å være i mistenkelig god stand.
Vis hele sitatet...
Yes.

Det er en Generalløytnant's jakke, en knapp på skulderklaff tilsvarer generalleutnant, to er general der infanterie/artiellerie etc, tre er Generaloberst og etter det så er det to kryssede staver (generalfeldmarschall)

Tyskerne navnet uniformene sine ofte utifra etternavn. Altså trolig er konrad etternavnet og han ble tydeligvis forfremmet (man brukte ofte de gamle uniformene, satte bare på ny insignia) Korset i halsen er ikke jernkorset men ridderkorset. Dette kan godt være uniformen til General Der Gebirgstruppen Rudolf Konrad som hadde ridderkorset.

Jakken virker utifra det ene dårlige bildet autentisk.
Rødt merke på kraven.

Click image for larger version

Name:	attachment.php.jpg
Views:	2125
Size:	100,5 KB
ID:	8127
Sitat av Dr. S Johnson Vis innlegg
Rødt merke på kraven.

Vedlegg 8127
Vis hele sitatet...
Originalt.
Det går sikkert an å få 60 000kr for den, hvis den er genuin. Hvis du klarer å navne den vil den stige betraktelig i verdi, det er en i Tyskland ved navn Helmut Weitze som er god på sånt. Om du gidder alt bryet da, men det er ikke noen få tusenlapper du har der for å si det sånn.

EDIT: https://www.weitze.net/
Sist endret av Totskalle; 6. oktober 2010 kl. 15:56.
General Der Gebirgstruppen Rudolf Konrad:

http://www.axishistory.com/fileadmin/user_upload/k/konrad-rudolf.jpg
Sist endret av Ozzfan; 6. oktober 2010 kl. 15:59.
Ahh mucho spennende. Ta noen flere bilder, gjerne av det andre du fant også
Snakk om å ha skutt gullfuglen. Den der kan gi litt kronasjer i lommen, men jeg ville ikke solgt den. Tenk hvor sjelden den

Man ser jo også hvor medaljene har hengt på den.
Sist endret av Donkeybrain; 6. oktober 2010 kl. 16:01.
Shit, det kan virke som om du har tatt med deg AKKURAT de riktige tingene hjem.
Husk å ikke selg til første og beste, desto mer info du samler jo mer får du for den, spesiellt hvis den faktisk tilhører en vesentlig person i henhold til krigen!
Spennende!

Ta en kikk her, ifra 1:55 til 2:20 (ca)

http://www.youtube.com/watch?v=_1rYeyq9J7Q
Vent med og selge den til du er kanskje 40-50 år.. Er den mere verdt da?
Ta flere bilder da !
Takker så mye folkens! Dette ble spennende! Også kona som ville kaste det....

Bilder kommer.

Et litt dårlig bilde, denne kniven lå pakket inn i ei fille. Virker som det er sølv?

Click image for larger version

Name:	attachment.php.jpg
Views:	1624
Size:	26,3 KB
ID:	8128

Regner ikke med AH står for Adolf Hitler?

Click image for larger version

Name:	attachment.php.jpg
Views:	1686
Size:	26,3 KB
ID:	8129
Sitat av Dr. S Johnson Vis innlegg
Takker så mye folkens! Dette ble spennende! Også kona som ville kaste det....

Bilder kommer.

Et litt dårlig bilde, denne kniven lå pakket inn i ei fille. Virker som det er sølv?

Vedlegg 8128

Regner ikke med AH står for Adolf Hitler?

Vedlegg 8129
Vis hele sitatet...

http://www.snyderstreasures.com/pages/ahflatware.htm

sjekk AHFP-05 , er den knviven men finner ikke pris på den -_-
Dinner Knife in Formal Pattern from the Flatware Set of Adolf Hitler

DESCRIPTION: This is one of the formal dinner pieces (Besteck) that we were able to procure from a collection in Germany. This was a large collection of flatware from various military, political, and personality pieces. Among these pieces were just a few original flatware personally owned by Adolf Hitler. This is a fine dinner-sized table knife in formal pattern with the familiar Greek key design. See further description of this at Item AH 9-3 above on this page. The most desirable, thus the most elusive of all the AH “Besteck,” is this knife, which measures 10 inches long. Please read all of the narratives we have written on this page so that you will have a better understanding of these very important pieces and their investment potential. When we say that the values will skyrocket, you can be assured that they already have. Whenever one is found, the sellers invariable ask much more than we do because of the obvious scarcity and historical importance involved here. This knife is in excellent condition and it bears the moon, crown, eagle, and ‘800’ silver designation where the blade meets the silver grip.
Vis hele sitatet...
Kilde - Ligger noe før midten av siden.

EDIT: Var litt sen der ja!
Sist endret av caperno; 6. oktober 2010 kl. 16:38.
Ja den er Hitler sin ja, eller var Hitler sin.

Trolig var kniven din en del av det settet som ble hentet utifra Berghof ved krigsslutt.

En engelsk forhandler skulle ha 25.000 for en slik en for 4 år siden.

Den har nok ikke kommet til Norge under krigen.
Er det altså snakk om en kniv utifra det personlige bestikket til styggen sjøl?

Jeg fant og en medalje, med et stort hakekors på midten, svart emalje. Skal ta bilde.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Da ser det ut som at flere her kan konkludere med at dette ser meget autentisk ut, neste skritt er å kontakte en profesjonell (museum etc). Lykke til!
er ikke props fra en norsk film om krigen du har funnet da? :P
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av skepsis Vis innlegg
er ikke props fra en norsk film om krigen du har funnet da? :P
Vis hele sitatet...
Og noe slikt kan bli vanskelig for oss her på forumet å finne ut, han bør virkelig ta med jakka til noen som har orden i sysakene.

Hvor i landet var dette forresten?
Vent noen år, så stiger den nok i verdi
Sitat av Jolla Vis innlegg
Vent med og selge den til du er kanskje 40-50 år.. Er den mere verdt da?
Vis hele sitatet...
hva om han er 50 år nå da? hehe

Utrolig spennede objekt det her, så en i går som hadde funnet en sveitsisk gullbar, jeg vil og finne noe spennende :O

Om du vil post gjerne mer i enten denne tråden elelr en ny om inf du finner, hadde vært morro å følge opp!

Sitat av skepsis Vis innlegg
er ikke props fra en norsk film om krigen du har funnet da? :P
Vis hele sitatet...
om det er noe fra en film, er det ikke da litt usansynelig å finne en lapp i lommen som sier at den tilhører konrad i 1937? bare en liten tanke
Keep us posted please
huskelapp for skuespilleren? :P
Sitat av skepsis Vis innlegg
huskelapp for skuespilleren? :P
Vis hele sitatet...
er jo mulig, men dårlig skuspiller om han må huske rollen sin ved en lapp

men la oss ikke gå for offtopic her
Sitat av Sio Vis innlegg
Og noe slikt kan bli vanskelig for oss her på forumet å finne ut, han bør virkelig ta med jakka til noen som har orden i sysakene.

Hvor i landet var dette forresten?
Vis hele sitatet...
Takker så mye!

Det var like ved Hamar.


Ja, jeg skal fortsette med bilder!

Her er en sånn über nazi medalje, sikkert dårlig forklaring men jeg aner ikke hva det er. Men tror jeg har sett slike i filmer?
Click image for larger version

Name:	medalje.jpg
Views:	1503
Size:	100,1 KB
ID:	8130
http://www.metacafe.com/watch/228407...y_dark_knight/

sjekk her, her ser man det merket ! Så han var med hitleren x 2 i verdi med engang :P

N65 DEUTCHES CROSS IN GOOD -
Super example of this very scarce award, one of only 24,204 awarded to all arms of service. Second pattern with hollow “DOUGHNUT” types rivets. Some light service wear otherwise A.1.. Owners initials scratched to rear but indistinct. Maker marked to inside of pin “20” which would indicate maker to be “C.F. ZIMMERMAN - PFORZHEIM”. No enamel damage other than some very light scratches to swastika. Commensurate with being worn.
£1050 SOLD

http://www.helmetsandheadgear.co.uk/german_awards.htm

Så du ligger på en gullgruve man ! Gratulerer din jævel , jeg er missunnelig ..
Dette lå i en svart plastsekk, innrullet i papir.

Click image for larger version

Name:	maleri.jpg
Views:	1725
Size:	94,3 KB
ID:	8131
Sitat av Dr. S Johnson Vis innlegg
Dette lå i en svart plastsekk, innrullet i papir.

Vedlegg 8131
Vis hele sitatet...
Det der er Generaloberst Eduard Dietl.

http://no.wikipedia.org/wiki/Eduard_Dietl
fin fangst, du kommer nok til å tjene en god del på disse tingene, fant du mere eller?
Sist endret av Awareness; 6. oktober 2010 kl. 17:05.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
£1050
Vis hele sitatet...
Og det bare for en liten del av "skrotet" du fant i en låve
Jeg ville holdt tyst i nærmiljøet foreløpig, de som sa du kunne ta det kan fort bli et problem når det er såpass penger inne i bildet!
Mere "søppel"

Click image for larger version

Name:	bukser.jpg
Views:	1836
Size:	96,1 KB
ID:	8132

Lue

Click image for larger version

Name:	lue.jpg
Views:	1710
Size:	87,9 KB
ID:	8133
Registrer deg her og se på bildene:
http://www.samlerforumet.net/forum/v...04ee9e6e97320c

Du har funnet akkurat den jakka og buksa som er avbildet der. Ser at buksa er slitt akkurat likt etc. Ser du i tråden så ser du at han har solgt uniformen videre. Spennende greier. :-)
Sist endret av dadyd; 6. oktober 2010 kl. 17:23.
Sitat av dadyd Vis innlegg
Registrer deg her og se på bildene:
http://www.samlerforumet.net/forum/v...04ee9e6e97320c

Du har funnet akkurat den jakka og buksa som er avbildet der. Ser at buksa er slitt akkurat likt etc. Ser du i tråden så ser du at han har solgt uniformen videre. Spennende greier. :-)
Vis hele sitatet...
Jeg er selv medlem på samlerforumet.

Burde kjent igjen dette!

Eier "Rudolf Souval" som han kaller seg viste tydeligvis hva dette var for noe, lurer på hvordan det har havnet i en låve da.
Tviler på at forrige eier solgte dette under verdi?
Sist endret av Henrik-Vanger; 6. oktober 2010 kl. 17:27.
jeg ville faktisk ta turen innom det loftet igjen om jeg hadde vært deg, kanskje du finner fler spennende ting eller verdifulle greier.
Sitat av Dotten Vis innlegg
jeg ville faktisk ta turen innom det loftet igjen om jeg hadde vært deg, kanskje du finner fler spennende ting eller verdifulle greier.
Vis hele sitatet...
Er dessverre revet ned.

Pussig at jakka var postet på samlerforumet, men der borte står den jo ved siden av en annen general og?
Henrik-Vanger: Ser du i tråden ser du at Rudolf Souval har solgt uniformen videre fordi han trengte penger. Er sikkert en mann som kjøpte det av ham og oppbevarte det i låven sin. Denne kjøperen er nå død og låven blir ryddet.

Her ser du også korset ditt. Rudolf Souval eide visst det og.
http://www.samlerforumet.net/forum/v...ttach&id=32455

Tråden med korset:
http://www.samlerforumet.net/forum/viewtopic.php?t=7190
Sist endret av dadyd; 6. oktober 2010 kl. 17:32.
Ekstremt spennende! Hvem er denne Rudolf Souval? Om det er noen som er reistrert på samlerforum, kan dere laste opp printscreen, evt gjøre det mulig for oss å lese - uten å må registrere seg?
Sitat av Dr. S Johnson Vis innlegg
Takker så mye!

Det var like ved Hamar.


Ja, jeg skal fortsette med bilder!

Her er en sånn über nazi medalje, sikkert dårlig forklaring men jeg aner ikke hva det er. Men tror jeg har sett slike i filmer?
Vedlegg 8130
Vis hele sitatet...
Leste nylig en arikkel i Dagbladet der jeg mener å ha sett bilde av akkuratt samme medalje. Søkte litt og fant artikkelen http://www.dagbladet.no/2010/09/23/n...ssak/13411879/

Hvis du scroller litt nedover i arikkelen så finner du bilde av denne medaljen med følgende undertekst: Det tyske kors i gull ble innstiftet av Adolf Hitler og ble utdelt til soldater som utmerket seg militært under krigen. For å gjøre seg fortjent til korset måtte man allerede ha mottatt Jernkorset av 1. og 2. klasse. På grunn av utformingen ble det i visse kretser spøkefullt kalt «Hitlers speilegg».
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
du er en HELDIG mann, du vil tjene feite seddler på dette, men som sagt over, kontakt de rette folka (proffer, samlere med erfaring), hold kjeft om det til videre, og ha LYKKE til! hold oss oppdatert på bud og slikt!
det var en dritkul uniform som jeg hadde ofret alle tærne på en fot for å få tak i.
Jeg kjenner Rudolf Souval (Han er samler) Fikk mail av han nå som sikkert forklarer litt, eller bekrefter noe.


Sitat av Rudolf Souval Vis innlegg

Jeg solgte en av mine to Generaler til en anonym kjøper med et sett bukser. Jakken ble solgt for 45k og buksene for 10k. Jakken var Generalløytnant.

Dette er en liten stund siden. Hva som skjer med den nå angår ikke meg, men den ble solgt for førtifem tusen norske kroner.

Jeg ønsker den nye eieren lykke til med salget, eller hva nå enn han gjør med den. Husk det er et historisk objekt med høy verdi.

Rudolf Souval
(Fenrik: Samlerforumet.net)


Vis hele sitatet...