Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 32279
A prayer before dawn.

Skal ikke avsløre for mye, men tre stikkord: Thai-fengsel, muay thai, dop.

Trailer: https://youtu.be/Mp88Nuci68c
Et par kjappe:

- Das boot - fantastisk krigsfilm om livet om bord på en tysk ubåt
- Dr. Strangelove - klassisk Kubrick film, mørk komedie om atomvåpen.
- The searchers - Kanskje den ultimate western filmen.
- Chinatown - Utrolig bra noir/mysterie med Jack Nicholson i hovedrollen. En ordentlig klassiker.
- 20 000 leagues under the sea - film adaptasjon av Jules Vernes kjente roman.
- Master and Commander - Muligens den beste filmen om livet om bord på britisk marineskip under napoleonskrigen. Sterk og vakker.
- Blue velvet - mesterlig mysterie med David Lynch som regissør.
- Citizen Kane - ikke akkurat ukjent, men den blir hyllet av en grunn.
- Deliverance - thriller/mysterie/skrekkfilm fra 70 tallet. Kontroversiell på grunn av enkelte sterke scener men veldig bra laget.
Specialpurpose : "squel like a pig!"
Grand Budapest Hotel

Egentlig alt av Wes Anderson, genial fyr!
Falling down 1993
Ikke umulig du har hørt om de før men her er et par jeg helt klart hadde sett om du ikke har.
Blood diamond
Captain phillips
Léon
https://www.imdb.com/title/tt0110413/?ref_=fn_al_tt_1

12 år gamle Natalie Portman spiller 12 gamle Mathilda og det gjør hun jævlig bra.
Jean Reno er ikke dårlig han heller og Gary Oldman er alltid i en klasse for seg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av bewaah Vis innlegg
Inspirerende:
Into the wild

Lok:
Requiem for a dream
Spun
Vis hele sitatet...
Spun er fin. Spesielt på amfetamin-nedtur etter et bøttetrekk med hasj og en Stilnoct eller to innabords.
Tror jeg så den daglig en periode på en liten måned, da jeg hadde speed-binge.

Digger kamera-arbeidet i den filmen. Føles som du er på speed, blir litt stressa.

Requiem for a dream har også bra kamera-arbeid, og er en bra film, i mine øyne. Viser rusmisbruk fra flere hold. Både lovlige, og illegale hold. Og at det egentlig er noen forskjell på om det er lovlig eller ikke
▼ ... noen uker senere ... ▼
Forgotten silver.
Bad taste.
The Great Beauty - en av de vakreste filmene jeg har sett
The Square
Parasite
Into the Wild
Babel
Crash
Ghostworld
Somewhere
Lost in Translation
Y Tu Mama Tambien
Nightcrawler
Festen (engelsk tittel: The Celebration)
HER
''The life of David Gale''
Hillbilly Elegy på Netflix. Om en fyr fra fattige kår om oppvekst i kjipere nabolag i USA og hvordan han kommer seg ut av dette. Amy Adams og Glenn Close blant annet
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Liten oppdatering: Jeg så oppfølgeren til The Man from Earth, og personlig synes jeg det var en brukbar film.
Jeg avslører ikke mye, men om du ikke har sett den første så burde du kanskje ikke lese det under.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
The Man from Earth: Holocene

Ut i fra traileren får man en litt sånn typisk ungdommer tar seg inn vann over hodet-spiel greia, men det tok faktisk en litt annen vri og jeg sitter igjen med å ha lyst på mer.

Vår mann har selvfølgelig flyttet til et nytt sted, men han virker mye mer etablert her med samboer og alt.
Dr. Art jenkins, som i den første filmen ble så opprømt av hele greia at han i et øyeblikk var på vei til å skyte John klarte selvfølgelig ikke å legge fra seg saken, og skriver bøker om emnet. Han blir selvfølgelig latterliggjort siden han ikke klarer å skaffe noe bevis på påstanden sin. Men denne boka klarer da en student å komme over og legger to og to sammen..

Hovedskuespilleren er den samme og man får et møte med to av de andre karakterene fra den første filmen også.
Sist endret av Dodecha; 9. desember 2020 kl. 14:57.
Kingsman the secret service
Snowpiercer
Robot and Frank
Gaspar Noés Enter the Void og Irreversible.
The house that jack built
City of God
Jakten
Donnie Darko
The Game
Bad Boy Bubby
The Holy Mountain
Butterfly effect
Barry London

Sikkert noen som har blitt nevnt fra før, men det er disse jeg kommer på i farta.
- La Haine er fet
- The Foundation fin
- 2001: A space oddesey, bra film fra 1968!
- 2010: The year we make contact, oppfølgern til den over, kom ut i 1984.
- Melancholia, Lars von Trier's beste i mine øyne.
- The Arrival, undervurdert science fiction film. Smart og ikke veldig spaca, Charlie Sheen i hovedrollen så er nok derfor få gidder å se den men jeg syns han gjør det bra i denne seriøse rollen.
- The holy Mountain er et spaca, forskrudd, sykt fascinerende kunstverk. Alejandro Jodorowsky må ha vært på noen heavy plantetripper for å si det sånn.
- El topo er også en av kult-klassikerne hans, enda mer skrudd men verdt å se.
Shiet, har bare sett de to sistnevnte dritfjern. Skal prøve å se dem i normaltilstand nå som jeg huska på dem igjen, å se om jeg skjønner mere da haha
Adams epler og Kokken, tyven, hans kone og hennes elsker. Ikke så kjente, men vel verdt å se.
«Quills» med to av mine favoritt skuespillere Joaquin Phoenix og Geoffrey Rush(som spiller Marqius de Sade!).
En absolutt perle av en film.

Vet ikke om den er nevnt tidligere i tråden..
Soylent green
https://m.imdb.com › title<br ... (1973) - IMDb
Dystopisk fremtidsfilm med en fin tvist
Sist endret av discorebel; 10. desember 2020 kl. 01:39.
Shock Corridor.
Fra wikipedia: "Shock Corridor is a 1963 American psychological thriller film written and directed by Samuel Fuller, and starring Peter Breck, Constance Towers, and Gene Evans. The film tells the story of a journalist who gets himself intentionally committed to a mental hospital in order to solve a murder committed within the institution."
https://www.imdb.com/title/tt0057495/
Sist endret av Arex_x; 10. desember 2020 kl. 18:32.

Cyberpunk b-film fra 1995. Basert på en figur fra William Gibsons bøker. Gibson skrev Neuromancer og var med på å skape cyberpunk sjangeren.
Filmen er ikke fullt så imponerende, men syntes den fanger stemningen veldig bra.
Det foregår i en fremtid der alt kan hackes og sensitiv informasjon transporteres i en harddisk installert i hodet til "mnemonic couriers". Johnny han har fjerna deler av hjernen og stappa inn usunne mengder(flere hundre gigabyte!) kryptert data som skal transporteres, og han treffer mange snålinger på veien. Litt som askeladden, men han må skynde seg før hodet kræsjer helt.

Sjangeren er liksom ganske trashy så det ødelegger ikke nødvendigvis så mye når filmen er billig og cheesy imo.
Det var regissørens siste film, han lagde ikke så mange. Var visstnok et jævla rot å lage filmen, og den henger ikke så godt sammen til tider, den vet ikke alltid om den skal være komedie eller seriøs. Syntes det er ganske morsomt, dialogen og skuespillet minner nesten om en anime til tider.
Den har masse små sprø karakterer spilt av Keanu Reeves, Takeshi Kitano, Udo Kier, Dolph Lundgren, Ice-T og Henry Rollins. Anbefaler den japanske versjonen, den har mer Takeshi og soundtracket har eldes bedre enn på den andre.

Sier ikke at den er gull, men one man's trash is another man's treasure
Sist endret av Bothrops; 10. desember 2020 kl. 20:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dark City fra 1998 kan anbefales! Falt litt i skyggen av The Matrix, men er minst like bra, om ikke bedre.
Sitat av celtseus Vis innlegg
- La Haine er fet
- The Foundation fin
- 2001: A space oddesey, bra film fra 1968!
- 2010: The year we make contact, oppfølgern til den over, kom ut i 1984.
- Melancholia, Lars von Trier's beste i mine øyne.
- The Arrival, undervurdert science fiction film. Smart og ikke veldig spaca, Charlie Sheen i hovedrollen så er nok derfor få gidder å se den men jeg syns han gjør det bra i denne seriøse rollen.
- The holy Mountain er et spaca, forskrudd, sykt fascinerende kunstverk. Alejandro Jodorowsky må ha vært på noen heavy plantetripper for å si det sånn.
- El topo er også en av kult-klassikerne hans, enda mer skrudd men verdt å se.
Shiet, har bare sett de to sistnevnte dritfjern. Skal prøve å se dem i normaltilstand nå som jeg huska på dem igjen, å se om jeg skjønner mere da haha
Vis hele sitatet...
Jeg også en stemme til arrival, slutten er fantastisk. Men Charlie Sheen spiller ikke i den
Cube
Sist endret av Crimson Snow; 10. desember 2020 kl. 22:21.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg også en stemme til arrival, slutten er fantastisk. Men Charlie Sheen spiller ikke i den
Vis hele sitatet...
THE Arrival fra 1996 har Charlie Sheen i hovedrollen, jo.

Men for å være on topic kan jeg jo nevne Bubba Ho Tep. Elvis Presley og John F Kennedy er på et gamlehjem sammen, og må slåss mot en egyptisk redneck-mumie! Er en stund siden jeg har sett den, men husker den som en morsom og overraskende bra gjennomført film.
Altså, regner med at mange har sett denne, men kanskje ikke de yngste på bruket?

Dialogen er god som gull.

Lasse og Geir (1976)
https://filmarkivet.no/film/details.aspx?filmid=41217
Jeg så Wild Tales her forleden. Lenge siden jeg har kost meg såpass med en film. Den prøver vel å si noe om hvor kort veien er til total galskap for selv oppegående mennesker. 6 kortfilmer i én, anbefales.
Smala Sussie, fortsatt verdens beste film i mine øyne. Morsom, egentlig ganske trist og bra soundtrack.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Smala Sussie, fortsatt verdens beste film i mine øyne. Morsom, egentlig ganske trist og bra soundtrack.
Vis hele sitatet...
Fy faen for noen karakterer, jeg ble helt mind fucked første gangen jeg så den filmen! «Hva opplevde jeg akkurat nå?»

Det er så mange gullkorn, de kommer som perler på en snor
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Finnes på YouTube , hele filmen
Sitat av Xania Vis innlegg
Finnes på YouTube , hele filmen
Vis hele sitatet...
Sikkert som torrent også
Så den på kino i hine håre dager. Var ganske heavy.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
NZB's everywhere
crf21's Avatar
18 7
vanishing point (1971)
https://www.imdb.com/title/tt0067927/
Alle Johan Falk filmene. Det er så bra, jeg har ikke ord. Svensk krim på sitt aller beste. Er så realistisk og bra gjennomført at jeg anbefaler alle å gi det en sjanse.
Lasse og Geir er jo en sitatmaskin uten like.

Bad lieutenant med Nicholas Cage er jævlig morsom.
Handler om en etterforsker som skader seg i ryggen og ender opp avhengig av smertestillende.
Avhengigheten tar av og han begynner på alt slags dop mens han etterforsker et drap, og ender opp med å hallusinere iguanaer og masse piss, det tar helt av.
Nicholas Cage på sitt beste herregud for en sinnsykt skuespiller.

Inside Man. Kanskje ikke skjult perle men veldig spennende. Handler om et bankran med en stor twist.

Mulholland Drive.
Ok denne filmen er helt syk og du skjønner mest sannsynlig ikke en dritt. Du blir sittende å tenke «hva faen var det jeg nettopp så?»
Men faen så bra det er når du får tenkt deg om. Enten elsker du den eller så hater du den.

Event Horizon.
Den er bare jævlig ��
Er Ildkrigen (quest for fire) nevnt? Med bl.a ron perlman.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Er Ildkrigen (quest for fire) nevnt? Med bl.a ron perlman.
Vis hele sitatet...
Den er rå.
Så den når jeg var kid.
Den å "Gudene må være gale"
Episk
Siden Dmx nå er død så anbefaler jeg denne filmen fra 98 som er meget ukjent

https://www.imdb.com/title/tt0158493/
Naked lunch er definitivt en perle, men om den er spesielt ukjent kan nok diskuteres.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Er Ildkrigen (quest for fire) nevnt? Med bl.a ron perlman.
Vis hele sitatet...
Ildkrigen er veldig kul!
Skal du få mest ut av den så anbefaler jeg å lese Neandertal av Erik Tunstad først

https://www.ark.no/boker/Erik-Tunsta...-9788282822039
▼ ... noen måneder senere ... ▼
'Hero', fra 1983. Indie road movie inn i det absurde. En sekvens tar seg tid til hele 'Heaven' av Rolling Stones. Regissør Alexandre Rockwell.

'The Rendez-Vous of Deja vu', fra 2013. Fransk komedie utenom allfarvei, regissør Antonin Peretjatko.
Et glass til - dansk tittel, "drunk"
Filmen «Et glass til» bygger på en teori om at vi kan fungere bedre med en promille på 0,5. Stemmer det?
Litt alkohol kan gjøre oss litt mer kreative og løsslupne, sier to forskere.

Veldig morsom dansk komedie av høy kvalitet. Anbefales å ta noen øl når en ser filmen.. Super morsom film =)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Last Life in the Universe er nok min favorittfilm av sjangeren "filmer ingen har sett"

Tears of the Black Tiger er også mye bedre enn den har noen grunn til å være.
Sist endret av Chobonella; 24. november 2021 kl. 14:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SheWolf97 Vis innlegg
Noen som har bra filmtips? Gjerne noen som ikke er så kjente?
Tåler ikke skrekkfilmer med sånn demoner og dritt Ellers er alt greit, haha!
Vis hele sitatet...
"mannen uten minne" en finnsk film av aki kaurismaki
Sitat av SheWolf97 Vis innlegg
Noen som har bra filmtips? Gjerne noen som ikke er så kjente?
Tåler ikke skrekkfilmer med sånn demoner og dritt Ellers er alt greit, haha!
Vis hele sitatet...
SLC Punk <- Film om punker-miljøet i salt lake city

https://www.imdb.com/title/tt0133189/

Hva slags filmer liker du da? action?drama? sanne historier? dokumentarer?
Sist endret av syrebiten; 25. november 2021 kl. 09:47.
Vet ikke hvor mye fil du har sett men gidder ikke å liste filmer som du sannsynligvis har sett.

Another World.
Her.
Mother.
Donnie Darko.
Me, Earl and the Dying Girl.
Dark City.
Mulholland Drive.
City Of God.
12 Monkeys.
The Lobser.
Sunshine.
I Kill Giants.
Raw.

Aner jo heller ikke hvordan filmsmaken din ser ut men her dypper jeg innom det meste fra romantikk til thriller.
Gayniggers from outer space er en bra skjult perle. Masse homofile fra planeten anus skal utrydde alle kvinnene på jorda så de får mannfolka for seg selv
The Prophecy eller God’s Army

https://m.imdb.com/title/tt0114194/?ref_=nv_sr_srsg_2

Christopher Walken<3