Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6497
Hei!
Prøvd å søke mye rundy dette men finner bare dårlige og gamle svar. Jeg har vært fem dager inne og jeg hater det, ønsker meg virkelig ut og hver dag er et helvete. Vet at dette er svakt men jeg stiller fortsatt spørsmålet: kan jeg komme meg ut, og hvordan? Har en skadet ankel og har legetime, tenkte å bruke det. Vurderer også å erklære at jeg er pasifist. Må jeg i siviltjeneste hvis jeg slipper, vil jeg gå slippe og har dere boen råd?

Setter enormt mye pris på hjelp!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Søk sivilteneste. Sivilteneste er avskaffa.
En skadet ankel kan du selvsagt bruke for hva det er verdt, i hvert fall en stund.
Vidarlo, er sjansene gode for å få innvilget søknaden? Og sier du at jeg ikke trenger å gå siviltjeneste i det hele tatt da siden det er avskaffet?

Beklager så mye at jeg ikke får gjort bedre research, men jeg er i milla nå og det er knapt tid til å snike se ekk og bruke telefonen!
Da jeg var inne var det bataljonspresten de sjanseløse brukte for å slippe. Dette var i 2005 så vet ikke hvordan ting er nå. Anbefaler deg og holde ut. 5 dager er ikke nok til å ta en slik avgjørelse. Det er en stor omstilling for mange det å plutselig ikke ha kontroll selv, bli beordret rundt osv. Jeg kan nesten garantere deg at du ikke vil angre hvis du presser deg gjennom det. En uke til eller to, så blir det bedre, hvis ikke du er vakt og sikring eller no tulletjeneste da. For King and country.
Vær reinspikka tulling, pek våpen (tomt selvfølgelig) på medsoldater osv. Dem finner fort ut at de ikke ønsker å ha deg inne
Er bare redd jeg må tjene i sivilforsvaret hvis jeg erklærer pasifisme. Er det sant at de kaster deg ut hvis du droter deg ut for heftig? Virker ikke sånn.

Er siviltjeneste ikke lenger en realitet i norge???

Takk så mye for svar!!!
slik som du syter så tror jeg du har godt av litt mestringsfølelse, disiplin og litt herding.

tror du angrer veldig om noen månder om du ikke fullfører, og aldri vite hva du kunne fått sjansen til og gjøre.
alt fra helikopter turer til broderskap er mulig i militæret og det er mange som vil som ikke får sjansen, kan nevne noe av det stiligste vi gjorde var og montere en laser på våpenet som lyste opp når løspatroner ble avfyrt fra våpenet, alle fikk en elektronisk vest som registerte andres lasere og vi fikk leke litt krig.
var som paintball med ekte våpen uten risiko. røykgranater og hele pakka, var sykt kult
Jeg skjønner at jeg fremstår som sytete, beklager det. Men jeg trives ikke, jeg har mine grunner til det. Hvis noen har svar på om sivilforsvaret fortsatt vil bli obligatorisk og om mine sjanser med pasifisme eller "skadet ankel" så er det gull verdt for meg, hvis ikke så må dere ha en fin kveld videre. Takk for hjelpen så langt!
Siviltjenesten er avskaffet.
Siviltjenesten har opphørt at eksistere.

Jeg måtte snakke med en prest som stilte idiotiske spørsmål om hvorvidt jeg ville skutt russere som ville drepe familien min og denslags.
Deretter var det siviltjeneste, som igrunn var ett fint alternativ, men nå er det som sagt, ingen siviltjeneste lenger.

Siviltjenesten er avskaffet.
Siviltjenesten har opphørt at eksistere.
Takk!! Da går jeg vel for pasifisme. Setter pris på helpen!
Det er vel slik at de har alt for mye folk og hadde jaget deg ut om du hadde klaget like mye til befal som det du har gjort i denne tråden.

Selv ble jeg innkalt på nittitallet og ble bura inne to ganger på tilsammen 150 dager og to års prøvetid fordi jeg ikke ville lystre ordre
Sist endret av BAN; 6. august 2017 kl. 20:31.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
En kamerat av meg som ville ut pisset på seg en uke i strekk. Kan det være noe?
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Piss på deg om natten å si til legen at du er sengevæter men ikke turte å fortelle det på sesjon. Flaut, men du blir sendt hjem på dagen.
Ser tråder til stadig dukker opp om hvordan man kan slippe førstegangstjeneste, det er jo helt umulig...
Si til øverstkommanderende at du er dritt lei og ønsker deg hjem slik at du kan ruse deg, haha, du blir nok sendt hjem relativt fort.
Å slippe unna forsvaret er det enkleste som finnes. Snakk om ulovligheter når det er mange rundt. Forsvaret har nulltoleranse for dop og narkotika.

Til alle som ikke ønsker seg inn er det bare å si at man ruser seg i ny og ne, verre er det ikke. Har du total noia for at det kan påvirke deg i ettertid er du ikke spesifikk rundt type rusmiddel, men bare snakker om at du liker å ruse deg. Dette vil ikke komme på utømmende vandelsattest, så eneste måten det kan påvirke deg er hvis du ønsker å bli politi eller militær igjen, hvis de lagrer opplysningene i interne notater.

Jeg ville hvertfall gått for noe sånt før jeg pisset på meg en uke i strekk, som flere andre nevner her...
Sist endret av pkk1990; 6. august 2017 kl. 21:38.
Jeg møtte opp for 6 år siden og sa jeg slet med sosial angst og kun turte å sove hjemme. 10 minutter senere var jeg på trikken.
Takk for gode forslag, men håper du skjønner at det er snakk om en som allerede er inne, ikke sikker på om det er like lett da... å slippe på sesjon er jo enkelt!
Sitat av AndeMannen Vis innlegg
Takk for gode forslag, men håper du skjønner at det er snakk om en som allerede er inne, ikke sikker på om det er like lett da... å slippe på sesjon er jo enkelt!
Vis hele sitatet...
Hvis du er komfortabel med det er det mange måter du fort blir sendt hjem på, det er ikke vanskelig i det hele tatt.
1. Snakke om ulovligheter hele tiden
2. Nekte å gjøre en dritt
3. Være en drittsekk med alt og alle

Velge én.

Hvis du ikke er komfortabel med å gjøre noen av disse tingene blir det litt verre, men skulle ikke tro at det var så vanskelig å komme ut.
Sist endret av pkk1990; 6. august 2017 kl. 22:10.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Jeg var også inne. Nekta å ta i mot våpen, satte meg som pasifist. Det ble 12 måneder vasking av gammelstump... sykehjem altså

Snart 20 år siden.. tror det er enklere å komme seg unna i dag hvis det er det man vil.
Å ytre negerhat og hvor du gleder deg til å få en unnskyldning for å få skutt pakket vil GARANTERT sende deg hjem på første buss. Men du har jo foten din som en legitim grunn, spill på det. Eller bli der noen uker til og "fake it till you make it". Er neppe så ille.
Har ikke noe å hjelpe deg med ang å komme deg ut, men kan si deg det at jeg hatet livet mitt under rekrutten jeg og. Jeg hadde lyst til å dimme hver eneste dag, og nå når jeg hører vekkerklokke-sangene som de på rommet mitt brukte under rekrutten får jeg grøsninger, og fæle flashbacks til stress, gjørme, blod, svette og tårer. MEN så fort du er ferdig med rekrutten er det absolutt verdt det. Det er to måneder med drit, og så blir det bedre. Håper du ender opp med å bli, men forstår utrolig godt at du ikke vil!

Lykke til
Takk!! Skjønner at det er mange positive sider ved førstegangstjeneste, min personlige situasjon er litt sær men jeg skal ikke syte mer om det.
This is bat country!
gregory's Avatar
Si at du er psykisk ustabil. Evnt søk om å få en annen stilling. Prest.ass eller idrett/velfred.ass.

Husk at rekrutten alltid er verst. Mye hat der og da, men du kommer til å savne det og se tilbake på det. Mange flotte minner fra min førstegangstjeneste.
ArbeidsledigProletar
Det definitive svaret kom i andre post. Erklær deg selv pasifist. Er ikke mer enn å signere et papir. Sjøl måtte jeg fullføre siviltjenesten, men nå slipper du bare unna
Rekrutten av militæret er alltid den mest intense perioden av militærtjenesten. Det at du blir pisket rundt og gjør meningsløse ting hele tiden er vel mer eller mindre standard i de fleste militærleire, men ting normaliserer seg etter det. Jeg vil oppfordre deg til å gjennomføre rekrutten og heller prøve på noen av "triksene" de andre her foreslår før du virkelig bestemmer deg for at militæret ikke er noe for deg. Selv om det virker hardt nå så har du egentlig bare godt av å kjenne litt på det.

Tenk litt på det, hva er alternativene dine:

1. Flytte hjem til moren din etter 5 dager i militæret, og kanskje jobbe på en døv matvarebutikk
2. Gjennomføre førstegangstjenesten og oppleve kameratskap, natur, gunnere, disiplin, fester og mest sannsynlig mye bedre fysisk form.

- velg selv
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cumfistsaksen Vis innlegg
1. Flytte hjem til moren din etter 5 dager i militæret, og kanskje jobbe på en døv matvarebutikk
2. Gjennomføre førstegangstjenesten og oppleve kameratskap, natur, gunnere, disiplin, fester og mest sannsynlig mye bedre fysisk form.
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart eit falskt dikotomi.

Det er klart at du kan få noko ut av førstegangstenesta. Og det er fullstendig åpenbart at det er mange andre alternativ til førstegangstenesta enn det du lister opp. T.d få seg ei utdanning e.l.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når man betrakter samfunnet rundt oss, der underholdning, nytelse og rikdom er verdier både rosabloggere og altfor mange andre streber etter, sier det seg selv at det å bli kommandert og herset med i militæret ikke er særlig behagelig.

Men så kan man jo spørre seg selv: Er det egentlig den også jeg ønsker å bli - en som viker for motstanden jeg møter, eller en som klarer å bite tennene sammen selv om blodet spruter og omgivelsene minner om et helvete ...?

Det er helt og holdent opp til deg.

Poenget er at det militæret skal forberede en til, er å kunne takle en krig, og krig er definitivt ingen dans på roser. Og selv om det ikke er særlig store utsikter til krig her i Norge for øyeblikket, kan det komme andre situasjoner som snur livet opp-ned: Dødsfall, ulykker eller alvorlig sykdom - den dagen man havner i sykesengen lammet opp til halsen, finnes det ingen man kan oppsøke for å be om fritak, og den dagen man får vite at man har kreft og har et halvt år igjen å leve, finnes det ingen offentlig instans man kan gå til for å bli frisk igjen.

Så prøv å se det fra den kanten - at selv om overgangen til førstegangstjenesten sikkert kan føles som et helvete, blir man en erfaring rikere, nemlig den å kunne bite tennene sammen uansett hvor presset man er, og kunne si til seg selv: "Jeg skal klare dette, samme f*** hva som skjer." Akkurat som en god fotballspiller må være villig til å gi alt i en duell selv om dette kan medføre at han blir skadet.

Nå er det ikke alle som er i stand til å utsette seg for det man i gamle dager kalte manndomsprøve uten at dette går ut over helsen, og fysisk eller psykisk helse er ikke et leketøy; det er noe man må ta på alvor - kanskje er dette ikke det rette stedet å være, tross alt. Det er noe man må tenke godt gjennom.

Og vil man virkelig ut av militæret, finnes det som andre allerede har nevnt her, mange måter å gjøre det på - man kan gå til psykologen og si at man er så dypt deprimert at absolutt alt føles meningsløst; man kan skyve alle sosiale normer til side, og fortelle at man har hatt en overnaturlig drøm og innsett at verden kommer til å gå under tirsdag i neste uke, og en alternativ metode som garantert vil føre til at man havner på sidelinjen i nær sagt alle sammenhenger, er å bli inspirert av Stephen Gough og erklære at man ikke lenger er i stand til å bruke klær, da man er blitt nudist på heltid. Når verdens undergang er like om hjørnet, kan man like gjerne gå i Adam og Evas fotspor. Dette kan dog føre til visse ulemper senere i en tid der mye blir lagt ut på nett.

Uansett lykke til videre, og tenk godt over hva du egentlig ønsker, for vil du bite tennene sammen og gjennomføre førstegangstjenesten, kommer du garantert til å klare det. Vil du komme deg ut, kommer du også garantert til å klare det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men så kan man jo spørre seg selv: Er det egentlig den også jeg ønsker å bli - en som viker for motstanden jeg møter, eller en som klarer å bite tennene sammen selv om blodet spruter og omgivelsene minner om et helvete ...?
Vis hele sitatet...
Det blir ett veldig konstruert poeng, for selv om, ja; militæret er fysisk krevende, blir det arrogant å peke på en generell uvilje mot å 'brette opp ermene'.
Militæret som sosialt og politisk konstrukt, mangler ikke på implikasjoner man fint kan betvile uten å være noen latsabb.
Noen har ikke noe problem med 'å skulle gi livet for fædrelandet', mens andre synes det er en fullstendig fjern idé.
Skylder man staten livet sitt?

Om man kjøper dine betraktninger av samfunnet rundt oss, at alle er rike hedonister, endrer vel ikke ett års 'manndomsprøve' på det? Har du mer rett til å ligge på sofaen og blogge etter værneplikt?
Eller er det slik at de som gjennomførte plikten ikke lenger vil ligge på sofaen? De har gjennom militæret lært seg viktigere verdier?

Personlig tror jeg ikke det kommer så mye godt av å leke krig, det er ikke dermed sagt at jeg ikke tror på verdien i å kunne hjelpe seg selv og andre, men her er vel ikke militæret i noen særstilling, utover at det pålegges en viss grad tvang i å lære seg leksene.